Gå til innhold

Sirkel i Forkant av styrehuset


MforMats

Anbefalte innlegg

Hei.

Virker egentlig litt dumt å lage en helt ny trå for å stille dette spørsmålet, men visste ikke hvor jeg ellers skulle spørre.

 

Jeg har sett i forkant på broa til mange båter er der en stor sirkel midt på ventilen, kan noen forklare hva det er og hva det brukest til?. Stort sett fiskebåter jeg har observert dette på.

 

Takk for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er en ventil som gjør at man kan gi ordre til mannskapet på dekk.

 

Har ingenting med sikt å gjøre da ventilen er minimal, og man ser hverken til styrbord eller babord i denne "nøkkelgluggen".

 

For den som har vært ute blandt folk, har man muligens sett lignende ventil på legekontorer, posthus, banker, fengsler og statlige etater.

 

Mange har en slik glugge i sine ekspedisjoner hvor man kan snakke gjennom til kundebehandler.

 

Vinduspussing foregår med vinsdusviskere - elektriske sådanne som disse som er montert på biler....

Finnes manuelle vindusviskere også.

 

Dugg og vær - har ingen bakgrunn for denne ventil, dugg fjernes med ei fille innvendig eventuelt ei ventilasjonsvifte, i dårlig vær skal en aldri ha ventiler eller rorhusglass åpne, da rorhus vil fylles med vann, snø, sklette og kan ødelegge elektriske instrumenter.

Endret av Vårbris
Lenke til kommentar

Dette er en ventil som gjør at man kan gi ordre til mannskapet på dekk.

 

Har ingenting med sikt å gjøre da ventilen er minimal, og man ser hverken til styrbord eller babord i denne "nøkkelgluggen".

Tull og tøys.

 

På båter bruker man høyttalere for å gi beskjed til mannskapet. Dingsen er et roterende vindu som gir garantert sikt nettopp der man trenger mest når man fører en båt av en viss størrelse ute på sjøen.

Lenke til kommentar

Dette er en ventil som gjør at man kan gi ordre til mannskapet på dekk.

 

Har ingenting med sikt å gjøre da ventilen er minimal, og man ser hverken til styrbord eller babord i denne "nøkkelgluggen".

 

For den som har vært ute blandt folk, har man muligens sett lignende ventil på legekontorer, posthus, banker, fengsler og statlige etater.

 

Mange har en slik glugge i sine ekspedisjoner hvor man kan snakke gjennom til kundebehandler.

 

Vinduspussing foregår med vinsdusviskere - elektriske sådanne som disse som er montert på biler....

Finnes manuelle vindusviskere også.

 

Dugg og vær - har ingen bakgrunn for denne ventil, dugg fjernes med ei fille innvendig eventuelt ei ventilasjonsvifte, i dårlig vær skal en aldri ha ventiler eller rorhusglass åpne, da rorhus vil fylles med vann, snø, sklette og kan ødelegge elektriske instrumenter.

 

 

:lol:

 

Beklager,er noe av det morsomste jeg har lest på lenge "gullkorn ?"

 

Det er et roterende vindu som flere her har påpekt,utrolig fint og ha når moder natur slår tilbake med all sin prakt.

 

Når vinduet roterer så vil rotasjonbevegelsen gjøre at all vannet blir presset mot ytterkantene og man har fri sikt,normalt så har disse vinduene også en varmetråd for å unngå igjen/fastfrysing.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og på sjarker fra 50-tallet da høytalere ikke var vanlig :dribble:

Men like fullt finnes det slike glugger på disse eldre båter :ph34r:

 

Jeg er tidligere sjømann, har seilt om ikke på de syv hav, så ihvertfall mellom de fleste havner i Nordsjøen og opp kanaler i Tyskland. :thumbup:

 

Jeg har også minst 500 turer Kirkenes - Tyskland, så kilden er undertegnende.

 

Man hadde ikke elektriske oppvarmede ruter før slik som avbildet, samme gjelder forsåvidt servo på en bil, men det er en annen sak.

 

Lukken er laget for å gi ordre til dekksmannskap.

Sikten man får ut av denne glugge er minimal, og man ser intet hverken til styrbord eller babord gjennom denne glugge.

 

Nå til dags, og i flere 10-år har man brukt radar også på båter :w00t:

 

Gå til ett offentlig kontor med en slik glugge, for å kommunisere må kontordama på innsiden åpne gluggen, ellers hører du nada :tease:

Endret av Vårbris
Lenke til kommentar

Dette er en ventil som gjør at man kan gi ordre til mannskapet på dekk.

 

Har ingenting med sikt å gjøre da ventilen er minimal, og man ser hverken til styrbord eller babord i denne "nøkkelgluggen".

 

For den som har vært ute blandt folk, har man muligens sett lignende ventil på legekontorer, posthus, banker, fengsler og statlige etater.

 

Mange har en slik glugge i sine ekspedisjoner hvor man kan snakke gjennom til kundebehandler.

 

Vinduspussing foregår med vinsdusviskere - elektriske sådanne som disse som er montert på biler....

Finnes manuelle vindusviskere også.

 

Dugg og vær - har ingen bakgrunn for denne ventil, dugg fjernes med ei fille innvendig eventuelt ei ventilasjonsvifte, i dårlig vær skal en aldri ha ventiler eller rorhusglass åpne, da rorhus vil fylles med vann, snø, sklette og kan ødelegge elektriske instrumenter.

 

 

:lol:

 

Beklager,er noe av det morsomste jeg har lest på lenge "gullkorn ?"

 

Det er et roterende vindu som flere her har påpekt,utrolig fint og ha når moder natur slår tilbake med all sin prakt.

 

Når vinduet roterer så vil rotasjonbevegelsen gjøre at all vannet blir presset mot ytterkantene og man har fri sikt,normalt så har disse vinduene også en varmetråd for å unngå igjen/fastfrysing.

 

 

En av de som frekventerer båtplassen med sine stadige uløste problemer? :whistle:

 

Ved regn og sterk vind, som gjerne gjør at bølger slår over dekk og baug, SKAL ALLE SKALKER OG GLUGGER LUKKES, IKKE ÅPNES SOM DU SIER :cool:

 

FORDI DA KAN I VÆRSTE FALL RORHUS FYLLES, EVENTUELT FÅ VANN INN, OG PÅ NYE BÅTER MED STADIG MERE ELEKTRONISK UTSTYR, SÅ FÅR MAN SKADER PÅ DETTE UTSTYRET.

 

Drivsnø, drivende regn kommer inn glugga, og helvete er løst :dribble:

 

Lukka er roterende ja, ingen nyvinning i så måte.

Varmetråder, ja på nyere modeller, ordre skal også kunne gies vinterstid.

 

Til fjerning av dugg ( dugg kommer praktisk talt alltid innvendig i rorhuset ikke utvendig ) brukes varmluftsvifter eller filler.

Til fjerning av vann på utsiden brukes vindusviskere ( vet vel hva det er )?

 

Nei det er ikke briller :roll: , men slikt utstyr:

 

http://www.solhaug.as/display.aspx?menuid=2

 

Båtfolk, jommen sa jeg smør :roll:

 

Kjennskap til båter kan ikke måles i antall landkjenninger eller grunnstøtinger. :thumbup:

 

Men gjerne for meg, ta gjerne en tur over Folla, Stadt, vestfjorden, Skagerak, eller Finnmarkskysten med denne gluggen åpen i regn og dårlig vær, gjerne for meg :whistle:

 

Skulle gjerne hatt barnerumpene med på Østhavet da vi holdt på å ise ned vinteren 1978 :cry:

 

Alle man på dekk med økser for å få hugd vekk isen, da skulle dere fått erfart hva denne gluggen ble brukt til....

 

Og nei, Lanterner er ikke fugler men slikt:

 

http://www.marineshop.no/CBC.aspx?q=c:100343;pl:0&gclid=CJ7Gwt-hpqQCFdcqDgod6ipH4w

Endret av Vårbris
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...