Gå til innhold

Er det greit at vi ikke får ferskeste programvare på eldre telefoner?


Androod

Anbefalte innlegg

Htc Sense på mobilen har da ingenting med denne Sense saken det er snakk om her?

 

Ble jævlig skuffet over at de ikke gir htcsense.com til existerende Desire brukere. Telefonen min er under 2 uker gammel! WTF og jeg som ble forelsket i HTC over natten...... ripe i lakken, kniv i hjertet. Jeg kan forstå det med gamle telefoner, som kanskje sliter med HW eller andre utdaterte os versjoner, men ffs, telefonen min kom med Froyo installert, og HW er jo flunkende ny og like vass som Z.

 

Og til ovennevnte, jo det har også noe å si for telefonen. Det er snakk om ny funksjonalitet i Sense, med nye løsninger og endringer i en del ting.

 

Desire til salgs, med mindre de skjerper seg fort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Htc Sense på mobilen har da ingenting med denne Sense saken det er snakk om her?

 

Ble jævlig skuffet over at de ikke gir htcsense.com til existerende Desire brukere. Telefonen min er under 2 uker gammel! WTF og jeg som ble forelsket i HTC over natten...... ripe i lakken, kniv i hjertet. Jeg kan forstå det med gamle telefoner, som kanskje sliter med HW eller andre utdaterte os versjoner, men ffs, telefonen min kom med Froyo installert, og HW er jo flunkende ny og like vass som Z.

 

Og til ovennevnte, jo det har også noe å si for telefonen. Det er snakk om ny funksjonalitet i Sense, med nye løsninger og endringer i en del ting.

 

Desire til salgs, med mindre de skjerper seg fort.

 

Kjenner eg kunne igrunn ikke brydd meg mindre. Hva gir denne nye Sense saken?

Lenke til kommentar

Det utvider HTC Sense som man kjenner det i dag ved å gi folk tilgang til en del funksjoner ved telefonen via internett/browser. Hovedeksemplene er å få den til å ringe høyt selv om den er på lydløs (om man ikke finner den), sette opp viderekobling fra telefonen dersom man har glemt den hjemme, låse telefonen med en melding på skjermen og en knapp til å ringe ett angitt nummer dersom du har mistet telefonen, GPS tracking av telefonen og til slutt muligheten til å fjernslette privat data. Hurtigoppstart og oppgradert "polite ringing" er andre punkter.

 

 

Jeg ser i alle fall positivt disse nye mulighetene og gleder meg til å få min DZ, men synes det ville være sært dersom ikke andre Sense-telefoner får samme muligheten (i alle fall etterhvert).

Lenke til kommentar

Altså svært lite man ikke allerede har apps som kan ordne fra før?

 

Apps og hacks, det har ingen ting med denne saken å gjøre. Saken er at HTC kan ikke bare stoppe oppdateringer til helt ferske telefoner. Tror du hadde blitt grinete hvis feks. microsoft ikke gav deg oppdateringer, 2 uker etter at du kjøpte ny PC med deres OS.

Lenke til kommentar
Saken er at HTC kan ikke bare stoppe oppdateringer til helt ferske telefoner.

 

HTC har ingen forpliktelse til å gi ut oppdateringer til telefoner. HTC Desire er heller ikke en ny telefon, som andre allerede har påpekt, den har vært i salg i Norge siden april. At du ikke kjøpte den før nå har ikke noe betydning. Den har allerede blitt oppgradert fra Android 2.1 til 2.2 også.

Lenke til kommentar
Saken er at HTC kan ikke bare stoppe oppdateringer til helt ferske telefoner.

 

HTC har ingen forpliktelse til å gi ut oppdateringer til telefoner. HTC Desire er heller ikke en ny telefon, som andre allerede har påpekt, den har vært i salg i Norge siden april. At du ikke kjøpte den før nå har ikke noe betydning. Den har allerede blitt oppgradert fra Android 2.1 til 2.2 også.

Herregud, så du mener at vi må kjøpe nye telefoner hver 3-6 mnd, for og følge med.

du ser selv at dette ikke er bra.

Lenke til kommentar

Herregud, så du mener at vi må kjøpe nye telefoner hver 3-6 mnd, for og følge med.

du ser selv at dette ikke er bra.

 

Ja, sånn som det ALLTID har vært med teknologien.....

 

Så du mener at dette med nye funksjoner på mobiltelefoner er noe nytt, og før så fikk man alltid alle nye funksjoner Nokia, SE, også videre kom med implementert i den gamle man kjøpte 4 mnd tidligere?

 

Ser du hvor dumt det blir?

 

Med dagens mobiltelefoner har vi fått så enormt mange muligheter til å gjøre hva vi vil med mobiltelefonen at min holdning enkelt og greit er at eg tar det eg får fra HTC, så får andre fikse resten. Eneste eg har krav på til min telefon er oppdateringer som fikser ting som ikke fungerer slik det ble lovet når eg kjøpte den.

 

Man har da ikke krav på gratis oppdateringer av all programvare man kjøper til PC. Hvis Adobe kommer med en versjon 5 av Photoshop som du kjøpte versjon 4 av så skal du stå og hyle og skrike som nå, bare fordi du kjøpte versjon 4. 3 uker før versjon 5 kom??

 

Det funker ikke slik.

Endret av Jotun
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jupp, dessverre er det sånn. Akkurat nå er det kanskje mere merkbart enn det var før når man bare kunne skifte ringetone og ingen brydde seg om hva operativsystemet på telefonen het.

 

Det er nok ikke umulig at vi ser ett skifte i denne utviklingsformen. HTC og andre produsenter forstår nok at det ikke er holdbart å lage en så tungvint løsning som Sense viser seg å være, hvor man må skreddersy opplevelsen på hver nye telefonmodell. Hadde de kjørt stock Android hadde du fått oppdateringen den dagen den var klar hos Google, og hvis de hadde laget en standardisert Sense-versjon som var uavhengig av modellspesæregenheter kunne du i alle fall fått oppdatert en hvilketsomhelst HTC-Android-telefon den dagen neste Sense-versjon ble løslatt. Vi har de siste årene sett ett fokus-skifte over på selvstendige opperativsystem for mobiltelefoner, og våre små lommevenner er langt nærmere en liten PC enn de var for en stund siden sånn sett. Tenk om du måtte vente på en ny, skreddersydd windows-versjon hver gang du kjøpte ny laptop (selv fra samme selskap)?

 

Herregud, så du mener at vi må kjøpe nye telefoner hver 3-6 mnd, for og følge med.

du ser selv at dette ikke er bra.

 

Dersom du vil ha det absolutt nyeste hele tiden, ja. Det samme gjelder dersom du kjøper en bil eller en datamaskin. Selv toppmodell-mikrobølgeovnen jeg kjøpte i sommer er erstattet av en nyere modell. Men selv om noe bedre blir utviklet betyr det jo ikke at det du har blir dårligere. Og, fordelen med Android er jo at du kan legge inn nye programmer selv som gjør at, i det minste programvaremessig, kløften mellom "nytt" og "gammelt" kan gjøres relativt smal. Man må ganske enkelt ta en vurdering, se på alternativene, og så bestemme seg for om telefonen/whatever oppfyller ens krav til funksjonalitet og prisen er innefor budsjettet. Skal man hele tiden vente på det ultimate, får man aldri kjøpt noe som helst.

Lenke til kommentar

Altså svært lite man ikke allerede har apps som kan ordne fra før?

 

Apps og hacks, det har ingen ting med denne saken å gjøre. Saken er at HTC kan ikke bare stoppe oppdateringer til helt ferske telefoner. Tror du hadde blitt grinete hvis feks. microsoft ikke gav deg oppdateringer, 2 uker etter at du kjøpte ny PC med deres OS.

 

Heh... Hadde dessverre ikke vært berettiget til å bli grinete hvis eg satt med Vista som var kjøpt 2 uker før windows 7 kom. Så nei, det hadde eg ikke.

De siste to månedene har eg fått 3 (!!!) oppdateringer til min Desire, der den ene faktisk er et nytt operativsystem (så godt som). Så eg klager ikke.

 

Og hver har sagt noe om hacks? Hva er det eg ikke kan gjør med min desire med vanlige apps (sett bort fra google sitt rot med kjøpeapps)?

Lenke til kommentar

En oppdatering fra 2.1 til 2.2 er ikke en gang en versjonsoppgradering.

 

Det er jo slike oppdateringer folket her inne klager på at de ikke får. De sammenligner det med oppdateringer fra Microsoft. Man får ikke en DRITT fra Microsoft som man ikke MÅ få for at det skal funke. Man får det man har krav på.

 

Hvis det hadde kommet en ny type batterier som bare passet til Desire Z, skulle man hylt ut og krevd at HTC bygget om mobilene våre?

Lenke til kommentar

Jupp, dessverre er det sånn. Akkurat nå er det kanskje mere merkbart enn det var før når man bare kunne skifte ringetone og ingen brydde seg om hva operativsystemet på telefonen het.

 

Det er nok ikke umulig at vi ser ett skifte i denne utviklingsformen. HTC og andre produsenter forstår nok at det ikke er holdbart å lage en så tungvint løsning som Sense viser seg å være, hvor man må skreddersy opplevelsen på hver nye telefonmodell. Hadde de kjørt stock Android hadde du fått oppdateringen den dagen den var klar hos Google, og hvis de hadde laget en standardisert Sense-versjon som var uavhengig av modellspesæregenheter kunne du i alle fall fått oppdatert en hvilketsomhelst HTC-Android-telefon den dagen neste Sense-versjon ble løslatt. Vi har de siste årene sett ett fokus-skifte over på selvstendige opperativsystem for mobiltelefoner, og våre små lommevenner er langt nærmere en liten PC enn de var for en stund siden sånn sett. Tenk om du måtte vente på en ny, skreddersydd windows-versjon hver gang du kjøpte ny laptop (selv fra samme selskap)?

 

Selv om du kjørte stock android hadde du ikke fått oppdateringen med en gang den var klar hos google. Et eksempel på dette er motorola droid/milestole. Grunnen til dette er at det er drivere som må tilpasses hardwaren på hver enkelt telefon.

 

Og jeg tviler egentlig på at det vil bli slutt på custom UI på telefoner. Produsentene vil ha noe som skiller deres telefoner ut fra andres, og da må de tilpasse telefonen på en eller annen måte. Jeg vil påstå at de aller fleste som kjøper android-telefoner ikke har noen peiling på at de i det hele tatt kjøper android. Vet flere som har kjøpt x10 kun for kamera og skjerm, eller jenter som har kjøpt HTC Legend fordi den ser pen ut...

Lenke til kommentar

Det er jo slike oppdateringer folket her inne klager på at de ikke får. De sammenligner det med oppdateringer fra Microsoft. Man får ikke en DRITT fra Microsoft som man ikke MÅ få for at det skal funke. Man får det man har krav på.

 

Hvis det hadde kommet en ny type batterier som bare passet til Desire Z, skulle man hylt ut og krevd at HTC bygget om mobilene våre?

 

Nå blander du bra her.

 

Det folk synes de bør få er oppdateringene til HTC sitt Sense-rammeverk.

 

OSet i bånn er uavhengig av dette. Jeg er enig i at man burde kunne forvente en viss supporttid på terminaler man kjøper, og da også med nyere versjoner av evt. egne løsninger som produsenten legger over OS. Det er nok ikke uten grunn av Apple gjør suksess med å la eldre modeller få tilgang til nyere funksjonalitet via versjonsoppgradering av iOS.

 

Jeg sier ikke nødvendigvis at HTC burde gi deg alle oppgraderinger til nyere versjoner i evig tid etter at du har kjøpt telefonen, men en viss tid (la oss f.eks. si ett år) burde være grei skuring.

 

-KJ

Lenke til kommentar

Det er jo slike oppdateringer folket her inne klager på at de ikke får. De sammenligner det med oppdateringer fra Microsoft. Man får ikke en DRITT fra Microsoft som man ikke MÅ få for at det skal funke. Man får det man har krav på.

 

Hvis det hadde kommet en ny type batterier som bare passet til Desire Z, skulle man hylt ut og krevd at HTC bygget om mobilene våre?

 

Nå blander du bra her.

 

Det folk synes de bør få er oppdateringene til HTC sitt Sense-rammeverk.

 

OSet i bånn er uavhengig av dette. Jeg er enig i at man burde kunne forvente en viss supporttid på terminaler man kjøper, og da også med nyere versjoner av evt. egne løsninger som produsenten legger over OS. Det er nok ikke uten grunn av Apple gjør suksess med å la eldre modeller få tilgang til nyere funksjonalitet via versjonsoppgradering av iOS.

 

Jeg sier ikke nødvendigvis at HTC burde gi deg alle oppgraderinger til nyere versjoner i evig tid etter at du har kjøpt telefonen, men en viss tid (la oss f.eks. si ett år) burde være grei skuring.

 

-KJ

Det er vel ikke sagt at det ikke kommer flere opdateringer til Desire.

Vi får se når Gingerbread kommer..

At ikke du får programvaren fra Desire-Z til Desire er mest et hardware problem.. det er ikke plass på telefonen.

 

Desire Z :ROM: 1.5 GB

RAM: 512 MB

 

Desire:ROM: 512 MB

RAM: 576 MB

Lenke til kommentar

En oppdatering fra 2.1 til 2.2 er ikke en gang en versjonsoppgradering.

 

Det er jo slike oppdateringer folket her inne klager på at de ikke får. De sammenligner det med oppdateringer fra Microsoft. Man får ikke en DRITT fra Microsoft som man ikke MÅ få for at det skal funke. Man får det man har krav på.

 

Hvis det hadde kommet en ny type batterier som bare passet til Desire Z, skulle man hylt ut og krevd at HTC bygget om mobilene våre?

Ille du har hengt deg opp i Microsoft. Dessuten kommer ikke Microsoft med nye os hver 3-4 mnd noe som htc gjør. Microsoft kommer med nye oppdateringer på de forskjellige plattformene titt og ofte. Synnes det blir dumt at man må kjøpe seg en ny telefon hver 3-4 mnd for og få det siste. Leser at du sier at utviklinger på teknologien er slik, men kan ikke si at det er så mye som krever at du må kjøpe deg nytt utstyr hver 3-4 mnd.

Er det virkelig slik du vil ha det?

Lenke til kommentar

Den er slik, har alltid vært slik, og kommer alltid til å være slik. Eg kjøpte meg et flunkende nytt tv. Det hadde ikke innebygd funksjon for avspilling av film på usb. Men det hadde inngang for usb for oppdateringer av software osv.

 

Skal eg da klage på at eg fremdeles ikke kan se film fra USB? Kjøpte tv et par uker før det nye kom....

 

Skal være enig i at det er kjipt at man knapt noengang kan ha det nyeste og feteste, men eg priser meg lykkelig for at det er slik. For hadde det vært slik noen av dere ønsker så hadde jo HTC f.eks brukt mye mer ressurser på å oppdatere eldre telefoner til det nyeste enn de hadde brukt på å utvikle det nyeste.

 

Det er ikke de gamle telefonene HTC tjener penger på, det er de nye de selger. Og slik vil det være fremover og slik vil HTC drive. Garantert. Håpet er jo at de oppdaterer en stund.

 

Men se bare når Hero fikk 2.1. Hva var det første som skjedde? Jo, roping etter 2.2.....

Lenke til kommentar

Ting som implementeres i hardware kan man på en måte ikke klage så mye på.

 

Det vi synes er idioti er innstillingen til HTC der man stort sett får tilgang til .X oppdateringer, ikke versjonsoppgraderinger.

 

Men det er åpenbart at vi har litt forskjellig syn på dette, så la oss bare konstatere det.

 

-KJ

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...