Coffey Skrevet 21. september 2010 Rapporter Del Skrevet 21. september 2010 (endret) Det har seg slik at jeg har fått meg selv opp i en liten situasjon her. Etter en flytur med PC-deler i kofferten er jeg litt usikker på om alt faktisk overlevde turen. Vi trodde nemlig at hovedkortet lå trygt og godt pakket inn, men vi fant ut i ettertid at vi hadde glemt å legge bobleplast inni esken hovedkortet lå i, ergo har kortet blitt slengt litt fram og tilbake under turen (ca. 15 cm hver vei). Da kommer vi nemlig til første spørsmål: Er muligheten stor for at det hovedkortet er dødt? Og, hvordan kan man teste det? Bygge sammen PCen og bare prøve å slå den på? Er det en risiko for at et defekt hovedkort kan da ødelegge andre deler i PCen? Da man kanskje skulle tenke at dette var nok, greide vi flere bragder. Under demonteringen av PCen greide vi å miste strømforsyningen i bakken. Den falt ikke langt, ikke mer enn 20-25 centimeter, men det lagde nå litt lyd. Tåler en strømforsyning dette? Er de veldig ømtålelige? Jeg har lest andre steder at en strømforsyning kan startes uten hovedkort, så det er vel den metoden vi må prøve for å finne ut om den fortsatt går (og at vifta ikke er bøyd o.l)? Så til siste flause vi fikk til. Under demontering og forflytting av CPU greide jeg å glippe den et miniøyeblikk, så den landet i håndflaten min med sokkelen (?) ned. Jeg har lest så veldig mye om at en prosessor tåler ekstremt lite, og kan lett ødelegges, så var dette nok? Er det noe vi kan gjøre for å kanskje unngå at det går noe galt? Rense den? Sist men ikke minst, finnes det en metode for å teste en kjølevifte utenom en PC (for å se at de ihvertfall overlevde turen)? Oppsummering: - Vil hovedkortet overleve det, og kan det testes? - Er sannsynligheten for at strømforsyningen har tatt kvelden stor? - Er CPU'en død, eller kan det forebygges? - Hvordan kan man teste en vifte uten å ha en ferdigbygd PC? Tusen, tusen takk for alle svar. PC-specs: -------- Hovedkort: Gigabyte GA-EX58-UD5. -------- Prosessor: Intel Core i7 Quad i7-920 @ 2.66 GHz. -------- Kjøleribbe: Noctua NH-U12P. -------- Skjermkort: Gainward GeForce GTX 295. -------- Minne: OCZ Platinum XTC DDR3 1600MHz 6GB. -------- Harddisk/intern: Samsung SpinPoint F1 1TB. -------- Harddisk/ekstern: Western Digital Elements 1TB. -------- Optisk drev: LG GGC-H20L BD-ROM. -------- Strømforsyning: Chieftec Super Series 750W Modulær. -------- Kabinett: Silverstone Raven RV01. -------- Skjerm: Dell S2409W 24-tommer. -------- Endret 21. september 2010 av Coffey Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 21. september 2010 Rapporter Del Skrevet 21. september 2010 (endret) Hovedkortet regner jeg med har overlevd, sjekk oppå korten om kondensatorer er bøyd osv. at alt er som "burde" gjøre. Men jeg regner det lever, slik som du gjorde der vet jeg om en som frakter kortene sine til vanlig:P cpuen tålet fallet så lenge den ihvertfall treffer oppå kjøleflaten og det var ikke høyt heller. Psuen, jeg hadde jumpstartet den( når du ikke bruker atx24 kontakten) så vet du ihvertfall om den fungerer osv. Og jeg hadde testet de delene ja:) Datautstyr tåler merklig mye faktisk....til en viss grad da:P Vifte kan du teste med og jumpstarte\hotwire psuen, jeg har glemt fargene nå så...lol..bruk google:P men det samme gjør du angående teste psuen:) lenge leve hjernteppe Endret 21. september 2010 av Amanita Muscaria Lenke til kommentar
Kakelagringsdirektivet Skrevet 21. september 2010 Rapporter Del Skrevet 21. september 2010 Grønn og svart ;-) Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 21. september 2010 Rapporter Del Skrevet 21. september 2010 Hovedkortet regner jeg med har overlevd, sjekk oppå korten om kondensatorer er bøyd osv. at alt er som "burde" gjøre. Men jeg regner det lever, slik som du gjorde der vet jeg om en som frakter kortene sine til vanlig:P cpuen tålet fallet så lenge den ihvertfall treffer oppå kjøleflaten og det var ikke høyt heller. Psuen, jeg hadde jumpstartet den( når du ikke bruker atx24 kontakten) så vet du ihvertfall om den fungerer osv. Og jeg hadde testet de delene ja:) Datautstyr tåler merklig mye faktisk....til en viss grad da:P Vifte kan du teste med og jumpstarte\hotwire psuen, jeg har glemt fargene nå så...lol..bruk google:P men det samme gjør du angående teste psuen:) lenge leve hjernteppe Fargene er svart og grønn. Stemmer faktisk. Min første pc tålte utalige monteringer og demonteringer av mine uerfarne hender, og jeg snes det er rart at den ikke tok kvelden lenge før. Lenke til kommentar
Lch Skrevet 21. september 2010 Rapporter Del Skrevet 21. september 2010 Sett i alle fall en last på strømforsyningen før du tjuvkobler den. En vifte eller to og et platedrev holder. Du kortslutter den grønne pinnen (det er kun én slik i ATX-pluggen) #14, med en hvilken som helst jordpinne, disse er svarte. Se: http://www.hardware.no/artikler/stromforsyningens_kabler_og_kontakter/39078/3 Hvorvidt strømforsyningen har tatt skade av fallet eller ikke er det vanskelig å si noe om uten å vite hva slags strømforsyning (hvor godt den er "satt sammen"), hvordan den landet og på hva slags underlag. Burde gå greit med mindre den har landet på betong, med et svakt hjørne først. Hvis du ikke ser noen fysisk skade på hovedkortet, kan du ta sjansen på å koble opp strøm, prosessor og RAM, da får du i alle fall vite om maskinen kommer seg forbi POST. Merk likevel at hovedkortet kan være skadet på en slik måte at du ikke med en gang finner feil. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 22. september 2010 Rapporter Del Skrevet 22. september 2010 ... Vi trodde nemlig at hovedkortet lå trygt og godt pakket inn, men vi fant ut i ettertid at vi hadde glemt å legge bobleplast inni esken hovedkortet lå i, ... Hvis du glemte antistatisk pose kan dette meføre skade på hovedkortet. At kortet ligger løst i esken burde gå greit (utover hardhendt håndtering av innsjekket bagasje) Se etter fysiske skader på kortet. Hadde du pakket hovedkortet rett inn i bobleplast (uten antistatisk pose) hadde det faktisk vært verre. Ut fra hva det beskriver forøvrigt virker det nesten som du har gjort svært mye for å drepe delene dine... Lenke til kommentar
kloningen Skrevet 22. september 2010 Rapporter Del Skrevet 22. september 2010 Statisk elektrisitet på datakomponenter er så oppskrytt i skyene at det nesten er litt kvalmt. Har aldri aldri aldri brukt antistatisk lenke eller tatt i noe jordet før jeg tar på et hovedkort med hele håndflaten osv osv osv, aldri skadet noe. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 22. september 2010 Rapporter Del Skrevet 22. september 2010 Statisk elektrisitet på datakomponenter er så oppskrytt i skyene at det nesten er litt kvalmt. Har aldri aldri aldri brukt antistatisk lenke eller tatt i noe jordet før jeg tar på et hovedkort med hele håndflaten osv osv osv, aldri skadet noe. Det er ikke oppskrytt, det er feilinformert. Komponenter tar ekstremt skjeldent kvelden om det blir utsatt for statisk elektrisitet, men, det kan bli ustabilt og/eller ryke mye før det ellers ville gjort. Det er ikke sikkert det blir ustabilt med en gang heller, det kan komme senere. Men, over til topic, antagelig er alt ok så lenge det ser fysisk helt ut. Jeg har vært borti folk som har mistet pc`n sin fra en meters høyde uten at den har tatt noe som helst skade av det. Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 22. september 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 22. september 2010 Ut fra hva det beskriver forøvrigt virker det nesten som du har gjort svært mye for å drepe delene dine... Haha, du har nå kanskje rett. Nei, alt har så klart ligget i antistatiske poser. Men, hovedkortet lå løst inni originalesken uten noe polstring. CPUen derimot datt ned i håndflaten min med ... err "den sensitive siden" ned. Det er nettopp det som plager meg. En sjanse for at den er død? Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 22. september 2010 Rapporter Del Skrevet 22. september 2010 CPUen derimot datt ned i håndflaten min med ... err "den sensitive siden" ned. Det er nettopp det som plager meg. En sjanse for at den er død? Sjansen er til stede, men minimal. Det er kun en måte å finne det ut på Lenke til kommentar
SweetMaryJane Skrevet 22. september 2010 Rapporter Del Skrevet 22. september 2010 Eneste hovedkortet jeg har ødelagt var pga statisk elektrisitet. Ellers har jeg bøyd å dunket flere hovedkort rimelig bra. Har også greid å bøye "pins" på CPU flere ganger, og bøyd de tilbake med en tang. Fungerte fint i ettertid. Lenke til kommentar
kloningen Skrevet 22. september 2010 Rapporter Del Skrevet 22. september 2010 Ut fra hva det beskriver forøvrigt virker det nesten som du har gjort svært mye for å drepe delene dine... Haha, du har nå kanskje rett. Nei, alt har så klart ligget i antistatiske poser. Men, hovedkortet lå løst inni originalesken uten noe polstring. CPUen derimot datt ned i håndflaten min med ... err "den sensitive siden" ned. Det er nettopp det som plager meg. En sjanse for at den er død? Om CPU'en er pin løs bør det ikke ha så mye å si. har flere ganger holdt rundt på den siden uten at det gjør noe Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 22. september 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 22. september 2010 (endret) Ok, la meg spørre det teiteste spørsmålet: hvordan vet jeg om CPUen er ødelagt på et vis? Endret 22. september 2010 av Coffey Lenke til kommentar
kloningen Skrevet 22. september 2010 Rapporter Del Skrevet 22. september 2010 Om den ikke funker Lenke til kommentar
SweetMaryJane Skrevet 22. september 2010 Rapporter Del Skrevet 22. september 2010 Det skal litt til å ødelegge den, det er ikke noen mekaniske deler så den største faren er vel overoppheting hvis du har klådd litt på kjølepasta osv. Lenke til kommentar
fsx v1.1 Skrevet 23. september 2010 Rapporter Del Skrevet 23. september 2010 Som denne? Den CPU er uansett defekt fra før siden jeg klarte og bøye noen pinner for en stund siden Lenke til kommentar
Coffey Skrevet 24. september 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 24. september 2010 Hva er den enkleste måten å teste en vifte på da? Koble PSU til hovedkort, og vifter til hovedkortet igjen? Kan dette gjøres uten CPUen på plass? Lenke til kommentar
Lch Skrevet 24. september 2010 Rapporter Del Skrevet 24. september 2010 Det kommer an på hva slags tilkobling viften har, og om du har overganger (3-pin til molex typisk). Har du et 9V batteri og et par ledninger, kan du enkelt koble opp og teste uten å bruke strømforsyningen eller hovedkortet. Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 24. september 2010 Rapporter Del Skrevet 24. september 2010 Hva er den enkleste måten å teste en vifte på da? Koble PSU til hovedkort, og vifter til hovedkortet igjen? Kan dette gjøres uten CPUen på plass? Binders fra grønn til sort ledning på 20/24-pins kontakten du setter i hovedkortet. (Hvis du da har en konverter til 3-pins viftekontakt som kan brukes, eller strømforsyningen allerede har en slik.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå