SilentNET Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 (endret) Oppdatert 7. september 2010 - kl 09:00 Da har det meste jeg trenger kommet i hus. Mangler forsåvidt fortsatt hovedkort, ny prosessor og større strømforsyning, men kan få gjort ganske mye uten disse tingene også. Hovedkort ryktes å være på plass i løpet av neste uke. Vi får begynne med unboxing bilder av det som har ankommet. Etter alt er pakket ut skal jeg prøve å testmontere enkelte ting som radiator og vanntank, slik at jeg får sett helt sikkert om jeg faktisk har nok plass eller ikke. Radiatoren ser i alle fall skummelt stor ut Kommentarer postes her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1257790 [ Liste over vannkjølingskomponenter ] 1x EK-Supreme HF High Flow - Highest Performance CPU Water Block - Nickel/Acetal 2x EK-FC480 GTX for Nvidia GTX 480 Reference Design - Nickel/Acetal 1x EK-FB EVGA X58 CLASSIFIED Full Board North/Southbridge Water Block - Act+Nik 1x EK-CoolStream RAD XT (480) 1x EK-BAY SPIN Reservoir - Acetal 1x EK-D5 X-TOP Version 2 1x Swiftech MCP655™ Series 12 VDC Water Pumps - With Speed Control 14x Bitspower Premium G1/4" Matte Black High Flow 1/2" Compression Fitting (For Tygon 1/2" ID) 15x Tygon R3400 1/2" ID (3/4" OD) UV Resistant Tubing - Black 1x IandH Silver KillCoils - Antimicrobial .999 Fine Silver Tubing / Reservoir Strip 1x Koolance Drain Valve [13mm, 1/2"] [ Annen hardware ] 1x Lian Li PC-P80B Fulltower case (all fans are getting changed into 120mm and 140mm Noctua FLX fans) 2x Sunbeam rheostat fan controller (1x to control radiator fans, 1x to control fans in the case) 1x Intel Xeon W3540 (this is being replaced in a little while with the Intel 980X) 1x Seasonic M12D850 (this is being replaced with the Corsair AX1200 to allow OCing the GPUs) 2x Intel X25-M 160GB Gen.2 in Raid 0 3x Corsair Dominator 2GB 1600MHz DDR3 memory 1x eVGA X58 3X SLi motherboard (this is being replaced with the E760 Classified board before I begin the rebuild) 2x eVGA 480 GTX SC cards 4. september update: I dag har jeg begynt så smått med montering. Radiatoren fikk i alle fall plass i bunnen av kabinettet, så den biten er grei. For å hindre eventuelle vibrasjoner så har jeg funnet fram 6-8 stk gummipakninger som egentlig brukes mellom HDD og skruer for å dempe vibrasjoner. Disse limer jeg rett og slett i bunn av kabinettet, som en form for avstandstykker. Plasserer radiatoren på disse. Dette løfter den i tillegg 1-2 mm opp fra bunnen av kabinettet, for enda lettere tilgang på luft. Viftene skrur jeg fast på toppen av radiatoren og lar disse trekke luft gjennom radiatoren og videre opp i kabinettet. Det er noen hull i bunnen av kabinettet fra før, men om det blir behov for det så lager jeg flere og større hull. Skal også montere noe støvfilter under der for å hindre litt støv i alle fall. Til dette fungerer for eksempel nylonstrømpebukse ganske greit 5 av de såkalte "premium" compression fittingsene til Bitspower lar seg ikke åpne, så her vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre enda. Vi får se om tang + rå makt hjelper.. I værste fall trenger jeg 5-6 ekstra fittings for å bli ferdig. I og med at jeg ikke har hovedkortet mitt enda tenkte jeg å montere alt sammen bortsett fra fullcover blokken til Classified-kortet. Så får jeg heller tømme loopen og montere nytt hovedkort senere. Kanskje jeg rekker å bli ferdig før jeg reiser bort også. Håpet nå er selvfølgelig å få alt sammen og kjøre noe tester allerede i helgen. Dette kan se ut å bli litt avhengig av om jeg får løst compression fitting problemet mitt. Det gjenstår å montere blokker på begge skjermkortene, måle opp og kappe slanger, montere vannblokk på prosessoren, samt skru radiator, vifter, pumpe og reservoar inn i maskinen. Burde i grunn gå ganske greit. Skinnee hadde en veldig grei video på skjermkort biten liggende på YouTube. Pumpen er ferdig ombygd med EK toppen som dere kan se på bildene under. 4. september update #2: Da har jeg fått pumpe, reservoar og radiator på plass i kabinettet, samt slanger mellom disse tingene. Slange er lagt opp fram til gpu #2. Denne skal jeg kappe etter at jeg har fått på plass skjermkortene med vannblokk. Tenkte å montere Koolance drainporten før skjermkortene. Sett bort fra radiatoren (som tross alt ligger i bunnen) så er dette det laveste punktet i loopen. Skal prøve å løsne de låste fittingsene nå før jeg gyver løs på gpuene. For hvis jeg ikke klarer å fikse fittingsene, er det liten vits å demontere skjermkort og prosessor. Får jo uansett ikke gjort noe mer før jeg har fittings. Så har jeg i det minste en pc som virker mens jeg venter 5. september update: I dag ble det montert blokk på begge skjermkortene, samt en del mer slange ble lagt opp. Mellom kortene, opp til prosessor, fram til kortene (fra rad) etc. I tillegg så har jeg begynt ribbingen av kabinettet forøvrig (fjerne H50'n og begge viftene, rad, en del nå unødvendige kabler fra PSU osv). Har ikke bilder enda, da jeg sitter på jobb nå. Skal laste opp når jeg er ferdig med bygget, forhåpentligvis i kveld en gang. Møtte dog på et kjipt problem. Skjermkortblokkene passer ikke sammen med BP comp fittingsene. Fittingsene er rett og slett for store, slik at dem kommer borti pcb'en på kortet. På den ene siden er det null problem, men på andre siden nytter det ikke. Måtte ha filt ned fittingen med 2-3mm, eventuelt skjært ut en del av pcb'en (hah, yeah right).. Så måtte åpne en pose med barbs som fulgte med (uten at jeg aner hvorfor). Så nå er det 2 "vanlige" barbs på skjermkortene, samt 2 BP Comp fittings. Har ikke noe slangeklemmer, men tror rett og slett ikke jeg trenger det heller. Fytti katta som slangen satt på de der barbsene. Kill coilen er lagt inn i loopen mellom skjermkortene (brukte ingen SLi fitting, men 2 vanlige samt slange i mellom). Lite spørsmål; er det meningen at man skal skru comp fittingsene helt sammen når det er slange inni dem? Eller holder det selv om det er en knapp mm åpning? Det bør jo bortimot være tett mellom slange og fitting selv om man ikke skrur den igjen også (det blir jo samme situasjon som med en vanlig barb, om jeg har skjønt det riktig). Hvis dem må skrus helt igjen, bruker dere tang? For det er totalt umulig med fingrene i alle fall. 6. september update: Da er bygget midlertidig ferdig. Fyrte opp i går. Kjørte to timer først uten noe lekkasje (bare pumpen), fikk bort mesteparten av luften virker det som. Startet opp, alt fungerte flott. Kjørte en Mafia 2 benchmark som jeg kjørte gjennom noen ganger, bare for å sjekke temperaturene. Skjermkortene var ca 55 grader, og prosessoren rundet akkurat 70 på varmeste kjerne. Ikke akkurat supert, men dette var med 2 stk Noctua som lå løst oppå radiatoren, og pumpen på laveste setting (som sagt, midlertidig ferdig) Skal få festet 4x Noctua vifter litt senere, samt skru opp hastigheten på pumpen. Da blir det litt bedre tenker jeg. Men det er i alle fall så godt som totalt lydløst, i motsetning til jetfly tidligere. Når slangene ble gode og varme etter en stund begynte det dessverre å dryppe bittelitt fra den ene plassen hvor jeg ikke kunne bruke comp.fittings. Er ikke sikker på utfallet enda. Jeg kan kjøre 2 timer med pumpen på fullt uten en dråpe, men så snart det blir varmt antar jeg slangene blir mykere, slik at det blir en bitteliten glipe. Forhåpentligvis ingenting som ikke kan løses med en skikkelig slangeklemme. Biltema har vel sånt antar jeg, så da spørs det om det blir en tur dit i dag. Krysser fingrene for at ikke noe hardware har tatt skade. I værste fall et skjermkort, som det er garanti på. Men da kommer jobben med å tømme systemet, fjerne skjermkortet, sette på standardkjøleren og sende inn RMA. Vente. Motta nytt kort, sette på vannblokk igjen, fylle systemet på nytt, teste. Håper virkelig jeg slipper den jobben. Kommentarer postes her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1257790 Endret 10. januar 2012 av SilentNET Lenke til kommentar
SilentNET Skrevet 4. september 2010 Forfatter Del Skrevet 4. september 2010 Førstetråden er oppdatert. Lenke til kommentar
SilentNET Skrevet 6. september 2010 Forfatter Del Skrevet 6. september 2010 Oppdatert med info fra gårsdagens arbeidsøkt. Dessverre ingen nye bilder enda, da dem ligger på kameraet, og pc'n ikke er operativ enda. Forhåpentligvis i kveld en gang. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Hepp! Har nå fjernet noen poster som vi anser som bumping av denne tråden, vennligst ta opp nye momenter ang. prosjektet i selve kommentartråden,takk. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1257790 Mvh Jarmo Lenke til kommentar
SilentNET Skrevet 18. september 2010 Forfatter Del Skrevet 18. september 2010 (endret) 18. september update: Da er jeg tilbake etter en uke i Tyrkia. Grunnet dette har det naturligvis vært ganske stille her en stund. Har prøvd å tette lekkasjen min med en slangeklemme i metall som man skrur sammen. Disse klemmene var dessverre litt for kraftige for mitt bruk. Klarte ikke å skru dem sammen uten at klemmen presset mot slangen når du skrur. Litt vanskelig å forklare, men kort fortalt krever klemmen litt mer motstand fra slangen/røret du skrur den rundt, da den vrir seg når du strammer. Slangene mine er jo naturligvis av gummi, og fylt med vann. Dette var ikke nok, så det ble dessverre ikke noe løsning. Har nå prøvd å stripse slangen fast i barben, og lagt ut papir rundt/under igjen. Så får vi kjøre noen timer å se hvordan det går. Først uten særlig belastning, og hvis dette er tett skal jeg prøve å øke gradvis, slik at slangen blir stadig varmere. Om ikke dette holder blir jeg tvunget til å tømme loopen. Hvis det må gjøres er det like greit å kjøre ting skikkelig først som sist. Altså kjøpe inn flere comp fittings (45 og 90 grader), kappe til mer slange og montere ting slik at slangene går mer i rette strekk, istedenfor med bøy slik som dem gjør nå. Dette vil forhåpentligvis fjerne noe av "presset" som skaper problemer for meg med denne ene barben.. Er ganske irritert over at comp fittingsene ikke passet sammen med EK blokken, for da hadde ikke dette vært noe problem i hele tatt. Heldigvis har ingen hardware tatt skade. Vifter har jeg fortsatt ikke fått bestilt så kjører med 2 stk 120mm og 1 stk 140mm Noctua, nå i push mot radiatoren. Temperaturene er ikke supre, men det blir totalt meningsløst å skulle sjekke slike ting før jeg får vifter og loopen i skikkelig drift. Skjermkortene holder dog helt grei temperatur selv nå, men prosessoren er litt høy under load syns jeg, selv til tross for manglende vifter etc. Spørs om jeg må forsøke ny montering av vannblokken på den, men det kommer i andre rekke. Kommer til å oppdatere tråden her utover helgen ettersom jeg finner ut hvor godt slangen holder med strips på Kommentarer postes her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1257790 Endret 18. september 2010 av SilentNET Lenke til kommentar
SilentNET Skrevet 26. september 2010 Forfatter Del Skrevet 26. september 2010 (endret) 26. september update: Slangen har nå holdt seg tett i ca en uke, både idle og load. Så inntil videre får dette holde mtp på akkurat det. Nye vifter er bestilt, men ikke på lager. Har i første omgang bestilt 4 stk Scythe Ultra Kaze 3000rpm vifter. Ved behov (push pull) vil jeg bestille enda 4 stk. Kommer ikke til å kjøre disse på full hastighet da dem bråker endel. Det vil jo ta bort mesteparten av fordelen med vann i utgangspunktet. Mellom 1500-2000rpm tenker jeg er en grei hastighet uten noe særlig støy. Men da har jeg i alle fall muligheten til å kjøre 3000rpm ved behov (benchmarking etc). Classified hovedkortet er ankommet (takk Soppen!), og vil bli byttet på et senere tidspunkt. Da med EK fullcover block. Vil ha kontroll over temperaturer før jeg legger til enda en block i loopen. I tillegg vil jeg kjøpe inn flere comp fittings (45 og 90 gradere blant annet) slik at jeg får en "renere" loop uten så mye bøy på slangene. Samt kvitte meg med den barben som nå er stripset. Må finne en tynnere comp fitting. Videre så vil jeg finne ut hvor langt jeg kan gå med nåværende prosessor før jeg går til innkjøp av en Intel Core i7 980X. Mulig det rekker å komme noe nytt også innen den tid, og da kan det være mye penger spart Kommentarer postes her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1257790 Endret 26. september 2010 av SilentNET Lenke til kommentar
SilentNET Skrevet 4. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2010 4. oktober update Da Netshop fortsetter å pushe leveringsdatoen bakover for viftene mine bestilte jeg like greit på Performance-PCs igjen. Dem har på lager, og selv med ekspressfrakt blir totalen billigere enn bestillingen min fra Netshop. GG Netshop.. Så nå håper jeg at disse viftene omsider kommer snart, slik at jeg kan komme skikkelig i gang her. Lenke til kommentar
SilentNET Skrevet 12. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2010 12. oktober update Da har omsider viftene ankommet, så da skal jeg prøve å få på plass disse i ettermiddag, og endelig få sjekket temperaturene skikkelig på vannkjølingen. Forhåpentligvis har jeg da noen tall å komme med i løpet av dagen. Lenke til kommentar
SilentNET Skrevet 15. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2010 (endret) 15. oktober update: Fikk ikke montert mer enn 2 av 4 vifter da ledningene på dem var aalt for kort. Så måtte bestille noen "skjøteledninger" Disse er nå på plass, og radiatoren får endelig kjørt med 4 stk like, og skikkelige vifter. Når jeg skriver dette er temperaturen 40 grader på kjernen (skjermkortene) og 45 grader på cpu. Idle. Det er 22 grader i rommet. Skal la den stå litt til for å se hvor den stabiliserer seg. Så skal jeg teste med load (Starcraft 2, Mafia 2, LinX, EVGA OC Scanner etc. For å se maks temperatur under load. Etter dette skal jeg stille ned viftene til 50% (6 volt) for å teste igjen. På ca 4 volt er dem så godt som lydløse, på 6 volt er det antydning til støy og rundt 9 begynner det å bli greit volum. På 12 volt støyer det en del, dog ikke så mye som originalkjøleren på 480 GTX. Som jeg da hadde 2 stk av inni der tidligere (temp er nå 39 grader på skjermkortene og 44 på cpu). Dette er med 1 stk radiator, 1 stk pumpe, alt internt i maskinen, og 4 stk vifter da. Ganske nøyaktig 1 liter batterivann i systemet. (temp er nå 43 grader på cpu) Det skal bli morsomt å se hvor alt dette ender opp, men fornøyd er jeg i alle fall EDIT: 40 grader på varmeste kjerne (CPU) og 36 grader på kjernen (GPU 1 og 2). Fortsatt 22 grader i rommet, ikke noe åpent vindu eller tull. Dette kan man være fornøyd med Load temperaturer: 10 min med EVGA OC Scanner og ett skjermkort (deaktivert SLI!) 53 grader kjernetemperatur. 22 min med EVGA OC Scanner og begge skjermkortene i SLI 55 grader kjernetemperatur. + LinX 5 gjennomkjøringer med 4GB minne i bruk maks 73 grader peak på varmeste kjerne på CPU. Når jeg har bedre tid skal jeg kjøre mye lengre tester, men er gira på å spille litt også. Kommentarer postes som vanlig her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1257790 Endret 15. oktober 2010 av SilentNET Lenke til kommentar
SilentNET Skrevet 10. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2012 Dead thread walking! 10. januar 2012 update: Da har jeg omsider tatt tak i denne riggen igjen, og her kommer Illyont går under vann v2.0. Nytt kabinett, mer radiator, flere/nye vifter, ny tank, mye ryddigere oppsett på slangene, ny prosessor og vanntank++ Jeg har flyttet ut av Lian Li kabinettet da det rett og slett ble for lite for meg. Nytt nå er LittleDevil sitt LD PC-V8 ATX kabinett. I bunn er det 2 stk 480 radiatorer med 4 vifter på hver. Det er kjøpt inn Scythe GT-14, og en ny viftekontroller med 8 kanaler. Sunbeam(dem tuller ikke) kontrolleren blir pensjonert. Utrolig kraftig lys i den kontrolleren. Blir snøblind av å se på den. I tillegg er det satt inn en mye større tank. EK "rør"-tank (400 advanced) er kommet på plass. Prosessoren er en Intel Core i7 980X, og hovedkortet er eVGA Classified med fullcover blokk fra EK. Disse to sistnevnte tingene har samlet støv alt for lenge nå, og skal omsider få strekke på beina. Selve byggingen er godt i gang allerede, og jeg skal knipse noe bilder som dere kan få se når ting er ferdig. Det er handlet inn 45 og 90 grader rotasjonsnipler (kompresjonsnipler) fra BP, samt en del spacere og andre småting for flere tusen kroner. Ekstra radiator er en Feser Xchanger 480 (60mm) som kommer i tillegg til den gamle traveren fra EK. Begge to har nå fått plass i bunnen av LD kabinettet, og det er god plass til 10(!) vifter der nede, samt stor strømforsyning. Alt dette er adskilt fra resten slik at minst mulig varme skal komme opp til komponentene. Denne kassen er gigantisk, og en fryd å jobbe med. Jeg kommer til å grine neste gang noen lurer meg inn i en Midi kasse for å hjelpe dem med noe. Vannkjølingen min har fungerte knirkefritt siden den ble "ferdig", men temperaturene har ikke vært veldig bra. Det har nok rett og slett vært litt lite radiator, samt litt for mye Reodor Felgen grunnet manglende 45 og 90 grader nipler. Det blir over dobbelt så stor vanntank denne gangen, og over dobbelt så mye kjøleareal grunnet den ekstra radiatoren som i tillegg er litt tykkere enn den gamle. Viftene flytter nok i seg selv litt mindre luft enn Ultra Kaze viftene mine, men jeg liker å tro at 8 stk Scythe GT-14 på 12v skal være mer effektive enn 4 stk Scythe Ultra Kaze 3000rpm på 6v. Strømforsyningen er faktisk den samme gamle enda (Seasonic MD12 850W). Har ikke kommet så langt at jeg har kjøpt AX1200'n enda. Litt usikker på om jeg skal skrive om førsteposten, eller om jeg skal la den være. Resten av tråden vil ikke lenger gi noe mening om jeg endrer, så vi får se. Kommentarer er som alltid her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1257790 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå