Gå til innhold

Kan minnepen brukes som OS disk?


bIsk0p

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har en HTPC som står i stuen som jeg ønsker at skal stå på 24/7, men den bråker litt som igjen gjør at hun jeg bor med merker at den står på..

 

Jeg tenkte på å kjøpe en SSD disk, men dette blir litt mer penger enn jeg orker å bruke (har egentlig lovet meg selv å ikke bruker mer penger på datamaskiner..) så derfor kom jeg innom det å bruke minnepenn. Gitt at minnepennen er stor nok til windows 7, vil denne være stabil nok? Maskinen brukes kun til nedlastning og avspilling av 720p/1080p og Spotify.

 

Hiver også inn et bonus spørsmål: jeg tenkte å bytte ut to mindre disker med en 2TB disk og lurer på om jeg skal kjøpe en WD Green, SAMSUNG ECOGREEN F4 eller SEAGATE BARRACUDA 5900RPM med tanke på støy.

 

 

På forhånd takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Hva slags støy er det? Enkelte disker har en jordingsklemme som ligger an mot spindelen, og denne kan man prøve å justere/vri litt på, for å se om støyen reduseres.

Lenke til kommentar

OS på usb-minne fungerer kjempebra! Ikkje ver redd for ytelsen, ijallefall ikkje til HTPC bruk. Det som verkeleg er dumt er at du ikkje kan tvinge Windows 7 til å bare lese frå minnepennen. Den krever skrivetilgang og ein usb-minnepenn slites då fort ut :(

 

Forresten, SAMSUNG ECOGREEN F4 er den raskaste av alle dei diskane. Eg har den og den har fin stabil skriveytelse på over 120MB/s på begynnelsen av plata.

Lenke til kommentar

Hva slags støy er det? Enkelte disker har en jordingsklemme som ligger an mot spindelen, og denne kan man prøve å justere/vri litt på, for å se om støyen reduseres.

 

Hvor finnes denne?

 

 

OS på usb-minne fungerer kjempebra! Ikkje ver redd for ytelsen, ijallefall ikkje til HTPC bruk. Det som verkeleg er dumt er at du ikkje kan tvinge Windows 7 til å bare lese frå minnepennen. Den krever skrivetilgang og ein usb-minnepenn slites då fort ut :(

 

Forresten, SAMSUNG ECOGREEN F4 er den raskaste av alle dei diskane. Eg har den og den har fin stabil skriveytelse på over 120MB/s på begynnelsen av plata.

 

Du sier det ikke er noe problem, men at pennen fort slites ut? :p Hva betyr det, at den må byttes ofte eller at ytelsen blir dårlig? Ytelsen er jeg ikke bekymret over..

 

Jeg er ikke ute etter den raskeste, men den som bråker minst! Framdeles Samsung?

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale SSD. Prisforskjellen mellom SSD og en stor nok minnepenn er ikke så mye. Ser at de selger Kingston SSDNow V Series 30GB til 699 på komplett. Den billigste minnepennen ligger på 389. (du bør ikke ha mindre enn 30gb til systemdisk).

 

Svar på bonusspørsmålet:

5400 vil nok bråke litt mindre enn 7200 disker, men trenger du å bytte de?

Min erfareing fra HTPC er at lagringsdisken bare brukes nå jeg skal se film eller spille, og da hører jeg ikke diskene pga lyden fra filmen/spillet. Vanlige hardisker bråker ikke når de ikke brukes.

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale SSD. Prisforskjellen mellom SSD og en stor nok minnepenn er ikke så mye. Ser at de selger Kingston SSDNow V Series 30GB til 699 på komplett. Den billigste minnepennen ligger på 389. (du bør ikke ha mindre enn 30gb til systemdisk).

 

Svar på bonusspørsmålet:

5400 vil nok bråke litt mindre enn 7200 disker, men trenger du å bytte de?

Min erfareing fra HTPC er at lagringsdisken bare brukes nå jeg skal se film eller spille, og da hører jeg ikke diskene pga lyden fra filmen/spillet. Vanlige hardisker bråker ikke når de ikke brukes.

 

Selv om 200,- ikke er allverdens, så er det noe :) Og 30gb trenger jeg ikke, har 40gb på spill maskinen og den holder med 2 spill innstallert.

 

Problemet er at maskinen står på 24/7 og laster ned, så aktivitet vil det alltid være på den og derfor vil støy når den ikke blir brukt også være aktuelt. Og det er kjedelig å høre disk-støy i de rolige periodene i filmer..

 

 

Det betyr at når pennen er utslitt så er det som en disk som går kaputtski.

Det som ligger på den av data er da tapt for å si det slik.

 

At innholdet forsvinner, gjør ingenting da alt som er av viktighet ligger på andre disker. Men hvor lang tid tar det før pennen kræsjer...?

Lenke til kommentar

Får man i det hele tatt installert Windows på en USB disk? Windows kan ikke boote fra USB, for USB driveren installeres under oppstart. Og det går dårlig å installere en driver mens disken er i bruk, det blir blåskjerm.

 

Mulig det finnes omvei rundt dette, men en minnepinne er uansett dårlig egnet.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...