Sink Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 Laptopen er nå snart en uke gammel, og jeg får den ikke til å klokke opp på den hastiheten cpuen skal ha under full load. Under prime95 klokker faktisk cpuen ned til 128*7 som altså er lik 894MHz. Under normal bruk peaker cpu hastighet på 1400something MHz men under full load nekter den altså. Tempraturen er neppe problemet, den ligger på 52grader i skrivende stund etter 20min full load og jeg har aldri sett den over 55. Er også vandt med at laptoper blir varme både over og under, men denne kan i værste fall beskrives som lunka og harddiskstøyen overdøver vifta på avstand. Noen som har hatt samme problemet, eventuelt vet hvordan det kan fikses? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 Du skriver ikke noe om hvilket OS som er installert, så jeg får gå ut ifra at det Win7. Heller ikke om det kjøres på batteri, eller via AC. Men du kan begynne med å sjekke hva som er satt som profil for strømsparing. Dette styrer hvor mye CPU klokker opp/ned for å få mest ytelse/batteri-tid avhengiag av profil. Hva er poenget med å kjøre Prime på en bærbar? Lenke til kommentar
Unlimited LTD Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 Merket dette jeg også. Har du aktivert "Super Hybrid Engine"? Når jeg hadde den aktivert ville ikke prosessoren gå over 900 MHz. Det sparer nok strøm, men det går altså ut over ytelsen. Hvis du har fjernet widgeten som var på som standard kan du også finne det under Power4Gear Hybrid programmet. Prøv å skru den av hvis den er på. Lenke til kommentar
Teac Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 Det som er tingen med nye prosessorer er at de klokker seg ned når det ikke trengs så mye kraft. Det er pga, varme, strøm og støy. Den trenger ikke å spinne på 2.4ghz når den ikke trenger. Sjekk med Realtemp og CPU-Z. Den skal ikke være "underklokket" fra stock. Jeg har hatt samme maskinen noen uker. Lenke til kommentar
Sink Skrevet 10. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2010 (endret) Du skriver ikke noe om hvilket OS som er installert, så jeg får gå ut ifra at det Win7. Heller ikke om det kjøres på batteri, eller via AC. Men du kan begynne med å sjekke hva som er satt som profil for strømsparing. Dette styrer hvor mye CPU klokker opp/ned for å få mest ytelse/batteri-tid avhengiag av profil. Hva er poenget med å kjøre Prime på en bærbar? Windows 7 ja, uavhengi om den gikk på batteri eller fra veggen. Trodde jeg hadde sjekka det meste. Bare for å påvise at den ikke gikk på full ytelse uansett load Merket dette jeg også. Har du aktivert "Super Hybrid Engine"? Når jeg hadde den aktivert ville ikke prosessoren gå over 900 MHz. Det sparer nok strøm, men det går altså ut over ytelsen. Hvis du har fjernet widgeten som var på som standard kan du også finne det under Power4Gear Hybrid programmet. Prøv å skru den av hvis den er på. Takk, blir nok til at den står på, ville bare finne ut hvor problemet lå! Det som er tingen med nye prosessorer er at de klokker seg ned når det ikke trengs så mye kraft. Det er pga, varme, strøm og støy. Den trenger ikke å spinne på 2.4ghz når den ikke trenger. Sjekk med Realtemp og CPU-Z. Den skal ikke være "underklokket" fra stock. Jeg har hatt samme maskinen noen uker. Derfor jeg poengterte at det var med prime kjørende. Endret 10. oktober 2010 av Sink Lenke til kommentar
Teac Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 (endret) Har du testet med den av og på knappen oppe i venstre hjørne. Der en rekke innstillinger.. Endret 10. oktober 2010 av Teac Lenke til kommentar
Sink Skrevet 10. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2010 Fluesoppen hadde svar på "problemet" Lenke til kommentar
Unlimited LTD Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 Har du testet med den av og på knappen oppe i venstre hjørne. Der en rekke innstillinger.. Ja, dersom man har den på Quiet Office eller batterisparing så har det også liknende effekter. Men regnet med at han hadde sjekket det på forhånd. Lenke til kommentar
vestlia Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 Hei! Vurderer sterkt å kjøpe denne dataen, står mellom denne og en mac book pro 13". Kan du/dere anbefale denne? Positive og negative sider? Det negative jeg kan se er at den mangler usb 3.0 samt optisk drev. Mvh Vestlia Lenke til kommentar
Unlimited LTD Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 Hei, Denne tråden er nok relevant for deg. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1192571 Men for å svare, den er verdt alle pengene. Satt nettopp og spilte TF2 da den skrudde seg av fordi den ikke hadde mer strøm. Da hadde jeg spilt i to-tre timer, og jeg hadde brukt den hele skoledagen. Og alikevel lagget det ingen ting. Hva er greia med at den mangler USB 3.0? Det er jo så vidt kommet ut, så vidt jeg vet. Du trenger det ikke. Eneste minuset er at den mangler Optisk drev, men dette er jo ikke en maskin man kjøper som eneste maskin. Det er ta-med maskinen, så man har jo som regel en PC ved sidenav. Litt kipt hvis du ønsker å spille spill som både krever CD i drevet og som har så god beskyttelse at du ikke bare kan kjøre et image, men med steam er jo ikke det et problem. Lenke til kommentar
Teac Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 (endret) Det at den ikke har optisk drev ser jeg som positivt. Optisk drev betyr mye tykkere pc. Tror jeg bruker optisk drev en gang i året. Det er når jeg ikke finner en usbpenn og ikke gidde å lete særlig etter en heller. Er virkelig usb 3.0 så prekært? Det er få ting som støtter det per dags dato. Det er langt frem før 3.0 blir standard. Usb 2.0/minnekort inngang er mer enn godt nok. Er du ute etter optisk drev er nok ikke denne pcen for deg. Hadde der vært opp til meg er Asus det beste valget. Asus er billigere 5900,- med bedre hardware kontra billigste Mac som ligger på 10k. Mac er totalt overpriset. Smak og behag. Jeg personlig betaler for hardware/ytelse ikke for hvilken logo som står utpå. Og nei, maskinen er ikke perfekt. Og en slik maskin tror jeg ikke det finnes heller. I min maskin er det e pipelyd som jeg ikke skjønner hvor kommer fra. Den kommer med jevne mellomrom og irreterer meg en del. Harddisken bråkte så mye at den ble byttet ut med SSD. Var ekstremt deilig å bli kvitt den. Skjermen og lukket er ekstremt mottakelig for fettmerker og det blir lett riper rundt kantene. Det stikker litt gummibeslag(?) mellom tasturet og kanten, men det har jeg skrapt vekk med neglene. Nå er jeg veldig kritisk. Men alt i alt så er jeg kjempefornøyd. Den store prikken over Ien får du når du setter i en SSD. Den starter opp på 3 sekunder. Lynkjapp. Batteritiden er kjempebra og den spiller fullhd lett som ingenting. Endret 11. oktober 2010 av Teac Lenke til kommentar
vestlia Skrevet 12. oktober 2010 Del Skrevet 12. oktober 2010 Ok, takker for svar Men når du bytter til SSD, er dette noe du kan gjøre selv? Evt, hvilken type/kapasitet har du? Og du mener det er markant forkjell i hastighet? Så at den kostet 5.999,- på komplett, men når har den gått opp igjen... Lenke til kommentar
Teac Skrevet 12. oktober 2010 Del Skrevet 12. oktober 2010 (endret) Er veldig enkelt og skifte harddisk på laptop. Kun tre skruer og presse på plass. Alle SSDer skal passe. Størrelsen i Asus e 2.5", men 1,8" går også så lenge du har adapter. Jeg har Intel 80gb gen.2 Det beste kjøpet er nok Crucial C300 64/128gb. En merker bra forskjell ved å skifte til SSD. Lyd, ytelse og batteri. Endret 12. oktober 2010 av Teac Lenke til kommentar
vestlia Skrevet 15. oktober 2010 Del Skrevet 15. oktober 2010 (endret) Ok, takker for svar Men mtp å kjøpe SSD, hvordan utfører du da en clean install? Fører det med reboot-cd fra produsent? Og er SSD noe som er forventet å gå ned i pris med det første? (er jo ganske dyrt med 2000,- for en HDD). Har for øvrig en Asus C90 for øyeblikket, hvordan vil maskinvaren på 35jc tilsvare denne? Og går det ann å kjøpe et kabinett el. til HDD som du tar ut av dataen, så denne kan brukes som en ekstern HDD? Vestlia Endret 16. oktober 2010 av vestlia Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå