Gå til innhold

Splash-bilde og lukkertid. Teknisk hjelp?


Anbefalte innlegg

Hei alle erfarne fotografer.

 

Prøvde meg på splashbilder (ligger på bloggen min) for en liten stund tilbake og kom over et lite teknisk problem.

 

Jeg prøvde meg frem litt med lukkertiden for å fryse bildet og få det skarpt. Men så fort jeg gikk høyere enn 1/300 så fikk jeg en svart gradering nederst på bildene?? Er det fordi blitzen ikke rekker å fyre?

 

Noen som har prøvd seg på dette før? Og i tilfelle har noen tips til meg. Hva slags kukkertid dere bruker osv.

 

Tusen takk for hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er over maks blits-synktid. Demp det andre lyset og la blitsen fryse bildet. Ellers skal du over på high-speed blits synk.

 

 

Takk for svar, men jeg må nok innrømme at min tekniske kompetanse ikke er så stor enda. Hvordan går man over til high speed blits synk?

 

Og hvorfor skal det hjelpe å dempe lyset?

 

Jeg spør sikkert kjempedumt, men jeg desverre spørre.

Lenke til kommentar

Det hjelper å dempe lyset, fordi da er det kun blitsen som leverer lys til eksponeringen. Et blink fra blitsen varer i svært kort tid, og vil fryse bevegelsen.

 

Det står helt sikkert i manualen din hvordan high speed blits sync settes. Blitsen vil da gi flere blink slik at hele brikken bli belyst, selv om ikke lukkeren åpner for hele brikken på en gang (når man går utover blits sync hastigheten).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

High-speed blits synk er, som k.n.b sier, at blitsen blitser mange ganger i løpet av eksponeringen - når du har seriøst korte lukkertider er nemlig ikke hele sensoren eksponert samtidig - lukkergardinene "jukser" litt, så det er en åpen spalte mellom lukkergardinene som glir ned over sensoren. ..og når blitsglimtet kommer under normal blits, så er ikke hele sensoren eksponert, og så blir det mørkt på området dekket av lukkergardin.

 

Hvis målet ditt er å fryse bevegelsen, så vil blits synk være teit - så får du flere glimt, med dråpen i forskjellig posisjon - altså anbefaler jeg til ditt bruk å bruke lenger lukkertid og "vanlig" blitsmodus.

(High speed blits synk er derimot glimrende hvis du skal ha med mye annet lys og ha ekstremt kort lukkertid - til oppfyllingslys til fotografering i kraftig motlys og annet..)

 

Blitsglimtet er seriøst kortvarig, og vil fryse stort sett enhver bevegelse. Hvis du demper lyset i rommet, og setter på 1/200s eller lignende (og bruker ISO 100/200, eller hva laveste kalibrerte ISO nå er på ditt kamera), så så vil lyset ellers i rommet nesten ikke synes på bildet - alt lyset kommer fra blitsglimtet. Og voila - bevegelsen er fryst.

 

Har du det mørkt nok i rommet kan du forøvrig bruke lukkertid på flere sekunder - hvis alt lyset kommer fra det ene blitsglimtet.. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror jeg ble litt klokere nå.

 

Hvis vi tar utgangspunkt i lukkertid,hovedoppgaven til lukkeren er og gi motivet den eksponeringstiden den trenger for og oppnå den effekten man vil ha "frysing av bilde,bevegelseuskarphet,panorering-effekt og til et viss punkt dybde".

For og få bildet riktig eksponert "for lyst eller for mørkt" må man justere blender eller iso i forhold til lukkertiden og motivet,eller bruke blits.

Blitsen overstyrer kameraets lukkertid sålenge blitsen avgir mer lys en omgivelsene,blitsens "lukkertid" er på rundt 1/2000 sec til 1/8000 sec,så en blits klarer og "fryse" det meste av motiver.

For og unngå sort kant på bilde må man bruke en lukkertid som er lang nok til at gardinene er oppe lenge nok til at hele bildet blir eksponert samtidlig.

 

På denne kamera simulatoren kan du se hvordan lukkeren "slutaren/animera" oppfører seg ved forskjellige lukkertider,du ser at gardinene bruker en relativ kort tid til og åpne/lukke og i begynnelsen av sekvensen vil blitsen avgi lys og da er ikke gardinene helt oppe.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror jeg ble litt klokere nå.

 

Hvis vi tar utgangspunkt i lukkertid,hovedoppgaven er og gi motivet den eksponeringstiden den trenger for og oppnå den effekten man vil ha "frysing av bilde,bevegelseuskarphet,panorering-effekt og til et viss punkt dybde".

For og få bildet riktig eksponert "for lyst eller for mørkt" må man justere blender eller iso i forhold til lukkertiden og motivet,eller bruke blits.

Blitsen overstyrer kameraets lukkertid sålenge blitsen avgir mer lys en omgivelsene,blitsens "lukkertid" er på rundt 1/2000 sec til 1/8000 sec,så en blits klarer og "fryse" det meste av motiver.

For og unngå sort kant på bilde må man bruke en lukkertid som er lang nok til at gardinene er oppe lenge nok til at hele bildet blir eksponert samtidlig.

 

På denne kamera simulatoren kan du se hvordan lukkeren "slutaren/animera" oppfører seg ved forskjellige lukkertider,du ser at gardinene bruker en relativ kort tid til og åpne/lukke og i begynnelsen av sekvensen vil blitsen avgi lys og da er ikke gardinene helt oppe.

 

Tusen takk for god forklaring :)Skal nok få det til neste gang. Supert at det er så mange som gidder å hjelpe slike amatører som meg :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

High-speed er blitsens hastighet, eks: blitsen fyrer fra lang avstand i full styrke, blitsen reiser lengre å nå fram til motivet/objektet med så stor mengde lys. flytt blitsen nærmere motivet og nedjuster blitsen til riktig eksponering.

Veldig enkelt forklart....hehe

Lenke til kommentar

Hva i all verden er det du sier her, cpy? Det har i alle fall ikke noe med high-speed synk å gjøre, som diskutert tidligere i tråden.

 

Et high-speed blitshode har noe å gjøre med hvor lenge blitsglimtet varer, ikke hastigheten på lyset.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

High-speed er blitsens hastighet, eks: blitsen fyrer fra lang avstand i full styrke, blitsen reiser lengre å nå fram til motivet/objektet med så stor mengde lys. flytt blitsen nærmere motivet og nedjuster blitsen til riktig eksponering.

 

Lysets hastighet er omtrent 300.000 kilometer i sekundet,så motivet må stå relativt langt unna "jævla langt unna" for at en avstandjustering av lyset skal ha noen innvirkning på motivet :)

 

Edit:en lukkertid på 1/120 sec. gir lyset en bevegelseavstand på 2500 km før sekvensen er over, på 1/2000sec. blir reiseavstanden til lyset på 150 km.

Så har du en relativ sterk blits kan du la den stå 2500km unna motivet ved en lukkertider på 1/120 sec.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...