tha_lode Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 Hei alle. Nok en gang snur jeg meg til HWs vennlige brukermasse for hjelp. Holder på med en liten ftp for å pushe ut ting som kommer ifra macer og pcer på et lan. Problemet: Jeg kan logge inn med ftp, men filer som har ligget på windows 7 maskiner kan ikke leses/hentes ned hvis det kopieres inn på freenas med macene. Hvis filene derimot er opprettet med macer og kopieres rett ifra macen til freenas så går det greit. Situasjonen: Vi har et lite LAN med noen macer og en pc som funker som filserver. Macene kommer inn på pcens shares med SMB. Jeg har også konfigurert SMB på freenas, og kommer fint inn der og har alle rettigheter som trengs med macene. Rett ifra pcen til freenas har også alle rettigheter. Problemet er å at ftpbrukerne ikke kan hente ned det som macene henter ifra serveren og legger på freenas. Når jeg gjør dette lar ikke filene seg laste ned over ftp: Ifra mac: Gå inn med SMB på pcen og kopiere filene over til freenas (det hjelper heller ikke å først kopiere filene inn lokalt først på macen) Når jeg gjør dette derimot lar filene seg laste ned over ftp: Ifra mac: opprette en mappe eller fil og kopiere de over til freenas Ifra pcen: alt kan legges på freenas (uavhengig av opprinnelse) Jeg testet for moro skyld å kopiere filene inn på en fat32 formatert minnepinne (ingen brukerrettigheter i fat32) og deretter over på freenas. Da virket det også fint. Der det butter (tror jeg) Macene drar med seg/håndterer feil brukerrettighetene når filer legges opp/håndteres over SMB. Hva i alle dager skal jeg gjøre? (Å måtte remotedesktoppe til pcen for å kunne legge opp filer til ftpen er alt for lite brukervennlig til at gutta her får det til.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå