Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva er best på vinterføre: Nye sommerdekk eller slitte vinterdekk?

koda

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat kjøpt nye Nokian Hakka Z sommerdekk. Jeg har (Continental Conti?) piggfrie vinterdekk som så relativt nye ut da jeg jeg kjøpte bilen for to år siden.

Jeg kjører hovedsaklig i Oslo-området, bilen er en V70 2005 med antispinn etc.

Er det egentlig noe poeng i å legge om?

Hva hvis jeg tar en tur på fjellet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har akkurat kjøpt nye Nokian Hakka Z sommerdekk. Jeg har (Continental Conti?) piggfrie vinterdekk som så relativt nye ut da jeg jeg kjøpte bilen for to år siden.

Mål mønsterdybden på det mest slitte punktet.

Ser dekkene relativt uslitte ut tror jeg nok at de piggfrie dekkene vil være overlegene sommerdekkene.

Jeg hadde uanset ikke tatt risikoen å kjøre med sommerdekk dog.

Lenke til kommentar

De nye dekkene ligger på ca 8-9, de gamle på rundt 5..

Sommerdekkene er 17', vinterdekkene er 16'. Det betyr vel at jeg har større flate på sommerdekk, noe som vel burde kompensere noe for den mykere gummiblandingen vinterdekk har for nettopp å skape større flate?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Vinterdekk har ikke mykere gummi for å skape større flate, men for å gi bedre veggrep ved lave temperaturer og glatt underlag. Gode sommerdekk vil alltid være dårligere enn brukte (men brukbare) vinterdekk på snø og spesielt is. Prøv gjerne selv :-)

Lenke til kommentar

Jeg trodde at (i hvert fall noe av) hensikten med mykere gummi var at denne vil deformeres mer ved oppbremsing, og dermed skape større flate. Men jeg kan godt ta feil, og at dette henger sammen med friksjon på en annen måte.

Hadde vært artig å testet, men litt vrient/tungvint når jeg bor i byen, og ikke har effektivt verktøy for dekkskift. Hadde også vært artig hvis noen større blader e.l. testet dette.

Lenke til kommentar

Poenget er vel at gummien skal "bøye" seg over ujevnhetene som finnes, spesielt alle skrapemerkene etter pigger på is. Harde dekk vil bare skli over uten å gi noe særlig trykk på kanten. Alle de langsgående hakkene som er over hele dekket på vinterdekk bidrar vesentlig til dette. Uten disse har man null grep på is og hard snø.

Vinterdekk er også konstruert hvor mønsteret er laget slik at de skal klare å gripe til løs snø, spesielt våt snø. Dette krever noe ekstra av dekket for å hindre at det flyter sidelengs. Det er en hard loddrett kant på begge siden av dekket som skal skape stabilitet sidelengs i slike forhold. Disse vil fortsatt være der på slitte dekk, men er ikke der på sommerdekk.

Det eneste sommerdekk klarer å gripe til er dersom de klarer å få vekk snø og vann slik at en fast ujevn overflate under kommer i kontakt med gummien. Dersom det er kaldt kan dette også bli problematisk for sommerdek da gummien blir steinhard.

Lenke til kommentar

Ja legg om, sier det en gang til: legg om!

Snakker av erfaring.

Har en liten bakke ut av garasjen hjemme og det var ikke snakk om å komme opp med sommerdekk

ved første snøfall(dekkene hadde gått kun en sommer),prøvde alle knep i boka, venstre fot lett på bremsen, forsøkte å rygge opp(forhjulsdrevet bil) ingenting funket.

Inn i garasjen for å legge om på drivhjula, kjørte bakken rett opp uten mer klunder.

DA så jeg lyset, ALDRI sommer dekk på snøføre. Sjeleglad for att jeg ikke kom opp med sommerdekk............

• Liker 4
Lenke til kommentar

Kjenn på gummien, eit sommardekk er langt hardare enn vinterdekk.

Om du ikkje er glad i forsikringsbonus og gjerne vil havne i grøfta så kan kjøre rundt med sommardekk. Du vil derimot risikere å bli sett på som idiot.

Å kjøre med feil dekk set ikkje berre deg sjølv og din bil i fare, men alle dine medtraffikanter. Om vinterdekkene dine er utslitt så kjøper du nye, om dei er OK så bytter du. Det er så enkelt som det. Hjelper aldri så lite om du har antispinn når dekkene aldri får tak.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Hehe, folk blir jo nesten sinte her:)

Jeg har små barn og bytter selvfølgelig til vinterdekk, og kjøper også nye dekk når det er tid for det. Jeg tar ingen sjangser bare for å eventuelt kunne spare noen kroner.

Spørsmålet mitt var egentlig ment som: går det an å si noe generelt om hvor slitte/gamle vinterdekk må være før det er bedre med sommerdekk? Det hadde vært interessant å vite syns nå jeg. Feks. når svigefar vil kjøre barna mine rundt med 10 år gamle vinterdekk, så kunne jeg sagt til ham at han like gjerne kunne kjørt med sommerdekk (underforstått; kjøp nye dekk gjerrigknark:).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Feks. når svigefar vil kjøre barna mine rundt med 10 år gamle vinterdekk, så kunne jeg sagt til ham at han like gjerne kunne kjørt med sommerdekk (underforstått; kjøp nye dekk gjerrigknark:).

Da sier du enkelt og greit at han ikke får lov til å kjøre barna dine rundt i det heletatt...

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Kjenn på gummien, eit sommardekk er langt hardare enn vinterdekk.

Om du ikkje er glad i forsikringsbonus og gjerne vil havne i grøfta så kan kjøre rundt med sommardekk. Du vil derimot risikere å bli sett på som idiot.

Å kjøre med feil dekk set ikkje berre deg sjølv og din bil i fare, men alle dine medtraffikanter. Om vinterdekkene dine er utslitt så kjøper du nye, om dei er OK så bytter du. Det er så enkelt som det. Hjelper aldri så lite om du har antispinn når dekkene aldri får tak.

støtter den. ;)

Lenke til kommentar

Dessuten så kan man fort få bråk både med politi og ikke minst forsikringen hvis man kjører på sommerdekk og man forårsaker en ulykke.

Lenke til kommentar

Dessuten så kan man fort få bråk både med politi og ikke minst forsikringen hvis man kjører på sommerdekk og man forårsaker en ulykke.

Ikke bare kan men vil. Og dette kan/vil medføre krav fra forsikringsselskapet (til dekning av skaden) og bot/inndragelse av førerkort fra Politiet. Bruk av sommerdekk på vinterføre er direkte uforsvarlig og budd på trafikkreglene. Dette gjelder uansett - og i år er det særliog skummelt grunnet ekstraodinære glatte veier også i Oslo-området.

Lenke til kommentar

Hvis du seriøst vurderer å kjøre med sommerdekk... darwin award!

Ikke bare er det ulovelig å kjøre bil som ikke er utstyrt for det føret du måtte være på (være seg is, snø, bar asfalt, etc!), men det er også totalt idiotisk å gamble med livet sitt og andres på den måten..

Beklager, men jeg kan ikke annet enn anbefale deg å kjøpe deg nye vinterdekk.

Det er uansett verdt pengene, hvis du regner med alternativene..

Ikke bare kan men vil. Og dette kan/vil medføre krav fra forsikringsselskapet (til dekning av skaden) og bot/inndragelse av førerkort fra Politiet. Bruk av sommerdekk på vinterføre er direkte uforsvarlig og budd på trafikkreglene. Dette gjelder uansett - og i år er det særliog skummelt grunnet ekstraodinære glatte veier også i Oslo-området.

Kanskje er det også flere enn meg som kjører med baltre i bilen?

Lenke til kommentar

Feks. når svigefar vil kjøre barna mine rundt med 10 år gamle vinterdekk, så kunne jeg sagt til ham at han like gjerne kunne kjørt med sommerdekk (underforstått; kjøp nye dekk gjerrigknark:).

Hvorfor skal du sammenligne det med noen verdens ting? Det er jo idioti, kort og godt!

Hadde min svigerfar vært idiot og gjort det samme (kjørt med gamle dekk) hadde jeg fortalt han hvor glad jeg er i han og at jeg ønsket at han skulle kjøpe seg noen nye og tryggere dekk, ihvertfall ikke latt han kjøre med mine barn i bilen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...