Jørgen Sørheim Skrevet 15. oktober 2010 Del Skrevet 15. oktober 2010 Hopper fra Olympus til Canon i disse dager, og selger/har solgt en del greier allerede. Har priset kamera og linser sånn ca. rundt 70% av laveste nypris, noe jeg har forstått er normalt. Har mottatt et par mailer hvor folk mener at dette er riv ruskende galt, og 50-60% er mer riktig. E-420 kjøpte jeg nytt for 2900, solgte det for 1800 (E-450 har kommet i mellomtiden), så den er jo grei. Oly 70-300 ligger på 2900kr og gikk for 2000kr, som også er helt greit. De andre linsene er Oly 35mm macro og Sigma 30mm 1.4 og 105mm 2.8 macro, linser som ikke er mye på bruktmarkedet, og enda mindre for 4/3-formatet. Så, hva tenker du? Ja, du! Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 15. oktober 2010 Del Skrevet 15. oktober 2010 (endret) Objektiver av god kvalitet holder seg rimelig godt i pris, og kan nok noen ganger selges til samme pris som ny hvis den er uskadet. Hus ramler kjapt ned i pris, og noen ganger er helt umulig å selge til noen pris i det hele tatt... Endret 15. oktober 2010 av rogkas Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 15. oktober 2010 Del Skrevet 15. oktober 2010 Fastobjektiver holder seg godt i pris,problemet er at stort sett alle de som handler denne type objektiver er prisbeviste og handler ikke til en overpris,så det og finne den rette prisen er ikke lett Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 (endret) Det er som kjent markedet bestemmer prisen. Man må føle litt på hva som er populært for tida. Olympus FT er litt vanskelig siden de har hatt en heller laber satsing på FT etter at mFT kom. Det kan dermed virke som man kan brenne inne med et system som blir lite satset på i fremtiden. Olympus FT tror jeg altså er ganske lite populært. Da kan nok en pris på 70% for huset bli i høyeste laget. E420 hadde tidligere størrelsen som stort salgsargument, men nå finnes jo mFT-systemet og lignende så man treffer ikke målgruppen så godt lengre. Objektivene kan også være vanskelig å selge dersom Olympus FT-eiere føler at de er i ferd med å brenne inne med et system. Eiere som skjønner seg på fastoptikk har som regel peiling på hva som rører seg i markedet. Jeg tror jeg ville prøvd å selge objektivene hver for seg på foto.no til 70% og kamera + kit-objektiv på finn.no til 70%. Avhengig av tolmodighet så ville jeg satt ned usolgte varer i pris etter et par uker. Endret 16. oktober 2010 av Simen1 Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 16. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2010 Gode poenger. At fastoptikk-kjøpere har litt mer kjennskap til markedet var ikke noe jeg har tenkt over, men det er selvfølgelig helt logisk. Grunnen til at jeg selger, er mye det du (Simen1) nevner, at jeg ikke ser helt lyst på fremtiden til FT. Er veldig fornøyd med både Oly-kameraer og objektiver jeg har hatt, men når de går ut med "E-5 eller PEN, og PEN får hovedfokuset fremover", så bytter jeg system før heller enn senere. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 Angående fremtiden så tror jeg at både Canon, Nikon og Pentax kommer med speilløse kamera i 2011 og at det vil bli ganske hett i både 2011 og 2012. Prisene på speilløst vil falle over hele linja i 2012 og Olympus vil ikke lengre ha enorme marginer på sine mFT-kamera. Først da vil de nok justere opp satsingen på FT, som de har lavere marginer på. Hvis vi ser på bruktmarkedet for FT-objektiver som en aksjeindeks så tror jeg vi kan kalle 2009-2012 for lavkonjunktur. Kjøpers marked for de med tålmodighet. Trikset er nok å finne en kjøper som har et annet syn på den nære fremtiden til FT-systemet enn meg. På finn.no tror jeg det er en del uvitende kjøpere som vil ha en komplett pakke (kamera + kit + minnekort). På foto.no tror jeg det finnes noen Olympus-tilhengere med ståltro på framtiden som sitter og venter på objektiv-kupp. Taktisk prising (typisk 1999 kr) tror jeg kan være gode triks begge steder for å fange oppmerksomhet. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 (endret) De siste ryktene sier at Canon ikke kommer med speilløst for i 2012. Nikon vil jeg tro kommer en gang i 2011. Jeg synes det er litt tidlig å selge seg ut av Olympus systemet; særlig ettersom bildene fra E-5 begynner å dukke opp på nettet. Og det virker meget lovende. Nå kommer riktignok jeg til å selge noe av Olympus utstyret mitt; men det er kun de tingene som Panasonic GF1 har erstattet (dvs. E-420, 25mm, 14-42mm og 40-150mm). Endret 16. oktober 2010 av tomsi42 Lenke til kommentar
Johnny™ Skrevet 16. oktober 2010 Del Skrevet 16. oktober 2010 Så, hva tenker du? Ja, du! 35mm = 1000 30mm = 2500-2000 (avhengig av hvor raskt du vil bli kvitt den) 105mm =2800-2500 (see above) Ellers har Simen og Tom sagt mye fornuftig om 4/3, men jeg selger også det jeg har, vil heller ha noe jeg vet jeg kan bygge videre på om 10 år. Har lenge vurdert sigma 30 og 105/150, men ville se hva Oly gjorde med 4/3 för jeg handlet. OT:var det du som drev og tok bilder av gamle tandbergradioer o.l. for lenge siden? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå