Gå til innhold

Det var en gang et stabilt lag


DJ_Dark

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror vi har mer enn en real sjans til å vinne seriegullet (eller i norsk media sine ord: ikke søle det bort). Men virker igjen som at det har blitt mer enn en arbeidsoppgave enn en triumf. Europaligaen er mer som en kamp imellom de viktige kampene enn en arena for å vise seg fram. Er jo ikke sånn det skal være.

 

Spillerne virker utbrente og slitne. Noe må være galt med treningen og oppfølgingen mellom kamper. To kamper i uka skal være en positiv ting. Jeg tror ting har gått litt for mye tilbake til gamledager på Brakka. På 90-tallet var behovet for trening og opplegg for støtteapparat et helt annet. Håper Jönsson får tilbake attityden i RBK.

Lenke til kommentar

Spent på å se lag og spill mot Aris i EL. Europa er jo så myyye viktigere enn TL hører man jo. Er vel viktigere å vinne på Torsdag enn på Søndag? ;)

 

Men sånn seriøst tror jeg dette går litt mer på slitne RBK-spillere og salg av Stadsgaard enn noe annet. Det har vært en lang sesong og det begynner å tære på, også for Rosenborg.

 

Det blir allikevel spennende å se hva Jönsson kan tilføre. Lurer på om han blir en Høgmo eller en Hamren. Kan gå begge veier. Vet ikke om hvordan det ender i år har noe å si for neste år, men vi får se.

 

Selv er håpet på å ta dere igjen syltynt. Jeg føler at vi kommer til å gå på en mine på en av de siste kampene våre, uansett om vi skulle slå dere. Det at vi skal avslutte sesongen med 10 seiere på rad virker ganske usannsynlig, spess siden vi har vunnet 4/5 kamper etter Moa med 1 mål. Deilig å gi dere litt kamp og presse dere litt hvertfall. Hadde vært morsomt å få dere til å heie ekstremt på lagene som møter oss slik som vi har gjort i deres kamper. Dere aner ikke hvor irritert jeg er på Henriksen på grunn av akkurat det :p

Endret av Maefteda
Lenke til kommentar

Eggen har fjernet mye av det Hamrén tilførte utenomsportslig. Du ser jo kanskje hvorfor Hamrén innførte feks snusforbud på treninger osv? Spillerne gir jo blanke så sant det ikke er klare regler. Iversen var jo mer opptatt av pølser enn trening en tid før Hamrén kom.

 

EDIT: Kan jo si det sånn at Eggen selv har ikke gjort at de har startet igjen, men det å være slappere på regler gjør at spillerne tar seg større friheter.

Endret av DJ_Dark
Lenke til kommentar

Kan kjøre inn en diskusjon som kom på facebook for en times tid siden mellom meg og noen andre om førsteposten.

 

Meg:

Skrev forresten denne her etter kampen mot Godset:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1263476

 

Person 1 (P1, personen som har statusen):

Wow, du gir Eggen inn, stakar.

Meg:

Ikke mye å synes synd på gitt.

 

Person 2 (P2):

Skal ikkje akkurat ver greit å holde med et lag som taper 2 kamper i året heller. Du kan holde med ditte laget her slik at du sleppe spenning å liknande: http://www.dagbladet.no/live/liga.html?sex=m&sport=s&country=Tsjekkia&lid=30 Trur Plzen he avgjort det etter 10 serierunde ;)

 

Meg:

Ser ikke hva du skal frem til Ola. Jeg sier ikke at vi ikke skal ha en jevn serie, jeg kritiserer Eggen for hva han har gjort etter han kom tilbake.

 

P2:

Forøvrig so syns ej det e latterlig å kritisere en trener som he gitt klubben latterlig monge seriegull å kvalifisert dei for gruppespe i CLl 8 gonga på rad. Hadde han Ferguson gitt seg i United for deretter å komt tilbake å gjort det "litt..." dårlig hadde ej faktisk ikkje sagt et ord. Skal berre beundre å ha respekt for slike storheite meina ej! Ej må nesten minne på at Rosenborg fortsatt ikkje he tapt en kamp i tippeligaen i år. Hadde hatt ronkemateriale i et år framover hvis ej va Rosenborg supportar. Å Rosenborg he ikkje godt nok lag til å hevde seg i Europa. Trur han Hamren skulle ha fått samme problem.

 

P1:

Eg støtta Ola 100 prosent her.

 

Meg:

Hamrén innførte en hel del utenomsportselige ting i tillegg til sin fotballfilosofi. Det nevnte jeg allerede i det jeg skrev i det innlegget der. Å ha faste vaner som frokost skaper samhold mye bedre enn "kom på trening da, spill og dra hje...m igjen". Hamrén hadde mye mer kontroll på flere ting. Det Eggen har gjort er å fjerne alt det Hamrén har tilført utenomsportslig. I tillegg tenker ikke fyren på forsvar. Dermed har alt som er av defensiv trygghet forsvunnet i laget. I tillegg spiller laget generelt elendig nå. Det er ingen stabilitet i laget og balanse mellom leddene. Ofte blir Bjärsmyr og Demidov etterlatt helt alene bak, mens motstanderne kan komme med 3-4 stk. Da er det ikke rart det blir mål imot.

Du kan gjerne skrive som du gjør om Eggen tilbake osv, men det handler om å tenke litt og. Det som fungerte for 10-15 år siden fungerer ikke nødvendigvis i dag. Fotballen har utviklet seg. Det er helt andre forhold i Rosenborg nå enn det var da Eggen tok over første gang.

Når det kommer til Europa så tror jeg Hamrén hadde gjort det bedre. Om han hadde kommer seg til CL er en annen sak, men han hadde en helt annen spillestil enn det Eggen har. Eggen skal alle i angrep, mens for Hamrén var det viktig med et bunnsolid forsvar og veletablerte angrep. Det ble ikke feiende flott angrepsfotball, men det fungerte som bare fy.

 

Person 3:

Så må man jo spørre seg dette: hva vil fansen ha? Et lag som under hamren vant hver runde, uten noe særlig spenning og livat offensivt spill, eller et lag som under Eggen gjerne gir full gass offensivt, slipper inn mål som en lekk sil, men ...likevel vinner kampene.

Jeg heller mot det siste. Fotball handler strengt tatt om følelser. De som mener det handler om noe kaldt og kynisk kan fort gjemme seg bak påstander om at en høyprofesjonalisert klubb nok kan levere mer stabilt sterke resultater, men hva med følelsene og lidenskapen, da? Det er så absolutt til stede under Eggen. En 4-3-seier over haugesund skaper tross alt langt flere og større følelser enn hva en 1-0-seier over samme lag ville ha gjort (seieren over start nå nylig er feks noe av det nærmeste jeg har kommet en orgasmisk seiersrus på lang tid). At man blir overkjørt av leverkusen får man så ta med seg videre. Som Eggen sa, dette er noe vi kan lære av. Og det er da mye bedre å gå til en kamp med en innstilling som sier spill ditt eget spill, prøv å skap mål, enn det motsatte.

 

Meg:

4-3 mot Haugesund og Start var faktisk før det begynte å gå alt for mye nedover. Har du sett på Rosenborgs siste kamper har det vært rævafotball. Vi kjører ingen kamper. Det er heller ikke noe særlig sprudlende offensivt spill heller. Vi scorer 1-2 mål per kamp, akkurat det samme som det vi gjorde under Hamrén. Under Hamrén ble det også spilt god fotball. Nå om dagen mangler laget både evne til å forsvare seg, til å angripe og styre kamper. Med Hamrén forsvant "attityden" til laget, evnen til å ville vinne kamper.

 

P2:

Du kunne i grunnen spart deg dei tastetrykka der, for ej diskuterte ikkje med deg om ka han Hamren hadde tilført og ka han Eggen ødela. Poenget mitt var at det e berre Rosenborg-supportera som klare å prestere å begynde å syte over tabellsituasjonen/laget/spelarane/trenaren når laget riktignok leda med 5 poeng å det e 5 serierunde igjen. Rosenborg he tre vanskelige heimekampa å to lette bortekampa å spele før dei løfte trofeet for 18 gong på 23 år! Dei vinne nok serien, men kanskje ikkje med 15 poeng!

 

Meg:

Når du sier at det er latterlig å kritisere en trener som Eggen må jeg få svare, og da er det naturlig å dra inn Hamrén for å vise forskjellen mellom de to og hva jeg mener om det.

 

P2:

Jaja men det retta ikkje akkurat på inntrykket av at du kritisera en trenar som Eggen. Sett deg inn i dinne situasjonen: Hamren klarte heller ikkje å ta RBK til Champions League i fjor å han rauk ikkje for nordens beste lag, men for Azerbadjians femte beste lag eller noke. Å då hadde han vår i trenerstolen lenger enn det Eggen har vært i dinne perioden.

 

P3:

Gått så mye nedover? Har vel fortsatt ikke tapt en seriekamp. Og tap (2-2) mot FCK og så et dumt nederlag mot leverkusen er jo noe søle kan oppleve. Tap for Follo, selvsagt flaut, men cup er cup. Er vel ikke så mange RBK-supportere som klager, mest tullinger som alltid er ute etter å kritisere noen. Eggen er sikkert ingen perfekt trener, men har likevel plukket flere poeng per kamp enn hamren, og det med en spillestil som i tillegg er mer attraktiv enn hamrens.

 

Meg:

Qarabagh var et arbeidsuhell. Hjemme hadde vi en sjansesløsing av en annen verden. Bortekampen så jeg ikke siden jeg var på fergen til Danmark. Dere kommer sikkert til å si andre ting også er arbeidsuhell, men i motsetning til i år fortsatt...e det gode spillet etterpå. Det har det ikke gjort i den senere tid med Eggen. Selv om det ble 2-2 sammenlagt mot FCK ble vi rundspilt og nærmest voldtatt i den første omgangen.

 

P1:

Eg føle vel at Snorres poeng om at Eggen har tatt fleire poeng enn Hamrén per kamp avrunda debatten ganske greit.

 

Meg:

Snorre, la Eggen trene RBK like mange kamper, så får du se om du kan si det samme.

Endret av DJ_Dark
Lenke til kommentar

Om Eggen hadde hatt en skikkelig tropp og flere gode spillere å velge i så har det blitt ganske bra fotball ut fra det. Det viste han i de første kampene etter han kom tilbake. Men når Prica og Iversen er halvskadd og spiller bare 50% hele tiden så blir det ikke det samme fremover. Og etter Stadsgaard forsvant, forsvant også stabiliteten bakover.

Lenke til kommentar

Vet ikke hvor jeg skal starte, ser for meg at dette blir et rimelig rotete innlegg...

 

Men hva var det som kjennetegnet Rosenborg under Eggens forrige tid? Jo det var at de alltid kom i form når det ble høst og Champions League. Dette var et resultat av knallhard trening fra vinteren av og helt frem til seriestart. Rbk hadde de klart beste trente spillerne i ligaen på den tiden. Dette visste Eggen at var alfa omega skulle vi vinne ligaen samt få gode resultater i CL. På høsten blir det alltid vanvittig mye kamper på RBK-spillerne og da er det viktig at de har gjort et godt grunnlag vinteren før.

 

Dette ser ut til å ha sviktet i år. Spillerne mangler det overskuddet vi har vært vant til og med så masse kamper i liga, cup, CL pluss at vi har mange landslagsspillere i forhold til resten av ligaen, gjør at spillerne helt naturlig blir slitne, og resultatene og spillet svekkes. Med en bredere tropp, kunne vi ha rullert mer på spillerne og fått mindre belastning på dem. Men vi har kun tre midtstoppere som er gode nok for førstelaget per dags dato, en venstre og en høyreback. Vi har en alt for tynn midtbane, men heldigvis har Markus tatt steget og blitt en toppspiller, som gjør at vi har litt rullering der. På topp har vi litt flere å ta av, men for dårlig kvalitet. I vinter burde vi hentet en klassespiss som kunne konkurrere med Iversen og Prica og vi endte opp med Moldskred. Med en Trond Olsen, som ble hente vinteren før, totalt ute av form må vi sette vår lit til ungguttene Bakenga og Jamtfall. Alt dette vil jeg si at er Hamréns feil, som RBK får igjen for nå. Kanskje ikke Hamrén alene, men en god del av ansvaret ligger på han.

 

Ellers en kommentar til Shurger sin påstand om at det er totalt kaos på brakka for tiden. Ikke vet jeg hvem shurger er og ende mindre vet jeg hvem denne onkelen, som sitter i styret i RBK og kritiserer treneren og spillerne, er. Det blir veldig rart DJ og bruke dette som et slags bevis på at det er kaos i RBK for tiden. Jeg har vært på et titalls fellestreninger etter sommeren, og alltid kommer laget ut rundt kl 11 da treningen starter, ingen kommer for sent, har ikke sett noen med snus på treningsfeltet og generelt har det vært veldig god stemning og det virker som et godt konkurranse- og læringsmiljø. Det som også slår meg, at selv om vi i cupen og CL har gått på noen stygge smeller,takler spillerne dette godt. De velger å fokusere på neste oppgave. De går ikke rundt å griner til media om at ditt og datt er feil. Dette ville vi sett mer av hvis det var "totalt kaos på brakka".

 

Jeg har vært RBK-supporter i 15 år nå og har opplevd så fantastisk mye bra fotball, gode prestasjoner og resultater, spesielt da i Champions League. Dette gode spillet, den offensive kraften som RBK stod for, kom bort under Hamrén. Og det var derfor han alltid var kritisert her selv om vi fikk gode resultater og vant serien suverent. Det er ikke nok i her i Trondheim. Rosenborg skal underholde, de skal angripe og underholde. Dett står Eggen for.

