Rudde Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 Hey, sommeren 2011 skal jeg bygge meg en server.. Pr idag har jeg sett på i7 950 med Gigabyte GA-X58A-UD3R hovedkort samlet i ett NORCO RPC-4220 4U Rackmount Server Chassis Jeg bor forresten i USA, så jeg kommer til å kjøpe deler som er mye billigere her nede her og ta meg hjem (flytter hjem sommeren 2011). Jeg har sett på Areca ARC-1230 som raid kort, tenkte jeg skulle kjøpe 12 3 TB hdd'er når de kryper under 1 000 kr pr disk. Men det jeg lurer på er om dette er kompatibelt med disse nye "spesielle" 3 TB diskene? Og tenkte jeg skulle kjøre RAID 6, er det en god løsning? Og hvor mange disker må krasje for at alt forsvinner er det 2 eller 3? Og jeg tenkte jeg skulle kjøre OCZ RevoDrive 120 GB som OS disk, hvorfor vet jeg ikke, jeg har bare ikke lyst å blande OS og filer og jeg vil fortsatt ha litt speed og prisen er god så hvorfor ikke? Hva skal jeg bruke denne til? Jeg skal hovedsakelig bruke den for lagring, men kommer også til å bruke den for x264 encoding og jeg vil streame filmer fra den til TV, om PC'en er koblet til TV'en via HDMI eller om jeg kjøper meg en slik boks vet jeg ikke enda men jeg har sett på XFX Radeon HD 5550 1GB fordi den kun bruker en slot, den har HDMI og DVI og en god pris. Ram og PSU aner jeg ingenting om, jeg vet ikke hvor mye ram jeg vil trenger og jeg aner ikke hvor mye kraft jeg trenger for å drifte den.. Så hvilket OS bør jeg gå for og har du noen andre innspill å komme med? 1 Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 (endret) Min anbefaling er FreeBSD og ZFS. Areca er eit bra merke, men ein får også Supermicro sine billige kontrollere http://nextron.no/main.php3?PI=info&PNO=22391 som har totalt 8 sata kanaler der ein mini-sas splittes til 4 sata. Med to sånne og så får ein 4 mini-sas som då splittes til 16 sata porter Den ekstra funksjonaliteten som eit dyrare kontrollerkort tilbyr finnes allereie med ZFS. Du kan også bruka den eine SSD disken satt opp som cache i harddisk "poolet" ditt for enda råare ytelse. Med raid6 så kan du miste 2 disker, men det anfales som regel ikkje meir enn ca 10 disker då "scrubbing" kan ta altfor mange dagar. Då er det betre å lage 2 raid 6 som stripes. Også kalt raid60. Endret 24. oktober 2010 av siDDIs Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 (endret) tenkte jeg skulle kjøpe 12 3 TB hdd'er når de kryper under 1 000 kr pr disk Tror nok det tar en stund siden de er på 1600kr og nettop ute ca, men 4tb kommer i januar da så kanskje de er noe vurdere. I raid er ikke det noe spesielt med 3tb diskene, bortsett fra laaang byggetid da Forøvrig enig i raid6 og 60 om over 8-10disker. Men for OS er jeg mer fan av win server, har også samme kabinetter selv som kan anbefales på det sterkeste (eneste minuset med norco er at de ikke sliper over de skarpe kantene, så ha plaster tilgjengelig når du bygger da de er rimelig skarpe) Endret 24. oktober 2010 av cruzader Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 25. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2010 (endret) Jeg syns selv det er litt mye å miste 4 disker til "annet en lagring" jeg har virkelig tatt meg selv i nakkeskinnet for å ofre 2 xD Hva vil fordelene med RAID 60 bli? og Hvordan er RAID 50 ovenfor RAID 6? Og hvorfor anbefaler du FreeBSD? Hva er fordelene med det ovenfor Debian eller Ubuntu f.eks.? Og hvis jeg ikke tar helt feil av ZFS GUI right? Hvorfor win server? jeg er selv litt skeptisk til win pga jeg har hørt så mye skummelt om minne lekk, og hvilken versjon av windows? Jeg har også sette på Habey ESC-4201C rack'en, tror noen den er noe bedre? Og takk for tipset med kantene, alltid fint å høre en annen sin side av ting Og hva er egentlig scrubbing? Jeg fant ikke noe god definisjon av det på google, og hvorfor vil det gå raskere i RAID 60? Endret 25. oktober 2010 av Rudde93 Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Disker dør ofte. Av og til for ofte. Eg har sjølv hatt eit raid5 med 10 disker der to stykk daua nesten samtidig. Raid er egentleg bare for oppetid, det er ingen god måte å sikre data på. Raid 50 går fint så lenge det ikkje er altfor mange disker. Men har du 8-10 disker i ein pool så sannsynlegheita for at ein disk til skal ta kvelden mens rebuildinga pågår ganske stor. Det er opp tid deg å bestemme, eg ville personleg gått for raid 60. Debian eller Ubuntu har ikkje ZFS, det ein nokre userland implementasjon som er ustabil og treig. Også er det ein kernel modul som må kompileres frå bånn også på veg. ZFS fungerer på FreeBSD idag og blir brukt i produksjonssystemer. Det er neste generasjonsfilsystem. Den scrubber/rebuilder mykje kjappare, den har automatisk self-healing, den validerer kvar datablock for å forhindre råtne bits. Du får med snapshots som tar eit bilete av harddisken din akkurat der og då, og den er billig når det kjem til CPU og diskplass så du kan ta MAAAAANGE. Du får realtime compression for å spare enda meir diskplass. Drar du det enda litt lenger så kan du eksportere eit zfs volum over iscsi, då kan du bruke det til Windows OS som tar automatisk backup av heile operativsystemet med snapshots. FreeBSD har også uendeleg mange måter å tune filsystemet på. Det fleire på nett som har greid over 3000MB/s skriveytelse Eg har sjølv 650MB/s på les og 250MB/s skriveytelse med 5 stykk 5400 rpm 2 TB disker Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 25. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2010 Ja da høres jo FreeBSD bra ut Jeg får laste det ned nå og teste det litt så jeg får satt meg litt inni det. Nå er ikke sikkerhet hovedfokus her, ja selvfølgelig er det greit men å miste 4 disker er litt surt syns jeg selv. Ja kommer nok til å lagre viktig info her men det blir nok også lagret ett annet sted også. Ja da høres jo FreeBSD bra ut Jeg får laste det ned nå og teste det litt så jeg får satt meg litt inni det. Nå er ikke sikkerhet hovedfokus her, ja selvfølgelig er det greit men å miste 4 disker er litt surt syns jeg selv. Ja kommer nok til å lagre viktig info her men det blir nok også lagret ett annet sted også. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Bakdelen med FreeBSD er vel at man ikkje så lett kan ha serveren til andre oppgaver enn en ren filserver? Selv har jeg en ubuntuserver som kjører mange forskjellige spillservere, VT, TS, Mumble servere, IRC servere etc. Jeg har ikkje peiling på FreeBSD derfor er jeg usikker på om man kan bruke FreeBSD til noe annet enn ren lagring For dem om måtte lure så kjører jeg noen software raid array med ext4 og noen array med raid-5 og 6 med ntfs. Ext 4 arrayene kjøres på "software raid kontrollere" og ntfs arrayene kjøres på hardware raid kontrollere. Jeg har noe hardware raid kontrollere da jeg kan lett switche kontrollere og array fra ubuntuserveren til hovedpc eller testpc uten å gjøre noe med arrayene. De funker like bra på ubuntu som windows Men som ren lagring så er ZFS best punktum Jeg vil ha ZFS som funker perfekt til både ubuntu/linux OG windows! NÅ! Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 25. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2010 Hva er fordelene med ett ZFS filsystem? Hva gjør det så supert? Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 (endret) Hva er fordelene med ett ZFS filsystem? Hva gjør det så supert? Ingen build time. Self healing Meget raskt. Kanskje det raskeste filsystemet Det som er negativt er at det er få OS som støtter det. Men har man en lagringsserver med 100 eller 1Gbit nettverk, så er det jo begrensning hvor raskt man trenger å ha filserveren da. Nettverket er jo flaskehalsen uansett! 1 stk ny type harddisk klarer jo ca gigabit nettverk. ZFS er liksom en racerbil som ikkje kan kjøres på annet enn lukket bane. Det er jo alltid noen bakdeler med ting som er bra Endret 25. oktober 2010 av Nizzen Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 25. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2010 Aha Høres bra ut Men ja Windows burde vel få noen flere filsystem. Finnes det noe program til FreeBSD som fungerer som dropbox? Jeg har lyst på ett program som synkroniserer filene min på serveren med filer jeg har på PC'en vær gang det skjer en endring. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Aha Høres bra ut Men ja Windows burde vel få noen flere filsystem. Finnes det noe program til FreeBSD som fungerer som dropbox? Jeg har lyst på ett program som synkroniserer filene min på serveren med filer jeg har på PC'en vær gang det skjer en endring. De fleste backupprogram har en slik funksjon. Man velger da bare destinasjon til serveren som man skal synce med. Acronis er jo et program som er verdt å se på. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 FreeBSD kjører jo 95% av alle applikasjoner som finnes på Linux. 99% med litt fiksing og tuning. For synkronisering av data så kan ein bruke zfs export & import over ssh, det er då avhengig av at den andre serveren har også zfs. Ellers kan du også bruke rsync. Ellers nok ikkje ZFS det raskaste filsystemet når det kjem til databaser. WAFL derimot er nok det raskaste ein får Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 25. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2010 Dette ser bra ut Tror det blir FreeBSD med ZFS og jeg håper 3 TB HDD'ene kommer under 1 000 kr før sommeren 2011 og jeg håper jeg får se noen råere CPU'er i 300 dollars klassen. Ja men nå skal jeg lagre filer ikke ha en databaseserver Den andre PC'en vil ikke ha ZFS filsystem, det kommer til å være en windows maskin så må nok bruke noe applikasjons greier. Hva mener du med at den kjører 99% med fiksing? Hva slags fiksing? Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Dette ser bra ut Tror det blir FreeBSD med ZFS og jeg håper 3 TB HDD'ene kommer under 1 000 kr før sommeren 2011 og jeg håper jeg får se noen råere CPU'er i 300 dollars klassen. Ja men nå skal jeg lagre filer ikke ha en databaseserver Den andre PC'en vil ikke ha ZFS filsystem, det kommer til å være en windows maskin så må nok bruke noe applikasjons greier. Hva mener du med at den kjører 99% med fiksing? Hva slags fiksing? Fiksing som du må ha hjelp av siDDIs til å fikse Sette opp en ZFS box guide har nok siDDIs også en link til Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Det er jo bare å google, finnes massevis med god dokumentasjon. Med 99% så meiner eg applikasjoner som ein må laste ned kjeldekode til, setja spesielle kompileringflagg og ordne spesielle biblioteker for å få til å kjøyre. Det finnes allereie ein haug med applikasjoner i ports mappa -> ftp://ftp.freebsd.org/pub/FreeBSD/ports/amd64/packages-8.1-release/Latest/ Lenke til kommentar
Agrophel Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Supermicro 8-ports kontrolerne er waste kjøpe. Når man kan kjøpe Supermicro kabinet med expandere på backplan og HK med SAS kontroler på. blir mye bedre setup en kjøpe masse av Supermicro kontrolerne. Og Supermicro kassen i usa er ikke prise så alt for jevling motsettning til norge. Om skall kjøre ZFS. Areca ARC-1230 er for gamelt kort, betale 550$ er for mye. Areca 1880i og HP SAS expander er vel ca 900$ Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 (endret) Jeg har også sette på Habey ESC-4201C rack'en, tror noen den er noe bedre? Kommer fra akkurat samme fabrikken som produserer for norco så vil tro det er rimelig identisk. supermicro sin SC933T kasse skal også være veldig bra, ser du finner den på ebay til 199$ Her. rimelig grei pris, spesielt med tanke på at det er inkludert redudant 760watt strømforsyning + rack rails. Hadde ikke det vært for fraktprisen der hadde jeg lett byttet ut norco kassen min på flekken Hmm montro om de vil sende til jetcarrier sin terminal kabinett - 199$/ 1147kr frakt til jetcarrier - 32$/ 185kr jetcarrier frakt inkludert fortollingsavgift - 895kr moms - 286kr frakt jetcarrier til bergen - ca 200kr de var ok med sende til jetcarrier terminalen ^^ fikk fraktmål/vekt som gir 895kr i frakt. 1075kr i sjøfrakt for 2stk hmm Så rett over 2700kr, må si det frister litt ja. Endret 25. oktober 2010 av cruzader Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Supermicro 8-ports kontrolerne er waste kjøpe. Når man kan kjøpe Supermicro kabinet med expandere på backplan og HK med SAS kontroler på. blir mye bedre setup en kjøpe masse av Supermicro kontrolerne. Og Supermicro kassen i usa er ikke prise så alt for jevling motsettning til norge. Om skall kjøre ZFS. Areca ARC-1230 er for gamelt kort, betale 550$ er for mye. Areca 1880i og HP SAS expander er vel ca 900$ Har du nokre eksempler og linker til dette? Lenke til kommentar
Agrophel Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 (endret) http://www.supermicro.com/products/chassis/4U/846/SC846E16-R1200.cfm ca 1000$ med PSU 1200w og SAS expander (sas2) http://www.supermicro.com/products/motherboard/Xeon3000/3400/X8SIE.cfm?IPMI=Y&TYP=SAS støtter opp til 32GB ram, LSI 2008 8-Port 6Gbps SAS, Dual Intel nic. Med skjermkort og IPMI (ikke akkurat trenger på priv server. Norco kan ikke sammenlignes med supermicro Endret 25. oktober 2010 av Agrophel Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Med sas expander så menes sånn som dette? http://www.chenbro.com/corporatesite/products_detail.php?sku=74 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå