Kaaz Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 Hei, jeg har en Silverstone SST-GD05 som jeg skal bruke som HTPC. I begynnelsen tenkte jeg å kjøre med en dual core og kjøle med en Scythe Shuriken. Men så begynte jeg som vanlig å fantasere om overklokking av en Quad, og så lurte jeg på om det kunne gå an å bruke en Corsair H50 eller lignende. Det er ikke plass inne i kabinettet, men kan det gå an å montere radiatoren (uten vifte) på høyre side utenfor en av 120mm viftene som allerede sitter i kabinettet? Her er noen bilder av kabinettet: Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Ville heller gått for en bedre luftkjøler. Lenke til kommentar
Kaaz Skrevet 19. august 2010 Forfatter Del Skrevet 19. august 2010 Det er ikke plass til noe bedre. Maks 70mm høyde. Shuriken var den beste jeg fant som samtidig er stille. Lenke til kommentar
Kaaz Skrevet 31. august 2010 Forfatter Del Skrevet 31. august 2010 Er det noen som kan gi et konstruktivt svar på dette? Jeg trenger ikke tips om andre kjølere eller å høre at andre ville gjort noe annet - bare tips om hvordan det kan gjøres, og ev. positive/negative momenter ved å montere en vannkjøler slik. Lenke til kommentar
traskas waits for alice Skrevet 1. september 2010 Del Skrevet 1. september 2010 En ulempe med å montere den på utsiden er at du kan ikke ta av slangene og føre de gjennom hull i kabinettet uten å ødelegge kjøleløsningen. Du må da enten leve uten sidedør, eller rett og slett kutte inn en slisse i kabinettet så du får på sidedøra. Lenke til kommentar
JetzBullet Skrevet 1. september 2010 Del Skrevet 1. september 2010 (endret) Er det noen som kan gi et konstruktivt svar på dette? Jeg trenger ikke tips om andre kjølere eller å høre at andre ville gjort noe annet - bare tips om hvordan det kan gjøres, og ev. positive/negative momenter ved å montere en vannkjøler slik. Hei. Hvis du er villig til å modde kabinettet litt, lar det seg gjøre. Ha radiatoren på siden tror jeg er en dårlig ide.(radiatoren er større enn viften) Selv har jeg dette kabinettet:Silverstone SST-LC17. Tok vekk den ene viften i bakenden av kabinettet,og da var det plass til å trekke pumpa gjennom der(syberian tiger,samme som H50).min radiator er da plassert utafor i bak kant av kabinettet med push and pull vifter. klokket min Intel quad 9550 til 3.9GHz. Hvis du vil kan jeg poste ett bilde som viser hvordan det er gjort,blir da etter jobb. Endret 1. september 2010 av jetzbullet Lenke til kommentar
Kaaz Skrevet 1. september 2010 Forfatter Del Skrevet 1. september 2010 Takk for alle svar. @Jetzbullet: Vil gjerne se bilde. Husk på at mine sidevifter er 2 * 120mm på siden, mens du har 2 * 80mm bak (ingen bak i mitt kabinett). Tror nok kanskje en radiator kan passe på siden hvis ledningene er lange nok. Ellers er ditt kabinett 17cm høyt, mens mitt bare er 15cm. Mitt er også bare 32cm dypt, men i det TV-møbelet det skal stå er det mer plass på siden enn bak. Har aldri hatt en slik vannkjøler i hendene. Er det virkelig slik at du ikke kan løsne ledningene og sette dem på igjen? (Slik at man må ha et hull som er stort nok til selve kjøleblokka eller kutte i kanten av en plate som kan tas av.) Har jo ikke kjøpt noen kjøler ennå, men hvis Coolit eller NorthQ eller andre har et lukkede systemer hvor ledningene kan løsnes vil jeg selvfølgelig velge det. Og det som har lengst ledninger... Noen som vet noe ang. dette? Lenke til kommentar
JetzBullet Skrevet 1. september 2010 Del Skrevet 1. september 2010 (endret) Her er noen bilder. Endret 2. september 2010 av jetzbullet Lenke til kommentar
