Gå til innhold

Kjøp av fotostativ - Anbefalinger

Anbefalte innlegg

Hei

Skal kjøpe fotostativ, men er ikke sikker på hva jeg bør gå for. Har kikket på et Velbon stativ til ca 1000,-. Er ikke en over-ivrig naturfotograf eller noe slikt så stativer til 2-3000,- er ikke interessant. Må heller ikke være av den letteste typen. Det må tåle vekten av et Canon 550 m/objektiv. Om mulig et lite videokamera. Det er det tyngste som kommer til å stå på stativet.

Forslag mottas med takk :-)

Endret av ->NightHawk<-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Greit nok at du ikke er overivrig naturfotograf, men å kjøpe de billigste stativene blir fort å spare seg til fant. Husk at å kjøre opp sentersøylen ikke er noen god løsning, da setter du ikke kameraet på en tripod lenger, men snarere en monopod. Du får en mye mer stødig løsning ved å kjøpe et stativ som er høyt nok uten bruk av sentersøyle. Men jeg innser jo at det er vanskelig å kjøpe dyrere stativ enn lommeboka tillater.

Prøv å røske litt i stativene i butikken, så vil du merke at det er forskjell på hvor stødige de er.

Lenke til kommentar
Interfoto Dette er vell gjerne i ditt prisnivå, det er et godt stativ, og det har en krok under sentersøylen så du kan ligge til ekstra vekt. Da kan man bevege sentersøylen opp, samtidig som man beholder stabilitet grunnet ekstra vekt. Du sparer deg til fant hvis du skal ha et stativ til 1000,- da er det bedre å ligge inn de ekstra 500,-. Lykke til og lykke til med foto ;- )
Lenke til kommentar

Benro Aluminium stativ A-258 M8 er også et stativ i rett størrelse her. Samme funksjonalitet som på Induro-stativet - f.eks at man kan henge lodd på samt snu senterstanga (kjempefint ved makrofotografering). Senterstang regulerer på begge disse høyde ikke mer enn ca 20 cm, noe som i realiteten betyr null og niks for stabilitet (om man da ikke smeller på 8 - 10 kg ubalansert på toppen). Faktisk synes jeg personlig det er alt for lite når man bruker senterstanga snudd. Da bør man ha en 40 - 50 cm.

Benro er uten hode, og blir således noe dyrere. Uansett er det slik på Benro at stativ med A-2xx, C-2xx som betegnelser er passelig store for en på rundt 180 cm (145 - 170 cm arbeidshøyder). A-1xx og C-1xx er lavere stativ. Benro kan kjøpes med Arca-Swiss kompatible hoder/festesystem. Hoder får du fra 500 kr og oppover.

Når det gjelder Velbon har jeg hatt det i omtrent 34 år, og dersom de holder samme nivå i forhold til andre i dag som da jeg kjøpte - vil det uansett ikke være mitt førstevalg. Stativet har tålt det det skal, men hodet har irritert meg grønn fra dag 1 og jeg byttet det for en 11 - 12 år siden. Og det nye irriterer meg like mye.

Lenke til kommentar

Da øker jeg summen og ser etter et stativ til ca 1500,-. Ser ut som om utvalget blir bedre, men valget blir vanskeligere :hmm: . Siden jeg ikke har erfaring med dette selv, vil jeg gå for en av disse forslagene og håper det vil passe meg.

Lenke til kommentar

Greit nok at du ikke er overivrig naturfotograf, men å kjøpe de billigste stativene blir fort å spare seg til fant. Husk at å kjøre opp sentersøylen ikke er noen god løsning, da setter du ikke kameraet på en tripod lenger, men snarere en monopod. Du får en mye mer stødig løsning ved å kjøpe et stativ som er høyt nok uten bruk av sentersøyle. Men jeg innser jo at det er vanskelig å kjøpe dyrere stativ enn lommeboka tillater.

Prøv å røske litt i stativene i butikken, så vil du merke at det er forskjell på hvor stødige de er.

Dette kommer vel litt an på hvilken brennvidde trådstarter ønsker å bruke?

-k

Lenke til kommentar

Sentersøyle anbefales ikke. Jeg har mine preferanser her, men ligger en smule utenfor budsjettet til trådstarter :) Uansett, lurt å heller legge litt mer penger ned i stativ, ellers vil man ende opp med stativ som blir stående hjemme og et evig oppdateringsjag for å få noe som fungerer. Har selv lagt ned ekstremt mye penger i stativ jeg har kastet eller solgt opp gjennom årene.

Lenke til kommentar

Har selv lagt ned ekstremt mye penger i stativ jeg har kastet eller solgt opp gjennom årene.

Endre signaturen til "Både kamerahus, objektiv og stativ", da? ;)

Har selv et gammelt Manfrottostativ jeg med glede drasser rundt på. Trådstarter - husk også å sjekke bruktmarkedet! ;)

Lenke til kommentar

Sentersøyle anbefales ikke. Jeg har mine preferanser her, men ligger en smule utenfor budsjettet til trådstarter :) Uansett, lurt å heller legge litt mer penger ned i stativ, ellers vil man ende opp med stativ som blir stående hjemme og et evig oppdateringsjag for å få noe som fungerer. Har selv lagt ned ekstremt mye penger i stativ jeg har kastet eller solgt opp gjennom årene.

Personlig er det ikke aktuelt å ha/kjøpe stativ uten vendbar sentersøyle. Tror jeg har tatt flere bilder med mitt gamle Velbon stativ med kamera under enn over. Ute i skauen med mellomringer eller belg var det nesten eneste brukbare løsning. Dog mangler mitt føringspor - noe som gjør sentersøyle vridbar. Nye stativ som Induro og Benro med flere har spor som låser mulig rotasjon.

Men nå har jeg aldri tenkt å slenge 6 - 7 kg med tele på det heller.

@Trondster: Ja, selv med alle svakhetene til mitt 34 år gamle Velbon stativ drasser jeg også det rundt med glede. Så får jeg byttet hode så lever det nok lenge ennå.

Lenke til kommentar

Heisann

Kun ein rask link til bythom som er fin lesing før kjøp av stativ :)

Rune

Brukte stativet mitt en del i går, mye flotte motiver i hagen om dagen. Har et gammelt Velbon stativ som nå er mye morsommere å bruke med et skikkelig kulehode! Foretrekker dette fremfor de store klumpete med arm. Da er det bare en liten bryter for å vri kameraet i alle retninger, og lynkjapt å låse igjen.

Så enig med artikkelen at et godt kulehode er must! Det kan man jo også ta med videre til nye stativ.

Hurtigkobling er selvsagt must, og fjernutløser ikke minst (trådløs eller kabel)

Viktig også at bena enkelt kan justeres uavhengig i vinkel.

Mitt gamle aluminiumsstativ bråker fryktelig og er litt slarkete til jeg får spent ut bena skikkelig, så jeg får nok se etter et nytt hvis jeg blir ivrig å bruke det igjen.

Har også kjøpt en monopod jeg bruker en del.

Fordelen med stativ er at man jobber bedre med bildet og får tid til å kompenere bedre, og fjerne rusk som forstyrrer i bildet.

Endret av kjelldell
Lenke til kommentar

Beskrivelse av Benro A-258M8

Tror du vil finne Benro A-258M8 stort nok. Husk at hode bygger 9 cm, så da har du høyde på søker på kamera fra 161 til 183 cm (landskapsmodus). A-358 og A-458 er interessante dersom du skal ha tyngre oppsett (større tele etc), men da må du også ha et helt annet hode.

BH-1 er et helt OK hode (men ikke mer), det er ikke Arca-Swiss kompatibelt, men hurtigfestesystemet kan skiftes ut om man ønsker på sikt. Har hodet på min monopod og der fungerer det helt som det skal.

Lenke til kommentar

Det er ikke mange alternativer innen ditt budsjett. Skal du over på Benro B-1 kulehode (eller tilsvarende) blir det fort en 500 - 700 kr i tillegg. Men jeg har som sagt BH-1 på monopoden, og jeg har i 550D med batterigrep og sikkert tyngre optikk en du har.

Fungerer helt greitt synes jeg, og hodet mitt blir brukt mye da kamera er 60 % av tida montert på monopoden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...