Orkhanan Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 (endret) Driver på med noen oppgaver, men sitter fast på et par steder deriblandt Sylinderskallmetoden. Greia er at jeg ikke skjønner hvordan man skal finne et uttrykk for x. Har fått med meg at x er radius, men hvordan skal man finne uttrykket for denne radiusen? Et eksempel er denne oppgaven, her er det c) jeg ikke forstår. Et område F er begrenset av grafen y = x^2 og linjene x = 3 og y = 0. a) Finn arealet av området F etter først å ha skissert. b) Finn volumet av det legemet som F sveiper over ved rotasjon om x-aksen. c) Finn volumet av det legemet som F sveiper over ved rotasjon om aksen x = 4. takker for svar Endret 17. oktober 2010 av Orkhanan Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 Er ikke helt sikker, men trur uttrykket blir: sylider med radius = 4 - x og høyde lik 3. Lenke til kommentar
operg Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 Den generelle formelen for volum fra rotasjon om y-aksen eller andre vertikale linjer vha. sylinderskallmetoden er som følger: der L er likningen for linjen man roterer rundt. Hvis denne linjen er y-aksen, er L = 0. Sett inn funksjonen f(x) du skal rotere, linjen L du skal rotere om, og løs integralet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå