Olethros Skrevet 10. august 2010 Rapporter Del Skrevet 10. august 2010 Har lett gjennom både dette og andre forum etter noen som har postet lignende problem uten å finne noe, så tar sjangsen på å lage nytt emne om det. Kort fortalt, Sapphire HD5870 1GB lager svarte og hvite (evt. lyse og mørke) "artefacts" på skjermen i Windows. 3D-ytelsen i Direct3D eller OpenGL er helt upåklagelig og uten disse forstyrrelsene. Problemet oppstår bare hvis Catalyst-driveren er installert og aktivert. Dvs. hvis jeg kjører windows i sikkerhetsmodus ser alt helt greit ut. Skjermbilde av feilen: http://yfrog.com/jdhd5870screencorruption3j Resten av maskinen er som følger: Windows XP x86 SP3 Intel Core Duo E8400 CPU @3GHz 4GB RAM Chieftech "Turbo" series 650W PSU Som det burde fremgå av skjermbildet er det ikke noe som tyder på at kortet er for varmt eller får for lite strøm. Problemet oppstår så snart Windows starter, og det har ingenting å si hvor hardt det blir kjørt i spill e.l. Ting som er prøvd og ikke gjorde det spøtt i forskjell: Oppgradere Catalyst-driverene hver eneste gang det kom nye. Flashe BIOSen i kortet fra versjon 012.011.000.006.034494 til 012.014.000.00.0035264. Reinstallere Windows på ny harddisk. Oppgradere prosessor fra Core2 Duo E6400 til E8400. Bytte/oppgradere minnebrikker. Kjøre kun én skjerm (har vanligvis 2 skjermer på hver sin DVI-port). Har noen andre opplevd lignende problemer med disse kortene? Er det i så fall en maskin- eller programvarefeil? Trodde først det var driverproblemer, men når ikke engang fullstendig reinstallering av Windows hjelper er jeg ikke så sikker lenger. Lenke til kommentar
YojimboVII Skrevet 10. august 2010 Rapporter Del Skrevet 10. august 2010 (endret) Jeg har aldri sett slike artifaks på desktop med mine 5870 kort. Har hørt om det før men ikke lest om det egentlig. Ser ut som du har sjekket alt mulig fra varme til drivere og bios på kortene. Kan faktisk bare hende du har vært uheldig og fått et defekt kort, og hvis du ikke finner noen annen løsning så hadde jeg bare sendt det inn og fått tilsendt et nytt. Kanskje noen andre har hatt akuratt dette problemet før og kan hjelpe deg litt mer enn meg. Edit: Jeg hadde faktisk artir fakts når jeg kjørte 3dmark vantage men problemet mitt var at gamle drivere tullet med de nye så jeg måtte følge en guide for å fjerne alt mulig av ati fra pcn før jeg installerte de nye. Men siden du har reinstallert windows flere ganger så regner jeg med du har installert ati drivere bare 1 gang og ikke flere over hverandre. Endret 10. august 2010 av YojimboVII Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå