Gå til innhold

Problemer med XFX5870, hjelp!

Binders'

Anbefalte innlegg

Hei,

Har hatt mitt 5870 i noen måneder nå og det har fungert akkurat som det skal. Men i det siste har det fusket litt. Merket det først i CSS og deretter SC2. Det som skjer er at etter en stund med spilling fryser skjermen og blir så svart, noen ganger går den også fra svart til en annen farge, gjerne turkis, gul/grønn eller hvit. Etter dette går det enten tilbake til spillet og fortsetter som normalt eller så må jeg Ctrl+Alt+Del, eller bare restarte hele pc'en. Når det skjer høres det også ut som kortet "starter på nytt" siden vifta endre hastighet. Dette skjer bare oftere og oftere jo lengre jeg spiller. Jeg tenkte først det var varme, men her gått litt bort fra det siden jeg har sjekket temp mens jeg spiller og den ligger på 50-65 avhengig av spillet (det er med vifta på 90%). Tror heller ikke det er drivere da jeg flere ganger har prøvd DriverSweeper og installert nye drivere, uten at det her endret noe.

Har også hatt problemer med at spill har slått seg av og jeg har fått en error som sier at jeg drivern har sluttet å fungere, men har startet igjen, merker dette mest i Dirt 2. Vet ikke om det kan ha noe med saken å gjøre?

Så det jeg lurer på er om flere har opplevd det samme, og om noen har en løsning på problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan høres ut som det kan være en hardware feil på kortet siden temperatur og drivere er sjekket og byttet korrekt.

Jeg anbefaler deg å prøve kortet på en annen maskin å se om feilen følger kortet. Isåfall så kan du bare returnere det og bytte det i et nytt.

Lenke til kommentar

Testa kortet nå i en gamlere maskin, nettopp formatert så maskina er 100% iorden. Prøvde Drit 2 og det samme skjedde igjen. (Jeg brukte DriverSweeper og sørga for at driverne var iorden) Etter en drøy halvtime fryser spillet og skjermen blir svart, men Ctrl+Alt+Del funker. Jeg fikk sjekka temp rett etter det krasjet og da var GPU på 62 grader og CPU på 54 grader.

Noen som har en løsning eller er det bare å vrake det og skaffe et nytt? :cry:

Lenke til kommentar

Knutsen: Han har prøvd i forskjellige maskiner? Hva har CPU med saken å gjøre da?

Til trådstarter: Har du det XFX kortet med referansekjøler eller den med vifte midt på kjøleren?

Den med vifta på midten.

Edit: Knutsen, har ikke prøvd å klokke ned, men CPU'en har aldri vært OC. Så hvorfor den skal være problemet skjønner jeg ikke, og som Randeboy sier har jeg også prøvd med en annen maskin uten bedring.

Endret av Binders'
Lenke til kommentar

Knutsen: Han har prøvd i forskjellige maskiner? Hva har CPU med saken å gjøre da?

Til trådstarter: Har du det XFX kortet med referansekjøler eller den med vifte midt på kjøleren?

Han forteller ikke om han ikke har flyttet CPU?

Og jeg har nok løsningen på spørsmålet, jeg kan med ganske stor sikkerhet si at problemet er skjermkortet. Det har nok minnefeil. Da jeg trodde mitt skjermkort var synderen, så sendte jeg support mail og de svarte at det var nok 100% minnefeil på skjermkortet. Skjermkortet er altså defekt, og du må levere det inn til reperasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...