Gå til innhold

Ny Olympus, E5, fra oktober

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bildekvalitet, definisjon og oppløsning ser jeg fram til å lese rapporter om. Er mest spent på lavpassfilter og iso–egenskaper. Selvfølgelig håper jeg også problematikken med banding er redusert. AF og lysmåler har for meg fungert bra med E–3 og E–30, så her har jeg egentlig ingen forventninger. (Personlig hadde jeg nok håpet på CCD fra Kodak, men den tiden er nok forbi dessverre…).

Synes det er positivt at LCD er blitt større med langt flere punkter. Dette passer bra til manuelt arbeid som makro/Close-ups og generelt stativbruk/komposisjon og LiveView…

Jeg tror nok E–5 kan bli et fint ekspedisjons og reportasje kamera.

(Selv om Canon 7D eller Pentax K–7 frister stadig mer…)

Størrelsesmessig kunne jeg godt tenkt meg E–5 mer som et E–5X0, men det er meg... :thumbup:

Lenke til kommentar

Størrelsesmessig kunne jeg godt tenkt meg E–5 mer som et E–5X0, men det er meg... :thumbup:

... og meg. Jeg synes K-7 har truffet "mitt" segment best. Jeg tenker ihvertfall at E-3/5 blir for stort til å bare ha med seg i manpursen, men det kan kanskje bøtes på ved å kjøpe litt µ4/3-utstyr.

Spennende å se om de faktisk har gjort fremskritt i bildebehandlingen. Det spørs vel om det er noe som kommer råformatbrukerne til fordel sånn uten videre. Ellers ser jo kameraet greit ut.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Skal bli interessant å se ytelsen på ISO 3200.

Her er en av de første brukertestene. Del 1 og del 2 fra samme kar.

Vanskelig å trekke noen konklusjoner her. Men det ser lovende ut.

Ja det så jo veldig bra ut. Sitter med et inntrykk av at høy iso ytelse betyr veldig mye. Nesten så man kan få inntrykk av at nesten alle tar de fleste bildene sine på høy iso. Skjønner jo det er viktig for de som tar mange bilder i dårlig lys med bevelelse osv, men kan det ikke av og til bli litt for mye fokus på høy iso. Har de to siste årene hatt D90 og 50D og nå har jeg hatt EP-2 i litt over en mnd. Iso ytelsene i forhold til de to andre er liksom ikke noe tema for meg, men det som stadig overrasker meg er hvor skarpe bildene blir. Og hvor lite etterbehandling bildene trenger. Så skarpe bilder uten alt for dyr optikk betyr vel også litt.

En liten tanke fra en amatør.

Lenke til kommentar

Ja det så jo veldig bra ut. Sitter med et inntrykk av at høy iso ytelse betyr veldig mye. Nesten så man kan få inntrykk av at nesten alle tar de fleste bildene sine på høy iso. Skjønner jo det er viktig for de som tar mange bilder i dårlig lys med bevelelse osv, men kan det ikke av og til bli litt for mye fokus på høy iso. Har de to siste årene hatt D90 og 50D og nå har jeg hatt EP-2 i litt over en mnd. Iso ytelsene i forhold til de to andre er liksom ikke noe tema for meg, men det som stadig overrasker meg er hvor skarpe bildene blir. Og hvor lite etterbehandling bildene trenger. Så skarpe bilder uten alt for dyr optikk betyr vel også litt.

En liten tanke fra en amatør.

Ja, det er ganske festlig hvor viktig dette er blitt. Og så er det så morsomt at det store skillet her ligger mellom Canon EF-S og 4/3, må vite, altså Mamiya, Nikon D3X og Canon EOS 500d på den ene siden, og E-5 og andre kompaktkameraer på den andre siden. Oss med små sensorer, du vet. :thumbup:

Lenke til kommentar

Grunnen til atde mange skriker om høy ISO ytelse er nok at det snakkes mye om det i tester osv. Men det er også de av oss som trenger i det enkelte sitausjoner. I mitt tilfelle, gjelder det fotografering av små konserter i lokaler med lite lys. ISO 1600 er akkurat ikke nok. Men ISO 3200 går, med f/1.4 - f/2. ISO 6400 er enda bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...