Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vurderer å kjøpe meg en VW Golf 4. Hvilken årsmodell/motoralternativ burde jeg velge!? Hjelp meg!

Anbefalte innlegg

Bilelskere, jeg trenger hjelp. Dette høres kanskje ut som den 434574 posten om førstebil, men har ikke sett noen om Golf her inne.

Har et budsjett pålydende inntil 80000. For de pengene vil jeg ha en femdørs kombi med manuell kasse, firehjulstrekk og kilometerstand under 200000.

Hva kan jeg få for de pengene? Hvilken årsmodell er best? Hvilken motor burde jeg ha, og hva burde jeg se nøye etter ved kjøp av Golf 4 (vanlige problemer/feil)?

Er atten år, og dette er min første bil. Har dere andre forslag så kom med de!

Takk skal dere ha, jeg er evig takknemlig for hjelp :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg eide en Golf 4 2002mod. 1.6 bensin 105HK'er Highline i fem år og dette er den bilen jeg har hatt mest problemer med av ALLE jeg har hatt. Og da har jeg også tatt med eldre biler jeg har eid.

1.6 literen (bensin) er vannvittig slapp og en utrolig kjedelig motor. BASTA!

Jeg kjøpte bilen helt ny og i løpet av de fem årene jeg hadde den så har jeg byttet coiler hele seks ganger. Motoren kunne plutselig finne på og slå seg av i fart hvis man tuklet for mye med cruisekontrollen. Dette skjedde meg på E6 fra København mens jeg lå i 120km/t.

Konstant ulyder i foringer og forstilling.

Lyspærene gikk HELE tiden, og det gikk ikke en uke før jeg måtte bytte pære. Dette gjaldt alle lyktene og spesielt grøftelysene forran. Hovedlysene var av Xenon (ekstrautstyr) så disse holdt.

Plastikkdeksel under motor løsnet for ett godt ord og denne måtte festes to ganger. Den siste gangen den løsnet (den tredje) så reiv jeg den av og kastet den i søpla. Problem løst.

Motorfeil lamper lyste ofte og bilen fusket når det var kaldt. På verkstedet fant dem ikke feilen, og sa bare at jeg kunne kjøre...

Bilen var dog veldig god å kjøre og man satt veldig godt i setene...

Kan ikke annbefale den bilen til noen desverre...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg har hatt Golf I (yes!) i 2 år og Golf III i 6 år. Kvaliteten opplevdes ikke som dårligere på disse enn sammenlignbare biler, men jeg var ikke særlig fornøyd med verkstedene jeg brukte. Har hørt mye rart om Golf IV (og samme generasjons Passat), men hadde ikke hatt betenkeligheter med å kjøpe en Golf V eller helst en VI. Anbefaler budsjettsprekk, ev. å vurdere andre biltyper (men skjønner at det kan være vanskelig når man har bestemt seg).

Lenke til kommentar

Takk for mye bra respons!

Ser her at jeg kanskje bør revurdere valg av bil, men hva bør jeg da gå for? Er det noen som har positive opplevelser med lignende biler?

Kan strekke meg til "budsjettsperekk" inntil 100000 kroner, men den må nok ha 4WD, eller hvertfall kombinasjonen forhjulstrekk+ESP.

Lenke til kommentar

Ser her at jeg kanskje bør revurdere valg av bil, men hva bør jeg da gå for? Er det noen som har positive opplevelser med lignende biler?

Kan strekke meg til "budsjettsperekk" inntil 100000 kroner, men den må nok ha 4WD, eller hvertfall kombinasjonen forhjulstrekk+ESP.

Du får mye større valgmuligheter om du dropper kravet om 4WD. Er det noen spesiell grunn til at du må ha 4WD og ESP?

Lenke til kommentar

Du får mye større valgmuligheter om du dropper kravet om 4WD. Er det noen spesiell grunn til at du må ha 4WD og ESP?

Du sier noe! Golf 4 er ganske god på glatta hvis du har skikkelige dekk! :)

Lenke til kommentar

Hva med en E39? http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=23475966

Komfortable biler som kjører bra, og utseende er slettes ikke verst.

Ikke noe dumt forslag, har forkjærlighet for BMW. Men hvordan er de på glatta? Hytte på fjellet og en oppkjørsel tidlig Soviet verdig krever sitt!

Hytte på fjellet og møkkaoppkjørsel ;) Burde nesten hatt SUV...

Lenke til kommentar

Asfalter oppkjørselen en gang for alle. Kommer jo ann på hvor stor opppkjørselen til hytta er sef.. men sparer du noen tusenlapper på bilkjøp ved at du velger bort 4WD så kan du bruke de sparte pengene på denberømte oppkjørselen. Da sparer du også kjøp av 4wd i fremtiden, og sluttregnstykket bør vel uansett gå opp i opp til slutt... ?

Dessuten så ser det bedre ut, samt at verdien vil stige noe, så alt i alt, så kan det nok hende dette kan lønne seg... vertfall på sikt vil jeg tro. Er bakken bratt, så legg varmekabler med det samme...

Bare en litt uvanlig, men en tanke som kanskje fortjener å bli lest i teorien.. :)

Lenke til kommentar

Asfalter oppkjørselen en gang for alle. Kommer jo ann på hvor stor opppkjørselen til hytta er sef.. men sparer du noen tusenlapper på bilkjøp ved at du velger bort 4WD så kan du bruke de sparte pengene på denberømte oppkjørselen. Da sparer du også kjøp av 4wd i fremtiden, og sluttregnstykket bør vel uansett gå opp i opp til slutt... ?

Dessuten så ser det bedre ut, samt at verdien vil stige noe, så alt i alt, så kan det nok hende dette kan lønne seg... vertfall på sikt vil jeg tro. Er bakken bratt, så legg varmekabler med det samme...

Bare en litt uvanlig, men en tanke som kanskje fortjener å bli lest i teorien.. :)

Ingen dum ide :) Hva tenker du om denne? Du er jo Audi-mann. Er litt skeptisk til faceliften, med tanke på annenhåndsverdi. http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=23805992

Lenke til kommentar

Å kalle meg "Audi-mann" er litt vel modig. Jeg har eid en Audi i snart 6mnd. og det har vel vert VW som er det meket jeg har vært besitter av lengst.

Jeg hardesverre ingen tenknisk kjennskap til å gi råd angående driftsikkerhet etc. angående Audi, men bilen du linker til ser jo ikke så ille ut da... selv om den har noen tusen på telleren...

Jeg blir litt skeptisk når biler er hellakkerte samt tydelig undsomskjørte jeg da... som det eksemplaret du linket til...

Jeg ville kanskje lagt på noen tusen å funnet tilsvarende bil med mindre km. på telleren og ett nyere årstall. Styling/felger etc. kan du alltids spare til å evt. kjøpe i etterkant.

Men det er ingen tvil om at bilen du linket til er flott og se på... Litt vel mye styling kanskje... men det er jo smak og behag...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...