Gjest guttenpå18 Skrevet 14. august 2010 Del Skrevet 14. august 2010 Okay så jeg er en gutt på 18år, jeg er jomfru og har kanskje ikke vært en riktig "kjekkas" gjennom min ungdomstid men nå i det siste har jeg begynt og eh.."blomstre" mer for å si det sånn og merker kanskje at det motsatte kjønn viser hakket mer interesse enn før, høhøhø.. Men så har vi disse sykdommene da som jeg er så redde for, jeg hører hele tiden så mye snakk om hiv og aids og "crabs" og mange flere engelske utrykk. Det er mye og holde styr på og jeg er for å være ærlig litt lost i alt dette. Sånn som jeg har forstått det er HIV viruset og AIDS sykdommen eller? Hvilke andre seksuell overførbare sykdommer er det man bør være redd for? Hvordan kan man bli smittet? Hva skjer vis man blir smittet? Har hørt at AIDS har man hele livet og kan aldre ha sex igjen uten kondom for da kan man smitte andre? Kan sykdommer overføres gjennom munnen? Oral sex? Bør jeg alltid bruke kondom på ONS? En kompis av meg med ganske mye erfaring sa at kondom er ganske ut her og at de fleste bare bruker p piller? Herregud jeg blir jo livredd for dette her, det virker jo som om du blir smittet av noe så kan du liksomgodt kappe av deg kuken. Så hva bør jeg være redd for og passe på? Kan noen svare på alle spørsmålene mine hadde jeg satt pris på det:) og ja jeg vet at man kan finne mye informasjon med å google, men synes det blir litt mye og vanskelig å vite hva man skal lese osv. Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 14. august 2010 Del Skrevet 14. august 2010 Det blir "sykt" mye å beskrive i et innlegg, det ville sannsynlig ende opp like usammenhengende som om du skulle ha funnet infoen selv på nett. Men her er en link som gir deg alt du trenger å vite, den er lettlest og lett forståelig: http://www.samliv.net/sos/ ps. alltid bruk kondom med ONS, better safe than sorry. Lenke til kommentar
Elwani Skrevet 14. august 2010 Del Skrevet 14. august 2010 (endret) Vel naturligvis så er jo SEKSUELLT OVERFØRBARE SYKDOMMER overført via sexuelle handlinger HIV er forstadie til AIDS - Og du dør av AIDS. Men med nådagens medisiner så kan du leve et kvalitets liv i manfoldige 10år med AIDS, men tilslutt så dreper det deg. Får du HIV så kan du få medisiner for å ikke utvikle AIDS, men ja det stemmer at får du HIV eller AIDS så er det å ha ubeskyttet sex med noen som IKKE har det, en risiko sport. Med mindre du gir klar beskjed til personen du har sex med at du er smittet med HIV eller AIDS, så kan du faktisk bli bura inne for å smitte noen med vilje, det blir som å gi dem en dødsdom. Det skal litt mer til å bli smittet av HIV en det folk flest tror, og du må ha sex eller blod overføring for å bli smittet. Du kan IKKE få HIV eller AIDS av å kysse med en som har det, jeg vet forøvrig ikke noe om oralsex går innunder kategorien kysse eller sex Her kommer en liste over de mest normale kjønnsykdommene du burde passe deg for Og forresten: Bruk kondom på ONS uansett, p-piller eller ikke, du vil nødig ungå å få en kjønnsykdom eller en unge. Vet ikke hvem som er værst i en alder av 18 EDIT: Mye å lese, men gir deg god info. Alle sykdommene smittes seksuelt. Du har Klamydia: Den mest utbredte av alle kjønnssykdommer i Norge, og spesielt blant ungdom. Ca. 30-40 000 nordmenn har sykdommen i dag (ca. 5-10% av dem under 20 er smittet). Det kan det gå flere uker fra du er smittet til du merker symptomene (noen kan også være smittet uten at de merker det i det hele tatt). Typiske symptomer er svie i urinrøret når du tisser og gråaktig utflod (for både menn og kvinner). Sykdommen kan føre til smerter under samleiet. Menn kan også få hovne testikler og diaré. Klamydia behandles med antibiotika, og det er viktig å komme i gang med behandling så fort som mulig. Siden sykdommen kan spre seg til egglederne hos kvinner og bitestiklene hos menn, kan den føre til sterilitet. Du har Kondylomer: Kondylomer er hvite eller lyserøde vorter på kjønnsleppene, i skjeden eller i livmorhalsen hos jenter og på penis hos gutter. Begge kan også få vorter rundt endetarmsåpningen. Sykdommen er svært vanlig, og mest utbredt i aldersgruppen 17-24 år. Kondylomer er i slekt med fingervorter, men smitten overføres ikke fra fingre, bare ved samleie. Det ser ut til at det er en sammenheng mellom kondylomer og kreft i livmoren. Det er derfor viktig å gå jevnlig til lege for celleprøver dersom en har kjønnsvorter. Mange vet ikke at de har kondylomer og kan derfor komme til å smitte andre. Kondom beskytter! Behandling av kjønnsvorter er pensling, frysing eller brenning – og det gjør ikke vondt! Du må ikke forveksle kondylomer med vanlige utslett som følge av bakterier eller sopp Så har du Herpes genitalis: Herpes skyldes et virus og er i dag den vanligste årsak til sår på kjønnsorganene. Sykdommen skyldes smitte med et virus som kalles Herpes Simplex II (beslektet med forkjølelsessårviruset Herpes Simplex I - så hvis partneren din har dette er ikke munnsex en god idé). Hvis du blir smittet, vil du merke at du klør og blir irritert i et avgrenset område. Så blir området rødt og det kommer noen små blemmer som vokser og sprekker. Disse danner små sår som går sammen til et større. Gutter får oftest herpes foran på penis, jenter rundt skjedeåpningen. Noen får det rundt endetarmsåpningen. Smitten skjer ved seksuell kontakt med en som har herpessår. Smitte skjer bare under utbrudd. Hvis du er blitt smittet tar det rundt en uke før et sår utvikler seg. Det kan gjøre ganske vondt og varer gjerne i to uker før det gror. Selv om såret er grodd, betyr ikke dette at du er kvitt herpesviruset. Viruset overlever i nervecellene, og du kan få nye utbrudd. Noen får utbrudd så ofte som en gang i måneden (varer 4-5 dager), andre en gang i året og noen aldri mer. Det finnes midler å smøre på såret slik at det holdes rent og gror raskere, men det vil aldri forsvinne ut av kroppen. Du må ikke ha seksuell kontakt ved utbrudd, da sprer du sykdommen videre til andre. Det eneste som er farlig med herpes er at nyfødte barn kan få alvorlige skader dersom de smittes under fødselen. Man blir ikke steril av å ha herpes. Husk at herpes kan ligge i kroppen og ikke slå ut før flere år senere - så hvis partneren din plutselig får symptomer betyr ikke dette at han eller hun nødvendigvis har vært utro mot deg. Så har du Gonoré: Gonoré var en vanlig kjønnssykdom før, men er sjeldnere nå. Sykdommen fremkalles av gonokokkbakterier og kan kureres med antibiotika. Symptomene på gonoré likner de en får med chlamydia, men er sterkere og kommer raskere. Vanligvis dreier det seg om svie i urinrøret og når man tisser, og en illeluktende utflod fra skjeden eller penis. Ubehandlet gonoré kan føre til sterilitet eller leddbetennelse. Så har du Flatlus og skabb: Flatlusa lever og trives mellom hårfestene til kjønnshårene, og syptomet er intens kløe. Her legger flatlusa egg og formerer seg. Dersom man lurer på om man har flatlus, kan man studere kjønnshårene sine, og av og til se lusa med egne øyne. Flatlus kan spre seg til alt hår på kroppen, bortsett fra hodehår. Den overføres fra person til person gjennom seksuell kontakt, og i sjeldnere tilfeller også gjennom deling av sengetøy eller undertøy. Mange synes det er flaut å ha fått flatlus fordi det forbindes med urenslighet, men selv de mest renslige kan bli smittet. Det nytter ikke å vaske bort flatlusa. På apoteket kan du få kjøpt flatlusmiddel som sjampo eller krem, og det dreper lusa effektivt. Så har du Syfilis: I dag er sykdommen ganske sjelden fordi vi har antibiotika. Likevel smittes rundt 200 personer årlig. Syfilis skyldes bakterien syfilisspirochete og smitter ved seksuell kontakt. Symptomene på at du er syk er sår på kjønnsorganer, endetarmsåpning eller hals (primærfasen), feber, smertefulle sår i munn eller hals, utslett og eventuelle vorter på kjønnsorganene (sekundærfasen) og store sår som kan skade hjerte, blodomløp, ryggmarg og hjerne (tertiærfasen). Dersom sykdommen er kommet til siste fase, kan den være dødelig. Sykdommen kureres med penicillin. Derfor er det svært viktig med legesjekk dersom du oppdager sår på kjønnsorganene. så har du Trichomoniasis: Infeksjon som skyldes en encellet organisme (trichomonas vaginalis). Den slår ut etter 1-4 uker og overføres ved samleie. Menn kan oppleve at de må tisse oftere eller en lett væske, men vil ofte ikke ha symptomer. Kvinner får en tynn, stinkende, gulgrønn og av og til skummende utflod fra skjeden.. Og sist men ikke mins Hiv/AIDS: Hiv og AIDS er ikke det samme. Hiv er et virus som kan få den dødelige sykdommen AIDS til å bryte ut. Det finnes per i dag ingen behandling mot hiv-viruset. Man kan være hiv-positiv og frisk i mange år før man får aids. Noen hiv-positive vil kanskje aldri få aids, men det vet vi lite om i dag. Symptomene kommer etter noen uker i form av influensasymptomer. Flere år senere opplever du konstant hovne lymfekjertler, feber, svettetokter om natten, hoste, vekttap, kronisk diaré, hudproblemer og trøtthet. Det drives stadig forskning for å finne en medisin som ødelegger hiv-viruset, men dagens medisiner kan i mange tilfeller utsette utbruddet av AIDS så lenge at du kan leve hele resten av livet uten å utvikle denne sykdommen. Smitte skjer ved samleie - enten vaginalt (i skjeden) eller analt (i endetarmen), gjennom infisert blod fra brukte sprøyter (smitte ved blodoverføring skjer ikke i Norge lenger, fordi alt blod fra blodgivere sjekkes nøye), eller fra en gravid, hiv-positiv mor til barnet hun bærer. Smitte skjer ikke ved vanlig sosial kontakt, klemming eller håndtrykk. Hiv-positive kan ha et aktivt sexliv, bare de tar forholdsregler. Det gjelder å praktisere ”sikker sex”, det vil si bruke kondom og unngå munnsex. Endret 14. august 2010 av Elwani 5 Lenke til kommentar
Gjest guttenpå18 Skrevet 15. august 2010 Del Skrevet 15. august 2010 TUSEN TAKK for ett fantastisk innlegg Elwani, det burde helt klart være sticky her! Jeg ser at det finnes litt av hvert ja, men at det ikke virker som det er så grusomt farlig(ivertfall ikke i norge) som noen amerikanske reklamer sier. Jeg skal i vertfall bruke kondom, that's for sure. Har bare ett siste spørsmål om klamydia siden den var den mest vanlige i Norge. Er det sånn at vis man har Klamydia så er man smittet for livet? Eller kan man bli kvitt den? Uansett igjen, tusen, tusen takk for innlegget ditt tror en del av vennene mine kunne hatt godt av å lese dette. Lenke til kommentar
Zarfax Skrevet 15. august 2010 Del Skrevet 15. august 2010 Han skrev at man blir kvitt det med antibiotika så vidt jeg forstår. Meget bra innlegg Elwani! Lenke til kommentar
Elwani Skrevet 15. august 2010 Del Skrevet 15. august 2010 Joda det stemmer det at Klamydia behandles med Antibiotika, og da forsvinner permanent (eller helt til du klarer å få det igjen). Så hvis du har hatt ubeskyttet sex, og får symptomer som fks. svie i urinrøret, utflod eller smerter under samleie, så burde du ta deg en tur til legen, fordi Klamydia kan spre seg til bitestiklene hos menn og føre til sterilitet. Lenke til kommentar
Kokobananas Skrevet 15. august 2010 Del Skrevet 15. august 2010 Så hvis du har hatt ubeskyttet sex, og får symptomer som fks. svie i urinrøret, utflod eller smerter under samleie, så burde du ta deg en tur til legen, fordi Klamydia kan spre seg til bitestiklene hos menn og føre til sterilitet. Vi kan vel si det sånn at man bør teste seg uansett hvis man har hatt ubeskyttet sex og ikke er 100% sikker på at partneren var "rein". Klamydia fører ikke alltid til symptomer (dette gjelder vel mest for jenter, men dermed kan jo gutter ha blitt smitta av ei jente selv om hun ikke har merka noe og ikke vet at hun har klamydia). Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 (endret) Å bli ronka er også 100% ufarlig for begge parter, selv om det skulle være sår og blod tilstede. grunnen er att HIV ikke smitter utenfor kroppen, det må være en direkte overføring. HIV er ironisk nok veldig skrøpelig sammenlignet med andre virus. Endret 24. august 2010 av Simkin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå