Gå til innhold

forbrukerrettigheter og reklamasjon. noe jeg føler jeg ble nektet


Anbefalte innlegg

hei jeg har tatt turen innom for å høre hva dere mener om en reklamasjon/reperasjon på en 10 mnd gammel tv som ikke gikk igjennom hos en nettbutikk grunnet at de mener at skaden ikke er vesentlig. jeg mener noe annet. mitt syn på dette er at dette er en skade som jeg ikke er å belaste for eller som kan regnees som slitasje.

 

dette er dog en ytre skade på rammen som ikke forringer bildet på tv, noe nettbutikken mente kunne kalles for vesentlig skade.

 

skaden er på rammen inn mot panelet og viser seg som luftbobler eller noe som går opp i limingen. man ser det på ujevnhetene.

 

samtidig er venstre side på rammen begynnt å bule ut noe man også ,ser på filmene.

 

jeg har startet en tråd på avforum hvor det også er lagt opp 5 filmer på side 2 for å vise skaden som jeg mener er en fabrikasjonsfeil på tv. noe som enten skyldes dårlig kvalitet eller et panel som er for varmt.

 

det hadde vært fint å høre hva dere mener om saken før jeg tar kontakt med forbrukerrådet. er det jeg som er sær eller mener dere at butikken tar feil.

 

her er tråden:

 

http://avforum.no/forum/produkt-prisjakt-video/106636-reklamasjon-hva-karakteriseres-som-feil-mangel.html

 

her er filmene:

 

http://www.youtube.com/user/sintcola?feature=mhum#p/u

Endret av (ODIN)
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Videoen du har lagt ut på tuben forstår jeg ikke noe av. Det ser ut som du trykker på et blankt panel der en liten hund speiler seg.

 

Ellers er ikke forklaringa til å skjønne, pluss at du har utelatt å nevne hvilken modell dette dreier seg om.

 

modell er ikke så nøye, det er en plasma. hvis du ser på de andre ser du at det buler ut mellom panel og ramme, det er et relevant mellomrom. den videoen du så på er på andre siden av tv som er ok (mener jeg skrev side som er ok, slik at man kan se hvordan det skal være). der er det ikke mellomrom mellom panel og ramme.

 

samtidig ser man lett ujevnhetene på rammen rundt og lengst inn mot panelet.

 

hva er det du tenker på som ikke er forklart?

Endret av (ODIN)
Lenke til kommentar

Videoen som Geir nevner gir liten mening dersom man ikke ser de andre først.

 

luftboble og ramme videoene viser godt problemet. Jeg mener det er en produksjonsfeil og bør være en reklamasjonssak.

 

Skaden er kanskje ikke relevant for skjermbildet, men man kjøper da vel ikke en bil med ødelagt karosseri sålenge motoren fungerer(?).

Lenke til kommentar

ja for min del trodde jeg også at dette var en skade som ville bli tatt hånd om av butikken jeg kjøpte tv av.

 

dette er en skade som ikke var der når tv ble levert. dette har oppstått iløpet av noen mnd. dette er en feil som eskalerer hele tiden.

 

da jeg ringte å forklarte skaden for selger virket det som om dette skulle la seg ordne relativt raskt. men slik gikk det altså ikke. butikken egne teknikere ringte meg opp å lurte på hvor skaden var, noe som bør være synlig for de fleste. da de forklarte at der ikke var noen skade og at jeg ville bli fakturert for tiden ba jeg de enten titte en gang til eller sende det til det eksterne verkstedet de bruker.

 

etter at tv ankom det eksterne verkstedet ringte jeg for å høre om de hadde lagt merke til skaden, noe de gjorde med en gang. de ville skifte ramme men pga at ramme ikke var å oppdrive hos leverandør måtte de sende tv tilbake til butikk. merk dere at det eksterne verkstedet butikken bruker ville reparere tv siden de så skaden som vesentlig.

 

da tv ankom butikken igjen ble tv igjen oversett av butikkens egne teknikere som i samråd med avdelingsleder bestemte at dette ikke var en vesentlig skade på produktet da skaden ikke gikk ut over tven hovedfunksjon som er å gi et bilde.

 

derved mente de at reklamasjon ikke gjelder og at skaden ikke var alvorlig nok til at de ville bruke ressurser på feilen.

 

det de derimot orket var å fakturere meg 1500 spenn for tiden dems og det eksterne verkstedet. noe som jeg måtte diskutere meg fra..

Endret av (ODIN)
Lenke til kommentar

Det er ikke noe vesentlighetskrav i forbrukerkjøpsloven, så hvorfor butikken surrer med det skjønner jeg ikke. Det er et krav for heving at mangelen ikke skal være uvesentlig, men en mangelsanførsel som gir krav på utbedring krever bare at tingen ikke kan sies å "svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper".

 

At man må forvente at rammen på en plasma ramler fra hverandre i løpet av noen måneder må de lenger ut på landet med. Kontakt forbrukerrådet. Det kommer kanskje til å kreve litt tid og energi, men hvis du har fremstilt saken riktig er jeg ganske overbevist at du kommer til å få medhold til slutt.

Lenke til kommentar

Har sett dette på flere av Samsungs modeller. Tror det er de som heter Rose Red eller noe. Så vidt jeg vet har det noe med limeprosessen og varmeutvikling over tid. Personlig vil jeg si at man generelt sett kan reklamere på noe slikt, men at det avhenger av hvor omfattende problemet er. Må man nærmere TVen enn fem centimeter, så er det etter min mening ikke noe problem.

Lenke til kommentar

Har sett dette på flere av Samsungs modeller. Tror det er de som heter Rose Red eller noe. Så vidt jeg vet har det noe med limeprosessen og varmeutvikling over tid. Personlig vil jeg si at man generelt sett kan reklamere på noe slikt, men at det avhenger av hvor omfattende problemet er. Må man nærmere TVen enn fem centimeter, så er det etter min mening ikke noe problem.

Risikerer jo å ende opp i en liten "felle" om man lar det eskalere for lenge også, siden selger da kan komme trekkende med at man ikke har reklamert innen rimelig tid. Særlig hvis det er noe som bruker ett års tid på å bli et problem fra man først merker det.

Lenke til kommentar

Er det ikke 5 års reklamasjonstid i Norge på forbrukerelektronikk? Produksjonsfeil som viser seg innen 5 år burde isåfall kvalifisere til reklamasjon, uavhengig av garanti fra produsent, ikke sant?

 

Som servicetekniker syns jeg vi har et idiotisk system i Norge, men som forbruker må jeg si det er ganske praktisk, og jeg har selv benyttet meg av reklamasjonsretten ved flere tilfeller. Ett tilfelle var noe tilsvarende dette. Ikke at jeg hadde store forhåpninger ved innlevering, men den gikk rett gjennom og jeg fikk nytt produkt, merkelig nok (syns jeg).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...