Gå til innhold

Erfaring med "allergi-vennlig" hund?


Gjest Slettet+981723478

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+981723478

Er dessverre noe allergisk mot hund, men har lest om Labradoodle, Goldendoodle, Portugisisk Vannhund etc.

Disse skal visstnok være relativt allergivennlige.

Noen som har erfaring med disse, både allergivennlighet og sosialt?

Har kjempelyst på hund etterhvert både på grunn av kosen/selskapet og på grunn av sikkerheten av det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med hunden er du allergisk mot? Hårene, spyttet, støvet?

 

Har du prøvd noen antihistaminer mot hundeallergien? Jeg er litt allergisk mot hund selv, men det går bra så lenge jeg tar rett sort antihistaminer og ikke lar hundene være for nært øynene mine.

 

Mener du noe konkret når du nevner sikkerheten ved å ha hund? Vakthund-egenskaper høres så flott ut men er noe herk i virkeligheten.

 

Unngå slike jålete blandingsraser. Selv om de går for å være allergivennlige så må man huske på at det er snakk om blandinger, og dermed ikke like forutsigbare hunder som når man velger en rasehund fra seriøse oppdrettere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981723478

Jeg vil heller leve uten medisiner enn med hund, og om jeg først har hund, så vil jeg ha en skikkelig innehund, ikke en stakkar som går i bånd ute året rundt.

Når jeg skrev sikkerhet tenkte jeg mer på med tanke på ulv og villsvin, ikke tjuvpakk og annen drit.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981723478

Ok, jeg er heller ikke tilhenger av en hund som lever hele livet sitt uten frisk luft, det var ikke slik jeg mente det, men vil ikke ha en hund som bare står ute hele tiden, uansett årstid. Ser at jeg kanskje har ordlagt meg litt dårlig. Jeg vil ha en hund som fungerer bra innendørs - med mennesker og barn.

Jeg er relativt aktiv og masse utendørs (Bor i tillegg på gård), så en hund jeg kan stole tilnærma 100% hadde vært perfekt, så den slipper å måtte gå i bånd.

Lenke til kommentar

Allergimessig er det enormt med forskjell på forskjellige innehunder med forskjellige renholdsvaner. En stor hund som røyter mye kombinert med at man er sløv med rengjøringen er mye værre enn om man har en hund som røyter lite, og i tillegg passer på å være nøye med rengjøringen. Håndhygiene har også litt å si, om det er i øyne/nese man merker hunden mest - da kan man være nøye med å holde hunden unna ansiktet direkte, og unngå å ta seg selv i ansiktet rett etter å ha koset lenge med hunden. (Fungerer for min del når jeg er tom for antihistaminer.)

 

Om du går inn for det så er det mange raser som man kan stole på 100% når det gjelder å gå løs på en gård når man selv også er ute. Raser med stort naturlig jaktinnstinkt kan være litt vriene, siden de har vanskelig for å styre seg når jaktinnstinktet virkelig slår inn. Uansett så må det til litt trening og litt tid før man kommer så langt. Ville vært skeptisk til å satse på å la hunden gå fritt ute uten oppsyn om man ikke bor milevis unna nærmeste nabo, siden det er greit å ha litt kontroll.

 

Det hadde kanskje vært greit å funnet ut av om du klarer å leve med en helt normal hund uten at allergiplagene blir for store. Du vet vel ikke av noen med hund som du kan låne for noen dager for å se om det går?

 

Rasevelgeren til animal planet er forøvrig et flott utgangspunkt når det gjelder å finne interessante raser: http://animal.discovery.com/breedselector/dogselector.do <- når jeg svarer ærlig så treffer den utrolig godt. (Finner den rasen vi har, og flere aktuelle raser jeg kan være interessert i å prøve senere.)

 

Når det gjelder sånne villdyr så vil jo de fleste hunder gi lyd fra seg.

Lenke til kommentar

Det finnes ingen allergisikre hunderaser, så du må uansett finne ut om du reagerer på hver enkelt rase. Men det er flere raser som regnes som allergi-vennlige, hvor det er mindre sjanse for å reagere.

 

Goldendoodle og labradoodle er ikke nødvendigvis så allergivennlige som noen vil påstå, siden du ikke vet hva slags pels du får. Siden dette er så lite forutsigbart har heller ikke doodlene blitt godkjente raser.

 

Du får nesten bare google etter allergivennlige raser, men noen eksempler er pudler, portugisisk vannhund, bichon frisé og irish softcoated wheaten terrier.

Endret av Lekr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...