JetzBullet Skrevet 1. september 2010 Del Skrevet 1. september 2010 (endret) Takk for alle svar. @Jetzbullet: Vil gjerne se bilde. Husk på at mine sidevifter er 2 * 120mm på siden, mens du har 2 * 80mm bak (ingen bak i mitt kabinett). Tror nok kanskje en radiator kan passe på siden hvis ledningene er lange nok. Ellers er ditt kabinett 17cm høyt, mens mitt bare er 15cm. Mitt er også bare 32cm dypt, men i det TV-møbelet det skal stå er det mer plass på siden enn bak. Har aldri hatt en slik vannkjøler i hendene. Er det virkelig slik at du ikke kan løsne ledningene og sette dem på igjen? (Slik at man må ha et hull som er stort nok til selve kjøleblokka eller kutte i kanten av en plate som kan tas av.) Har jo ikke kjøpt noen kjøler ennå, men hvis Coolit eller NorthQ eller andre har et lukkede systemer hvor ledningene kan løsnes vil jeg selvfølgelig velge det. Og det som har lengst ledninger... Noen som vet noe ang. dette? Ok. Skal lese litt om målene på ditt kabinett. Er redd for at det kommer i konflikt med hovedkortet ditt(i allefall hvis du skal ha vifter på i tillegg). Du har også plass til 2stk 80mm vifter i bakkant av kabinett? for å gjøre det som jeg har gjort med min må du fjerne det gitteret på en av disse til 80mm vifte-slottene. Dette for å få pumpa gjennom(H50). Endret 1. september 2010 av jetzbullet Lenke til kommentar
JetzBullet Skrevet 1. september 2010 Del Skrevet 1. september 2010 Takk for alle svar. @Jetzbullet: Vil gjerne se bilde. Husk på at mine sidevifter er 2 * 120mm på siden, mens du har 2 * 80mm bak (ingen bak i mitt kabinett). Tror nok kanskje en radiator kan passe på siden hvis ledningene er lange nok. Ellers er ditt kabinett 17cm høyt, mens mitt bare er 15cm. Mitt er også bare 32cm dypt, men i det TV-møbelet det skal stå er det mer plass på siden enn bak. Har aldri hatt en slik vannkjøler i hendene. Er det virkelig slik at du ikke kan løsne ledningene og sette dem på igjen? (Slik at man må ha et hull som er stort nok til selve kjøleblokka eller kutte i kanten av en plate som kan tas av.) Har jo ikke kjøpt noen kjøler ennå, men hvis Coolit eller NorthQ eller andre har et lukkede systemer hvor ledningene kan løsnes vil jeg selvfølgelig velge det. Og det som har lengst ledninger... Noen som vet noe ang. dette? Ok. Skal lese litt om målene på ditt kabinett. Er redd for at det kommer i konflikt med hovedkortet ditt(i allefall hvis du skal ha vifter på i tillegg). Du har også plass til 2stk 80mm vifter i bakkant av kabinett? for å gjøre det som jeg har gjort med min må du fjerne det gitteret på en av disse til 80mm vifte-slottene. Dette for å få pumpa gjennom. Lenke til kommentar
BAT Skrevet 1. september 2010 Del Skrevet 1. september 2010 Takk for alle svar. Har aldri hatt en slik vannkjøler i hendene. Er det virkelig slik at du ikke kan løsne ledningene og sette dem på igjen? (Slik at man må ha et hull som er stort nok til selve kjøleblokka eller kutte i kanten av en plate som kan tas av.) Har jo ikke kjøpt noen kjøler ennå, men hvis Coolit eller NorthQ eller andre har et lukkede systemer hvor ledningene kan løsnes vil jeg selvfølgelig velge det. Og det som har lengst ledninger... Noen som vet noe ang. dette? Alle disse komplette vannkjølingssettene er lukkede systemer som ikke kan åpnes uten å ødelegge de. Ergo må du nok frem med dremmel og sag hvis du ønsker å bruke et slikt sett i det kabinettet. Desverre... Hvis du da ikke går for et vanlig vannkjølingssett som du bygger selv, men det er selvfølgelig mer arbeid i pluss dyrere. Lenke til kommentar
JetzBullet Skrevet 1. september 2010 Del Skrevet 1. september 2010 Du må nok frem med dremmel hvis du skal ha den på siden av kabinettet også. Radiatoren må da monteres på utsiden. Ikke noe problem,men da må du "mekke" litt. Spør du meg er dette bare gøy. Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 1. september 2010 Del Skrevet 1. september 2010 Noctuas laveste luftkjøler passer. Har en i samme kabinett selv. Lenke til kommentar
JetzBullet Skrevet 1. september 2010 Del Skrevet 1. september 2010 Noctuas laveste luftkjøler passer. Har en i samme kabinett selv. Blir ganske hett inni kabinettet slik,men er mann ikke litt fingernemn så gå for luftkjøling. Selv gikk jeg ned 10 grader med å gjøre dette. Har en Sapphire HD4870x2 i og den er varm!!! Lenke til kommentar
Kaaz Skrevet 1. september 2010 Forfatter Del Skrevet 1. september 2010 OK, nå skjønner jeg mye mer. Takk for alle svar. Jeg ser flere muligheter. 1. Skjære ut viftegitteret utenfor den bakerste 120mm viften og trekke gjennom kjøleblokken der. Kutte vekk litt av kabinettet ved siden av viften for å plassere ledningene der når jeg setter på viften igjen. Montere radiatoren utenfor 2. Fjerne en vifte og sette inn radiatoren i stedenfor. Radiatorene til både H50 og Coolit eco alc er 25mm tykke, akkurat som kabinettviften. Sette på en 120mm vifte utenfor og ev. en 90-100mm vifte på innsiden som akkurat går klar av hovedkortet 3. Skjære ut litt av grillen bak (uten vifter) og feste radiator og vifte der slik Jetzbullet har gjort 4. Ta ut blueraydrevet og sette inn en kraftigere luftkjøler @Wikipedersen: hvilken modell er det? Den laveste jeg finner er disse to og begge er 114cm med viften: http://www.prisjakt.no/product.php?e=553091 https://prisguiden.no/produkt/98656 Lenke til kommentar
BAT Skrevet 1. september 2010 Del Skrevet 1. september 2010 (endret) Tipper Wiki snakker om denne. Noctua NH-U9B SE2 Link til Netshop Link til produktside hos Noctua En annen lav tårnkjøler til htpc kabinetter er Scythe Ninja Mini. Test hos Silentpcreview Endret 1. september 2010 av BAT Lenke til kommentar
Kaaz Skrevet 2. september 2010 Forfatter Del Skrevet 2. september 2010 Noctua NH-U9B SE2 er 120mm høy og da må man ofre Blueray/DVD-drev. Den yter riktignok litt mer, men bråker også mer. Hvis jeg først skulle droppe optisk drev ville jeg nok lett fram et enda bedre alternativ. Hvis Scythe Zipang (el. Zipang 2) passer inn så både yter den bedre og bråker MYE mindre. Den er 112mm høy så den passer i høyden, men er temmelig omfangsrik i dybde og bredde: 144*145mm. Scythe ninja mini er 5 cm for høy selv uten optisk drev, og yter dårligere og bråker en del mer enn Schythe Shuriken. Skjønner ikke hvorfor så mange vil ha den (med vifte, vel og merke). Lenke til kommentar
BAT Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Det er endel som bruker minien til passiv kjøling pluss at den er endel enklere å montere enn Schythe Shuriken. Jeg har selv Schythe Shuriken og det var ikke bare, bare å få klemt den på. Men det er stille og kjøler mer enn godt nok min stuepc. Jeg bruker et Antec NSK 2480 som skal være ca samme størrelse som kabinettet ditt. Lenke til kommentar
JetzBullet Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 (endret) OK, nå skjønner jeg mye mer. Takk for alle svar. Jeg ser flere muligheter. 1. Skjære ut viftegitteret utenfor den bakerste 120mm viften og trekke gjennom kjøleblokken der. Kutte vekk litt av kabinettet ved siden av viften for å plassere ledningene der når jeg setter på viften igjen. Montere radiatoren utenfor 2. Fjerne en vifte og sette inn radiatoren i stedenfor. Radiatorene til både H50 og Coolit eco alc er 25mm tykke, akkurat som kabinettviften. Sette på en 120mm vifte utenfor og ev. en 90-100mm vifte på innsiden som akkurat går klar av hovedkortet 3. Skjære ut litt av grillen bak (uten vifter) og feste radiator og vifte der slik Jetzbullet har gjort 4. Ta ut blueraydrevet og sette inn en kraftigere luftkjøler @Wikipedersen: hvilken modell er det? Den laveste jeg finner er disse to og begge er 114cm med viften: http://www.prisjakt.no/product.php?e=553091 https://prisguiden.no/produkt/98656 Nice..Høres ut som du komt på gode tanker Skal du overklokke CPU så er vel H50/H70 det "beste" valget. Dette med å ha radiatoren på siden synes jeg fremdeles er en dårlig ide.. Hvorfor?! jo fordi all varme som kommer fra selve kabinettet (HK,GPU,RAM,HDD,PSU) må da gå gjennom radiatoren for å komme ut. skjønner du?. Hvis du ikke skal overklokke så går det vel greit med radiatoren på siden. Endret 2. september 2010 av jetzbullet Lenke til kommentar
JetzBullet Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 (endret) Romtemratur ca 20-27 grader. Inni kabinettet ca 35-45 grader. Endret 2. september 2010 av jetzbullet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå