Xillian Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 hei! Jeg skal leie ut en kjellerleilighet hvor vi skal dele internett linje. Jeg lurer på om noen har tips for hvilken trådløs router jeg kan bruke for å begrense hastigheten på en PC? (f.eks slik at de ikke bruker opp hele båndbredden til bittorrent) Gjerne også noen tips på hvordan jeg kan avskjerme de fra å kunne browse mitt nettverk? Er det noen spesielle trådløse routere dere kan anbefale som kan dette? Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 Hei. Vet om at ihvertfall noen av Netgear routerne har et eget gjestenett, og masse muligheter til å sette den opp. Kan vel også bruke QOS (Quality of services) for å begrense/dele ut båndbredde til ulike ting. Husker beklageligvis ikke hvilken modell som ble anbefalt, men om du søker litt rundt finner du nok den greit. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 (endret) Netgear wndr3700 f.eks kan man lage opptil flere gjeste nettverk (egne SSID) med egne passord . Og man kan beskytte de mot eget nettverk. http://www.youtube.com/watch?v=fxHBlR5b0so Endret 8. august 2010 av syar2003 Lenke til kommentar
skybertharmp5 Skrevet 9. august 2010 Del Skrevet 9. august 2010 hei! Jeg skal leie ut en kjellerleilighet hvor vi skal dele internett linje. Jeg lurer på om noen har tips for hvilken trådløs router jeg kan bruke for å begrense hastigheten på en PC? (f.eks slik at de ikke bruker opp hele båndbredden til bittorrent) Gjerne også noen tips på hvordan jeg kan avskjerme de fra å kunne browse mitt nettverk? Er det noen spesielle trådløse routere dere kan anbefale som kan dette? eg har nettop såtte opp 2 forskjellige nettverk i huset mitt for eg kjedet meg å eg ville se om eg fant en løsning på problemmet ditt. xD siden du sa at du ikke vil ha di innpå nettverket ditt så har eg såtte det opp sånn som dette et rutermodem, 2 rutere. eg har zyxel p2602 ett eller annet som rutermodem å asus rt n16 å dlink dir 635 som rutere. å ruterene har ikke kontakt med hverandre i hele tatt for eg har satt zyxel i bridge som gir begge ruterne forskjellig global ip... å eg har såttet det opp sånn at dir 635 ikke har mer en 300 i upload å 2500 i download Kbps altså å N16 har ubegrenset trenger ikke å være akkuratt samme model som eg har så lenge di har samme funksjon... Lenke til kommentar
skybertharmp5 Skrevet 9. august 2010 Del Skrevet 9. august 2010 hei! Jeg skal leie ut en kjellerleilighet hvor vi skal dele internett linje. Jeg lurer på om noen har tips for hvilken trådløs router jeg kan bruke for å begrense hastigheten på en PC? (f.eks slik at de ikke bruker opp hele båndbredden til bittorrent) Gjerne også noen tips på hvordan jeg kan avskjerme de fra å kunne browse mitt nettverk? Er det noen spesielle trådløse routere dere kan anbefale som kan dette? eg har nettop såtte opp 2 forskjellige nettverk i huset mitt for eg kjedet meg å eg ville se om eg fant en løsning på problemmet ditt. xD siden du sa at du ikke vil ha di innpå nettverket ditt så har eg såtte det opp sånn som dette et rutermodem, 2 rutere. eg har zyxel p2602 ett eller annet som rutermodem å asus rt n16 å dlink dir 635 som rutere. å ruterene har ikke kontakt med hverandre i hele tatt for eg har satt zyxel i bridge som gir begge ruterne forskjellig global ip... å eg har såttet det opp sånn at dir 635 ikke har mer en 300 i upload å 2500 i download Kbps altså å N16 har ubegrenset trenger ikke å være akkuratt samme model som eg har så lenge di har samme funksjon... burde hvertfall ikke velge dir 635 for eg fant nettop ut at eg kan kun kontrollere hvor mye upload den bruker totalt ikke download... så du burde finne en som kan velge total download å upload... Lenke til kommentar
Xillian Skrevet 9. august 2010 Forfatter Del Skrevet 9. august 2010 Hei og tusen takk til dere begge for gode svar! Jeg skal sette meg inn i disse routerne som er foreslått og se om hvordan det er best å legge det opp. Kommer helt sikkert tilbake med noen flere spørsmål :-) Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 9. august 2010 Del Skrevet 9. august 2010 En litt mer tungvin løsning er å sette opp en pc med 3 nettverkskort og legge inn en eller annen linux distro med funksjonene du trenger Hørt det flere ganger på forumet her at folk går for den løsningen Da har du så si uendelige muligheter, og du kan styre hastighet som du selv vil, og nettene kan skilles helt Ikke testet noe såpass avansert selv.. men hadde en linux pc som router for noen år siden. Lenke til kommentar
Xillian Skrevet 9. august 2010 Forfatter Del Skrevet 9. august 2010 En litt mer tungvin løsning er å sette opp en pc med 3 nettverkskort og legge inn en eller annen linux distro med funksjonene du trenger Hørt det flere ganger på forumet her at folk går for den løsningen Da har du så si uendelige muligheter, og du kan styre hastighet som du selv vil, og nettene kan skilles helt Ikke testet noe såpass avansert selv.. men hadde en linux pc som router for noen år siden. Jeg sitter her og googler litt om det da jeg lurer på om jeg skulle satt opp en proxy på WHS`en (windows homer server) som jeg har i skapet sammen med routerne. Men kunne aller helst tenkt meg å gått for en løsning der routeren fikser det, og gjerne kan logge trafikken. Har funnet en router som heter DWL-8600AP som ser ut som å kunne løse dette (se gjerne dere også da jeg er litt usikker), men den er i ganske dyr (ca 5000) Lenke til kommentar
skybertharmp5 Skrevet 9. august 2010 Del Skrevet 9. august 2010 En litt mer tungvin løsning er å sette opp en pc med 3 nettverkskort og legge inn en eller annen linux distro med funksjonene du trenger Hørt det flere ganger på forumet her at folk går for den løsningen Da har du så si uendelige muligheter, og du kan styre hastighet som du selv vil, og nettene kan skilles helt Ikke testet noe såpass avansert selv.. men hadde en linux pc som router for noen år siden. Jeg sitter her og googler litt om det da jeg lurer på om jeg skulle satt opp en proxy på WHS`en (windows homer server) som jeg har i skapet sammen med routerne. Men kunne aller helst tenkt meg å gått for en løsning der routeren fikser det, og gjerne kan logge trafikken. Har funnet en router som heter DWL-8600AP som ser ut som å kunne løse dette (se gjerne dere også da jeg er litt usikker), men den er i ganske dyr (ca 5000) den var ganske dyr xD eg tror alt det utstyret eg brukte for å sette opp 2 forskjellige nettverk er på rundt 2800 kr men eg hadde alt fra før av... Lenke til kommentar
Xillian Skrevet 11. august 2010 Forfatter Del Skrevet 11. august 2010 Hva med denne? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=576873&view=detailed#ProductTabs Har det jeg søker etter et "navn" ala egenskapene som er spesifisert på denne? DHCP-støtte, lastebalansering, VLAN støttet, Syslog-støtte, oppgraderbar fastvare, MIMO-teknologi, Wi-Fi Multimedia (WMM)-støtte, Quality of Service (QoS), trådløs bromodus Lenke til kommentar
ken8 Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 Ble det noe løsning på dette? Søstern er i samme situasjon som førstemann. De har en leieboer som bruker opp hele linja. Den ruteren som var linka til hos komplett var jo veldig dyr. Er det noen som har erfaring med custom firmware til ruteren? http://www.dd-wrt.com/site/index Mener at man kan styre hastighet til spesielle brukere hvis man legger inn dette. Hvilken ruter skal man velge til noe sånt? Målet er jo å få en stabil og rask ruter. Etter litt lesing, så slang jeg inn et spørsmål her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1125713&st=20&gopid=16208565entry16208565 Lenke til kommentar
Turtlefence Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 Evt kan du ta en talk med leietakeren. Men tekniske løsninger med blinkende lys er også en god løsning ja, så jeg ser dilemmaet. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 Er det ikke best hvis leieboeren sørger for eget internettabonnement? Leiligheten jeg bor i nå delte nett med husereien tidligere, men de fant fort ut at det ikke gikk, så nå har vi vår egen linje. Lenke til kommentar
ken8 Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 Hvis det kun er en tlf linje inn i huset går det an å få 2 ab da? De bor i en tidligere enebolig som er gjort om til 2 bo-enheter. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 14. september 2010 Del Skrevet 14. september 2010 Hvis det kun er en tlf linje inn i huset går det an å få 2 ab da? De bor i en tidligere enebolig som er gjort om til 2 bo-enheter. Det er fullt mulig å få bredbånd uten fasttelefon. Hvordan det er gjort her i huset er jeg usikker på, vi har ikke fasttelefon i kjelleren (der jeg bor) men egen bredbåndslinje. Romkameraten min jobber hos Telenor, og han sa nettopp at hvis du ikke har fasttelefon, legger de en ny linje for bredbånd. Dette koster visst rundt 75 kroner (i måneden), hvis han ikke er helt på villspor. Jeg regner med du får mer og bedre informasjon ved å ta kontakt med Telenor eller andre ISPer. Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 15. september 2010 Del Skrevet 15. september 2010 Mulig jeg tar helt feil her nå.. Men mener å ha hørt at dem fleste telefon kabler i norge ha 2 par med kabler, og som regel kun 1 par som er i bruk.. Så om dette stemmer, så skal det ikke være noe problem å få koblet opp 2 dsl linjer på samme kabel Det som er nevnt om at telenor tar 79kr mnd, det gjelder vel om du har kabel inn i huset, men at den ikke er i bruk fra før, og du velger å kun ha dsl på den og ikke fast telefon.. Om man går inn på en av telenor sine adsl ab, så får man div info om priser, og der står det blant annet at det er 79kr i linje leie, om man ikke har fast telefon på samme linje. ADSL Medium link Og går man på priser inne på den linken, så står det at det koster 300kr for linje oppkobling uten fast telefon. Lenke til kommentar
WarpX Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 Da kan man jo like godt bestille fasttlf med én gang, siden et av abb. koster 79,- /mnd. eller hva det nå var. Lenke til kommentar
Zerqent Skrevet 19. september 2010 Del Skrevet 19. september 2010 Uhm, det er vel generelt imot rettningslinjene til de fleste ISPer å dele internett over flere boenheter. Jeg sier ikke at det ikke er mange som gjør det. Å logge trafikken til de evt leieboerne er også rimelig poengløst, det vil si om du ikke har en fetisj om å spionere på fremmede mennesker. Jeg mener også det er ulovlig å logge om du ikke opplyser om det - og jeg er ikke sikker på om det er lovlig selv om du gjør det.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå