Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PCn starter kunn med 8-pin ATX kabel UTKOBLET.. :S

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har nettop montert vannkjøling på cpu og skjermkort, alle kabler er på plass.

Mine specs ser du i signaturen:

Når jeg skrur på psu'en lyser det blått lys på hovedkortet pluss en orange diode lyser.

Når jeg så trykker på startknappen begynner vifter tilkoblet hk å gå i 1-2ms også lyser det et lite blink av en rød diode like ved cpu, før den slukner helt. trykker jeg igjen på powerknappen får jeg ingen respons. For å kunne få denne lille responsen igjen må psu skrus av og på.

Når jeg kobler UT 8-pin ATX strømkablen starter alt. vannkjølingen går så det suser (ingen lekasje) alle vifter går, lys på lydkort og hk. På hk lyser det blå standbye lyset + en grønn diode øverst til høyre og en orange diode 2cm ved siden av også lyser den røde dioden som jeg nevnte tidligere ved cpu konstant.

(edit: første gang jeg starta opp etter instalasjon av WC startet den i 3-4 sek så kom et høyt pip og alt slukna..)

Noen som har noen tanker om hva som kan være galt?? trenger virkelig hjelp her..

Christopher

Endret av antilope118
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som har anelse om hva som kan være galt? muligens kortsluttning på hk,? cpuen er planslipt, kansje den er skadet, selv om den altid har virket og ikke vært tat ut av hk..?

I og med at psuen er modulær testet jeg en annen 8-pin atxkabel og fik samme resultat, så psuen er nok ikke ødelagt..

hjelp..

Endret av antilope118
Lenke til kommentar

Vurderer sterkt å bytte ut både hk cpu og ram.

Om hk har tatt kvelden er det uaktuelt å kjøpe nytt 775 hk nå (i 2010)

Samme situasjon om det er cpu som har gått..

hva ville dere gjort?

blir jo fort dyrt å oppgradere.

vurderer følgende:

Asus P6T Deluxe V2

Intel Core i7 930

Mushkin DDR3 6GB Redline Ridgeback eller Corsair Dominator GT DDR3 2000MHz 6GB

trenger virkelig litt hjelp her.....

Endret av antilope118
Lenke til kommentar

Tror ikke det er noe galt med komponentene (om de fungerte fint før vannkjøling), men at du har vært litt uhelgig med montering. Opplevd dette selv flere ganger og årsaken er ofte;

Prosessor er ikke skikkelig montert, monter på nytt. Kan lett bli litt feil om du f.eks ikke bruker rammen. Strammer for mye/for lite osv

Minnebrikkene sitter ikke skikkelig/prøv med en minnebrikke i ulike slotter.

For å teste om PSU fungerer må du nødvendigvis prøve den i en annen maskin, holder ikke å bytte en kabel. (Samme gjelder andre komponenter)

Endret av Pastafarian
Lenke til kommentar

Tror ikke det er noe galt med komponentene (om de fungerte fint før vannkjøling), men at du har vært litt uhelgig med montering. Opplevd dette selv flere ganger og årsaken er ofte;

Prosessor er ikke skikkelig montert, monter på nytt. Kan lett bli litt feil om du f.eks ikke bruker rammen. Strammer for mye/for lite osv

Minnebrikkene sitter ikke skikkelig/prøv med en minnebrikke i ulike slotter.

For å teste om PSU fungerer må du nødvendigvis prøve den i en annen maskin, holder ikke å bytte en kabel. (Samme gjelder andre komponenter)

Ja alt fungerte knirkefritt før jeg moneterte vannkjøling,

jeg har prøvd å ta cpu ut og inn (sett over at den ser fin ut),

samt løsna på cpu-blokken så den bare ligger oppå (null press mot cpu)

en minne brikke har jeg prøvd og når det kommer til psuen er den veldeig ny, under montering har den ligget helt i ro (kablene har kun blitt tatt ut og inn, viftestyringen, lydkortet og aquacomputern får akuratt den strømmen de trenger (lamper/dioder indikerer dette samt display).

Når jeg kjører systemet uten atx kablen tilkoblet kjenner jeg at det er varmegrader i vannet som kommer ut av cpu-blokken (så det den er jo i gang/produserer varme)

Hadde vært utrolig deilig om ikke noen komponenter var ødelagte.

takk som hjelper;)

Lenke til kommentar

Hvis du har byttet bakplate på HK er det fort gjort å få en kortsluttning, kanskje se over den en gang.

Ja den cpublokken jeg bruker nå har ingen bakplate (kunn mutter og plast skiver), men jeg inproviserte og brukte en 90mm viftegrill som bakplate, tenkte tanken på at den kunne kortslutte noe så fjærna den uten at det hjalp, kan HK bli ødelagt pga. dette?

Lenke til kommentar

jeg kom akkuratt på at første gang jeg prøvde å skru på datan (etter jeg monterte vannkjølinga)startet den i kansje 3 sekunder og så kom det et høyt pip før den sluknet.

Jeg har prøvd å eliminere flest mulig feil nå, så er ganske sikker på at det enten er hk, cpu eller psu som svikter.. jeg har ingen alternativ data å teste komponentene i så må prøve å finne det ut på en annen måte. hva tror dere?

(btw. er ikke meningen å poste en milion poster på tråden min for å lage kvalm, men trenger virkelig hjelp..)

takk til alle forslag..

Lenke til kommentar

Har du koblet ut vifta til CPU pga vannkjølingen? Før du kobler ut den bør du sjekke at CPU fan check i BIOS er slått av.

jess har koblet til en annen vifte der cpuvifta skulle ha vært koblet til for å være sikker..

Skjekk at det faktisk er 8-pin du kobler til - og ikke PCI-e.

er 8-pin, har prøvd 4-pin også..

8 pin kontakten gir jo faktisk strøm til CPU, så jeg vil tro at det antyder at det er noe galt med CPU, CPU slotten til hovedkortet eller begge deler.

En hjemmelagd bakplate kan også ha skadet hovedkortet.

komplett.no tror det er hovedkortet. Heldigvis er det 2års garanti på det skal jeg sende inn det inn nå. Har prøvd å starte datan uten å ha cpublokken (ink. ramma og bakplata) uten noe hell, skjønner ingen ting :S

Jeg har søkt litt rundt på andre forumer i verden, og er vist flere som har hat samme problemet, løsningen til de fleste har vært et jordings-/kortsluttnings problem.. noen andre forslag til noe som lett lar seg kortslutte??

Igjen takk for alle forslagene, veldig ålreit at dere tar dere tid til å hjelpe meg.. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...