Dikky Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 Normale nordmenn feirer årets fredspris og ser på seg selv som en del av et fritt land som eksporterer frie og verdifulle holdninger i en global verden som blir stadig mer polarisert. Sosialistisk søppelsoftware brukes i utstrakt grad av totalitære og undertrykkende regimer, for eksempel er det særdeles tvilsomt at den kinesiske stat kunne ha drevet sin brannmurvirksomhet fra andre plattformer enn "Red Flag Linux" hvis kodebase i hovedsak er utviklet av frie (og ignorante) mennesker som ikke tenker på konsekvensene av sine handlinger. Ved å bruke, promotere og utvikle "åpen programvare" medvirker man til å undertrykke og sensurere verdens mest folketallige befolkning. Hva gjelder "Ubunto linux" er ikke dette alternativet noe særlig forskjellig fra "Red Flag" Linux da 90% eller mer av kildekoden er identisk. BTW: http://ubuntuforecast.wordpress.com/2010/10/05/lenovo-set-to-ship-over-1-million-ubuntu-pcs-in-china-in-2010/ <- Boikott Ubunto! Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 Ok, Dikky gikk nettopp fra "sannsynligvis et troll" til "definitivt et troll". Hva er vitsen? Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 Boikott Ubunto så mye du vil. Her snakker vi om Ubuntu. Ubuntu nekter å starte GUI etter at jeg installerte driver til skjermkortet. Herlig. Lenke til kommentar
Dikky Skrevet 11. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2010 Ok, Dikky gikk nettopp fra "sannsynligvis et troll" til "definitivt et troll". Hva er vitsen? Ok så skriver jeg kanskje ikke på en måte som tilfredstiller dine krav til snille og omtenksomme formuleringer, men POENGET mitt er da for faen gyldig! Vis meg den undertrykkende kommuniststat som IKKE sverger til "fri" kildekode! Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 (endret) ...du mener altså at fordi noen kommunister er blant brukerne av åpen kildekode, så er det et kommunistisk prinsipp? Det blir jo det samme som å påstå at alle Internett-brukere er pedofile menn i 60-åra som prøver å lokke til seg småjenter, fordi noen få av brukerne passer den beskrivelsen. Er DU en pedofil mann i 60-åra som prøver å lokke til deg småjenter? Endret 11. oktober 2010 av Horrorbyte Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 Det er da ikke som om det er fri programvare som gjør disse landene til undertrykkende kommuniststater. Ta bort "fri programvare", og hele grunnmuren til internett som vi kjenner det er borte. Lenke til kommentar
Dikky Skrevet 11. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2010 ...du mener altså at fordi noen kommunister er blant brukerne av åpen kildekode, så er det et kommunistisk prinsipp? Det blir jo det samme som å påstå at alle Internett-brukere er pedofile menn i 60-åra som prøver å lokke til seg småjenter, fordi noen få av brukerne passer den beskrivelsen. Er DU en pedofil mann i 60-åra som prøver å lokke til deg småjenter? Feil. Jeg mener at "fri" programvare benyttes i stor stil av kommunistiske diktaturer for å sensurere og på andre måter ta kontroll over folks informasjonskanaler. Synes det er trist at du bagateliserer dette, selv om mange vestlige selskaper og noen svært få og sære privatpersoner benytter "fri" programvare til andre formål blekner dette i skyggen av kinas bruk. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 (endret) Fri programvare har også hjulpet mange kinesere "gjennom" den store brannveggen og gjort dem istand til å få tak i nyheter fra resten av verden. Du kan jo ikke forby ting som dette fordi noen bruker det til noe du ikke liker. Skal du boikotte hjulet også da, siden kinesiske myndigheter kjører rundt i kjøretøyer med hjul og undertrykker sine innbyggere? Endret 11. oktober 2010 av Sokkalf™ Lenke til kommentar
hernil Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 Argumentet minner meg om et intervju med Richard Dawkins hvor det ble påpekt at ateister er onde fordi diktatorer som Hitler og Stalin var ateister (noe som er en sannhet med modifikasjoner). Dawkins slo tilbake ved å påpeke at begge hadde bart og at da måtte jo alle med bart være onde. At noen "missbruker" fri programvare er ikke et argument for noe som helst. Man kan like gjerne benytte seg av en brannmur med strikse regler produsert av MS til å sensurere og undertrykke hvis man går inn for det. Lenke til kommentar
Dikky Skrevet 11. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2010 Fri programvare har også hjulpet mange kinesere "gjennom" den store brannveggen og gjort dem istand til å få tak i nyheter fra resten av verden. Du kan jo ikke forby ting som dette fordi noen bruker det til noe du ikke liker. Skal du boikotte hjulet også da, siden kinesiske myndigheter kjører rundt i kjøretøyer med hjul og undertrykker sine innbyggere? Vennligst slutt å tilegne meg meninger jeg ikke har. Les det jeg faktisk skriver og argumenter på en konstruktiv og sammenhengende måte. Takk. Å sammenligne linux med hjulet er bare så teit at jeg ikke klarer å holde meg; LOL Lenke til kommentar
Dikky Skrevet 11. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2010 Argumentet minner meg om et intervju med Richard Dawkins hvor det ble påpekt at ateister er onde fordi diktatorer som Hitler og Stalin var ateister (noe som er en sannhet med modifikasjoner). Dawkins slo tilbake ved å påpeke at begge hadde bart og at da måtte jo alle med bart være onde. At noen "missbruker" fri programvare er ikke et argument for noe som helst. Man kan like gjerne benytte seg av en brannmur med strikse regler produsert av MS til å sensurere og undertrykke hvis man går inn for det. Både og. Nylig har store vestlige selskaper vist stor styrke i kampen mot kinesisk sensur, tenker da selvfølgelig på google. Noe av mitt poeng er at GPL ikke er tilstrekkelig til å hindre at programvaren benyttes til sensur, undertrykkelse og til brudd på menneskerettigheter o.l av korrupte og kriminelle stater. Dette er noe som angår alle, inkludert utviklere av åpen programvare, og det holder ikke å bare lukke øynene og påstå at man ikke visste. Red Flag Linux er mange år gammelt. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 Hvor tilegnet jeg deg en mening? Jeg bare spurte. Leste du det første avsnittet i svaret mitt? Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 Noe av mitt poeng er at GPL ikke er tilstrekkelig til å hindre at programvaren benyttes til sensur, undertrykkelse og til brudd på menneskerettigheter o.l av korrupte og kriminelle stater. Dette er noe som angår alle, inkludert utviklere av åpen programvare, og det holder ikke å bare lukke øynene og påstå at man ikke visste. Red Flag Linux er mange år gammelt. Altså, det må da være grenser. Det blir som å si at man ikke kan utvinne bly fordi det brukes til kuler som noen igjen bruker til å drepe mennesker. Lenke til kommentar
Dikky Skrevet 11. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2010 Hvor tilegnet jeg deg en mening? Jeg bare spurte. Leste du det første avsnittet i svaret mitt? Gi meg ett eksempel utenom Tor (som er ubrukelig og ikke i nærheten av trygt å bruke). Nei, programvare som utvikles med den spesifikke hensikten å trenge igjennom lukkede samfunns "frie" brannmurer er som oftest ikke "frie" selv. Ta f.eks Haystack som ble til ved hjelp av offentlige midler fra amerikanske myndigheter. Lenke til kommentar
Okapi Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 Kan du koke ned meningen dine til noe prinsippielt, Dikky? Altså uten å trekke inn programvare og lisenser? Lenke til kommentar
Dikky Skrevet 11. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2010 (endret) Noe av mitt poeng er at GPL ikke er tilstrekkelig til å hindre at programvaren benyttes til sensur, undertrykkelse og til brudd på menneskerettigheter o.l av korrupte og kriminelle stater. Dette er noe som angår alle, inkludert utviklere av åpen programvare, og det holder ikke å bare lukke øynene og påstå at man ikke visste. Red Flag Linux er mange år gammelt. Altså, det må da være grenser. Det blir som å si at man ikke kan utvinne bly fordi det brukes til kuler som noen igjen bruker til å drepe mennesker. Nei? **************** Intellektuell eiendom beskriver metoder og måter å gjøre ting på, det kan ikke sammenlignes med en råvare. Snakker her også om at lisensen som dekker slik "åpen" programvare er utilstrekkelig. Hva gjelder selve manifestering av slik intellektuell eiendom i anvendelig programvare er heller ikke dette noe som er nøytralt og dødt som en råvare, men et produkt som kan være skadelig om det brukes på feil måte, med feil hensikt. Den riktige analogien, som dere kids ser ut til å være veldig opptatt av, blir i dette tilfellet at å gi åpen og fri kildekode til kina er som å gi en M1A1 Abrams til en indianerstamme fra indre amazonas. Endret 11. oktober 2010 av Hårek Fjernet personkarakteristikk Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 Ok så skriver jeg kanskje ikke på en måte som tilfredstiller dine krav til snille og omtenksomme formuleringer, men POENGET mitt er da for faen gyldig! Vis meg den undertrykkende kommuniststat som IKKE sverger til "fri" kildekode! Jeg er ikke 100% sikker på de minste nasjonene, men regner med at absolutt alle land i hele verden bruker fri programvare både i privat og offentlig sammenheng. Gjør det hele planeten til en undertrykkende kommunistplanet? Forøvrig vil jeg minne om at 455 av verdens 500 råeste superdatamaskiner bruker utelukkende Linux som operativsystem. Kun 5 bruker utelukkende Windows. Men nå er vel de 455 superdatamaskinene bare undertrykkende kommunistmaskiner? Derav 282 undertrykkende kommunistmaskiner i USA. Lenke til kommentar
Dikky Skrevet 11. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2010 Ok så skriver jeg kanskje ikke på en måte som tilfredstiller dine krav til snille og omtenksomme formuleringer, men POENGET mitt er da for faen gyldig! Vis meg den undertrykkende kommuniststat som IKKE sverger til "fri" kildekode! Jeg er ikke 100% sikker på de minste nasjonene, men regner med at absolutt alle land i hele verden bruker fri programvare både i privat og offentlig sammenheng. Gjør det hele planeten til en undertrykkende kommunistplanet? Forøvrig vil jeg minne om at 455 av verdens 500 råeste superdatamaskiner bruker utelukkende Linux som operativsystem. Kun 5 bruker utelukkende Windows. Men nå er vel de 455 superdatamaskinene bare undertrykkende kommunistmaskiner? Derav 282 undertrykkende kommunistmaskiner i USA. Brukes disse 455 superdatamaskinene til å sensurere tilgang til informasjon for en hel nasjons innbyggere? Bare kineserne som driver med slikt? Nord-Koreanerne er så fattige at dem nok ikke har særlig volum, men allikavel tror jeg nok en tilsvarende brannmur er på plass her. Ikke utelukkende at noe lignende er på plass/under utvikling i land som Venezuela og Cuba heller. Fri programvare er tilgjengelig, lett å modifisere grunnet tilgang til kildekode og er dermed en utmerket plattform for alt du vil, inkludert sensur og undertrykkende funksjoner i regi av et statsapparat. Dette er ikke tilfelle for proprietær programvare. Eksempelvis vil jeg nevne at IBM aksepterte oppdrag fra tyskland for å administrere konsentrasjonsleirer og i ettertid har blitt holdt ansvarlig for utvikling, utførelse og medvirkning til folkemord. Ved å "frigjøre" programvaren som ofte er svært kraftig og komplisert og lisensiere den til alt mulig bruk tar utviklere et steg i feil retning da de ikke lenger behøver å bekymre seg for hvilken retning evt. forks tar. Lenke til kommentar
Calm Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 Fri programvare er tilgjengelig, lett å modifisere grunnet tilgang til kildekode og er dermed en utmerket plattform for alt du vil, inkludert sensur og undertrykkende funksjoner i regi av et statsapparat. Dette er ikke tilfelle for proprietær programvare. At FOSS er "lett å modifisere grunnet tilgang til kildekode og er dermed en utmerket plattform for alt du vil" gjør ikke argumentasjonen din mer gyldig, all den tid kommersiell programvare kan gjøre akkurat det du snakker om out of the box. Noe av mitt poeng er at GPL ikke er tilstrekkelig til å hindre at programvaren benyttes til sensur... Så lisensen er problemet? Er DET virkelig poenget ditt? Står det i EULA'en til MS noe sted at det ikke er lov å benytte programvaren deres til formålene du nevner? Det er ingenting som hindrer Kina fra å benytte Forefront TMG til nettopp det. Eller utstyr fra Cisco med IOS XR? Kanskje de gjør det allerede? Hva vet du? IOS XR er basert på QNX - står det i lisensen til QNX at det ikke kan benyttes til det du nevner? Lenke til kommentar
Dikky Skrevet 11. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2010 Så lisensen er problemet? Er DET virkelig poenget ditt? Står det i EULA'en til MS noe sted at det ikke er lov å benytte programvaren deres til formålene du nevner? Poenget mitt er at bruk av og bidrag til åpen kildekode her i Norge og andre frie land bidrar til å styrke den kinesiske brannmuren. I min mening er det like ille å benytte Ubuntu som å sende penger direkte til Kim Jong Il. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg