Maefteda Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 (endret) Er veldig rart at det ikke har kommet en slik tråd før på det nye PL forumet. I disse dager spiller Scholes og Giggs som om de skulle være i sin beste form, mens Morten Berre senker Molde i rosenes by. Legendene herjer overalt, og de kan nesten ikke få nok skryt. Så hvorfor ikke ha en tråd der vi presenterer og hyller store og små legender i den engelske toppserien? Tenkte jeg skulle starte med 3 legender hos de 3 største lagene i PL pr. dags dato. Man Utd, Arsenal og Chelsea. Noen med flere legender enn andre, men de 3 legendene jeg har plukket ut først er 3 utenlandske innslag jeg har veldig sansen for grunnet utsøkt teknikk, finesse og rett og slett class. Class er vel det adjektivet som beskriver førstemann ut best etter min mening. Nemlig Man Utds egne franske virtuos: Eric Cantona Fullt navn: Eric Daniel Pierre Cantona Født: 24. May 1966 Fra: Marseille, Frankrike Lag: Leeds og Manchester United Nummer: 7 Kamper: 144 Mål: 64 Eric Cantona står sentralt i gjenreisingen av Manchester United som en fotballstormakt, og var mest kjent som playmaker og ikon hos de røde djevelene i Manchester. Overblikk, finesse, kontroll og balanse er bare noen få av de mange kvalitetene denne franske kongen hadde. Skuddene kunne komme både raskt og elegant og stod bak noen av de flotteste målene scoret på engelsk jord. Kreative mennesker har ofte ord på seg for å ha stort temperament og Cantona er intet unntak. Alle husker basketaket han hadde med noen Crystal Palace supportere, som han fikk 10 kampers utestenging for. Bråk med publikum, flere røde kort og litt attitude hadde han, men det betyr ingenting når man scorer mål og har en såpass ikonisk feiring som dette: http://www.youtube.com/watch?v=3vAOUgmRXsc ------------------------------------------------------------------------------------------- Nestemann er en nederlandsk magiker og teknikker av rang. Arsenals supportere hadde glede av å se denne fantastiske spilleren utfolde seg i over 300 kamper for klubben. Selvsagt snakker jeg om: Dennis Bergkamp Fullt navn: Dennis Nicolaas Bergkamp Født: 10. May 1969 Fra: Amsterdam, Nederland Lag: Arsenal Nummer: 10 Kamper: 315 Mål: 87 Dennis Bergkamp er rangert høyt oppe av "The Gunners" og ikke uten grunn. Hver gang Bergkamp entret banen visste man at det var en mulighet å se noe stort. En helt unik spiller på alle måter som har gjort flere ting på en fotballbane ingen tørr å gjøre etter han. Blant tidenes beste "second strikers", med flott oversikt over spillet, magiske touch og flotte stikkere. Alle spissers drømme-medspiller og alle forsvarspilleres mareritt. Bergkamp hadde lang fartstid med masser av suksessfulle sesonger bak seg i Arsenal. Dette har gjort han til en av klubbens største legender, som også fikk en fortjent og herlig dag dedikert til seg selv, nemlig "Dennis Bergkamp Day". En dag han i kjent stil skaffet seg en målgivende og scorte på et skrudd skudd av ypperste merke. http://www.youtube.com/watch?v=CEhcC5zy5Ck ------------------------------------------------------------------------------------------- Mange, selv Chelseas egne supportere stusset kanskje over bruken av ordet legende om en av deres spillere. Før Roman med sine rubler førte Chelsea opp og fram, var det en liten italiener som sto for overskriftene på Stamford Bridge. En liten italiener, men en stor spiller, ingen ringere enn: Gianfranco Zola Fullt navn: Gianfranco Zola Født: 5. Juli 1966 Fra: Oliena, Italia Lag: Chelsea Nummer: 25 Kamper: 229 Mål: 59 Gianfranco Zola befant seg også som et mellomledd mellom midtbane og spiss som de to andre, men var på sin helt egne måte en strålende og ikke minst likandes spiller. Skrudde frispark, tett ballkontroll og tekniske detaljer var store styrker hos Zola som kom til Premier League i en alder av 30. Selv i såpass høy alder rakk han å spille flere sesonger og bli en yndling, ikke bare i Chelsea men på hele balløya. Det er ganske rart å tenke på at en spiller på Chelsea og attpåtil fra Italia kunne overvinne så mange fotballhjerter, men med herlig og fair spill, alltid et smil på lur og med et veldig smittende humør var det vanskelig å ikke bli sjarmert. Hardhausen Roy Keane(en annen legende), sa at han beundret Zola såpass mye, at han ikke hadde lyst til å takle han. Sterke ord fra en spiller som har gjort skade på mang en motstander opp gjennom årene, uten dårlig samvittighet. Den herlige innstillingen til spillet og med mål som dette er det ikke rart at Zola blir omtalt som legende. http://www.youtube.com/watch?v=1Z4DAaQe7Q4&feature=related ------------------------------------------------------------------------------------------- Dette var bare 3 av mange legender fra engelsk toppserie. Kom gjerne med deres egne bidrag med fakta og forhold til spilleren. Dere kan gjerne komme med deres egne tanker om mine/andres legender, og mimre med mål, ord og hva som helst. Er det rart vi elsker denne ligaen? Mal: *Intro* [u][b]Navn[/b][/u] [img=*bilde*] [b]Fullt navn:[/b] [b]Født:[/b] [b]Fra:[/b] [b]Lag:[/b] [b]Nummer:[/b] [b]Kamper:[/b] [b]Mål:[/b] *Lag, kamper og mål er selvsagt statsene for laget sitt i PL. <- Denne kan du fjerne. *Beskrivelse* [media]video[/media] Endret 30. august 2010 av Maefteda 5 Lenke til kommentar
Old Game Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 Kudos for flott initiativ Maefteda. Jeg starter med bare én spiller, men kommer tilbake med flere PL-legends og kulthelter utover høsten, både fra Man United og andre klubber. David Beckham var i sine velmaksdager utvilsom en av verdens aller beste fotballspillere, noe som kombinert med utenomsportslige årsaker (utseende, mote, trend) har gjort ham til det mest signifikante og største sportsikonet, uansett idrett, som har levd. Becks, eller goldenballs som han også er kjent som, er et produkt av Manchester Uniteds sagaomsuste class of 92. Hans kanskje mest berømte mål kom i debuten hvor han scoret fra midtbanen mot Wimbeldon på Sellhurts Park, et mål som senere har blitt kåret til det #18 av 100 greatest sporting moments, stemt frem av befolkningen i UK. David Beckham OBE David Joseph Beckham OBE: Født:02.05.1975 Fra: London, England Lag: Manchester United Nummer:7 Kamper:399 Mål:87 (assistraten var dog hans nisje) Som fotballspiller var David Beckham et unikum. Hans fotballferdigheter har dessverre blitt neddysset av enkelte som årsak av hans ekstravagante livsstil med poshspice og dyre vaner, men ikke la dere lure – David Beckham var i sin tid Uniteds kanskje beste spiller og det i en periode hvor klubben gjorde rent bord stort sett hver sesong. Han er selve symbolet på ekstremferdigheter og bredt anerkjent som spilleren som satte dødballspesialistene på kartet. Det er kun et spørsmål om tid før David Beckham blir adlet for hans innsats for England og hvv Manchester Untited. http://sirdavidbeckham.com/ Lenke til kommentar
Maefteda Skrevet 31. august 2010 Forfatter Del Skrevet 31. august 2010 (endret) Fantastisk med flere som henger seg på, og flott valg av spiller. Beckham er noe helt for seg selv, og er nok blant de spillerne som kommer til å bli husket av alle i år etter år. Skal også komme med noen flere etterhvert. Nestemann ut er hvertfall en kontroversiell italiener med evig heltestatus i West Ham. Kanskje ikke vanskelig å gjette hvem. Uansett, de som ikke føler for å skrive lang beskrivelse og presentere en hel spiller, kan dere bare poste videoer og andre ting fra legendene i PL. Følte jeg trengte å tilføye denne på Dennis Bergkamp: http://www.youtube.com/watch?v=k3n4CTLDn_w Digger at kommentatoren bare er målløs og ikke vet hva han skal si når Bergkamp tar den flikken. Et av tidenes peneste mål etter min mening. Endret 31. august 2010 av Maefteda Lenke til kommentar
Prinz Poldi Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 6. Tony Adams Navn: Anthony Alexander Adams Kallenavn: Mr. Arsenal, Big Tone Draktnummer: 6 Nasjonalitet: England Fødselsdato: 10.10.1966 Fødested: Romford, London, England Posisjon: Midtstopper Høyde: 191 cm Arsenal-debut: 05.11.1983 v Sunderland Kamper: 669 Mål: 48 Meritt med klubben: Ligagull: 1989, 1991, 1998, 2002 FA-Cup: 1993, 1998, 2002 Ligacup: 1987, 1993 Cupvinnercup: 1994 Tony Adams signerte med klubben i sitt hjerte som fjortenåring i 1980. Allerede da var han regnet som et stort stoppertalent, med sin ruvende skikkelse og kompromissløse spillestil. Etter å ha gått gradene i ungdomssystemet fikk han sin debut for A-laget i november 1983, kun tre uker etter fylte 17 år. Han viste seg å være tilliten verdig, og spilte seg fast inn på laget i 1985/1986-sesongen. Her dannet han tidenes kanskje mest velfungerende forsvarsfirer, "The famous four", sammen med Steve Bould, Nigel Winterburn og Lee Dixon. Lederegenskapene til Adams kom tidlig fram, og han ble utnevnt til kaptein som 21-åring, en rolle han skulle ha til han la opp 14 år senere. Med Adams som kaptein tok Gunners sin første ligatittel på nesten 20 år, etter en historisk avgjørende kamp på Anfield. Enda et seriegull kom i 1991, der Arsenal tapte bare èn kamp mye takket være Adams strenge defensive organisering. Adams var på dette tidspunktet også blitt en fast brikke på det engelske landslaget. Selv om det gikk bra sportslig for Big Tone, var det personlige problemer som lurte under overflaten. Adams slet med alkoholisme, og gikk gjerne på pub på formiddagen for å hive inn noen halvlitere før trening. Han fikk utallige bøter og glattcelleturer for turene på byen. Den mest kjente er da han fikk to måneder i fengsel i 1990 for å ha krasjet i et tre i beruset tilstand. I 1996 kom han ut og innrømte alkoholmisbruken. Lagkameratene tok han i forsvar og hjalp Tony med å holde seg unna alkoholen. Den nylige ansatte Arsene Wenger var likevel den viktigste brikken i Tonys kamp mot alkoholen. Han tok tak i drikkekulturen i klubben og gjorde den mye mer strikt og kontrollerbar. Dette forlenget trolig Adams karriere med flere år. Etter at Adams ble nykter fikk han for første gang i sitt liv full utbytte av treningen og han var bedre enn noen gang. Han dannet etterhvert et nytt ugjennomtrengelig stopperpar med Martin Keown, og sammen med et Arsenal på vei fram vant han to nye seriegull som kaptein. Hans siste gull kom i 2001/2002-sesongen, som betydde at han hadde klart bragden å vinne seriegull i tre årtier, som kaptein. Adams er den eneste spilleren i engelsk toppfotball noensinne som har klart det. Etter dette la Adams opp som fotballspiller. Han fikk en enestående testimonial, der han blant annet igjen spilte sammen med The famous four. Tony Adams blir av mange regnet som Arsenals største legende gjennom tidene. Født i Arsenal-land, spilte på Arsenal i en mannsalder og sanket trofeer i tre forskjellige årtier. Tony Adams kom til øredøvende jubel da han gjestet Ashburton Grove som Portsmouth-trener, og det vil han få så lenge han lever. Den aller største. Lenke til kommentar
Old Game Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 Siden du er West Ham supporter skal du få denne godbiten av meg i gave. Værsågod. http://www.youtube.com/watch?v=IRrqgwCjNL0 Noen må jo nesten ta Giggs snart, selve symbolet på PL og alt som et godt med fotball. http://www.youtube.com/watch?v=9ZcJnWVKDks&feature=related Kan ikke finnes en sjel der ute som har noe vondt å si om Giggsy. Det blir en særdeles trist dag for fotballen når han legger opp, naturligvis spesielt smertelig for oss United supportere, men også for fotballelskere generelt. For meg vil mye av sjela i PL dø med Giggs og Scholes da de av ytterst få igjen som jeg vokste opp med. Når jeg blir drittlei primadonnaer, sjelløse pengehorer og blingbling kan jeg fortsatt slå over se Ryan rive i stykker det ene forsvaret etter det andre, eller Scholes slå killerpassning etter killerpassning - slikt kan man ikke kjøpe for penger. Dessverre virker det som de fleste andre klubber tror det, så sjela i ligaen nærmer seg et historisk bunnivå. Lenke til kommentar
Maefteda Skrevet 31. august 2010 Forfatter Del Skrevet 31. august 2010 Pass deg nå Goldwing, ellers så presenterer jeg Tevez som legende i PL... Men fra spøk til alvor. Helt enig med deg i Giggs, helt fantastisk spiller, tror ingen kan si noe vondt om mannen. Det blir både trist og fantastisk når Giggs og Scholes legger opp. Som sagt dør noe av sjelen i engelsk fotball ut, og vi skulle gjerne sett dem løpe utpå der i evig tid, men samtidig får de begge sin testemonial og blir hyllet som de legendene de er. Lenke til kommentar
Maefteda Skrevet 5. september 2010 Forfatter Del Skrevet 5. september 2010 Sa jeg skulle presentere en legende fra min egen klubb, West Ham. Det skal jeg gjøre nå. Han huskes kanskje best for en noe kontroversiell målfeiring, men også kanskje et legendarisk fair-play øyeblikk. Uansett hvordan man vrir og vender på det er denne italienske tøffingen en legende å legge merke til: Paolo Di Canio Fullt navn: Paolo Di Canio Født: 9. Juli 1968 Fra: Roma, Italia Lag: Sheffield Wednesday, West Ham, Charlton Nummer: 10 Kamper: 118 Mål: 48 Paolo Di Canio hadde en veldig innholdsrik karriere, både på grunn av det han gjorde med en fotball, og på grunn av andre utenomstendelige ting. Først og fremst var det hva han gjorde på banen som gjorde han til en legende. Di Canio hadde teknikk, driv, skudd og ro i høy klasse og bidro med det til at West Ham fikk sin hittil høyeste plassering i Premier League med sin 5. Plass i 98/99. Paolo Di Canios bidrag første til at han ble kåret til årets spiller i Premier League av Opta-stats. Dette var Di Canios beste sesong og litt av en måte å starte karrieren i West Ham på etter hans overgang på £1,7 millioner før sesongen. Neste sesong fulgte Paolo Di Canio opp med et fantastisk mål på volley mot Wimbledon i 2000. Målet fikk tittelen årets mål av BBC i 2000, og ble i 2009 stemt fram som tidenes mål i Premier League av seerne til Sky Sports News, med 30% av stemmene. Sammen med generelt godt spill resten av sesongen ble han også kåret til Hammer of the Year. Han gikk ikke uten priser det neste året heller, men denne gangen for en helt annen hendelse. Mot Everton i Desember 2000 kommer keeper ut på hjørnet av 16-meteren og tar ballen foran føttene på en West Ham spiller. Idet han skal reise seg opp merker han at noe er feil med beinet, og han er ikke i stand til å plukke ballen han egentlig skal ha kontroll på. På kanten kommer en West Ham spiller og slår ballen inn. Di Canio som skjønner at et mål her ikke dreier seg om fair play tar imot ballen med hendene og sier fra at West Ham ikke skal score på sjansen. Dette ga Di Canio FIFAs Fair Play pris 2001. Han fortsatte å være viktig for West Ham helt til 2003 hvor han kom i en episode med West Hams manager Glenn Roeder, han ble benket til fansens store fortvilelse helt til en annen West Ham legende, Trevor Brooking, ble ansatt som care-taker manager med Roeder ute med hjernesvulst. Paolo Di Canio fikk sjansen mot slutten av sesongen til å hjelpe West Ham fra å rykke ned, men selv om Di Canio scoret vinnermålet mot Chelsea rett før slutten og scoret 2-2 mot Birmingham i det 89 minutt i siste serierunde kunne han ikke redde West Ham, som rykket ned. Di Canio dro dermed til Charlton etter sesongen på free transfer og hjalp dem med å sikre deres høyeste plassering i PL med sin 7. plass i 03/04. Dette ble hans siste sesong i PL, før han dro tilbake til Italia og sitt Lazio. Det er så mange Di Canio-moments fra PL, så da bryter jeg tradisjonen min med 1 video pr spiller. Følte jeg trengte å innkludere hans peneste mål for West Ham, samt en morsom video av Harry Redknapp som forteller historier om Di Canio i West Ham. Enjoy: http://www.youtube.com/watch?v=hgAbu4zOxg4 http://www.youtube.com/watch?v=63czdUW_R-s Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå