Gå til innhold

Sekk stor nok til langhelg + fotoustyr + laptop?


Anbefalte innlegg

Oh hai

 

Reiser en del, og da ofte med fotoutstyr i bagasjen. Stortsett løser jeg det ved å ha både sekk og fotobag med meg, men det blir litt upraktisk i det lange løp - iallefall når man flyr med Widerøe, hvor man helst ikke skal ha med seg så alt for mye handbagasje.

 

Av fotoutstyr trenger jeg iallfall plass til ett kamerahus, muligens to - i utgangspunkten uten grep, men kan hende iallefall ett får det in the future. 24-70en må med, og muligens en vidvinkelzoom etterhvert. Må også ha plass til 35mm f/2 og 50 f/1.8 - en av nevnte kommer sannsynligvis til å bli oppgradert til f/1.4 eller f/1.2 mot slutten av året. En 135L og/eller 70-200L (f/4 sans IS sannsynligvis) står også på lista over ting jeg har lyst på. Blir kanskje en blits også utpå høsten.

 

Må også ha plass til ei bukse, to skjorter, ei jakke (ikke bestandig jeg gidder ha den på mens jeg reiser), undertøy, toalettmappe, ei bok og laptop (15" MBP).

 

Sekken burde også helst få plass i handbagasjen på fly, liker ikke å reise med insjekka bagsje. Burde også se passe diskret ut, og helst se ut som en hvilken som helst sekk full av typiske reiseting. :p

 

Har lest litt om diverse sekker, men de aller fleste har bare plass til fotoutstyr, og de med rom til annet er svære. Har noen forslag til noe som kanskje kan passe meg?

 

Edit: må også ha plass til småting som ledninger/laddere/filter/trådutløser osv. Også et pluss om det er enkelt å feste stativ på siden av sekken.

Endret av Ole_Gunnar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke dum idée, men foretrekker sekk. Har to berganssekker av ulik størrelse, som jeg vanligvis bruker når jeg reiser, men har lyst på noe som kamerautstyret er litt mer tilgjengelig fra. Ellers tar jeg jo bare med Domken, men ikke bestandig jeg trenger sekk + fotobag, så da hadde det vært sweet med en sekk som har plass til fotoutstyr + litt til.

 

Skulle kanskje skrevet at det også er fint om den passer til dagsturer i fjell og skog også, men der er det jo ikke plassrestriksjoner heller da. Liker uansett ikke alt for store sekker. :)

Lenke til kommentar

Stilte lignende spml. for litt tilbake, og da fikk jeg ett par forslag: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1248019

 

Endte personlig opp med Lowepro Primus AW, da den Compuprimus var noen cm for stor til håndbagasjemålene til flyselskapet jeg skal reise med.

 

Men tror nok den jeg kjøpte kan bli litt begrensende egentlig, så spørs om ikke CompuPrimus allikevel hadde vært ett bedre valg. Ihvertfall om du skal ha med PC.

 

En ting som er sikkert ihvertfall, er at det er veldig vanskelig å finne en som er det ultimate for både bagasje og fotoutstyr, uten at de blir alt for store. (ihvertfall ved å bare lese på nett som jeg har gjort)

Lenke til kommentar

Tror nok LowePro er de som har det beste utvalget her. Fastpack 250 eller 350 kan muligens fungere - dog litt lite plass til klær.

 

Ellers så fant jeg selv svært lite for noen år siden da jeg var ute etter noe lignende - så jeg endte opp med en trillebag.

Har selv Fastpack 350, og den er garantert for liten hvis trådstarter skal putte oppi alt det fotoutstyret han lister opp her. Men ellers er det en ok sekk, med plass til 17" laptop, klær eller ting og tang øverst, og fotoutstyr nederst. Den har en flipp på siden, slik at man veldig lett kommer til kameraet, uten at man må åpne hele sekken. Men den er som sagt ganske liten. Hvis jeg har 70-200 påmontert kamera, får jeg i tillegg plass 4 objektiver, men det er skvis å få plass til 70-200, og den må være på kamera. det er tungvindt.

Lenke til kommentar

Tror nok LowePro er de som har det beste utvalget her. Fastpack 250 eller 350 kan muligens fungere - dog litt lite plass til klær.

 

Ellers så fant jeg selv svært lite for noen år siden da jeg var ute etter noe lignende - så jeg endte opp med en trillebag.

Har selv Fastpack 350, og den er garantert for liten hvis trådstarter skal putte oppi alt det fotoutstyret han lister opp her. Men ellers er det en ok sekk, med plass til 17" laptop, klær eller ting og tang øverst, og fotoutstyr nederst. Den har en flipp på siden, slik at man veldig lett kommer til kameraet, uten at man må åpne hele sekken. Men den er som sagt ganske liten. Hvis jeg har 70-200 påmontert kamera, får jeg i tillegg plass 4 objektiver, men det er skvis å få plass til 70-200, og den må være på kamera. det er tungvindt.

 

Hvordan tror du at 70-200 f4 ville vært? Den er jo endel mindre og jeg lurer på om jeg får plass til den på kameraet i fastpack 250'en min...

Lenke til kommentar

Mmmm, kan hende jeg har litt urealistiske krav. Er uansett ikke snakk om mer enn ett hus + 24-70mm + 35mm + 50mm, og 75-150mm nå og da, for now. Hadde dog vært fint om det er plass til framtidige kjøp.

 

Kan dog hende at F-stop Satori kan være passende, da det ser ut som man kan tilpasse den etter mengde utstyr vs andre ting.

 

Er ikke den for stor for håndbagasje å være?

 

Tenkte også at du kunne prøvd deg med en fastpack 350 dersom du har innsjekket bagasje for klær, og tar med deg alt kamerastasjet som håndbagasje. Da får du plass til alt tenker jeg.

Lenke til kommentar

Japp. Desto mer jeg leser om F-stop Satori, desto mer får jeg lyst på en. Man kan vist skifte ut "ICU", eller Internal Camera Units som de kaller det, så i praksis kan man skifte ut polstringa rundt kamera+optikk etter hvor mye man har behov for. Med mindre polstring har man obviously plass til mer av andre ting.

Endret av Ole_Gunnar
Lenke til kommentar

Da tar jeg heller Domke F2en med. ;)

 

Litt av poenget var å slippe insjekket bagasje. Den er vist liten nok til å ha med som handbagasje though:

Airline Carry-On Friendly - At the legal size limits for major airlines (F-Stop Team flies with the Satori as carry on hundreds of times a year).

Dessverre ikke på KLM ihvertfall. Da målene der er "1 bag measuring 55 x 25 x 35 cm (21.5 x 10 x 13.5 inch) (l x w x h)*" Denne sekken er 12" x 26" x 10". Altså da noen få tommer for høy. Hvor nøye de faktisk er på å håndheve reglene for målene aner jeg ikke, da jeg dessverre ikke er bereist nok :blush: Men veldig trasig å stå på flyplassen/gaten å krangle med en overivrig innsjekkingsvert....

Lenke til kommentar

Dessverre ikke på KLM ihvertfall. Da målene der er "1 bag measuring 55 x 25 x 35 cm (21.5 x 10 x 13.5 inch) (l x w x h)*" Denne sekken er 12" x 26" x 10". Altså da noen få tommer for høy. Hvor nøye de faktisk er på å håndheve reglene for målene aner jeg ikke, da jeg dessverre ikke er bereist nok :blush: Men veldig trasig å stå på flyplassen/gaten å krangle med en overivrig innsjekkingsvert....

Hihi, tror fem tommer skal gå bra, iallefall når det er i høyden, hadde kanskje vært verre om den var for tjukk. :)

 

Heter seg forøvrig at 5KG er grensa på Widerøe - sist gang hadde jeg med meg over 15KG i handbagasjen...

 

Bjørnli: Hvordan var de der utskiftbare ICUene? Satt de godt fast i sekken, eller var de bare løse?

Lenke til kommentar

Dessverre ikke på KLM ihvertfall. Da målene der er "1 bag measuring 55 x 25 x 35 cm (21.5 x 10 x 13.5 inch) (l x w x h)*" Denne sekken er 12" x 26" x 10". Altså da noen få tommer for høy. Hvor nøye de faktisk er på å håndheve reglene for målene aner jeg ikke, da jeg dessverre ikke er bereist nok :blush: Men veldig trasig å stå på flyplassen/gaten å krangle med en overivrig innsjekkingsvert....

Hihi, tror fem tommer skal gå bra, iallefall når det er i høyden, hadde kanskje vært verre om den var for tjukk. :)

 

Heter seg forøvrig at 5KG er grensa på Widerøe - sist gang hadde jeg med meg over 15KG i handbagasjen...

 

Bjørnli: Hvordan var de der utskiftbare ICUene? Satt de godt fast i sekken, eller var de bare løse?

 

Vel, jeg synes de satt veldig godt, men ikke vanskelig å fjerne heller.

 

 

 

 

Jeg prøvde å kjøpe en Tilopa for 1.5 år siden, men den kom aldri...

 

Francis

 

Hørte noe om problemer fra produsentens side for en god stund siden, kanskje det du havna midt oppe i?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...