Gå til innhold

En gjemt perle blant gamerlaptops med 14"?

Anbefalte innlegg

Fruen skulle ha en laptop som var liten (13-14"), kunne brukes til spilling og hadde optisk drev. Brukte mye tid på forumet her for å lese etter tilbakemeldinger, erfaringer osv og de samme maskinene dukket opp igjen og igjen, nemlig Acer TimelineX-serien (5280 spesielt) og Asus U45JC / U35JC. Var på nippet til å kjøpe en av disse før jeg kom over denne lille perlen på Siba sine hjemmesider: Asus X42JV-VX022V

ASNBK42JVVX050D.jpg

Img273550097.jpg

Hovedspecs:

• Intel Core i5-430M Processor 2.26 Ghz with Turbo Boost up to 2.53 GHz
  • 4 GB of DDR3 1066MHz DRAM, 2 slots, 8 GB Max
  • 500 GB Hard Drive (5400 RPM); Windows 7 Home Premium (64 bit) Operating System
  • Nvidia G335M Graphics Engine with 1 GB DDR3 Dedicated VRAM; Super Multi Optical Disk Drive; Wireless 802.11bgn
  • 14-Inch HD (1366x768) LED Widescreen Display; 0.3MP Webcam; HDMI Port

I mine øyne så er dette ikke bare en bra generell PC men en killer gamerlaptop på 14". Samme skjermkort som Alienware M11 og den har også Nvidia Optimus-teknologi (bytter mellom Nvidia-skjermkort og Intel-skjermkort for bedre batterikapasitet, varmeutvikling og støynivå). Turboboost-funksjonen overklokker automatisk når det trengs. Det er også pluss at denne maskinen har optisk drev for installering av spill etc., noe mange av TimelineX og andre mindre Asus-modeller mangler innebygget. Har testet denne laptoppen selv mens fruen var ute av huset og den er utrolig digg i bruk. Eneste minuset her er kanskje batteriet men med Battery-modus, holder den rundt 3-4 timer.

Så, tenkte egentlig å gi mange av dere en heads-up på denne. Knallbra kjøp imo.

PS: Siba har nok fått eget produktnr av Asus pga partikjøp, K42JV-X1 er den offisielle maskinen fra Asus (brukte vinter og votter for å finne dette ut) :)

Endret av Goliath
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har taklet de fleste spill uten noen som helt problem egentlig. Har dog ikke testet på ekstern skjerm med høyere oppløsning enn PC-ens native. Den på Komplett har et litt dårligere skjermkort enn denne.

Du får tilsvarende i 15" billigere men i 14" er utvalget svært begrenset og gjerne litt dyrere. Jeg syntes 14" er en perfekt maskin størrelsesmessig og sitter rimelig bra i fanget :)

Lenke til kommentar

Takker for svar! =)

Har nå brukt uttallige timer på ulike forum for å lese meg opp til det beste valget. Hehe.

Nvidia skjermkortet til X42JV - Geforce GT3350m skal visst være noe av det bedre som er der ute.

Så forresten at du hadde postet noe om Optimus teknologien på maskinen. Fant du ut av hvordan du kunne sette maskinen til å velge Nvidia sitt istede for Intel? Leste at man gjorde dette via Nvidia control manager. Men regner med du også har funnet ut av dette til nå :)

Men etter hva jeg leser på nett så er visst denne modellen allerede utfaset. Og da vet jeg ikke om jeg er enig med prisen på 7000kr. Ser også at det bare er Siba som fører denne for tiden. Mon tro om det er verdt å ha litt is i magen i håp om at prisen synker litt til.

Lenke til kommentar

Takker for svar! =)

Har nå brukt uttallige timer på ulike forum for å lese meg opp til det beste valget. Hehe.

Nvidia skjermkortet til X42JV - Geforce GT3350m skal visst være noe av det bedre som er der ute.

Så forresten at du hadde postet noe om Optimus teknologien på maskinen. Fant du ut av hvordan du kunne sette maskinen til å velge Nvidia sitt istede for Intel? Leste at man gjorde dette via Nvidia control manager. Men regner med du også har funnet ut av dette til nå :)

Jeg fant ut hvordan man manuelt kan styre Optimus ja, er under Nvidia sitt kontrollpanel og man kan manuelt definere hvilket program skal bruke hva.

Men etter hva jeg leser på nett så er visst denne modellen allerede utfaset. Og da vet jeg ikke om jeg er enig med prisen på 7000kr. Ser også at det bare er Siba som fører denne for tiden. Mon tro om det er verdt å ha litt is i magen i håp om at prisen synker litt til.

Vel, utgått vet jeg ikke helt da dette en en Siba-spesifisert produktID som nevnt i førstepost. Spesifiskasjonsmessig så er den aboslutt ikke utdatert, tvert om. Hvis man søker K42JV (som jeg mener er Asus sitt offisielle produktID) så er mange reviews fra Mai/Juni. Syntes ikke det er så gammelt?!

Er det noen som vet om det er mulig å koble til et bedre batteri på denne modellen?

Det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Nei mulig jeg har blandet sammen et par maskiner her. Ble mye å holde rede på en stund :) Hehe

Mente det var noen som sa at det hadde kommet maskiner fra Asus med samme/bedre specs og at denne da falt litt bak i rekkene.

Men klart, det kommmer jo noe nytt hele tiden. Bare lurte på om prisen på 7000kr kunne forsvares =)

Hvordan er det med varmenivået på denne? Og er tastaturet godt?

Trenger i hovedsak en studiepc, men at den har muligheter for å drive spill godt er et stort pluss i margen hos meg. Hva har du fått prøvd av nyere spill på maskinen?

Igjen. Takker så mye for svar =)

Lenke til kommentar

Som sagt, spesifikasjonsmessig så er det veldig få 14" som kan matche opp til den prisen.

Det blir selvfølgelig varmt men ikke over den normale. Den har dynamisk klokk på CPU som gjør at den holder seg kjøligere og batterikapasiteten blir bedre. Tastaturet er av typen chiclet (med mellomrom mellom hver tast) og for å være ærlig så passer tastaturet pølsefingrene mine perfekt :) Samtidig hindrer designet smuss og støv fra å komme bak tastene.

Har ikke prøvd så veldig mange spill men grunnet oppløsningen på skjermen er begrenset i forhold til f.eks. 24" skjermer, ville jeg anta at maskinen sluker det meste på high, om ikke ultrahigh.

Lenke til kommentar

Anandtech har faktisk testet en Asus med nesten akkurat samme specs bortsett fra denne PC-en har et litt bedre skjermkort (Anandtech testet med GT325M, denne har GT335M). Samme CPU og samme skjermoppløsning

http://www.anandtech.com/show/2962/asus-n61j-x2-optimus-gt325m-meets-arrandale/5

Gjør ikke dårlig her.

Øvrige sidene er også interessante og batteridelen stemmer godt overens med denne også.

Lenke til kommentar

Noen sider som selger denne maskinen med 7200 RPM harddisk?

Nei, det tror jeg ikke...

Bra spec på Asus X42JV, innpakket i et solid skall, men batt.tiden er relativt dårlig iflg tilbakemeldinger jeg har fått. Rundt 3 timer ved normal bruk ved standard batteriet som medfølger.

Lenke til kommentar

Nei mulig jeg formulerte meg feil der.

Tenker da i henhold til størrelsen, vekten og prisen på maskinen =)

Regner med jeg får bedre maskiner ja, men dog ikke til 7000kr.

Men finnes det bedre alternativer rimelig innenfor disse kriteriene, til ca samme pris, så er jeg interessert ja.

Endret av Skitongen
Lenke til kommentar

Skitongen: GT 335M er langt ifra noe av det bedre som finnes idag. Om noen har hevdet det, har de lurt deg.

Nei, dette er et middelsklasses skjermkort, på linje med Radeon HD 5650.

Nå som det er sagt, så er det ikke så veldig mange maskiner på 14" og under som har et bedre skjermkort i denne prisklassen :)

Lenke til kommentar

Jeg syntes denne oppløsningen passer maskinen bra. Hadde den vært høyere, ville jeg nok ha syntes ting ble for smått på skjermen.

Å gå fra 19" til 14" sier seg selv at det er en vesentlig forandring men man blir vant med 14" også etter hvert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...