Gå til innhold

D5000 vs D3100 vs 500D

Anbefalte innlegg

Etter en del research ble jeg bare mer og mer forvirra og fant ut at jeg skulle spørre her for å få litt fler synspunkter rundt valget av mitt første speilreflekskamera.

I utgangspunktet bestemte jeg meg for Canon 500D da det virket som et kamera som hadde det meste. Etter å ha leste følgende test på dinside ble også Nikon D5000 et godt alternativ:

http://www.dinside.no/814209/canon-eos-500d-vs-nikon-d5000

Her er det vel bildekvaliteten på eksemplene og den generelle scoren som solgte meg til D5000. Alikevel føler jeg at manglene er litt sure, men det ser jo ut som bildene blir hakket bedre så jeg kan leve med det.

Underveis fant jeg også ut at det finnes et kamera som har med de tingene som "manglet" på D5000 i forhold til 500D, nemlig Nikon D3100. Det finnes ikke så altfor mye informasjon rundt dette kameraet foreløpig, og da prisen ligger på det samme som D5000 allerede nå tyder det kanskje på at D3100 er i en rimeligere serie. En sammenligning av D3100 og D5000 finnes her. Mye ser bedre ut, men den mangler bracketing og noe d-lighting greier:

http://www.dpreview.com/previews/nikond3100/

Så hva bør jeg velge? 500D som har det meste, 5000D som mangler litt men gjør opp for det i bildekvalitet eller nykommeren 3100 som jeg ikke aner om er et bedre kjøp enn D5000?

Skal sies at jeg er litt partisk mot Nikon. Skal først og fremst bruke kameraet til diverse innendørs settinger, litt i skauen og ymse annet. Ikkeno særlige actionshots.

Håper på noen gode svar! Andre tips mottas også med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

D3100 er i den litt merkelige posisjon akkurat nå ved å være nederst på rangstigen, men muligens bedre i bildekvalitet enn alt fra D3000 til D300s.

Ved base ISO (100) er det i allefall "squeaky clean", i motsetning til alle DX husene med 12Mp sensoren fra i går - som for øvrig har 200 som base.

Når det gjelder konkrete forskjeller, eller rettere sagt, ting D3100 mangler ifht. D5000 så er disse:

- Flipskjerm

- Mulighet for automatisk bracketing

- Mulighet for å bruke trådløs fjernkontroll

- Det er grovere trinn for å justere minimum lukkertid på Auto ISO

- Det er bare mulig å sette ADL til "On", som tilsvarer "Auto" på D5000 (kan endres i post)

Inntil videre kan jeg si at D3100 yter bedre enn D5000 på dette med støy, på alle ISO innstillinger.

Det kommer til å dukke opp mer og mer bilder tatt med D3100 på flickr kontoen min, men først må helst været bli litt bedre. Et søk på kontoen min vil resultere i en oversikt over noen bilder jeg har tatt med D5000 også.

500D har jeg ingen erfaringer med desverre. Men sånn som det står med D5000 kontra D3100 nå, så ville jeg nok valgt sistnenvte.

EDIT: Glemte å legge til. Det myke gummigrepet på D3100 er helt genialt, selv et så lite kamera som dette fortjener et godt grep. D5000 har ikke dette, og er endel "glattere" i grepet.

Endret av fcuk_IT
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger! Hjelper på :)

Hvis du måtte velge mellom D3100 og D5000, hvilket hadde du valgt? Bildene du har tatt med D5000 er helt klar supre nok i massevis :D

Jeg hadde valgt D3100.

Da satser jeg på den tror jeg :)

Noen som har noen tips til objektiver til denne? Blir vel hovedsaklig innendørs og utendørs fotografering av mennesker, dyr, arkitektur og natur. Gjerne ikke det dyreste som finnes, men noe bedre enn det som følger med iallefall :)

Lenke til kommentar
Da satser jeg på den tror jeg :)

Noen som har noen tips til objektiver til denne? Blir vel hovedsaklig innendørs og utendørs fotografering av mennesker, dyr, arkitektur og natur. Gjerne ikke det dyreste som finnes, men noe bedre enn det som følger med iallefall :)

Det er lett å ta av prismessig, men med disse to kommer du langt uten å betale det hvite ut av øyet.

18-105mm VR til all slags bruk: ca. 1990,-

35mm f/1.8 til innendørs/lite lys: ca. 1690,-

Med disse to kommer du veldig langt. Bare hust å aktivere "Distortion Control" på kameraet - dette retter opp fortegningen i begge objektivene automatisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...