Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Høyttalende bluetooth handsfree i bil

Gjest Slettet-fsaSP0zV

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-fsaSP0zV

Bilen min er levert med fabrikkmontert mobiltelefonintegrasjon (for fastmontert telefon i en "cradle"), men jeg må kjøpe en dings til ca 3000 for at dette skal fungere på Bluetooth. Som alternativ vurderer jeg å kjøpe en løs bluetooth-enhet for å feste på ratt eller solskjerm.

Var innom Clas Ohlson og så på disse:

http://www.clasohlson.no/Siteseeker/Search_o.aspx?q=bilhand&defst=True&uaid=E3E37C986CE1ACD7381802B4052DBB53%3a38342E34382E3231322E323130%3a5245906481059076654

og denne fra Bilxtra:

http://www.bilxtra.no/butikk/?ItemId=13936

Noen som har erfaring med disse eller tilsvarende produkter? Jeg trenger ikke avanserte funksjoner, det holder å kunne svare og justere volum, ev. ringe tilbake til siste nummer, men det må være brukbart, slik at samtalekvaliteten oppleves som akseptabel i begge ender.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Parrot CK3000 Evolution Bluetooth

dette er et system sopm du integrerer i bilen din og har "akkurat" de funksjonene som du beskrev du ville ha. krever at du kan komme til baksiden av anlegget ditt. denne vil også forrsten dempe cd spilleren og bruke anlegget på bilen til lyd ut.

har montert denne selv i bilen til husk bare å bestille monterings sett til bilen din jeg innstalerte denne etter å ha sett raskt igjennom manualen 1 gang :)

så slipper du jo også det tullet med batteri til de eksterne.

:thumbup:

edit: så er den pen når du er ferdig også.

Endret av Prisoner
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Den du foreslår ser ut til å være ment for fast integrasjon i biler som ikke har noe fra før. Den du foreslår er i en annen prisklasse enn de jeg linket til, og jeg vil nok heller vurdere å kjøpe en original (ev. en uoriginal) opsjon som gir meg bluetooth i bilens løsning dersom prisen blir 4-sifret.

Min bil har betjening av mobil fra "radio" og ratt, taster nummer fra "radio", blar i telefonbok og leser SMS i infodisplay mellom speedo og turteller med multifunksjonsrattet, og har mikker i taket etc, men støtter ikke bluetooth uten installert tillegg for dette, kun enkelte telefonmodeller via et adapter.

Årsaken til at jeg ser på en løs enhet er at en original passer bare i mitt bilmerke/modell, og jeg ikke vet hvor lenge jeg beholder bilen (og når jeg kjøper ny, får jeg ny telefonløsning uansett).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Da startet jeg med å kjøpe denne: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=152252173 . Som alternativ vurderte jeg SuperTooth Buddy, som sikkert er bedre, men som koster en del mer.

Denne har 600 t standby / 6 t taletid. Multipoint (kan være tilkoblet to telefoner samtidig), støtter oppring av siste nummer + taleanrop (når telefonen støtter dette). Har mute-knapp og overføring av samtale til mobil og tilbake ved behov. Enkel og grei, enkel bruksanvisning.

Grei lyd på min side, fra andre siden meldes om veldig varierende kvalitet. Enkelte ganger er det bra, andre ganger vanskelig å oppfatte, bakgrunsstøy og krafitg ekko. Tror ikke man kan vente mer enn dette for 300 kroner.

I tillegg til dårlig lydkvalitet i andre enden (den jeg snakket med), observerte jeg at kvaliteten på produktet var heller moderat: På/av-knappen funger omtrent bare hver 3. gang man trykker på den. Den slår seg av noen minutter etter at man har gått ut av bilen, så den må slås på igjen hver gang man skal kjøre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Valgte derfor å gå for noe bedre, og kjøpte i stedet Supertooth Buddy, som funker bra så langt. Kraftig og god lyd i bilen, og den i andre enden melder om stort sett god lydkvalitet. Buddy har 1000 t standby / 20 t taletid, støtter 2 samtidig oppkoblede mobiler, og er veldig enkel i konfigurasjon og bruk. Den står på hele tiden, og kobler seg til automatisk når du setter deg inn i bilen. Det følger også med en mobiltelefonholder til å feste i luftedysene i bilen, men denne funket dårlig hos meg, så jeg kjøpte en bedre.

Jeg vurderte også Jabra SP200, som er i samme prisklasse. Den ser ut til å være enda mer brukervennlig enn Buddy'en, med én knapp (for svare/avslutte/overføre etc), og et stort hjul for volumkontroll. Buddy'en har en knapp for Vol+ og en for Vol-, og de er ikke belyst om natten. Etter å ha lest tester ser det ut til at SP200 har litt dårligere lydkvalitet enn Buddy'en, spesielt for den i andre enden.

Av andre (og dyrere) alternativer vurderte jeg Jabra SP700 og Jabra Cruiser. I tester ser disse ut til å gi stort sett bra lyd til den i andre enden, men ikke så bra som Buddy'en. Både SP700 og Cruiser har FM-sender, slik at du kan få telefonlyden på bilradioen. De har også talevarsling av anrop og hendelser, men ikke på norsk. I tillegg kan de streame musikk i stereo fra mobilen over Bluetooth med A2DP til handsfree, og derfra til bilradioen, men testene viser at lyden ikke blir særlig bra (surprise...). Begge har belyste knapper, og er dermed mer brukervennlige om natten. De har også "night mode", slik at du kan slå av lyset dersom du vil. Det er kun Cruiser som støtter 2 samtidig tilkoblede telefoner.

For meg var det viktigst at lyden var så god som mulig i begge ender, at jeg slapp å lade ofte, og at jeg ikke ville betale for funksjoner jeg ikke kom til å bruke. Jeg samler litt linker for de som vil lese mer:

Supertooth Buddy: http://ttmicro.no/no/hjem/supertooth/supertooth-buddy-sort//

Jabra SP200: http://www.buyjabra.com/speakerphones/jabra-sp200-bluetooth-speakerphone-177.html

Jabra SP700: http://www.buyjabra.com/speakerphones/jabra-sp700-bluetooth-speakerphone-179.html

Jabra Cruiser: http://www.buyjabra.com/speakerphones/jabra-cruiser-bluetooth-speakerphone-3550.html

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet-fsaSP0zV

For sammenligningens skyld kjøpte jeg også en Jabra SP700. Jeg har testet ved samtale med samme person som med de to andre typene, og også denne får bra tilbakemelding for lydkvaliteten i andre enden. Supertooth Buddy er litt "skarpere" i lyden enn SP700 hos samtalepartner, men begge er bra. Lyden fra den innebyggede høytaleren er også bra, også den litt mindre "skarp" enn Buddy. Volumet er høyt nok i begge.

Jeg testet muligheten for å få lyden med FM-sender i SP700 til bilradioen, hvor lyden blir merkbart bedre og mer nøytral enn i SP700. Bare å slå på FM-sender, finne en ledig frekvens (uten forstyrrelser fra radiostasjoner, her må du lete litt, og kanskje endre når du kjører langt) og stille inn bilradio og SP700 på samme, og legge inn et forvalg. Når telefonen ringer, trykk på forvalget på bilradioen, besvar anrop (eller sett på autosvar på handsfree) og lyden kommer i bilen. Dersom bilradio støtter RDS-text skal også telefonnummeret som ringer vises der, det gjør det ikke på min (den støtter tydeligvis ikke RDS-text, det står bare JABRA i RDS-displayet). Ifølge tilbakemeldingene er det litt støy et sekund eller to idet man skifter fra intern høytaler til bilradio eller tilbake, det er sikkert DSPen som trenger litt tid på å kalibrere seg.

Den har også talemeldinger (ikke på norsk) for aktiviteter, som sier fra når den er i parremodus (for bluetooth), frekvens for FM, når telefonen kobler seg av og på, når enheten slås av og på, og når samtale kommer ("incoming call from 1 2 3 4 5 6 7 8").

Den har nattmodus, man kan slå av alle lamper om natten. Ikke noe særlig problem, en blå lampe lyser fast når bluetooth er tilkoblet, og en svak rød lyser når FM-sender er på. Den har også "tastelås", slik at du kan ha den i en veske/bag uten at den slår seg på.

Forsøkte også å kjøre MP3-spiller på mobilen, med bluetooth-A2DP til SP700, som sendte lyden videre med sin FM-sender til bilradio. SP700 har ikke stereosender (noe Jabra Cruise har(?)), og lyden blir ikke særlig bra, men for de som ikke har iPod/AUX/USB på bilstereoen, er det en løsning for å få MP3 til bilradio.

SP700 husker 8 (?) telefoner, men kobler seg til bare én telefon om gangen. Buddy husker også 8, men kobler seg til inntil 2 telefoner samtidig, slik at du kan ha en jobb- og en privatmobil i bilen, og Buddy svarer på begge (den som ringer først). Begge lader med micro-USB, kabel og billader følger med.

SP700 slår seg av når den er uten bluetoothforbindelse i 10 minutter, så man må slå den på for hver tur. Sett i forhold til ren brukervennlighet vil jeg anbefale Supertooth Buddy, som gjør akkurat det den skal, og ikke slår seg av før batteriet er tomt etter 1000 timer(!). SP700 har flere funksjoner, men det er nok bare de (vi) som er over gjennomsnitlig teknofile som bruker dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...