el_torro Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Min far, en mindre IT-kyndig mann, har fått installert GET hjemme. På arbeid bruker han Telenor. IMAP-kontoen hans er konfigurert mot Telenor, og fungerer følgelig på jobb. Når han kommer hjem (GET-sone) kan han naturligvis ikke sende mail da de har sperret for andre ISP'er enn seg selv. Finnes det en smart måte å kunne sende mail via Outlook/IMAP uten at han må konfigurere utgående SMTP-server hver gang? Takker for svar Lenke til kommentar
enixitan Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Prøv Gmail som SMTP (krev at du registrerar ein Gmail-konto, men du treng ikkje bruke den som innkommande for å bruke utgåande). Om du vel å bruke port 25 må du aktivere TLS-kryptering i klienten, alternativt port 465 med SSL. Gmail har i alle fall fungert for meg på Telenor-linjer, Get har eg ikkje prøvd. 1 Lenke til kommentar
Taxman Skrevet 11. september 2010 Del Skrevet 11. september 2010 Gmail funker på GET også, det kan jeg bekrefte. Det jeg har gjort for å slippe alt krøll (og slippe og skifte epostadresse hver gang jeg skifte ISP) er å ha et domene hos domeneshop, koser meg et par hundrelapper i året, der har smtp serveren en alternativ port også, og ved å bruke den har jeg til dags dato ikke hatt problemer med å sende epost med laptopen uansett hvem sitt nett jeg låner (telenor, tussa, ngt, get, telenor mobil). Kan godt hende at telenor har en alternativ port også, hør med kundeservice. Get sperrer bare for port 25, slik at smtp med alternativ port fungerer greit. Lenke til kommentar
okosakdkd Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 Jeg vil tro at en noe enklere løsning på dette problemet er å bruke GET sin SMTP/IMAP for å sende epost hjemme ifra. Lag en ny Outlook -konto. Bruk Telenor sin server for inkommende epost, og GET for utgående. Det er flere funksjoner i Outlook for å skifte mellom kontoer om dette er noe som brukes bare iblant, eller evt. sette den som default. Lenke til kommentar
leftbrain Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Min far, en mindre IT-kyndig mann, har fått installert GET hjemme. På arbeid bruker han Telenor. IMAP-kontoen hans er konfigurert mot Telenor, og fungerer følgelig på jobb. Når han kommer hjem (GET-sone) kan han naturligvis ikke sende mail da de har sperret for andre ISP'er enn seg selv. Finnes det en smart måte å kunne sende mail via Outlook/IMAP uten at han må konfigurere utgående SMTP-server hver gang? Takker for svar Telenor støtter bruk av port 587 (som slipper rett gjennom Gets gammelmodige blokkering av port 25). Det er svært enkelt å endre oppsettet i e-postklienten til å bruke SMTP mot port 587 i stedet for 25, men man også samtidig aktivere autentisering (bruk av brukernavn/passord også i SMTP). Etter dette er gjort, kan han bruke samme SMTP-server hjemme, på jobb og på veien. Kan gjerne komme med noen eksempler på hvordan det gjøres, men må vite hvilket program som benyttes, og det bør uansett stå i online-hjelpen (eller Google) 1 Lenke til kommentar
el_torro Skrevet 24. september 2010 Forfatter Del Skrevet 24. september 2010 Telenor støtter bruk av port 587 (som slipper rett gjennom Gets gammelmodige blokkering av port 25). (...) Kan gjerne komme med noen eksempler på hvordan det gjøres, men må vite hvilket program som benyttes, og det bør uansett stå i online-hjelpen (eller Google) Takk for tips. Min far bruker outlook 2007 så da skal jeg forsøke dette (endre port-nr. og autentiseringstype) /el_torro 1 Lenke til kommentar
ThOms-N Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 Takk for info. Lite slitende at port 25 er sperret over alt. 1 Lenke til kommentar
CHFD Skrevet 27. juli 2020 Del Skrevet 27. juli 2020 (endret) Jeg kan bekrefte at denne metoden (altså port 587) fremdeles virker i dag (juli 2020). Dette var til stor hjelp, nå som Getmail har gått over til Wemail og sperret for muligheten til å sende epost til smtp.online.no. Bruk av port 587 (samt korrekt autentisering og innlogging med SSL mot smtp.online.no) gjorde susen i Outlook. (Dersom dette ikke hadde virket var jeg klar til å prøve tipset med Gmail sin smtp-server.) Takk til de som postet disse nyttige tips allerede i 2010! (Dette var umulig å finne ut av med hjelp fra Telenor kundeservice, Get og Wemail kundeservice.) Endret 27. juli 2020 av CHFD Mer info 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå