olavgal Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 (endret) Hallo, Jeg er helt ny innen film- og fotoverden, og trenger hjelp med å kjøpe et kamera. Jeg vil først og fremst bruke kamerat til å ta bilder på fjellturer, men jeg vile også ha muligheten til å filme med en grei/god oppløsning. Er det mulig å få dette til 3000-4000 kr? Jeg har leita mye, og jeg har hørt og sett mange som bruker speilreflekskamera til filming. Er dette veien å gå? eller burde jeg velge ett kompakt kamera? Jeg er som sagt helt ny, all hjelp er veldig godt mottatt! Hvis dere også har noen pekere til guider for nybegynnere e.l. så blir jeg veldig glad. Hilsen Olav Endret 20. oktober 2010 av olavgal Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 Hei, speilrefleks er ikke gode å filme med. Spess for en nybegynner. Derfor trenger du helt klart et kompaktkamera. Her er det like mange valg som deg og meg til sammen har hår på rompen. De nyeste kompaktkameraene kan filme i HD. GPS sensor er et must for reisekameraer. GPS informasjonen gjør at bildet dukker opp på kart i eksempelvis Picasa. Jeg har dette på Nokiatelefonen min. Det er ganske neat. Synd at bildene ikke er neat. Dinside har testet de to GPS kamerane som er aktuelle. Dinside er ikke alltid like klok, men her er lenken. Sony Cyber-shot DSC-HX5 koster 2500 kroner. Jeg mener at det er et røverkjøp og skal vist ha god videokvalitet, noe jeg ikke tror det har. Sikkert hakkete zoom og dårlig lyd og dårlig video i innelys. -Det finnes bedre innekameraer. Spessielt når du beveger deg over i speilrefleksverdenen. Uansett, lykke til! Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 21. oktober 2010 Del Skrevet 21. oktober 2010 (endret) Jeg er enig i at kompaktkamera synes å være det beste for deg. De kompaktene som listes opp i denne artikkelen er alle gode, men av dem er det bare disse som tar opp video i HD-kvalitet: Canon S95, Canon G12, Nikon P7000, Panasonic LX3 og Panasonic LX5 har alle HD-video. Endret 21. oktober 2010 av Aetius Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 21. oktober 2010 Del Skrevet 21. oktober 2010 * GPS er ikke et must. Men det er sikkert kult å ha... * Kjøp et kamera du syns er lett å ta med deg. Kompaktkamera er helt klart det letteste, men prisen å betale er noe dårligere bilde- og filmkvalitet. SLR er større og tyngre, men (gitt gode objektiver) gir bedre teknisk kvalitet på sluttresultatet. SLR krever stort sett noe mer av deg som fotograf når det gjelder fotokunnskap for å utnytte potensiale. * Produsent/merke/modell er ikke så farlig. Alle har stort sett gode kamera, og i samme prissegment er det omtrent umulig å oppdager forskjeller. De to største innen SLR er Canon og Nikon og velger du en av disse gjør du hvert fall ikke noe galt. * Kjøp med deg noen gode bøker om fotografering. Da lærer du mye raskere. Eller gå på kurs. Lenke til kommentar
olavgal Skrevet 21. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2010 (endret) Takk til dere alle! Ja, det blir nok et kompaktkamera da og filme i HD-kvalitet hadde vært best, så jeg tror jeg går for en av dem. Edit: Jeg antar det er 780p vi snakker om når det er HD? Endret 21. oktober 2010 av olavgal Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 21. oktober 2010 Del Skrevet 21. oktober 2010 HD er typisk 1080p eller 720p - se på de enkelte hva de har. 1080p er ellers IMHO litt oppskrytt - 720 er faktisk en rimelig høy oppløsning - tar en god 720p over en dårlig 1080p any day.. Lenke til kommentar
Shumatsu Skrevet 21. oktober 2010 Del Skrevet 21. oktober 2010 Hei, speilrefleks er ikke gode å filme med. Spess for en nybegynner. Tull. Sonys SLT-A33 og A55 er like enkle å filme med som et vanlig videokamera. Man kan bruke søker og har kjapp autofokus, samt utflippbar lcd. Lenke til kommentar
olavgal Skrevet 21. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2010 Hei, speilrefleks er ikke gode å filme med. Spess for en nybegynner. Tull. Sonys SLT-A33 og A55 er like enkle å filme med som et vanlig videokamera. Man kan bruke søker og har kjapp autofokus, samt utflippbar lcd. Kjente jeg fikk veldig lyst SLT-A33 nå egentlig Noen som har noen erfaringer med denne? Det blir nok like mye filming som å ta bilder tror jeg egentlig Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 21. oktober 2010 Del Skrevet 21. oktober 2010 (endret) Hvis dere også har noen pekere til guider for nybegynnere e.l. så blir jeg veldig glad. Hilsen Olav Fotokompendium på norsk Endret 21. oktober 2010 av awesnes Lenke til kommentar
olavgal Skrevet 21. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2010 Hvis dere også har noen pekere til guider for nybegynnere e.l. så blir jeg veldig glad. Hilsen Olav Fotokompendium på norsk Takker så meget Lenke til kommentar
se# Skrevet 22. oktober 2010 Del Skrevet 22. oktober 2010 Hvis turbruk er viktig og du ikke helt vet hvor interessert i foto du kommer til å være vil jeg anbefale noe lite, lett og robust. Pansonics vanntette er et meget bra alternativ, den mest aktuelel modellen i øyeblikket heter FT2, men finner du en billig FT1 kan det være t godt kjøp. Sjansen for å treffe riktig kamera på første forsøke er ikke så stor, i hvertfall hvis interessen utvikler seg, og da vil et lite vanntett fortsatt være nyttig som lomme/reservekamera når du finner ut hva du egentlig vil ha. Lenke til kommentar
olavgal Skrevet 22. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2010 Hvis turbruk er viktig og du ikke helt vet hvor interessert i foto du kommer til å være vil jeg anbefale noe lite, lett og robust. Pansonics vanntette er et meget bra alternativ, den mest aktuelel modellen i øyeblikket heter FT2, men finner du en billig FT1 kan det være t godt kjøp. Sjansen for å treffe riktig kamera på første forsøke er ikke så stor, i hvertfall hvis interessen utvikler seg, og da vil et lite vanntett fortsatt være nyttig som lomme/reservekamera når du finner ut hva du egentlig vil ha. Det er sant. Jeg tror også at et speilreflekskamera blir litt for dyrt, så jeg går nok for et kompaktkamera, takk for hjelpen alle sammen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå