Gå til innhold

Mitt neste speilrefleks: 5Dmk3 (?)


Anbefalte innlegg

Lite spennende her for tiden, så jeg prøver noe fremtidsrettet:

 

5Dmk3 kommer vel i første del av neste år. Nå har Canon kommet med flere nye croputgaver bare i år (ny 1000D er vel det eneste som mangler) og snart må det vel skje noe på ff-området? Først står nok 1Ds for tur, men det kommer antagelig i høst(?).

 

5DII drar på årene, spørsmålet er om hva Canon "våger" - 5DII har fått en slags kultstatus blant filmfolket føler jeg. Med "våge" her er hva de skal våge å gjøre med mk3 for å ikke bryte statusen som mk2 har opparbeidet seg.

 

Min mening er enkel og burde være både safe og strategisk rett: Døp om 5DII til f.eks 9D og la det beholdes som i dag uforandret, men til en billigere pris. Man har et allerede ferdig utviklet kamera som er i full produksjon og funker. Dermed behøver man ikke noen utviklingskostnader, kun en ny merkelapp på huset samt nye manualer og forpakninger. Slik får man et rimelig ff-kamera kjapt ut til folket.

 

Gjør man det intelligente løpet står man friere med 5Dmk3. Men hva kommer med mk3? Gjetninger må det bli:

 

Ny sensor rundt 25-30 mp, 5+bps, "nesten" 7D's autofokussystem. Nytt hus. Kanskje og vippeskjerm? Videogreiene bryr jeg meg lite om, men de vil garantert nok bli i front. Forhåpentligvis beholder de det utmerkete batteriet som nå og deles av 60D og 7D. Pris, rundt 20.000,- i starten?

 

Blir det omtrent som gjetningen min så ser jeg ikke bort fra at 7D'n byttes inn mot 5Dmk3. Hvorfor? Jo kun fordi jeg bruker 7D'n mye mer enn jeg hadde trodd på forhånd på ISO 3200. Men som sagt før er 5DII's autofokus nær håpløs på flygende fugler. Til ordinære motiver som er i ro er den ok. Dermed kan jeg ende opp med 2 ff - noe jeg ikke hadde tenkt tanken omkring for et halvt år siden.

 

Ja - og kamera nr 3, det som skal gå i lomma: Gi gass Canon, jeg venter på det og!

 

Tor

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes at et mer fornuftig valg vil være å fortsette med 5DMkII i et år til, men senke prisen til rundt 13-14 lapper.

 

Samtidig så bør de komme med en ny modell (3D passer bra) som inneholder alt det nye snadderet.

 

Mine tanker: 25-30Mpx er nok sannsynlig, jeg tipper 27-28Mpx. 6-7bps, 7D fokus system as is. Utvippbar skjerm kommer nok hvis det er høy fokus på video. Forhåpentlig med autofokus osv som virker i live-view og video.

 

Det er mulig at EF sokkelen må modifiseres for å få til skikkelig CDAF; men det skal i så fall bare være å legge til et par ekstra kontaktpunkter (ref µ-4/3 kontr 4/3). Og da kan man beholde kompabilitet med andre kameraer og vanlige EF objektiver.

Lenke til kommentar

Vel - tviler sterkt på at Canon kommer til å rebrande eksisterende hus - så er det bedre å selge det samme huset til en lavere pris.

 

En billig fullframe er vært interessant, men når en stor fullframesensor drar opp prisen en god del, så gir det ikke helt mening å selge den i et entrylevel hus.

Men - å ha to forskjellige fullframehus i tillegg den proffe 1D-serien kan gi god mening - når de har fire nivåer for ikke-proffe crophus (1000D, 550D, 60D, 7D) kan det godt være plass til to klasser fullframe-hus.

 

Tipper 5Dmk3 først kommer om et års tid, til neste Photokina. Men, hvis det splittes opp i to fullframe-serier, så vet jeg ikke om den høye eller lave blir hetende 5D.

 

La oss si at det splittes opp i to serier, så er det litt flere spekulasjoner her - kun tatt rett ut av den løse luften (den varme luften i Canal Grande):

 

Begge:

Vippbar skjerm. Det er kjekt å ha både på det billige huset for amatører og på det dyre for proffene som skal filme.

Hvis det blir LCD i søkeren, så blir det sammen med offisielt utskiftbare mattskiver.

 

 

Det dyre:

Dual prosessor, som på 7D. Høyere skuddtakt.

Bedre autofokus, som på 7D.

Bedre (og kontinuerlig) autofokus under filming.

Zoom i liveview under filming for presis fokus. PIP-zoom?

 

 

Det billige:

Samme autofokus og skuddtakt som 5DmkII har i dag.

 

 

(Ellers, Tor, hvis du savner et stopp i ISO - har du vurdert mer lyssterk optikk? :) )

Lenke til kommentar

Jeg synes at et mer fornuftig valg vil være å fortsette med 5DMkII i et år til, men senke prisen til rundt 13-14 lapper.

 

Samtidig så bør de komme med en ny modell (3D passer bra) som inneholder alt det nye snadderet.

 

Mine tanker: 25-30Mpx er nok sannsynlig, jeg tipper 27-28Mpx. 6-7bps, 7D fokus system as is. Utvippbar skjerm kommer nok hvis det er høy fokus på video. Forhåpentlig med autofokus osv som virker i live-view og video.

 

Det er mulig at EF sokkelen må modifiseres for å få til skikkelig CDAF; men det skal i så fall bare være å legge til et par ekstra kontaktpunkter (ref µ-4/3 kontr 4/3). Og da kan man beholde kompabilitet med andre kameraer og vanlige EF objektiver.

 

Tja til et år til, jeg merker tydelig hvor "gammelt" 5DII føles når jeg har 7D og. Samme hva enkelte måtte mene så er autofokussystemet overmodent for oppgradering, det har vært et ankepunkt lenge. Kommer Nikon med et oppgradert/ny utgave av D700 så vil det merkes for Canon, og særlig dersom de lar mk3 ligge på is lenger enn antatt.

 

Canon har gjort mye på croparenaen i det siste, men veldig lite (synbart) på ff-fronten. Strengt tatt er det kun sensorstørrelsen som er den reelle forskjellen mellom å utvikle crop eller ff.

 

Det som imidlertid kan forlenge en oppgradering av mk2 er den kultstatusen dette har oppnådd hos filmfolket særlig, og det selger nok unna godt fremdeles. Men klart at Nikon sover ikke de heller, og tviler på at Canon vil tas sovende i kultrusen til det alderspregete 5DII.

 

3D eller 9D er ett fett angående navnet, men de kan enkelt bruke det gamle 5DII som et nytt billig ff-kamera, utviklingskostnadene er dekket inn for lenge siden.

 

Angående lommesaken forundrer det meg ikke om Canon kommer med en helt annen løsning enn de som finnes i dag. Men går det ikke i lomma, kan de bare ha det for min del.

 

Tor

Lenke til kommentar

Angående lommesaken forundrer det meg ikke om Canon kommer med en helt annen løsning enn de som finnes i dag. Men går det ikke i lomma, kan de bare ha det for min del.

En NEX-5 lignende sak med fullframe sensor, elektronisk søker og en ny micro-EF fatning med adapter så den kan ta EF med full funksjonalitet vil være teh win for min del. Gjerne så den også kan ta EF-S med redusert oppløsning. Så kan jeg få hus med lite objektiv i frakkelomma. :dribble:

 

Tipper autofokus blir markant langsommere og dårligere, men sånn er livet. :)

Lenke til kommentar

Vel - tviler sterkt på at Canon kommer til å rebrande eksisterende hus - så er det bedre å selge det samme huset til en lavere pris.

 

En billig fullframe er vært interessant, men når en stor fullframesensor drar opp prisen en god del, så gir det ikke helt mening å selge den i et entrylevel hus.

Men - å ha to forskjellige fullframehus i tillegg den proffe 1D-serien kan gi god mening - når de har fire nivåer for ikke-proffe crophus (1000D, 550D, 60D, 7D) kan det godt være plass til to klasser fullframe-hus.

 

Tipper 5Dmk3 først kommer om et års tid, til neste Photokina. Men, hvis det splittes opp i to fullframe-serier, så vet jeg ikke om den høye eller lave blir hetende 5D.

 

La oss si at det splittes opp i to serier, så er det litt flere spekulasjoner her - kun tatt rett ut av den løse luften (den varme luften i Canal Grande):

 

Begge:

Vippbar skjerm. Det er kjekt å ha både på det billige huset for amatører og på det dyre for proffene som skal filme.

Hvis det blir LCD i søkeren, så blir det sammen med offisielt utskiftbare mattskiver.

 

 

Det dyre:

Dual prosessor, som på 7D. Høyere skuddtakt.

Bedre autofokus, som på 7D.

Bedre (og kontinuerlig) autofokus under filming.

Zoom i liveview under filming for presis fokus. PIP-zoom?

 

 

Det billige:

Samme autofokus og skuddtakt som 5DmkII har i dag.

 

 

(Ellers, Tor, hvis du savner et stopp i ISO - har du vurdert mer lyssterk optikk? :) )

 

Dersom man ser på systemet i tallrekken til Canon ville det kanskje være mer naturlig at det billige blir fortsatt 5D (II) og det nye med bedre spesifikasjoner får nummer lavere, f.eks som nevnt 3D.

 

Det er for min del logisk at man kunne nå benyttet sjansen til å endelig få et "billig" (hva som i kroner er billig i dette tilfellet er en sak for seg) ff - og uten at man behøver nevneverdige utviklingskostnader. Et billig 5DII med dets status ville solgt seg selv mens det nye (f.eks 3D) ville vært såpass annerledes i spesifikasjonene (oppover) at det automatisk kunne fått en høyere status (og pris).

 

 

La oss si at det er som et 60D nivå på det billige 5DII og at et 3D da ville vært som et 7D dersom man skal dra paralleller til cropsystemets oppbygging. Men selvsagt måtte prisene bli annerledes, dog slik at man virkelig kunne kalle 5DII for "billig" som ff. Et rimeligere ff mangler i dag, både hos Canon og hos Nikon. Et hull som det finnes marked for, prisnivåene til ff har forløpig selv ødelagt for at massene skal kjøpe det, ikke noe annet. Som nevnt er det i prakisis kun sensorstørrelsen som lar det avvike fra crop.

 

Når det nye kommer er nok vanskelig å spå eksakt, men at det blir neste år en eller annen gang er antatt rimelig bankers. Selv tror jeg Canon vurderer statusen som er høy enda for dagens utgave, men det kan forandre seg dersom Nikon er ute med sitt nye tilsvarende før Canon. Når det er sagt tror jeg de sitter med såpass førstehåndskjennskap til hva den andre gjør at det er nok under kontroll.

 

"Problemet" for det nye er at det ikke må være en direkte konkurrent til 1Ds som nok kommer med oppgradering før 5Dmk3. Derfor tror jeg du muligens legger lista litt høyt for hva det vil inneholde, men vi bare gjetter og du kan ha rett eller jeg - eller andre. Er vel og rykter om en ny prosessor, digit V som kanskje dukker opp med 1Ds?

 

Du og de lyssterke rørene :p De koster, og de er noen tunge svin. Skal de ha rekkevidde nok må jeg ha bærer og en sheiks konto ;)

 

Tor

 

Angående lommesaken forundrer det meg ikke om Canon kommer med en helt annen løsning enn de som finnes i dag. Men går det ikke i lomma, kan de bare ha det for min del.

En NEX-5 lignende sak med fullframe sensor, elektronisk søker og en ny micro-EF fatning med adapter så den kan ta EF med full funksjonalitet vil være teh win for min del. Gjerne så den også kan ta EF-S med redusert oppløsning. Så kan jeg få hus med lite objektiv i frakkelomma. :dribble:

 

Tipper autofokus blir markant langsommere og dårligere, men sånn er livet. :)

 

Samme for meg, bare det går i lomma, og er bedre enn deres kompakter, ellers har det ingen hensikt.

 

Tor

Lenke til kommentar

 

Blir det omtrent som gjetningen min så ser jeg ikke bort fra at 7D'n byttes inn mot 5Dmk3.

 

Tor

 

Tor,

synes du ikke at 5DmkII er stor og tung i forhold til 7D? Sannsynligvis ikke siden du vil ha en til av samme size, men det forundrer meg litt likevel med tanke på din "aversjon" mot tunge objektiver? Sier ikke dette for å være frekk, er genuint interessert i forstå argumentasjonen..

 

Jeg vurderte 5DmkII som nytt kamera, men etter å hatt den i nevene så slo jeg meg fort til ro med: For stor - for tung. Så da ble det 7D :thumbup:

 

Edit: men jeg kommer jo fra lille 350D, da...

 

kun tatt rett ut av den løse luften (den varme luften i Canal Grande):

 

Litt OT, men:

Tipper det kan bli noen flotte bilder fra Venezia og omegn her snart?

Høres deilig ut, kan nesten ikke vente på å komme meg til Italia igjen..

Endret av oldis
Lenke til kommentar

Et rimeligere ff mangler i dag, både hos Canon og hos Nikon. Et hull som det finnes marked for, prisnivåene til ff har forløpig selv ødelagt for at massene skal kjøpe det, ikke noe annet. Som nevnt er det i prakisis kun sensorstørrelsen som lar det avvike fra crop.

 

Uten at jeg kanskje har de helt store forutsetningene for å uttale meg, men vet ikke om "massene" egentlig vil ha og trenger et FF? At det finnes en nisje er nok riktig, men kanskje ikke direkte massemarked? Vil vel forøvrig kunne bli vel mange modeller å velge mellom? og enda vanskeligere å plassere nye modeller "riktig" inn i markedet? Og hver serie skal jo videreutvikles...

Lenke til kommentar

Uten at jeg kanskje har de helt store forutsetningene for å uttale meg, men vet ikke om "massene" egentlig vil ha og trenger et FF? At det finnes en nisje er nok riktig, men kanskje ikke direkte massemarked? Vil vel forøvrig kunne bli vel mange modeller å velge mellom? og enda vanskeligere å plassere nye modeller "riktig" inn i markedet? Og hver serie skal jo videreutvikles...

Du har nok rett i at massene er ikke interessert i FF. Det er et domene for entusiastene. Men ikke alle entusiastene har bøtter med penger,så det er et marked for et rimelig men godt FF. Prisklasse bør nok ligge et sted mellom 10-12000. Tro nok også at at mange av de er i markedet til rimelige, men gode, zoomer. Som ikke er for tunge ;)

Lenke til kommentar

 

Blir det omtrent som gjetningen min så ser jeg ikke bort fra at 7D'n byttes inn mot 5Dmk3.

 

Tor

 

Tor,

synes du ikke at 5DmkII er stor og tung i forhold til 7D? Sannsynligvis ikke siden du vil ha en til av samme size, men det forundrer meg litt likevel med tanke på din "aversjon" mot tunge objektiver? Sier ikke dette for å være frekk, er genuint interessert i forstå argumentasjonen..

 

Jeg vurderte 5DmkII som nytt kamera, men etter å hatt den i nevene så slo jeg meg fort til ro med: For stor - for tung. Så da ble det 7D :thumbup:

 

Edit: men jeg kommer jo fra lille 350D, da...

 

kun tatt rett ut av den løse luften (den varme luften i Canal Grande):

 

Litt OT, men:

Tipper det kan bli noen flotte bilder fra Venezia og omegn her snart?

Høres deilig ut, kan nesten ikke vente på å komme meg til Italia igjen..

 

Så vidt jeg vet, er det vel bare noen skarve 10-talls gram i vekt-forskjell mellom 7D og 5DII. Den store vektforskjellen mellom formatene, så lenge man sammenligner med det tyngste crop-huset (7D), kommer først til syne på optikken særlig hvis man begynner å rote rundt med f.eks. Canons 24-70/2,8.

Lenke til kommentar

Tor,

synes du ikke at 5DmkII er stor og tung i forhold til 7D?

(..)

Tipper det kan bli noen flotte bilder fra Venezia og omegn her snart?

Høres deilig ut, kan nesten ikke vente på å komme meg til Italia igjen..

5D mkII (mkI også, for den del) er et par millimeter større, men er faktisk ti gram lettere enn 7D, så jeg kan ikke helt se noen vektfordel der - forskjellen er nok heller at 7D har mulighet for de lettere EF-S-objektivene. Tabell over størrelse og vekt i anmeldelsen hos The Digital Picture:

Canon EOS 7D - 148.2 x 110.7 x 73.5mm - 820g

Canon EOS 5D Mark II - 152 x 113.5 x 75mm - 810g

 

..og nei, jeg bor sydpå, men ikke så langt. Varm luft i Canal Grande er heller en referanse til hvilket mørkt sted jeg dro synsingen ut fra - tittelen tatt fra de danske Ørkenens Sønner - et typisk utdrag har vi her. Litt "lummer" tolkning, som man sier her nede.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

 

Så vidt jeg vet, er det vel bare noen skarve 10-talls gram i vekt-forskjell mellom 7D og 5DII.

Det har du helt rett i når jeg sjekker opp. :blush: Kun nøyaktig 10g i forskjell, 820g for 7D og 810 for 5DmkII. Så da faller hele spørsmålet rundt vekt litt vekk.

Og jeg står igjen med at det føltes for stort ...

 

Edit: vanskelig det der med å lese tekniske specs...

Endret av oldis
Lenke til kommentar

 

Så vidt jeg vet, er det vel bare noen skarve 10-talls gram i vekt-forskjell mellom 7D og 5DII.

Det har du helt rett i når jeg sjekker opp. :blush: Kun nøyaktig 10g i forskjell, 820g for 7D og 810 for 5DmkII. Så da faller hele spørsmålet rundt vekt litt vekk.

Og jeg står igjen med at det føltes for stort ...

 

Edit: vanskelig det der med å lese tekniske specs...

 

I mine hender opplevdes 7D å ha en vesentlig bedre ergonomi enn 5DII men jeg tror egentlig ikke at de fysiske ytre målene på de to kameraene er veldig ulike. Men så var det denne litt udefinerbare ergonomien da. Den er iallfall viktig for meg ved valg av kamera.

Lenke til kommentar

Et rimeligere ff mangler i dag, både hos Canon og hos Nikon. Et hull som det finnes marked for, prisnivåene til ff har forløpig selv ødelagt for at massene skal kjøpe det, ikke noe annet. Som nevnt er det i prakisis kun sensorstørrelsen som lar det avvike fra crop.

 

Uten at jeg kanskje har de helt store forutsetningene for å uttale meg, men vet ikke om "massene" egentlig vil ha og trenger et FF? At det finnes en nisje er nok riktig, men kanskje ikke direkte massemarked? Vil vel forøvrig kunne bli vel mange modeller å velge mellom? og enda vanskeligere å plassere nye modeller "riktig" inn i markedet? Og hver serie skal jo videreutvikles...

 

Vanskelig å svare på siden ff har hele tiden prist seg ut av massenivåene. Dermed satser heller ikke f.eks de store kjedene særlig på ff. Men hva som vil skje dersom det kom en billigutgave blir foreløpig bare spekulasjoner.

 

Tor

 

 

Så vidt jeg vet, er det vel bare noen skarve 10-talls gram i vekt-forskjell mellom 7D og 5DII.

Det har du helt rett i når jeg sjekker opp. :blush: Kun nøyaktig 10g i forskjell, 820g for 7D og 810 for 5DmkII. Så da faller hele spørsmålet rundt vekt litt vekk.

Og jeg står igjen med at det føltes for stort ...

 

Edit: vanskelig det der med å lese tekniske specs...

 

5DII føles både større og tyngre enn 7D, man blir nok lurt av grepet og balansen :)

 

Tor

Lenke til kommentar

 

Så vidt jeg vet, er det vel bare noen skarve 10-talls gram i vekt-forskjell mellom 7D og 5DII.

Det har du helt rett i når jeg sjekker opp. :blush: Kun nøyaktig 10g i forskjell, 820g for 7D og 810 for 5DmkII. Så da faller hele spørsmålet rundt vekt litt vekk.

Og jeg står igjen med at det føltes for stort ...

 

Edit: vanskelig det der med å lese tekniske specs...

 

I mine hender opplevdes 7D å ha en vesentlig bedre ergonomi enn 5DII men jeg tror egentlig ikke at de fysiske ytre målene på de to kameraene er veldig ulike. Men så var det denne litt udefinerbare ergonomien da. Den er iallfall viktig for meg ved valg av kamera.

 

Takk, nie! du oppsummerte veldig bra hva jeg mente.. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...