Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Til alle som har en mening om dette:

Hva er Gud?

Er han som ett menneske, dvs. han har en fast form, ett ansikt, han må dra fra sted til sted. Kan han snakke med en fysisk stemme..

Vi er skapt i "deres bilde" ("la oss skape mennesket i vårt bilde) er det det fysiske, eller er det kun bevisstheten vår som er i hans bilde?

Er han bare en bevissthet som ikke har noen form, som vi aldri kan se, som aldri kan se seg selv.. han ligger som ett metaforisk "lag" over alt, til alle tider. Kan han snakke telepatisk direkte til hjernene våre?

Er han noe vi ikke kan definere med vår viten? Har han levd evig, hvorfor skapte han alt for 6000 eller 13 milliarder år siden?

Jeg merker at jeg begynner å befinne meg langt ut over kapasiteten min til å tenke abstrakt her, help me please :)

Hva mener dere Gud er?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mennesket er 'gud' fordi mennesket egentlig har evner til å endre fysisk masse, men vi har bare ikke lært det enda. Det er denne evnen Jesus hadde, derfor ble han kalt en gud.

Disse spekulasjonene er vel litt OT? Hvis du spekulerer i at mennesket egentlig har "magiske" evner som vi enda ikke har lært å beherske. Ønsker ikke å dra de eventuelle spekulasjonene dine videre, da jeg håper på noen oppriktige svar på hva Gud er. :)

Lenke til kommentar

Mennesket er 'gud' fordi mennesket egentlig har evner til å endre fysisk masse, men vi har bare ikke lært det enda. Det er denne evnen Jesus hadde, derfor ble han kalt en gud.

haha, og hvor er bevisene dine for denne påstanden?

on topic: det finnes nok like mange definisjoner av "gud" som det finnes troende, derfor er det umulig å svare objektivt på spørsmålet

Lenke til kommentar

on topic: det finnes nok like mange definisjoner av "gud" som det finnes troende, derfor er det umulig å svare objektivt på spørsmålet

Jepp, men egentlig er jeg på jakt etter meningene til folket :) (Derfor jeg åpner tråden med det)

Lenke til kommentar

Disse spekulasjonene er vel litt OT? Hvis du spekulerer i at mennesket egentlig har "magiske" evner som vi enda ikke har lært å beherske. Ønsker ikke å dra de eventuelle spekulasjonene dine videre, da jeg håper på noen oppriktige svar på hva Gud er. :)

Sier bare les The Lost Symbol, stappfull av fakta rundt dette temaet

Lenke til kommentar

Jepp, men egentlig er jeg på jakt etter meningene til folket :) (Derfor jeg åpner tråden med det)

du vil nok i all hovedsak få to typer svar.

1. de som tror at bibelen er mer eller mindre sann og at gud kan demonstrere at han eksisterer i den virkelige verden.

deres problem er at vi i dag vet at bibelen er en blanding av direkte oppspinn og ufattelig upålitelige myter. i tillegg har fortsatt ikke den allmektige guden deres klart å demonstrere sin eksistens på noen som helst måte.

2. de som tror at gud og vitenskap er to forskjellige ting. "gud" kan ikke måles eller demonstreres (og han har sikkert satt igang big bang og andre ting vitenskapen fortsatt ikke vet.)

deres problem er at hvis gud ikke kan oppdages, hvordan oppdaget de ham da?

Lenke til kommentar

Jeg definerer gud som håp.

Håp om at det er noe mer, håp om at alt egentlig er rettferdig og at alle mennesker kan få det godt -en eller annen gang.

Grunnen til dette er at alle religioner lover deg noe godt dersom man følger religionens regler, det blir akkurat som en slags voksenoppdragelse.

Man lærer dette barn fra dag en, uansett hvor man bor, oppfør deg godt og det får gode konsekvenser og vice versa.

Gud blir det samme for voksne kristne, som julenissen blir for barna.

Synes ikke det er noe galt med det, men folk drar`n altfor langt.

Lenke til kommentar

Gud er en idé. En forklaring på det vi ikke kan forklare. Evt. opprinnelig det vi for mange årtusener siden ikke kunne forklare, men fortsatt er det mange som argumenterer med at siden det er ting vi ikke forstår, så må forklaringen være Gud.

For hvis Gud er ett slags lag som du kaller det. Da er det litt merkelig at han strakte seg ut fra laget og har hatt kontakt bare for lenge lenge siden, og ikke noen ganger (eksempelvis) i året i vår tid. Hvorfor bare de få gangene?

Endret av G
Lenke til kommentar

Sier bare les The Lost Symbol, stappfull av fakta rundt dette temaet

du vil presentere fakta, og så henviser du han til skjønnlitteratur?

Lenke til kommentar

Gud er en idé. En forklaring på det vi ikke kan forklare. Evt. opprinnelig det vi for mange årtusener siden ikke kunne forklare, men fortsatt er det mange som argumenterer med at siden det er ting vi ikke forstår, så må forklaringen være Gud.

For hvis Gud er ett slags lag som du kaller det. Da er det litt merkelig at han strakte seg ut fra laget og har hatt kontakt bare for lenge lenge siden, og ikke noen ganger (eksempelvis) i året i vår tid. Hvorfor bare de få gangene?

Ja, jeg synes det er rart at han manifesterte seg både i brennende busker, sendte engler for å snakke med folk.. før i tiden. Men ikke nå.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Håp om at det er noe mer, håp om at alt egentlig er rettferdig og at alle mennesker kan få det godt -en eller annen gang.

Grunnen til dette er at alle religioner lover deg noe godt dersom man følger religionens regler, det blir akkurat som en slags voksenoppdragelse.

Man lærer dette barn fra dag en, uansett hvor man bor, oppfør deg godt og det får gode konsekvenser og vice versa.

I dag lærer en også at en kan karre til seg det en har lyst på, gjøre mye vondt for andre og til og med drepe andre mennesker. For, sannsynligheten for å komme unna med slike "kriminelle" handlinger er såpass stor.

Vi får slike eksempler servert på sølvfat daglig, med historier om statsledere som gjør ditt og datt uten at det får noen konsekvens for dem, og gjerne gjennom film og TV-spill hvor en kan lære oppskrifter på hvordan og praktisere det ut en del ganger før en selv eventuellt tar steget fullt ut selv. :roll:

Lenke til kommentar

Intelligens er alltid knyttet til et sinn. Vi sier for eksempel at vi tenker et eller annet «i vårt stille sinn». Og vi vet at der hvor det finnes et sinn, finnes det også en hjerne i et legeme med en bestemt form. Det store sinn som står bak hele skaperverket, tilhører derfor en stor Person, den allmektige Gud. Han har riktignok ikke noe materielt legeme, men han har et åndelig legeme. Har en ånd et legeme? Ja, Bibelen sier: «Så visst som det gis et naturlig legeme, gis det òg et åndelig legeme.» — 1. Korinter 15: 44, Johannes 4: 24.

Lenke til kommentar

I dag lærer en også at en kan karre til seg det en har lyst på, gjøre mye vondt for andre og til og med drepe andre mennesker. For, sannsynligheten for å komme unna med slike "kriminelle" handlinger er såpass stor.

Vi får slike eksempler servert på sølvfat daglig, med historier om statsledere som gjør ditt og datt uten at det får noen konsekvens for dem, og gjerne gjennom film og TV-spill hvor en kan lære oppskrifter på hvordan og praktisere det ut en del ganger før en selv eventuellt tar steget fullt ut selv. :roll:

så du/dere annser gud som moralsk opplæring..? er det ikke da et lite problem at de som handler pga. gud faktisk tror han eksisterer på ekte, og ofte tror han har skrevet en hellig skrift som må følges? (jeg vet ikke om du har lest bibelen, men den er langt ifra god moralsk opplæring)

Lenke til kommentar

Intelligens er alltid knyttet til et sinn. Vi sier for eksempel at vi tenker et eller annet «i vårt stille sinn». Og vi vet at der hvor det finnes et sinn, finnes det også en hjerne i et legeme med en bestemt form. Det store sinn som står bak hele skaperverket, tilhører derfor en stor Person, den allmektige Gud. Han har riktignok ikke noe materielt legeme, men han har et åndelig legeme. Har en ånd et legeme? Ja, Bibelen sier: «Så visst som det gis et naturlig legeme, gis det òg et åndelig legeme.» — 1. Korinter 15: 44, Johannes 4: 24.

så du mener at gud er et stort åndelig legeme som har skapt hele universet, og at alle mennesker også har åndelige legemer?

tør jeg spørre akkuratt når i vår utvikling vi fikk dette åndelige legemet, og hvilken grunn vi har til å tro at dette åndelige legemet overhode eksisterer?

Lenke til kommentar

En del i biblen er god moralsk opplæring, mye er det definitivt ikke, men det kan ha passet bedre inn på den tida den ble skrevet. Det ser man jo etterhvert som samfunnet utvikler seg, så følger plutselig ikke de religiøse boka så ordrett lengre, det passer rett og slett ikke inn.

Jeg tror opprinnelig at biblen var enn rettesnor for mennesker, av mennesker og ikke noe guddomelig. I dagens samfunn er den utdatert og ikke noe annet ett slags bizzart og goteskt eventyr.

Hvorfor tror du folk holder på troa si tross alt vitenskapen sier? De er nok innerst inne livredde for å ikke tilfredstille gud.

Endret av McHalvorsen
Lenke til kommentar

En del i biblen er god moralsk opplæring, mye er det definitivt ikke, men det kan ha passet bedre inn på den tida den ble skrevet. Det ser man jo etterhvert som samfunnet utvikler seg, så følger plutselig ikke de religiøse boka så ordrett lengre, det passer rett og slett ikke inn.

dette er et strålende eksempel på at kristnes egen moral, er langt bedre enn "guds perfekte moral". de plukker og ignorerer som de vil.

Jeg tror opprinnelig at biblen var enn rettesnor for mennesker, av mennesker og ikke noe guddomelig. I dagens samfunn er den utdatert og ikke noe annet ett slags bizzart og goteskt eventyr.

vel, "bibelen" består av mange forskjellige tekster som har blitt til på forslkellige måter, av forskjellige grunner, i forskjellige tider. vi må også huske på at "gud" gjennom hele bibelen legger mye større vekt på at vi tilber ham, ofrer til ham og tror på ham, enn han vektlegger at vi oppfører oss godt.

men ja, mange av moselovene er antagelig laget av folk som har prøvd å finne på felles moralske regler.

Hvorfor tror du folk holder på troa si tross alt vitenskapen sier? De er nok innerst inne livredde for å ikke tilfredstille gud.

"pascals wager" holder nok mange tvilere igjen i troen ja

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...