Gå til innhold

Trådløst nett på studenthybel

nabmac

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg bor på studenthybel, og kjøpte nettopp en trådløs ruter.

Med kabel får man muligheten til å åpne en "godkjenningsfane", og etter at den er lukket kan jeg skrive inn brukernavn og passord som jeg har fått av SIO (studentboligene i oslo)

På den trådløse derimot, får jeg aldri opp denne boksen, så jeg lurer på hvordan jeg får skrevet inn pw i ruteren slik at jeg får nett. Bruker 802,1x

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først det jeg vet: Hvis SIO bruker PPoe så kan du endre det i instillingene på ruteren, vanskelig å si hvordan når du ikke har oppgitt hvilken type du har. Der kan du sette inn pw, brukernavn og domene om det trengs.

Det jeg ikke er helt sikker på er hvor glade dem blir om du setter den opp, det jeg har hørt er at ruteren kan begynne å ødelegge nettet rundt deg fordi den prøver å sende ut IP'er (DHCP server).

Men du kan prøve med det her

Hei,

Jeg bor på studenthybel, og kjøpte nettopp en trådløs ruter.

Med kabel får man muligheten til å åpne en "godkjenningsfane", og etter at den er lukket kan jeg skrive inn brukernavn og passord som jeg har fått av SIO (studentboligene i oslo)

På den trådløse derimot, får jeg aldri opp denne boksen, så jeg lurer på hvordan jeg får skrevet inn pw i ruteren slik at jeg får nett. Bruker 802,1x

Takk for svar!

Lenke til kommentar

Takk for svaret!

Ruterene heter "jensen air:link 29150"

Hvor skriver jeg inn brukernavn og pw?

Takk igjen

Finn fram google, søk fram hvordan du logger deg inn på routeren gjennom nettverket. Der inne vil du finne en plass hvor du kan gjøre dette, kjenner ikke til routeren din så vet ikke helt hvor i systemet man endrer det. Men det finner du på google

Lenke til kommentar

Studentbynetttene i Norge bruker ikke PPoE, de bruker 802.1x authentisering. Noe som de færreste ruterne per i dag har støtte for.

Jeg vil anbefale deg å lese reglementet til studentbynettet da det ofte står at trådløse nett er forbudt å ha...

Hvis du derimot virkelig ønsker det, så har du noen valg muligheter:

- Egen maskin som tar seg av 802.1x authenseringen, du vil da kunne koble til en til enhet som automatisk får IP fra DHCP serveren uten noe mer dikkedarer.

- wrt-dd firmware på en ruter som støtter det og bruk av wpa_supplicant. Den vil da koble seg opp og håndtere 802.1x.

- Full linux/windows router og trådløst accesspoint etter dette. Da kan du bruke 802.1x på vanlig måte og la OSet ta seg av routingen, flere valg er er: m00nwall, ipfire, untangle, etc etc . Bare å søke på google.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...