Gå til innhold

Kjøp av første speilreflex. 550D. Hjelp til valg av optikk

Anbefalte innlegg

Hei!

jeg og samboeren skal kjøpe oss speilreflexkamera og har bestemt oss for Canon EOS 550D. Det som står igjen da er optikk og tilbehør.

Har testa litt med svigerfamilien sitt Nikon D80 med ett eller annet tamron objektiv 18-250mm med autofokus.

hvilket objektiv skal vi satse på? Vi er avhengig av å kunne zoome inn, så minst 250mm er å foretrekke. Vil også ha ha autofokus og bildestabilisator, er makro litt for mye å be om?

har også tenkt å utnytte 1080p videofunksjonen som alle skryter av, så objektivet må passe til filming også. eller må jeg ha et eget for filming?

hva blir best? 18-250mmmish IS ,eller et lite objektiv for makro og filming, og evt et 55-250mmish?

er helt blank på dette området, men har lest litt rundt.

vil kunne ta close up makrobilder og portretter, samtidig som jeg skal kunne zoome inn og ta naturfotografier. Vil ha IS og autofokus.

kom gjerne med innspill hvis jeg har valgt helt feil kamera eller tenker helt feil når det gjelder objektiver.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

550D er et greit kamera, stort sett alle moderne speilrefleks leverer den samme bildekvaliteten under normale forhold.

Objektiv: Høres ut som du er ute etter et alt i ett objektiv. Du finner ingen her på forumet som anbefaler deg å kjøpe dette. Tenker da på objektiver av typen 18-200, 18-250 osv... Slike objektiv har ofte mange kompromisser innebygget på grunn av det store zoomområdet. En annen ting, systemkameraer er bygget for at man skal kunne bytte mellom forskjellige objektiver så da er det liten hensikt å ha kun et "dårlig" objektiv.

Et objektiv som er mye anbefalt her på forumet er tamron 17-50 F/2,8 (uten VC, gammel modell) Pris: i underkant av 3000kr.

Dette objektivet i tilegg til til en canon EF-s 55-250mm IS(bildestablisering) er en bra kombinasjon. Dette objektivet er billig (1800kr) og leverer bruktbar optisk kvalitet til en rimelig penge. Best bildekvalitet får du med en EF 70-200, men disse har en startpris på rundt 5000 kroner.

Macro objektiv: Skal du benytte deg av makrofoto må du ha et dedikert macroobjektiv til dette. pris: fra 3000kr og oppover.

Video: tamron 17-50 er godt egnet til video vil jeg tro. IS/VC er sikkert her en fordel, men husk at dette kan noen ganger lage lydstøy på opptaket. Ikke forvent at videofunksjonen skal fungere på samme måte som på et dedikert videokamera. Det gjør den ikke. Autofokus er treg, manuell fokus er det beste og kan være vanskelig i begynnelsen. Speilrefleks er IKKE videokamera, det er stillbildekamera med mulighet for video.

Til slutt det viktigste: Kjøp en god fotobok. f.eks. "Digital fotografering i praksis" av Magnar Fjørtoft.

Ordforklaringer:

- IS: image stabilizer (canon)

- VC: Vibration Compensation (tamron)

Begge disse begrepene innebærer det samme, forskjellige produsenter benytter seg bare av

forskjellig navn.

EDIT: Kjøp objektiver brukt, her sparer du masse penger. bruktmarkedet på foto.no kan være et sted å begynne. Vær obs på finn.no her er det mye overprising av utstyr ute og går.

Dersom du er usikker på hva du kommer til å ta bilder av: begynn med tamron objektivet først.

Endret av to88he
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ofte er KIT-objektivet greit (ikke høy kvalitet men gunstige priser). Bruk dette til du egentlig ved hva du trenger. Har dere kamerater som ha Canon kan du sikkert låne objektiver å se hvordan disse kan brukes.

En 250mm er på CROP-objektiv en kraftig tele. Vanskelig å holde rolig og passer ikke i alle tilfelel (kommer ikke langt nok fra motivet). Husk at Canon har 1.6 som cropfaktor (skal du sammenligne med filmbaserte kameraer må du tenkte 250*1.6 mm). Normal fotografering innendørs krever ofte vidvinkel (18-35mm området), portretter kan benytte 50mm, natur 50-150mm, dyr/fugler kan det benyttes lang tele.

Lenke til kommentar

Det kommer litt an på hva du vil med fotograferingen,hvis interessen er til stede burde du satse litt på kvalitet i stede for kvantitet.

