Gå til innhold

HTML5 - En utfordrer til programvarebutikkene?

Anbefalte innlegg

De siste årene har smarttelefoner blitt mer og mer populære, brukervennlige, billige og dermed aktuelle for mannen i gata. Flere muligheter åpner seg, og forbrukerne vil ha programmer og funksjonalitet på enklest mulig måte. Apple kom i 2008 med sin App Store, og straks fulgte Google og Microsoft etter med henholdsvis Market og Marketplace, for å nevne noen.

Derfra kan man laste ned programmer og funksjoner til sin mobiltelefon, tablet eller annen enhet som støttes.

Disse programmene er skrevet spesifikt til hver sin plattform, og noen krysskompatibilitet kan man bare glemme slik det er i dag. Mange programmer kan man dog få på hver plattform, men disse må da som sagt bli skrevet til hver sin plattform.

HTML5 derimot er allerede i bruk hos enkelte, men er langt ifra ferdig utviklet. HTML5, i likhet med Flash til en viss grad, kan utnytte maskinvaren for å øke ytelsen. I tillegg til dette vil HTML5 fungere mer eller mindre feilfritt på alle nettlesere etterhvert. Mest fordi dette er en åpen standard som alle utviklere kan gjøre seg kjent med og bruke hvordan de vil.

HTML5 kan ta i bruk maskinvaren i stor grad. GPS, akselerometer, kompass, harddisk og ikke minst skjermkortet/gpu, for å nevne noe. Slik kan nettbaserte HTML5-programmer få flere funksjoner, bedre grafikk og ytelse. Ta en titt her for å se potensialet til HTML5:

Da lurer jeg på hva fremtiden vil bringe, med tanke på dette.

Vil det komme nettbaserte programmer som fungerer like bra på alle plattformer? Vil Iphone- og Android-brukere kunne spille mot hverandre via samme spill på samme nettsted? Vil et OS være et grunnleggende program på enheten, med kun en nettleser(Chrome OS)? Vil programbutikker slutte å eksistere til fordel for abonnementstjeneste på websider? Og hva med Apple, som beskytter kundene sine mot dårlig og "umoralsk" programvare? Apple står frem som stor HTML5-supporter, men vil ikke det være et skudd i foten for nettbaserte programmer der Apple ikke har noen makt? Eller vil Apple blokkere websider som inneholder "umoralske" programmer? Det vil garantert komme HTML5-programmer som Apple(Les: Mr. Jobs) ikke vil like, men samtidig støtte rent teknisk.

Dette er mine tanker og spørsmål, hva tror dere? :)

Denne posten er mangelfull og inneholder sikkert en del feil, så bidra gjerne med forbedringer og mer info.

Endret av Khaffner
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Det er vanskelig å si om web-apps vil ta over native apps, men med tanke på hvor mye web-apps har økt siden HTML5, Localstorage og CSS3 kom, så tror jeg definitivt det er mulig!

Nå har det jo kommet endel gode javascript framework som gjør at web-apps kan se og føles som native apps. Kan jo nevne to jeg synes er veldig gode: jQTouch og Sencha Touch.

jQTouch er gratis å bruke, men Sencha Touch er gratis å bruke så lenge det er til eget bruk(mener jeg å huske). Hvis man ser igjennom hva Sencha Touch kan gjøre, kan man skjønne hvorfor det ikke er helt gratis!

Kan jo nevne at Mobiletuts+ har noen gode tutorials på web-apps development :)

Selv elsker jeg web-apps og hele ideen rundt! Håper bare at alle produsentene kan samarbeide om en felles standard for alle nettlesere, så man slipper å bruke mye tid på å tweeke ;)

Endret av Lek1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...