Gå til innhold

Samletråd: Bibelsitater som setter kristendommen i et dårlig lys


Anbefalte innlegg

Hei!

Det er ingen ukjent sak at bibelen inneholder mye av guds ord, og at guds ord ikke altid er av den snilleste sorten. Man kan høre om diskriminering, drap som er i vårt samfunn blir sett ned på.

Jeg tenker på slike:

1 Timothy 2:12 (New International Version)

12I do not permit a woman to teach or to have authority over a man; she must be silent.

Helst Norge versjoner!

 

Så dere som har, kom med det ;)

 

PS VIKTIG: Dette er ikke en tråd som omhandler:

- Om bibelen er guds ord, eller at alt ikke er sant pga den er skrevet av mennesker

- At tiden er forskjellig og at kristne ikke har samme holdninger lenger

- osv

Jeg vet det er lett for kristne å gå off-topic i en slik kanskje provoserende tråd, men jeg setter pris på at dere ikke gjør det.

 

Så, hva er målet med tråden? Å lage en liste sitater som rett og slett bekrefter at kristendommen er langt i fra perfekt, og kanskje direkte ond på enkelte pungter (PS: les det med rød tekst folkens)

 

Så bare begyn folkens :) jeg vil lage en liste med sitatene som fremkommer her i førstepost etterhvert :)

PS: Det er VIKTIG at alle bibelsitater har kildehenvisning til hvor i bibelen det står, ellers kan det for alt vi vet bare være noe random tull noen har funnet på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Også et annet tegn viste seg på himmelen, en stor, ildrød drage med sju hoder og ti horn. På hodene hadde den sju kroner. 4 Halen rev ned en tredjedel av stjernene på himmelen og kastet dem ned på jorden.
Fra bibelen.no

 

Dette må jo bare være skrevet av en mann på seriøs syretripp, for stjerner kan altså ikke rives ned og falle ned på jorden... :roll: Men kjenner jeg de kristne rett klarer de helt sikkert å tolke dette som et meteor regn eller noe slikt..

 

Gidder ikke å finne flere, da lefsa bibelen er så utrolig full av dem at du omtrent finner dem på hver side....

Lenke til kommentar

Exodus 35:2 Gud befaler at alle som arbeider i sabbaten skal drepes

 

Deuteronomy 21:18-21 Gud befaler at vi dreper ulydige tenåringer.

 

Dette er oversatt ifra engelsk vel og merke, men jeg må si

at Gud gikk litt hardt til verks her.

 

Skal se om jeg finner igjen alle punktene om slavehold etc, spenstig lesning det også.

Lenke til kommentar

"When a man strikes his male or female slave with a rod so hard that the slave dies under his hand, he shall be punished. If, however, the slave survives for a day or two, he is not to be punished, since the slave is his own property." Exodus 21:20-21 NAB

 

Kan være verdt å gjøre seg fotnote av for de kristne.

 

Gjerne smekk på slaven din cereberal pararese, men for Guds skyld

hold han i live til over midnatt hvis du har vært overivrig.

Lenke til kommentar

Instruksjoner på slavehold av hebraiske slaver.

21:2 If thou buy an Hebrew servant, six years he shall serve: and in the seventh he shall go out free for nothing.

21:3 If he came in by himself, he shall go out by himself: if he were married, then his wife shall go out with him.

21:4 If his master have given him a wife, and she have born him sons or daughters; the wife and her children shall be her master's, and he shall go out by himself.

21:5 And if the servant shall plainly say, I love my master, my wife, and my children; I will not go out free:

21:6 Then his master shall bring him unto the judges; he shall also bring him to the door, or unto the door post; and his master shall bore his ear through with an aul; and he shall serve him for ever.

 

Herre Jebus Kribus...

Hvis du er en slave og tar en slave til kone, skal eieren beholde konen din og barna dine når du selv går fri -- men du kan i alle fall være slaven til mesteren din for all tid dersom du ønsker å være med din kone og dine barn.

 

Den bibelske instruksjonene for hvordan du skal selge datteren din som (sex)slave og hvordan du skal behandle datter-(sex)slaver du har kjøpt av andre:

 

21:7 And if a man sell his daughter to be a maidservant, she shall not go out as the menservants do.

21:8 If she please not her master, who hath betrothed her to himself, then shall he let her be redeemed: to sell her unto a strange nation he shall have no power, seeing he hath dealt deceitfully with her.

21:9 And if he have betrothed her unto his son, he shall deal with her after the manner of daughters.

21:10 If he take him another wife; her food, her raiment, and her duty of marriage, shall he not diminish.

21:11 And if he do not these three unto her, then shall she go out free without money.

 

Til sist:

Tilhengerene av Baal blir slaktet:

 

10:18 And Jehu gathered all the people together, and said unto them, Ahab served Baal a little; but Jehu shall serve him much.

10:19 Now therefore call unto me all the prophets of Baal, all his servants, and all his priests; let none be wanting: for I have a great sacrifice to do to Baal; whosoever shall be wanting, he shall not live. But Jehu did it in subtilty, to the intent that he might destroy the worshippers of Baal.

10:20 And Jehu said, Proclaim a solemn assembly for Baal. And they proclaimed it.

10:21 And Jehu sent through all Israel: and all the worshippers of Baal came, so that there was not a man left that came not. And they came into the house of Baal; and the house of Baal was full from one end to another.

10:22 And he said unto him that was over the vestry, Bring forth vestments for all the worshippers of Baal. And he brought them forth vestments.

10:23 And Jehu went, and Jehonadab the son of Rechab, into the house of Baal, and said unto the worshippers of Baal, Search, and look that there be here with you none of the servants of the LORD, but the worshippers of Baal only.

10:24 And when they went in to offer sacrifices and burnt offerings, Jehu appointed fourscore men without, and said, If any of the men whom I have brought into your hands escape, he that letteth him go, his life shall be for the life of him.

10:25 And it came to pass, as soon as he had made an end of offering the burnt offering, that Jehu said to the guard and to the captains, Go in, and slay them; let none come forth. And they smote them with the edge of the sword; and the guard and the captains cast them out, and went to the city of the house of Baal.

10:26 And they brought forth the images out of the house of Baal, and burned them.

10:27 And they brake down the image of Baal, and brake down the house of Baal, and made it a draught house unto this day.

10:28 Thus Jehu destroyed Baal out of Israel.

 

... Ba'al er for øvrig feilrepresentert i bibelen på det groveste:

Ba'al var en ikke-jødisk gud som hadde domene over regn, torden, himmelriket, fruktbarhet og jordbruk.

I bibelen blir Ba'al brukt som en fellesbetegnelse på MANGE guder, og ikke bare Ba'al.

 

Men uansett -- her er en av grunnene til at nesten ingen tilber Ba'al i dag.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Skal man være litt objektiv; er ikke denne tråden litt urettferdig? For mange vers er helt grusomme dersom man ikke skjønner hva som egentlig menes med dem, eller hvis man tar dem totalt ut av sammenhengen.

 

Første kongebok 3:

25 og han sa: «Hogg det levende barnet i to, og la de to kvinnene få hver sin halvpart.»

 

Grusomt nok, men dette var noe Kong Salomo sa for å finne ut hvem som var den egentlige moren (Den ekte moren ville mest sannsynlig heller gi bort barnet sitt, enn å la det bli delt i to)

Endret av Tenklitt
Lenke til kommentar
Skal man være litt objektiv; er ikke denne tråden litt urettferdig?
Mulig det, men tråden er ikke laget for å være rettferdig :)

 

Ellers, fine sitater, la dem komme :)

 

Ok, men jeg lurer på hvor du egentlig vil hen med tråden. Sette kristendommen i dårlig lys? hvorfor? Kan man ikke heller være oppriktig og finne faktiske logiske feil i bibelen, ikke bare ta ett vers ut av sammenhengen?

 

Hvis ikke, kunne tråden heller blitt laget på humor siden... Siste kommentar fra meg :)

Lenke til kommentar

Nå er det ikke vesentlig for meg å stoppe tråden. Jeg ville bare skyte inn en kommentar :)

 

Versene dine er gode, men slik som jeg oppfatter tråden, og andre innlegg, så kan det fort bli mye tatt ut av sammenheng. Spesielt når trådstarter oppfordrer til å ikke ta en debatt rundt gyldigheten av sitatene

Lenke til kommentar
Skal man være litt objektiv; er ikke denne tråden litt urettferdig?
Mulig det, men tråden er ikke laget for å være rettferdig :)

 

Ellers, fine sitater, la dem komme :)

 

Ok, men jeg lurer på hvor du egentlig vil hen med tråden. Sette kristendommen i dårlig lys? hvorfor? Kan man ikke heller være oppriktig og finne faktiske logiske feil i bibelen, ikke bare ta ett vers ut av sammenhengen?

 

Hvis ikke, kunne tråden heller blitt laget på humor siden... Siste kommentar fra meg :)

>Ok, men jeg lurer på hvor du egentlig vil hen med tråden. Sette kristendommen i dårlig lys? hvorfor?

Det jeg legger merke til er at folk tilber gud osv til tross for at gud hater dem som person, f.eks homofile som tror og tilber gud, og ikke minst jenter som tror på gud, bibelen er jo svært kvinnefientlig. Og da syns jeg virkelig det er rart at disse gruppene faktisk vil tilbe en gud som er i mot dem

PS: Les regler i førstepost før dere kommenterer denne kommentaren.

 

>Kan man ikke heller være oppriktig og finne faktiske logiske feil i bibelen, ikke bare ta ett vers ut av sammenhengen?

Jo, opprett gjerne en ny tråd for det.

Lenke til kommentar

Det jeg legger merke til er at folk tilber gud osv til tross for at gud hater dem som person, f.eks homofile som tror og tilber gud, og ikke minst jenter som tror på gud, bibelen er jo svært kvinnefientlig. Og da syns jeg virkelig det er rart at disse gruppene faktisk vil tilbe en gud som er i mot dem.

 

Kanskje det hadde vært en idè å sette seg inn i bibellære eller teologi hvis du lurer på spørsmål som det, i stedet for bare å anta at "gud hater dem som person"? Eventuelt starte en tråd hvor du stiller spørsmål omkring dette? Hvordan tror du at du skal få svar på det du lurer på ved å be folk poste det du kaller "negative" bibelsitater uten forklaringer, diskusjoner eller sammenhenger?

 

Det å sette sammen en liste over slike sitater og anta at det "beviser" at kristendommen er "ond" som du skriver i førstepost blir jo dermed en fullstending bommert. Du må nettopp forstå og tolke mange av bibelsitatene utfra historiske og teologiske omstendigheter for å vite hva de egentlig betyr. I tillegg skriver du at du vil motbevise at kristendommen er "perfekt", noe som er en grov antagelse fra din side - jeg har aldri truffet noen kristne som mener kristendommen er perfekt.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar

"Den som forbanner sin far eller sin mor, skal dø. Fordi han har forbannet sine foreldre, hviler det blodskyld på ham." 3Mos 20,9

 

Dette må være dårlig nytt for tenåringene:P

 

4Mos 31,17

"Nå skal dere slå i hjel alle smågutter og alle kvinner som har hatt samleie med menn."

 

Antaglig tatt en smyle utav kontekst:P

 

2Kong 2,23-24

"Fra Jeriko drog profeten opp til Betel. Mens han var på veien, kom noen smågutter ut av byen. De gjorde narr av ham og ropte: "Kom deg vekk, din fleinskalle! Kom deg vekk, din fleinskalle!" Da snudde han seg, så på dem og forbannet dem i Herrens navn. Brått kom det to bjørner ut av skogen, og de rev i hjel førtito av barna."

 

.......

 

3Mos 21,9

"Når en prestedatter vanhelliger seg ved å drive utukt, vanhelliger hun sin far. Hun skal brennes."

 

Notert

 

2Mos 23,23

"For min engel skal gå foran deg og føre deg til amorittene og hetittene, perisittene og kanaaneerne, hevittene og jebusittene, og jeg vil utrydde dem."

 

Etnisk rensing er "old-school"

 

Høys 8,8

"Vi har en liten søster som ennå ikke har fått bryster. Hva skal vi gjøre med vår søster når frierne kommer?"

 

Dette var vel forklaringen på hvorfor Gud oppfant silikonpupper.

 

3Mos 20,11-12

"Den som har samleie med sin fars kone, vanærer sin far. De skal begge dø; det hviler blodskyld på dem. Når en mann har samleie med sin svigerdatter, skal de begge dø. De har gjort en motbydelig gjerning; det hviler blodskyld på dem."

 

..

 

1Kor 14,34-35

"Som i alle kristne menigheter skal kvinnene tie i menighetssamlingene. Det er ikke tillatt for dem å tale, de skal underordne seg, slik også loven sier. Hvis det er noe de vil lære, så la dem spørre sine menn hjemme. For det sømmer seg ikke for en kvinne å tale i menigheten."

 

Personlig synes jeg det er en helt grei regel, men onde tunger vil vel ha dette til å

være en smyrle kvinnediskriminerende.

 

1Mos 17,10-14

"Dette er den pakten dere skal holde, pakten mellom meg og dere og etterkommerne dine: Alle menn og gutter hos dere skal omskjæres. Dere skal la forhuden skjæres av, og det skal være tegnet på pakten mellom meg og dere. I slekt etter slekt skal hvert guttebarn hos dere omskjæres når det er åtte dager gammelt, både de som er født i huset, og de som er kjøpt for penger hos fremmede, som ikke er av din ætt. Omskjæres skal både de som er født i ditt hus, og de du har kjøpt for penger. Slik skal min pakt vise seg på kroppen deres, en evig pakt. Men den mann som er uomskåret, som ikke har fått forhuden skåret bort, han skal utryddes av sitt folk; for han har brutt min pakt.""

 

Dette praktiseres den dag idag og er vel rent teknisk Rituell/seksuell lemlesting

av barn. Personlig så mener jeg at dette er en anelse stein hakke sinnsykt,

men hvem er jeg til å dømme:P

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vel, poenget med tråden er topic,

 

Og jeg forklarer hvorfor topic ikke holder vann, slik du har skrevet det i førsteposten.

 

Kan være greit å moderere topic så man enklere skjønner at det handler om

sitat som påpeker de logiske bristene i bibelen.

Lenke til kommentar

Kan være greit å moderere topic så man enklere skjønner at det handler om

sitat som påpeker de logiske bristene i bibelen.

 

TS har sagt selv i tråden at han ikke er så interessert i ulogiske sitater, men i sitater som er negative. Uansett ser jeg ikke hensikten med noen form for sitater tatt ut av sammenheng, uten å se dem i et historisk og teologisk lys. Da blir det hele temmelig fragmentert og meningsløst.

Lenke til kommentar

Kan være greit å moderere topic så man enklere skjønner at det handler om

sitat som påpeker de logiske bristene i bibelen.

 

TS har sagt selv i tråden at han ikke er så interessert i ulogiske sitater, men i sitater som er negative. Uansett ser jeg ikke hensikten med noen form for sitater tatt ut av sammenheng, uten å se dem i et historisk og teologisk lys. Da blir det hele temmelig fragmentert og meningsløst.

 

Siden bibelen er Guds ord og Gud er som kjennt allvitende og ufeilbarlig så blir det jo

temmelig uinteressant å se dette i historisk perspektiv.

 

Gud vet jo hva som kommer til å skje i framtiden som allvitende.

 

Teologi og historikk er ikke med i ligningen.

 

Sitatene som omhandler hva som er en synd som fortjener døden og sitater

som omhandler "godt" slavehold er ikke tatt ut av sammenheng.

 

De påpeker bare det at bibelen/Guds ord som er basis for kristendommen

er ganske fraskilt fra de sosiologiske normene vi har i dagens samfunn.

 

Forklaringer på slike logiske brister blir kontret med en andre overnaturlige

logiske brister av lignende former: "Guds veier er uransakelige"

"Dette er djevelens verk for å villede deg" etc.

 

For all del, jeg har venner som er kristne som velger seg noen av de kristne verdiene

og holder seg til dem. Jeg tror ikke de er sinnsyke av den grunn, de er bare veldig

selektive når det kommer til bibelen.

 

Vi har da en hel armada av tråder som forherliger kristendommen i all sin prakt,

da kan det jo være greit med en motvekt som vektlegger meninger om det motsatte.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...