Gå til innhold

Pant før og nå.


Anbefalte innlegg

Hmmm... Må legge inn en liten kommentar når det gjelder panteautomater... Synes jo selvfølgelig at det er bra at folk sparer miljøet og leverer flasker til gjenvinning, men herregud, må nå være grenser for hvor lenge man skal samle opp disse flaskene...? Hva er pointet med å drasse med seg en varebil full i flasker, for så å bruke 3-4 stappfulle handlevogner for å få det inn? Greit nok at folk synes det er kjekt å få en heftig pantelapp, men du får jo strengt tatt bare tilbake pengene du har betalt for å "låne" dem...? Sykt stress med en defekt panteautomat og lange køer med folk som skal pante et helt statsbudsjett i flasker... :ermm:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmmm... Må legge inn en liten kommentar når det gjelder panteautomater... Synes jo selvfølgelig at det er bra at folk sparer miljøet og leverer flasker til gjenvinning, men herregud, må nå være grenser for hvor lenge man skal samle opp disse flaskene...? Hva er pointet med å drasse med seg en varebil full i flasker, for så å bruke 3-4 stappfulle handlevogner for å få det inn? Greit nok at folk synes det er kjekt å få en heftig pantelapp, men du får jo strengt tatt bare tilbake pengene du har betalt for å "låne" dem...? Sykt stress med en defekt panteautomat og lange køer med folk som skal pante et helt statsbudsjett i flasker... :ermm:

 

Så et par ungdommer som hadde leid seg en svær tilhenger som de hadde fylt med flasket. Kan love deg at det var mere en 3-4 handlevogner. Kom selfølgelig bak dem og de var jo flere som var inn hele tiden så man kom jo ikke til der.

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

I dag var jeg litt snill syntes jeg. Var en mann som ringte inn og sa han snakket for naboen, denne naboen kunne visst veldig lite norsk. Hun hadde et merkelig navn da jeg søkte på nummeret hennes så dette er vel legit tenkte jeg.

 

Hun hadde bestilt et mobilt bredbånd i januar og trodde at hun kunne bruke det gratis en måned og så si det opp hvis hun ikke ville bruke det mer.

Hadde jo såklart binding siden hun mottok et usb-modem. Og hadde betalt ca halvparten av bindingstiden.

 

Hadde visst dårlig råd og var på trygd og greier, var ikke særlig mye i leilgheten hennes ifølge denne naboen. Bestemte meg da for å kreditere 500kr + fjerne bindingen hennes. Da sto det igjen 500kr så var hun ferdig med abonnementet.

 

Da kutta jeg 1300kr+ fordi hun hadde misforstått avtalevilkårene. Litt for snill ?

Kunne jo muligens vært en overivrig selger inne i bildet her.

Vel, jeg vil jo si at det bør være likt for alle kunder. Og når du gjør dette, så vil jo du forskjellsbehandle den ene kunden, med mindre du gir alle samme behandling, så helt etter boken er det vel ikke? Virker også som om kunden prøvde å utnytte et tilbud dere har, alle vet jo at ingen ting er gratis. Men på den andre siden, du gjorde garantert den ene kunden fornøyd! ;)

 

Hmmm... Må legge inn en liten kommentar når det gjelder panteautomater... Synes jo selvfølgelig at det er bra at folk sparer miljøet og leverer flasker til gjenvinning, men herregud, må nå være grenser for hvor lenge man skal samle opp disse flaskene...? Hva er pointet med å drasse med seg en varebil full i flasker, for så å bruke 3-4 stappfulle handlevogner for å få det inn? Greit nok at folk synes det er kjekt å få en heftig pantelapp, men du får jo strengt tatt bare tilbake pengene du har betalt for å "låne" dem...? Sykt stress med en defekt panteautomat og lange køer med folk som skal pante et helt statsbudsjett i flasker... :ermm:

Fordi panting er kjedelig. Derfor utsetter folk det hele tiden, og venter til de har kjellern full, slik at de MÅ pante for å få plass til noe nytt.

 

Selv panter jeg ikke. Jeg kjøper heller brus på boks i Sverige, og det frister ikke å dra med boksene tilbake dit for å få igjen noe for dem.. :p

Lenke til kommentar

Selv panter jeg ikke. Jeg kjøper heller brus på boks i Sverige, og det frister ikke å dra med boksene tilbake dit for å få igjen noe for dem.. :p

Du vet at du kan "pante" de i Norge og? Du får i hvert fall levert de og panteautomaten teller de, men du får ikke noe penger for dem. Det er i hvert fall bedre enn å bare kaste de og de blir jo gjenvunnet.

 

Selv pleier jeg å pante ca. hver uke. Klarer bare ikke la det fylles opp.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Selv panter jeg ikke. Jeg kjøper heller brus på boks i Sverige, og det frister ikke å dra med boksene tilbake dit for å få igjen noe for dem.. :p

Du vet at du kan "pante" de i Norge og? Du får i hvert fall levert de og panteautomaten teller de, men du får ikke noe penger for dem. Det er i hvert fall bedre enn å bare kaste de og de blir jo gjenvunnet.

 

Selv pleier jeg å pante ca. hver uke. Klarer bare ikke la det fylles opp.

 

Nå ble jeg glad! Endelig noen som forstår! :thumbup:

Lenke til kommentar

Selv panter jeg ikke. Jeg kjøper heller brus på boks i Sverige, og det frister ikke å dra med boksene tilbake dit for å få igjen noe for dem.. :p

Du vet at du kan "pante" de i Norge og? Du får i hvert fall levert de og panteautomaten teller de, men du får ikke noe penger for dem. Det er i hvert fall bedre enn å bare kaste de og de blir jo gjenvunnet.

 

Selv pleier jeg å pante ca. hver uke. Klarer bare ikke la det fylles opp.

Sist jeg gjorde det, mener jeg å huske at maskinen bare spyttet den ut, og sa at den ikke var godkjent... :p

Lenke til kommentar

Sist jeg gjorde det, mener jeg å huske at maskinen bare spyttet den ut, og sa at den ikke var godkjent... :p

Da må du prøve en annen butikk. Er veldig fornøyd med å pante på Rema. Er bare å peise inn både norsk og svensk. Og de norske får jeg seff betalt for. De svenske blir jeg kvitt. Perfekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmmm... Må legge inn en liten kommentar når det gjelder panteautomater... *snip*

Også har vi de som er med å arrangerer treff, festivaler og lignende. Der samler det seg gjerne en varebil eller to i løpet av en helg med flasker. De skal ikke få pante de, da?

 

Har selv vært med på det. Mange merkelige blikk i butikken, men hva skal man ellers gjøre? Dele opp og komme med en pose om gangen, og fortsette pantingen over det neste året som kommer?

Lenke til kommentar

Panting er kjedelig, å ta med 5 flasker blir liksom så lite at det føles som vekkasta arbeid og det å pante ein heil sekk eller to er mykje arbeid men det gir om ikkje anna litt penger igjen for bryet.

 

Slik eg ser det så er det to problemer med pantesystemet;

1) Panteautomatene er for treige og har for liten kapasitet, kan ein ikkje sette opp svære panteautomater der du kan tømme heile posen nedi og la automaten sortere og pante sjølv?

Husker før i tida når du panta utan automat, det gjekk mykje fortare sidan ein då tellte manuelt i staden for å putte på ei flaske (med botnen fyrst), vente i 5 sekund og gjenta.

 

2) Panten er for lav. 1kr (eller kr 2,50 for store flasker) er for liten verdi til at folk tar på seg jobben med å pante dei. Ikkje ein gong ungar går rundt å samler tomflasker lenger.

Når blei forresten pantsattsen sist justert? Har vært 1 krone så lenge eg kan huske og når ein då tenker på at krona har steget mykje i verdi dei siste åra så vil vel det tilseie at panten burde vært høgare i dag?

Lenke til kommentar

Panting er kjedelig, å ta med 5 flasker blir liksom så lite at det føles som vekkasta arbeid og det å pante ein heil sekk eller to er mykje arbeid men det gir om ikkje anna litt penger igjen for bryet.

 

Slik eg ser det så er det to problemer med pantesystemet;

1) Panteautomatene er for treige og har for liten kapasitet, kan ein ikkje sette opp svære panteautomater der du kan tømme heile posen nedi og la automaten sortere og pante sjølv?

Husker før i tida når du panta utan automat, det gjekk mykje fortare sidan ein då tellte manuelt i staden for å putte på ei flaske (med botnen fyrst), vente i 5 sekund og gjenta.

 

2) Panten er for lav. 1kr (eller kr 2,50 for store flasker) er for liten verdi til at folk tar på seg jobben med å pante dei. Ikkje ein gong ungar går rundt å samler tomflasker lenger.

Når blei forresten pantsattsen sist justert? Har vært 1 krone så lenge eg kan huske og når ein då tenker på at krona har steget mykje i verdi dei siste åra så vil vel det tilseie at panten burde vært høgare i dag?

 

Noe enig. Ordningen startert i 1902 og da fikk du 6 øre pr flaske, noe som tilsvarer 3,30-3,50,- i verdi idag. Likevel må vi betale 2 kroner og 50 øre mer pr flaske om de setter opp denne. Om man er en person som aldri panter, hvor mye vil man da tape gjennom et helt år på å kjøpe øl eks?

Lenke til kommentar

Noe enig. Ordningen startert i 1902 og da fikk du 6 øre pr flaske, noe som tilsvarer 3,30-3,50,- i verdi idag. Likevel må vi betale 2 kroner og 50 øre mer pr flaske om de setter opp denne. Om man er en person som aldri panter, hvor mye vil man da tape gjennom et helt år på å kjøpe øl eks?

 

Ja det blir eit stort tap, men det er vel då også prisen som kvar enkelt må betale for å nekte å pante.

Desutan, med høgare pant så er det alltids ein eller anna som vil plukke opp flaskene dine for å pante dei.

 

Men eg ser at panteautomatane er ei belastning for dei som jobber i butikk, lukter gjer den også. Værste eg ser er når panteautomaten er plassert heilt inntill frukt og grønt avdelinga ved inngangen til butikken.

 

Pantinga burde derfor vært tatt ut av butikken og inn på miljøstasjoner.

Eller i alle fall kun små panteautomater i butikk der folk kan pante eit par flasker sidan alle som selger flasker også må ta imot panten.

Men dersom ein lager store panteautomater som panter sorterer og panter sjølv, så trur eg dei fleste som har mange flasker å pante vil bruke dei store automatane.

Lenke til kommentar

Forrige gang jeg kom med flere (svarte) søppelsekker fulle av flasker og bokser, spurte jeg om jeg kunne ta med sekkene inn på bakrommet (det rommet som er bak panteautomaten) og selv stable alt i kasser. Det fikk jeg lov til, og etter at jeg var ferdig kom en av de ansatte inn og telte over kassene.

 

På denne måten slapp jeg å stå foran panteautomaten i flere timer, jeg hindret ikke andre "pantere" og de ansatte slapp å tømme automaten flere ganger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...