Gå til innhold

Nordlys over Sør-Norge, 3. og 4. august!

Anbefalte innlegg

Hei!

Imorgen kveld eller kvelden etter vil en sky av gass fra en soleksplosjon treffe Tellus (jorden). I sør-Norge vil man oppleve noe så usedvanlig som å se et nordlys, på sommeren. Nordlyset vil også være veldig kraftig, i Nord-Norge vil man ikke kunne se nordlyset siden det er lyst der på kvelden nå.

Nordlyset vil være synlig sør for Trondheim. (kilde: VG)

Hvordan fotograferer man Nordlyset?

Du bør sette ISOen på 400/800 dog ikke så det synes mtp støy.

Lukkertid bør ligge et sted på 5-10 sekunder.

Bruk en stor blender, f.eks f/4, men ikke bruk vidåpen da det kan skape vignettering!

Anbefaler også og bruke et stativ siden man bruker lang lukkertid. Fjernutløser kan også være kjekt! :)

For ikke å skape rystelser i bildet kan du bruke en liten papplate. Måten du gjør dette på er og sette lukkertiden på bulb, hold pappplaten helt inntil objektivet, men ikke helt inntil da det kan skape rystelser. Start eksponeringen, vent ett par sekunder, fjern papplaten, tell til antall sekunder eksponeringen skal være på. Når gitt sekunder er gått holder du platen foran objektivet igjen, venter to sekunder og stopp eksponeringen.

Tenker dere kan legge ut bilder her etterhvert som dere får noe :)

Lykke til!

Endret av Natrich
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husk å ta med litt landskap for å gjøre det mer interessant også! Jeg skal ihvertfall bruke enten fjell eller rullesteiner som ligger nede til havet, som blir bakgrunnen tilsammens med himmelen selvfølgelig. Stativ ser jeg på som et must. Så får vi bare håpe på at nordlyset kommer på kvelden da. ;)

Lurer på om det gidder å komme helt ned til Grimstad :hmm:

Endret av Wiciwato
Lenke til kommentar

Faen.

Jeg som hadde gjort meg klar på verandaen til Nordlysfotografering. Stativet er satt opp, øl er tappet i glasset og nøtter av ypperste sort er i skåla. Så presterer Kristen Gislefoss å gi meg tett overskyet vær. Den mannen kan du få gratis av meg...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...