Egentlige burde du ha flere objektiver for og få optimalisert fotograferingen"det er grunnen for at vi kjøper speilrefleks :)"

Nå som dette er sakt så har du flere veier og gå,det objektivet som har størst anbefalte brennvidde-spekter er Canon 18-135 IS men hvis du skal inngå et komprimiss på lys,skarphet og brennvidde er Canon 15-85 IS det beste kjøpet.

Vi kan sammenlingne Sigma 18-250 OC og Canon 15-85 IS på skarphet,du kan forandre både objektiver,brennvidde og blender på denne skarphet-test,bare dra pekeren over bilde for og se forskjellene.

Den beste økonomipakken for og få optimalisert bildene er Canon 18-55 IS og Canon 55-250 IS.

Hvis man absolutt kun vil ha et objektiv er Tamron 18-270 VC og Canon 18-200 IS de som får best skussmål av de derre superzoomene.

Det du burde kjøpe i tillegg er et eller flere gode minnekort,en bag,et relativt godt stativ,sol-blendere og en ekstern blits.

Det du ikke burde kjøpe er UV-filter,spesielt hvis de koster under 1000.- stk her på berget.

Hvorfor burde du kjøpe en ekstern blits,kameraet har jo en innebygget blits?

Grunnen er at den innebygde blitsen ikke er god nok og den kan du bare rette rett mot motivet,det vil gi stygge skygger og overeksponerte ansikter samt at du kun får en mengde raske flash før eksponering så kameraet klarer og fokusere,du kan bruke den ute i solskinn for og myke opp lyset.

Med og kjøpe en ekstern blits kan du bruke kameraet på en mer kreativ måte og du kan bruke anbefalte objektiver innendørs på en mye bedre måte,Canon 430EX II har innebygget fokuslys som gjør at du fokuserer raskere innendørs"noe som er anbefalt ved kjøp av objektiver i de nederste segmentene".En annen ting er at du kan justere blitslyset i to retninger,du kan rette lyset opp i taket for og få bedre eksponerte bilder og myke skyggeoverganger,og du unngår røde øyner også.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Med den erfaringen jeg har i dag ville jeg så absolutt kjøpt EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM. Dette er et fortreffelig objektiv. Spesielt den ekstra vidvinkelen er særdeles befriende.

Rent optisk så henger det faktisk godt med når det sammenlignes med EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM, EF 24-105mm f/4L IS USM og EF 24-70mm f/2.8L USM. Med den litt svake blenderåpningen i den lange enden faller objektivet dog litt igjennom som portrettobjektiv. Dette er noe av grunnen til at jeg gikk for EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM etter å ha sammenlignet det med EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM i et halvt år (jeg hadde førstnevnte fra før av).

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

mye å tenke på her gitt:P

budsjettet er veldig trangt da jeg lever på lærlinglønn, men kan klare å få råd til det som er nødvendig. Ser at jeg ikke får kjøpt alt på en gang:P

skal jeg da kjøpe kamera med kitobjektiv, veske, minnekort og evt. et zoomobjektiv? eller har jeg misforstått?

å kjøpe et objektiv til over 5000 går ikke nå.

stativ og blits blir senere.

Lenke til kommentar

Da ville jeg kjøpt 550D med EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS. Pass på at du får med utgaven med IS, da denne er vesentlig bedre enn det uten, også optisk.

Kitobjektivet får du med til en "slikk og ingenting", og dette gir deg det mest nødvendige i starten. Kjekt å ha hvis man en dag skal slege kameraet også.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Objektiv: Høres ut som du er ute etter et alt i ett objektiv. Du finner ingen her på forumet som anbefaler deg å kjøpe dette. Tenker da på objektiver av typen 18-200, 18-250 osv... Slike objektiv har ofte mange kompromisser innebygget på grunn av det store zoomområdet. En annen ting, systemkameraer er bygget for at man skal kunne bytte mellom forskjellige objektiver så da er det liten hensikt å ha kun et "dårlig" objektiv.

Jeg har ingen problemer med å anbefale et 18-2xx objektiv. Forøvrig enig i mye av det to88he skriver, slike objektiv har mange svakheter, styrken er at du får noe som dekker hele zoomområdet du trenger. Tamrons 18-270mm har fått relativt bra karakter for denne type zoom, mens Canons 18-200 IS har den fordelen at det er Canon og du er sikrere på full kompatibiltet.

Systemkameraer er som to88he skriver laget for at man skal kunne bytte objektiv, men det er jo en fordel om man slipper å gjøre det.

Er du fornøyd med bildekvaliteten fra svigerfamiliens 18-250 kanb du forvente omtrent det samme fra en Tamron 18-270 eller Canon 18-200.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Jeg har nylig kjøpt et 550D med EF-S 18-55 mm objektiv. Jeg har fra før et Canon Ixus 110 IS og et Panasonic DMC-TZ10, begge 12 Mpixel kompaktkameraer, og jeg må si det er liten forskjell i bildekvaliteten botsett fra i dårlig lys hvor 550D er vesentlig bedre (mindre bildestøy). Panasonic DMC-TZ10 har dessuten 12x zoom med god vidvinkel og tele, macro nærgrense på 2cm samt GPS for geotagging av bilder. Det har også mulighet for manuell innstilling av blender og tid samt video i HD-oppløsning (720p). Og det koster ca. kr. 2500 mot ca. kr. 6500 for Canon 550D med objektiv. Man får altså langt mer for pengene om man kjøper et bra kompaktkamera. Så har man dårlig råd, bør man vurdere det. Da slipper man å bære på en stor bagg med objektiver. Sulfsby

Lenke til kommentar

Jeg oppgraderte mitt 550D fra EF-S 18-55is til EF-S 15-85is usm. Planen var egentlig å kjøpe Sigma 17-50mm f/2.8 HSM OS, men da butikken ikke hadde det på lager ble det canon i stedet og jeg angrer ikke. bildene er skarpere og bedre i forhold til 18-55mm. 3mm videre vinkel og 30mm mer tele kommer også godt med. Eneste jeg kunne tenkt meg er lavere aperture, men til det kommer jeg til å kjøpe meg et fastobjektiv.

Så jeg vil gjerne anbefale Canon ef-s 15-85is.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Man kan trygt si at prisen gjenspeiler kvaliteten på objektiver.

Jeg ville overhode ikke kjøpt det objektiver,spesielt når det ikke har stabilisering,det er veldig viktig på et sådan objektiv med såpass dårlig lysstyrke.

Her kan du sammenlingne Tamron 18-200 vs 18-270 VC*,bare dra over pekeren så ser du forskjellen du kan også forandre brennvidde og blender.

VC = stabilisering.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jeg startet "fra scratch" som amatør med 550D i mars (har filmet mye tidligere, men ikke tatt bilder med SLR, bare kompaktkamera. Nå har jeg alt i ett :)), og kjøpte med Canon EF-S 18-55mm F3.5-5.6 IS og Canon EF-S 55-250mm F4-5.6 IS, mye objektiv for pengene. Sammenliknet spesielt 55-250 med tilsvarende fra Sigma og Tamron - for det første er autofokusen på Sigma/Tamron i konkurrerende prisklasse en del tregere (har mye å si), og skarpheten, spesielt i hjørnene og på største blenderåpning, er ikke på høyden med det nevnte Canon objektivet.

Etter noen måneder har jeg gjort meg følgende erfaringer:

1. Hvis man skal ta bilder med zoomobjektivet som krever litt lys (f.eks. innendørs sport, kort lukkertid osv), så er ikke den linsen jeg valgte helt optimal (for å si det mildt - da må man nok på 70-200 2.8, og den koster skjorta, spesielt med IS). Men til utendørs er den helt super.

2. Det er overraskende ofte jeg trenger litt mer zoom enn 55mm til vanlig bruk (mao må jeg bytte objektiv fra 18-55 til 55-250), typisk fordi jeg ikke kan gå nærmere, og trenger utsnittet. Så jeg savner en 18-hundreogetellerannet, eller i alle fall 18-70.

3. Jeg kjøpte en Canon 50mm 1.8 for å leke meg frem til resultater med stor blenderåpning. Det er fantastisk, og som natt og dag (bokstavelig talt) sammenliknet med F3.5 på 18-55. Situasjoner i svakt lys, og ikke minst portretter, blir mye mer interessante. Kort dybdeskarphet og bokeh er gøy! Canon 50mm 1.8 er et billig-objektiv, og det merkes, det er litt plastikk, og fokusmotoren er treg og bråkete. Men stilt riktig tar den fine bilder, og er et fint nybegynnerobjektiv. Med litt mer penger / andre prioriteringer tror jeg at jeg hadde gått for 50mm 1.4 (eller til og med en 20mm eller 35mm, litt mer vidvinkel).

4. Makro med noe annet enn et 1:1 makro objektiv er kort sagt crap, hvis du vil ha close-ups og detaljer. Testet med en kompis sitt Sigma hvanådethvar allround objektiv (18-200 eller noe) som skryter på seg "makro", men mener det var en faktor på noe sånt som 1:3.5. Da blir det ikke mange megapixlene igjen når du har croppet deg nærme nok motivet til at det ser ut som ekte makro... Med 1:1 får du full skjerm fluefjes og annen moro. Tamron 90mm er et fint rimelig alternativ (anbefaler >60mm hvis du skal ta bilder av insekter og annet som kan stikke av, du må så innmari nært med en 60mm). Jeg tok på meg spanderbuksene og kjøpte Canon 100mm F2.8 USM Macro, og har ikke angret et sekund. Maken til morsomt objektiv! (Det er forresten flott til portretter også, selv om man må et stykke unna for å få med mer enn bare nesen :))

5. Jeg skulle gjerne hatt noe mer lyssterkt i 18-50/60/70 området, så snuser på objektiver som er F2.8 "hele veien" (mao. ikke fex 2.8-4.5). Mener det er et Tamron som kan gjøre jobben, må researche mer.

6. Vidvinkel/fisheye er veldig gøy! Snuser på et 10-20mm Sigma til ca. 4.000 som må testes mer før jeg bestemmer meg. Fisheye/stor vidvinkel er også spesielt kult til film.

---

Sorry for lang post, men hvis det er noe som kan hjelpe deg, så er det sikkert verdt det :)

Endret av akerb
Lenke til kommentar

Man kan trygt si at prisen gjenspeiler kvaliteten på objektiver.

Jeg ville overhode ikke kjøpt det objektiver,spesielt når det ikke har stabilisering,det er veldig viktig på et sådan objektiv med såpass dårlig lysstyrke.

Her kan du sammenlingne Tamron 18-200 vs 18-270 VC*,bare dra over pekeren så ser du forskjellen du kan også forandre brennvidde og blender.

VC = stabilisering.

I tillegg er 18-200 første generasjon av ultrazoomer mens 18-270 VC er siste generasjon. Forskjellen her er som natt og dag. Har erfart den forskjellen ved selvsyn - da mellom Sigma 18-200 og Tamron 18-270 VC.

6. Vidvinkel/fisheye er veldig gøy! Snuser på et 10-20mm Sigma til ca. 4.000 som må testes mer før jeg bestemmer meg. Fisheye/stor vidvinkel er også spesielt kult til film.

10 - 20 mm eller en ca 14 mm lyssterk fastoptikk er glimrende til filming. Sigma 10-20mm f/4-5,6 er det objektivet som står mest på ved filming hos meg. Dog ville jeg vurdert enten Tokina 11-16mm f/2,8 eller Sigma sin 8-16 om jeg skulle kjøpt i dag. Dog koster de et par tusen kroner mer.

hvilket minnekort skal jeg kjøpe da? hvor mye har ytelsen å si? noen hastighet jeg må over for at det skal funke med 1080p-filming?

Du må ha et kort som kan skrives til kontinuerlig med minst 5,6 MB/s (EOS 550D tar opp film med en bitrate på ca 45 Mb/s som er ca 5,6 MB/s). Kjøper du et klasse 6 kort er du sikker, men klasse 4 kort fra f.eks SanDisk Ultra 15 MB/s fungerer også bra (jeg vet, fordi jeg har ikke mindre enn 6 stk av ulik størrelse). Men video er ikke det som krever mest - vanlig seriefotografering krever langt mer - f.eks medfører seriefotografering i RAW at knapt noe kort holder følge. Derfor er det bra å ha et kort med høy burst - dvs maks skrivehastighet også.

Transend, Kingston etc er relativt rimelige klasse 6 kort. Men jeg anbefaler deg å kjøpe enten Lexar eller Sandisk. Lexar Premium 100X eller Sandisk Extreme (noen plasser nevnt Extreme III). Kjøp minst 8 MB og minst 2 kort. Jeg har 3 x 16 MB, 1 x 8 MB og 1 x 2 MB (det siste brukes ikke i kamera). Sandisk har bra burst etter min erfaring.

PS! Canon sine dSLR har en bitrate på film som er omtrent det dobbelte av de fleste konkurrentene.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

kjøpte i dag 550D-kit på Elitefoto Hamar for 6500... muligens litt dyrt, men jeg MÅ ha det i helgen:P ble litt skremt over minnekortprisene i fotobutikker.. elitefoto skulle ha 700 for et slikt: https://prisguiden.no/produkt/86233 endte da opp med å gå på clas ohlson og kjøpte det samme for 400. kjøpte også en loveproveske for 280 der.

nå venter jeg bare på et billig brukt Tamron 18-270mm for vanlig bruk. så får vi se på andre objektiver etterhvert, hvis det er interesse for det:)

foreløpig er jeg veldig fornøyd med min nye baby:D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...