 

Hvis noen skal kalles legende, hvis noen skal få reist en statue av seg selv, må det bli Nils Arne Eggen. Dette er en mann som tok over treneransvaret for RBK i 1988. Seriegull det første og det tredje året med RBK. Og etter da bare rant det inn. Hans Rosenborg slo storlag som Real Madrid, Juventus, AC Milan og nådde også Champions League-kvartfinalen i '97. Ingen over, ingen ved siden.

 

Nils Arne Eggen - Kongen av Lerkendal

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det siste kan jeg være enig i. Hva han gjorde da han kom hit er utrolig imponerende. Statue av Eggen må vi gjerne få, for han er en legende i klubben uten tvil. Det med bredere stall kan enkelt og greit skylles på Brakka. For 3-4 år siden mente de at stallen vår var for stor og de solgte unna mange spillere. En av dem var jo Konan Ya for 3 mill. Han storspiller jo i tysk Bundesliga nå. I tillegg kvittet vi oss med mange nokså gode/lovende spiller også. I dag har vi fått svi for dette ved at stallen vår er alt for liten. Virker til tider som at de ikke har tenkt noe særlig på erstatninger i forsvarsdelen, vi har jo tross alt altmuligmannen Strand. Grenser hvor lenge han holder nå. Nå har jo Eggen snakket om at Moldskred kanskje skal omskoleres til back også. Mulig det kan funke, men det høres rart ut. Morten kommer nok sterkere tilbake. Han har bare slitt med å først score det TL-målet han trenger for å våkne. På generelt plan har han ikke spilt så ekstremt dårlig som mange skal ha det til. Flere gode involveringer, pasninger og innlegg har ført til flere mål. Det eneste han mangler er å score litt mer. Snakket med en TIL-fan i klassen og han sa at Moldskred var veldig opp og ned i TIL også. Vi kjøpte jo Moldskred siden han var såpass gammel av vi slapp å bruke mye penger på han. Synes dette er en litt rar kjøpsteknikk for et lag som skal satse.

 

Til det første du skriver er det jo akkurat dette som ikke har skjedd. Vi er jo i elendig form nå som høsten og Europcupen kommer. Det kan selvfølgelig ha to grunner.

I. Eggen har ikke vært lenge nok i klubben til å skape dette grunnlaget du snakker om.

II. Overgangen fra Hamrén ble for stor. Å gå fra en defensiv tankegang med etablert angrep til meget offensivt spill med raske angrep og kontringer er en stor forskjell. Mulig det bare er en mellomperiode nå, men alle lagdeler har tapt seg noe enormt etter sommeren. Mye mer enn jeg ville trodd også.

Samtidig mener jeg at Hamrén har lagt mye av det samme grunnlaget i vinter som det Eggen har gjort før og. Det er bare en så stor forandring mellom to spillestiler.

 

Om du lurer på hvem Shurger er, så er det brukeren Dalglish som har vært på forumet her en stund. Han bare byttet navn i sinne etter at Liverpool gikk på en smell mot United for et par helger siden.

Vil forresten si at om du ikke har sett noe snus på treningene er du nokså blind. Bare se på et par videoer på RBKTV, så kan du fort se at flere av spillerne snuser der. Konkurransenivå er det vel på alle forskjellige treninger, men det hjelper lite når spillerne ikke har veldig stabile prestasjoner på banen. Selv om det er "kaos på Brakka" betyr det ikke at spillerne nødvendigvis går ut i media og klager.

 

Jeg har vært RBK-supporter i 15 år nå og har opplevd så fantastisk mye bra fotball, gode prestasjoner og resultater, spesielt da i Champions League. Dette gode spillet, den offensive kraften som RBK stod for, kom bort under Hamrén. Og det var derfor han alltid var kritisert her selv om vi fikk gode resultater og vant serien suverent. Det er ikke nok i her i Trondheim. Rosenborg skal underholde, de skal angripe og underholde. Dett står Eggen for.

Denne synes jeg er litt fancy. Det med tanke på at Rosenborg faktisk spille dårligere enn noen sinne. Det er kanskje offensiv kraft, men angrepet vårt fungerer ikke særlig godt. Har vært på et par kamper i det siste og jeg har lett sett fra tribunen at det gjøres utrolig mye feil i alle leddene på banen. Forskjellen på den offensive kraften mellom Eggen og Hamrén er at Eggen skal i hurtige angrep med en gang. Hamrén på den andre siden ville ha mere etablerte angrep. Hadde det raske angrepet vårt fungert slik Eggen vil hadde det nok sett anderledes ut, men det gjør det rett og slett ikke. Angrepene stopper opp, vi mister ballen på hodeløse pasninger og vi får mange kontringer mot oss. Og når vi først får disse kontringene mot oss har vi ikke forsvar igjen. Annan surrer rundt langt oppe med sine skudd som havner som regel 18 meter utenfor. Under Hamrén lå Annan lengre bak sammen med midtstopperne. I denne delen av spillet er Annan uten tvil Norges beste, om ikke i verdensklasse. Å ta han ut av denne posisjonen mener jeg er veldig feil, da det fører til farlige angrep mot. Bare se på cupkampen mot Start på Lerkendal. På to av målene er Annan helt på tur. Den ene mister han ballen i farlig sone etter han begynner på dribleraid. Den andre kommer han med en takling laaangt oppe på banen som han bommer på. Da jeg så de to der tenke jeg med en gang at dette ikke kunne gå bra.

Jeg har vært RBK-fan lengre enn deg igjen og kan virkelig ikke si noe imot at Eggen virkelig har tatt oss opp på et nivå ingen kunne tro at vi skulle komme, men slik hjelper deg ikke alltid, slik som i dag. Han har et fantastisk fotballhode, men slik jeg ser det fungerer det ikke på samme måte i dag som det gjorde før. Ting har utviklet seg og når man går fra Hamréns meget veloppbygde treningsopplegg samt det utenomsportslige tilbake til det gamle tror jeg det blir en veldig stor overgang for spillerne. Andre vei er mulig, men den veien det har gått fra Hamrén til Eggen tror jeg har slått feil ut, rett og slett.

 

Nils Arne Eggen er kongen av Lerkendal, det er det ingen tvil om, men slemt sagt; Det var den gang. Jeg håper det snur snart med Eggen, men jeg sliter med trua.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sitter selv og håper virkelig på at Rosenborg leker litt med tippeligalagene, og ikke satser allt på f.eks. Brann som har vært veldig dårlige i år, Follo (som de undervurderte), men at de setter inn litt mer kraft i Vålerenga kampen, fordi den er jo ganske avgjørende. Det samme gjelder Europa League, kommer vi oss videre fra gruppespillet blir det en god del cash på kontoen, ja :) En god del viktigere det enn vår lille Tippeliga. :thumbup:

 

Edit: Håper virkelig jeg hadde rett der :D Rosenborg 2 - 1 Aris :) Rosenborg hadde forbedret seg 300% i denne kampen, lurer på om RBK blir bedre hvor bedre motstanden er, og f.eks. mot Follo som rykker ned til 2 divisjon, blir de også dårlige pga. dårlig motstand. Skal jo egentlig ikke skje, men pytt pytt.

Endret av Brun Melk
Lenke til kommentar

Er en ting jeg lurer på.

Hvordan kan man si at RBK nå er dårlig trent? Ett av varemerkene under Hamrén var jo det at vi var så godt trent av vi slet ut motstanderlaget. Nå snakkes det likevel overalt om at laget under Hamrén var dårlig trent.

 

MartinF: Ulseth hyllet Eggen, Pedersen kalte han en katastrofe for Rosenborg. Sannheten ligger vel litt i midten der.

Lenke til kommentar

Er en ting jeg lurer på.

Hvordan kan man si at RBK nå er dårlig trent? Ett av varemerkene under Hamrén var jo det at vi var så godt trent av vi slet ut motstanderlaget. Nå snakkes det likevel overalt om at laget under Hamrén var dårlig trent.

Er det jeg og lurer på. Under Hamrén var vi jo mestre til å avgjøre på slutten.

Lenke til kommentar

Da har vi en deal? Dere går videre i EL, mens vi vinner den lille ubetydelige Tippeligaen? Tror alle RBKere mener det samme, skal man velge en ting, velger man å komme videre i EL, right?

 

Eneste grunnen til å vinne denne drittligaen er for å få sjansen på Champions League. Det er bedre at vi prøver oss på den sjansen, istedet for at noen andre søler den bort.

Lenke til kommentar

Da har vi en deal? Dere går videre i EL, mens vi vinner den lille ubetydelige Tippeligaen? Tror alle RBKere mener det samme, skal man velge en ting, velger man å komme videre i EL, right?

 

Eneste grunnen til å vinne denne drittligaen er for å få sjansen på Champions League. Det er bedre at vi prøver oss på den sjansen, istedet for at noen andre søler den bort.

Så vi kan søle den bort slik vi gjorde i år fordi Eggen er en idiot?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...