Gå til innhold

Hvor kan jeg bestille utprinting til portfolio?


Anbefalte innlegg

Jeg skal levere søknader til diverse fotografer i Østfold og skal da levere med en portfolio på en 12-14 bilder tenkte jeg.

 

Men da lurte jeg på: hvor kan jeg bestille dette? Og hva burde jeg bestille egentlig? Gi meg gjerne link hvis dere vet om noe.

 

Må ikke koste skjorta siden jeg skal ha en 4-8 eksemplarer samt de skal jo gis bort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan bestille fra fotobutikker, feks FotoKnudsen.no, JapanFoto.no osv. Men da kan du oppleve at fergene kan bli annerledes. Jeg bestilte plakat fra Fotoknudsen, og det var minimal fargeforskjell. :)

 

Eventuelt kan du forhøre deg om noen du kjenner har en brukbar fotoprinter? Med gode ark kommer du langt da. Da kan du jo og få ut en prøveutskrift, så du får sett fargene.

Hvis du skal ha en fin portfolio lønner det seg å legge litt penger i utskrift, synes jeg iallefall. Men antagelig blir bestilling fra fotobutikker det billigste.

 

Edit: Hvis du skal spare penger, hadde jeg faktisk valgt bort et par bilder, fremfor å trykke på feks billig papir. Er alle 12-14 like bra, så go for it, men det er bedre å levere 8 knallbilder. Og heller droppe de du eventuelt er i tvil om.

Endret av Marjhia
Lenke til kommentar

Hmm, titta på muligheten med fotobok, er jo en mulighet det også nesten. menmen uansett:

 

Hvis jeg printer ut på ark, hvordan bør jeg da montere / presentere bildene da.

 

De fleste trykkerier kan ordne dette for deg. Om du ønsker å printe i farger koster det mellom 4 og 10kr for et ark, avhengig av arktype og kvalitet på trykket.

 

De kan også hjelpe deg med innbinding. Et eksempel da er limt rygg med pen hvit forside og "portfolio" i silketrykk, dette koster vell 60kr eller noe slikt.

 

Det lønner seg å legge litt arbeid ned i en portfolio, og det kan gjøres veldig rent og enkelt. Har du mye erfaring med Adobe InDesign?

Slenger emd et utkast jeg krekklet sammen i InDesign her for å vise hvordan det kan gjøres.

 

Denne måten å løse det på gjør at du kan legge inn mer personlige kommentarer, fortelle litt om historien til bildet, og forklare hvilket kamera og tenkikk du brukte for å ta det, og om det er redigert i ettertid. Regner med at et studio er interesert i å se hva og hvorfor du gjør det du gjor?

 

Og så er det jo greit om du har en portfolio som skiller seg ut på en positiv måte. Undervurder ikke førsteintrykket det kan gi når man finner en forsegjort bok fremfor en ringperm.

Bjornli.pdf

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...