Gå til innhold

Jupiter kan fotograferes i kveld.


Anbefalte innlegg

Fra kl.19.15 og utover kan man fotografere Jupiter i Norge.

 

Solen og Jupiter står overrett med Jorden imellom og da blir Jupiter kraftig opplyst,samt at den ikke har vært så stor som nå på ti år.

.

 

Du kan lese mer på Storm.no,eller for de som liker litt gale astrologer :)

 

Greie innstillinger på kamera er:

 

Manuelt,blender 5.6 til 11,iso 200 og så lang lukkertid du får,bare ikke lengere en 10sec da lengere lukkertid kan påvirke bildet "jordrotasjon",man setter objektivet til manuelt også skrur fokuset helt til og noen millimeter tilbake.Bruk også den lengste/største brennvidden du har,anbefaler og zoome helt ut,200mm eller mer hvis du har.

Bruk stativ,speil-opp* og fjernutløser,har man ikke en fjernutløser kan man bruke timerfunksjonen.Og mangler man et sativ kan man legge kameraet på et stabilt underlag.

 

*Speil-opp/mirror up funksjonen finner man i custom-innstillingene.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jupiter kan fotograferes om en måned også, blir ikke så stor forskjell med så korte brennvidder :p Jupiter ser stor ut fordi Jupiter i dag er nærmest Jorda. Med en størrelse på hele 50 busekunder. Månen er en halv grad til sammenligning. Jupiter er altså på 50/1800 = 1/36 av størrelsen til månen.

 

Strålende Jupiter på høsthimmelen

Jupiter har ikke vært så nær på nesten 50 år

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar

Var nok litt optimistisk angående brennvidde,brukte 560mm men ble ikke fornøyd da heller.

Er nok for mye lys-forurensing her i nærområdet her for og klare det.

 

Vel,månen er da ganske stor da,så tok noen bilder av den i stede.

 

 

post-151946-1285105600,1822_thumb.jpg

 

Canon 100-400 + x1.4 ekstender,560mm iso 100 f/8.0 og 1/125 sec.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Var nok litt optimistisk angående brennvidde,brukte 560mm men ble ikke fornøyd da heller.

Er nok for mye lys-forurensing her i nærområdet her for og klare det.

 

Vel,månen er da ganske stor da,så tok noen bilder av den i stede.

 

 

post-151946-1285105600,1822_thumb.jpg

 

Canon 100-400 + x1.4 ekstender,560mm iso 100 f/8.0 og 1/125 sec.

 

Ikke for å være kjip, men... Syns du bildet originalbildet ditt ble skarpt? Syns det ser litt soft ut. Klarer ikke å gjøre meg opp en mening om hva jeg skal kjøpe av tele når jeg bytter ut min...

Lenke til kommentar

Var nok litt optimistisk angående brennvidde,brukte 560mm men ble ikke fornøyd da heller.

Er nok for mye lys-forurensing her i nærområdet her for og klare det.

 

Vel,månen er da ganske stor da,så tok noen bilder av den i stede.

 

 

post-151946-1285105600,1822_thumb.jpg

 

Canon 100-400 + x1.4 ekstender,560mm iso 100 f/8.0 og 1/125 sec.

 

Ikke for å være kjip, men... Syns du bildet originalbildet ditt ble skarpt? Syns det ser litt soft ut. Klarer ikke å gjøre meg opp en mening om hva jeg skal kjøpe av tele når jeg bytter ut min...

 

Det er langt fra det skarpeste månebilde jeg har,var vanskelig og få det skarpere sikker noe dis eller annet som ødela,samt at exstenderen også gjør bildene litt softere..

 

 

post-151946-1285163477,1687_thumb.jpg

 

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
bare ikke lengere en 10sec da lengere lukkertid kan påvirke bildet "jordrotasjon"

Jordrotasjonen får Jupiter til å skli ganske fort over bildeflaten dersom man bruker stor brennvidde eller crop i kamera eller på PC.

 

Med 200 mm og 1,5x crop i kameraet og 3x crop på PC ville jeg holdt meg langt under ett sekund.

 

Jeg får komme meg ut og forske litt på brennvidde vs lukkertid senere i kveld. Satser på å bruke en skarp 200 mm f/2,8 i stedet for en soft 300 mm f/5,6 for å få kort nok lukkertid.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg kan forresten legge til at mine bilder fra i natt med 200 og 300 mm ble bare tull. Dere andre som sliter med å ta planetbilder kan også berolige dere med at dere ikke er alene.

 

Men jeg fikk i hvert fall tatt noen månebilder og funnet god eksponering og lukkerhastighet for både månen og Jupiter. Jeg husker ikke det i farta nå, men skal komme tilbake til det senere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...