ventle Skrevet 27. september 2010 Del Skrevet 27. september 2010 (endret) Hiver meg med som pingle hardcore med ovennevnte utstyr. Nikon D70 med en SMC Pentax-M 1:3.5 135mm fra morfars kamerabag og min venstre hånd som adapter til å holde dem samlet. Bilder så langt: Endret 31. oktober 2010 av ventle Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Jøss - en litt mer kreativ kombinasjon.. Ellers: "kan du ikke løse det med gaffatape, så har du ikke brukt nok".. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 1. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2010 (endret) Vi får kalle dette en forsiktig åpning (tør ikke skyte på full åpning enda). Forvent mye nærbilder, objektivet har en maksimal fjerngrense på minste blender (F/32) på ca 5-6 meter. ISO400, 1/200sek, F/8 (tror jeg) Endret 1. oktober 2010 av ventle Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 1. oktober 2010 Del Skrevet 1. oktober 2010 Flott farge og skinn..... Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 1. oktober 2010 Del Skrevet 1. oktober 2010 Ikke noe å si på skarphet og detaljer i hvert fall. Med den spenstige kamerafatningen har du vel tilgang til tilt og shift også da? I hvert fall med litt hjelp av tyggegummi, ståltråd og tape. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 1. oktober 2010 Del Skrevet 1. oktober 2010 Kult prosjekt! Jeg har skikkelig sansen for å dra den langt, og allikevel få så bra resultat! Fikk skikkelig lyst på rips med fløte Lenke til kommentar
netrex Skrevet 1. oktober 2010 Del Skrevet 1. oktober 2010 (endret) Flott bilde, fine farger =) Morsomt å se Pentax på andre merker! Jeg har 2.5-versjonen av dette objektivet. Ufattelig byggekvalitet og finfin skarphet Endret 1. oktober 2010 av netrex Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 2. oktober 2010 Del Skrevet 2. oktober 2010 Morsomt - blir en "fordi jeg kan"-utfordring! Lenke til kommentar
bareanton Skrevet 2. oktober 2010 Del Skrevet 2. oktober 2010 Du har vel ikke akkurat valgt deg den letteste utfordringen. God begynnelse. Jeg sier som k.n.b ”Ikke noe å si på skarphet og detaljer i hvert fall”. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 2. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2010 (endret) Gjorde ett grep med objektivet i dag, skrudde av fatningen, og fikk en adskillig lengre fjerngrense. 2. oktober ISO400, 1/250, F/5.6 (blendertallet er fortsatt usikkert da det kun ligger lagret i mitt eget hode). edit - for dem som ikke er lokalkjent i Trondheim forestiller bildet to av de mest synlige landemerkene her i byen, Tyholttårnet og radarkuplene på Gråkallen. Ellers takk for hyggelige kommentarer Med den spenstige kamerafatningen har du vel tilgang til tilt og shift også da? Det stemmer på en såkalt prikk og jeg har planer om å teste det ut når jeg finner ett passende motiv (landskap passer dårlig, ingen dybdeskarphet til uendelig når jeg begynner å tilte) Endret 2. oktober 2010 av ventle Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 2. oktober 2010 Del Skrevet 2. oktober 2010 Flott himmel...(fotogruppen var nær radar-kuplene i dag) Lenke til kommentar
Noggie Skrevet 2. oktober 2010 Del Skrevet 2. oktober 2010 Pent. Kraftige farger pä himmelen, uten at det virker kunstig. (ihvertfall paa min ikke-kalibrerte monitor) Lenke til kommentar
ventle Skrevet 3. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2010 (endret) 3. Oktober - Sidewalker Ble bare ett snapshot i dag, en luring som tenkte det var en god ide å ta snarveien over fortauet på vei ut fra Shell-stasjonen i Meråker... dessverre sto det en fotograf med langarmet, skuddklart glass klar til å skyte ham i ryggen rett bak (ja, jeg vet at hovedmotivet ikke er i fokus... kan jeg dekke min egen rygg ved å påstå at det var en ønsket spesialeffekt?) ISO640, 1/125, F/5.6 Endret 3. oktober 2010 av ventle Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 (ja, jeg vet at hovedmotivet ikke er i fokus... kan jeg dekke min egen rygg ved å påstå at det var en ønsket spesialeffekt?) Nice try. (Forstår egentlig ikke hvordan du klarer å få til det tekniske i det hele tatt med den kombinasjonen). 2. oktober var delikat da. Sihouetter mot gyllen solnedgang, og komposisjonen sitter som et skudd. Skal ikke påstå jeg er lommekjent, men jeg har da spist en bedre middag i det tårnet der... Lenke til kommentar
ventle Skrevet 4. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2010 4. Oktober - I'm an early bird, that's what I say Hvis du skal fylle Trondheimsfjorden med stein må du nødvendigvis være tidlig oppe om mårran... dette er på vei til jobb kl 0730. Har ikke rørt fargespakene på dette bildet, soloppgangen var virkelig intens i dag Bildets tittel og forsåvidt passende soundtrack er fra Mark Knopflers ISO500, F/5.6, 1/30. Tok mange bilder der nede i fjæra, kommer noen uttak i månedstråden også. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 4. oktober 2010 Del Skrevet 4. oktober 2010 Imponererende! Og det før man tar høyde for det nokså aparte oppsettet ditt, skikkelig kult! (Skrudde av fatningen for bedre fjerngrense? Konge!) Liker sol(ned/opp)gangene, fine stemningsbilder. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. oktober 2010 Del Skrevet 4. oktober 2010 Fatninger er oppskrytt Dette kan kalles manuell fotografering - knalle farger i dag morges. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 5. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2010 5. oktober Dagens bilde er ett forsøk på miniatyreffekten man kan oppnå ved tilting av objektivet, lett inspirert av de andre som bruker tilt/shift-løsninger i sin oktoberfest, og selvfølgelig det enkle faktum at min objektivkombinasjon gjør det mulig. Som tidligere fryktet ble fjerngrensen på objektivet en begrensning, og selv bare ved lett tilting kombinert med nedblending ble det umulig å få ett skarpt hjørne i bildet, noe som begrenser miniatyreffekten en del. (er det ett dårlig tegn at bildene mine bare blir mindre og mindre skarpe for hver dag som går?) ISO500, f/8, 1/50 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 (endret) Genialt! Manuelt tiltobjektiv! Flott soltransisjon, forresten - nydelige farger! Endret 5. oktober 2010 av Trondster Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 4.oktober var flott, den himmelen gikk jeg glipp av... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå