Gå til innhold

SC 2:Terran, Strategi- og taktikkdiskusjon


Anbefalte innlegg

Ettersom vi har fått en egen underkategori for SC2, tenker jeg at det kunne vært greit å lage noen tråder for å få litt mer spesifisert aktivitet her. Lager derfor 3 tråder; Terran, Zerg og Protoss. Trådene brukes ekslusivt for at spillere som spiller en spesifik rase kan samles i en tråd, og diskutere forskjellige taktikker.

 

--

 

Terran_Icon.jpg

 

Litt lore først:

The terrans are a young technology species with psionic potential. The terrans of the Koprulu Sector descend from the survivors of a 23rd century colonization mission from Earth. Compared to the protoss and zerg, the terrans are highly factionalized and endure frequent wars amongst themselves in addition to the more recent conflicts with their alien neighbors.

The term terran generally refers to the humans descending from the survivors of the "Long Sleep" and consequently to the human inhabitants of the Koprulu Sector. The term may be used synonymously with human and terrans of the Sector may extend its meaning to encompass those not descending from the "Long Sleep".

Humans of the Earth-based United Earth Directorate refer to themselves as humans, mankind or humanity. They are sometimes referred to as terrans by Blizzard Entertainment as well.

Mer terran lore Her

 

Meningen med denne tråden er at alle som spiller terran, har et sted å samles. Hvor vi kan diskutere hvordan splatte ynkelige roaches med våre allmighty siegetanks. Eller hvordan vi skal countre de forbanna stalkerene. Med andre ord; har du lyst til å diskutere SC2 taktikk, men kun for din rase - er dette stedet.

 

Litt kaffesnakk er selvfølgelig også lov, men prøv å hold det spesifisert til terran.

 

For å få en kick-start på tråden, spør jeg like så godt om et råd. Når jeg møter protoss sliter jeg med å finne en balanse, mellom ghosts for EMP, og Marine/Marauders. Ofte blir jeg også så hardt pushet av gateways, at jeg har problemer med å expande på likt nivå som motstanderen. Noen som har forslag til hvordan jeg kan countre dette?

Endret av Ajaco
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Terran er en rase som er lett å lære seg, men vanskelig å utnytte fullt potensiale. Etter min mening den beste rasen på spillet, av den enkle grunn at den har noen helt herlige våpenutviklinger, og den perfekte balanse mellom styrke og kostnad. Dessuten er terran lett å masseprodusere, og har noen av de beste defensive styrkene. Kan ikke sammenligne en bunker, missile turret og en seige tank satt satt sammen, med de andre rasenes defensive strukturer.

 

 

Så til spørsmål og svar:

Generelt sett... Snikangrep med reaper syns jeg fungerer fint. De er effektive mot bygninger også. Ellers kan du supplementere med vikings, som er gode støttetropper bare generelt i angrep.

 

Kommer det til å bli pushet, bare å få opp et forsvar så fort som mulig, deretter utvide seg fra en fullt operativ base. Det jeg pleier å gjøre, men så vet jeg hvordan jeg skal spille defensivt. Var mye nytt å lære seg med nye typer tropper i SC2, så vi får bare se hvordan det går.

 

Mot zerg, så er ellers baseangrep med hellions og vikings noe av favorittene mine. De er raske og ødeleggende. Pass på å kjøre inn vikings først, så de kan eliminere luft trusselene med en gang. Ha hellions liggende rett bak og ta seg av angrep. Når du så har kommet deg nogenlunde inn i basen, sett ned vikings, slik at de ikke blir skutt ned av defensive bygninger på bakken.

 

Selvfølgelig finnes det mange måter å kontre dette på, men den sterke siden ved disse taktikkene er rask respons. OBS: Må styres.

Endret av Nafanua
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711

Hvilke terranunits og bygninger kan se cloakede fiender? Var overbevist om at Sensor Towers kunne se de, så jeg ble mildt sagt knust av et par dark templars igår.

 

Finnes det forresten en fin oversikt over alle unitene og hva de kontrer og vice versa som man f.eks kan printe ut og ha vedsiden av seg?

Lenke til kommentar

Er man temmelig ny i spillet hadde jeg lett fokusert på å få masset SCV'er og Marines. Har du nok Marines(maks oppgradert; 3 weapon, 3 armor, skjold og stimpack) med Medivacs som backup kan du stort sett knuse alt du kommer til å møte i en macro kamp(høyt økonominivå), med unntak av en haug med Siege tanks.

 

For nybegynnere er det ofte vanskelig nok å få bygget nok SCV's og antall barracks med add-on, så start med basic ting. Men viktigst av alt, ikke glem å scoute kartet! Får motstanderen expandet mer enn deg, vil han som regel alltid ha bedre økonomi, og mulighet til å pumpe ut units kjappere enn deg.

Lenke til kommentar

Må bare si at jeg er helt forelska i Thors... destruktiv kraft... Kombinert med et par battlecruiseres, halleluja og KABOOM!

 

Ikke veldig ofte man kommer over tiden til og bygge en hær bestående av dem online.

 

Spilte to kamper hvor jeg bygget to baracks og kjørte på med 4 reapers. Mens jeg sendte dem avgårde begynte jeg og bygge factory og starport. Men fant ut at alt jeg trengte var de 4 reaperne. Må ha hatt flaks, for når jeg tenker over det er det ganske lett å kontre med marines :p (noe de ikke hadde rukket og bygge siden begge motstanderne massa barackser med addon)

 

Ellers har jeg erfart at det fungerer dårlig og bygge baracks og gå rett for factory og siege tanks uten og bygge noen marines. Sier kanskje seg selv >.<

Lenke til kommentar

Hvilke terranunits og bygninger kan se cloakede fiender? Var overbevist om at Sensor Towers kunne se de, så jeg ble mildt sagt knust av et par dark templars igår.

 

Finnes det forresten en fin oversikt over alle unitene og hva de kontrer og vice versa som man f.eks kan printe ut og ha vedsiden av seg?

 

Ravens er uten tvil det beste våpenet du har mot cloaks. Bruk også sensor sweeps. DT kan være relativt farlig uten ravens

Lenke til kommentar

Noen som har erfaringer ang. hvilke units som er mest effektive mot interceptors? Hadde en match i går hvor jeg var totalt forsvarsløs da motstanderen kom med 6 Carriers og spammet interceptors. :hrm:

Ikke skyt interceptors, skyt carriers direkte.

 

Corruptor/Void Ray/Viking er et godt alternativ mot carriers. Om det er late game er en saftig yamato canon heller ikke dårlig.

Lenke til kommentar

GrandMaPwnZ's guide for Terrans.

 

 

 

De mest standare builds.

 

Bio: En hær bestående av hovedsakelig infanteri, nemlig Marines, Marauders og Ghosts.

Mech: En hær av metall, dvs at de unitsene du konsentrer deg om kommer ut av Factoryen. Hellion, Tanks og Thors.

1-1-1: Vil si at man bygger en av hver produksjonsbygning (Barracks, Factory, Starport)

 

Generelle huskeregler.

 

I alle mine guides vil SCV-produksjonen gå konstant. Det vil si at man alltid skal ha en SCV som er på vei ut av command centeret.

 

Man skal i praksis queue så lite som mulig. Dvs at man helst kun skal trene en unit om gangen. Dette er spesielt viktig tidlig i gamet. Hvis du setter opp en kø på 3-4 SCVs tidlig i gamet er det et stort problem. Disse pengene skal brukes til å bygge supply depots, barracks og liknende.

 

Disse tipsene er veldig vanlige builds og langt i fra noen fasit. Dette er bare generelle føringer for en god build.

 

Standard åpningsbuild.

 

Denne åpningene er felles for alle 3 taktikkene.

 

Supply Depot - Barracks - Refinery - Orbital - Supply Depot

 

Supply Depot bygger du med den SCV’en som kommer ut når du har 9 supply. Denne SCVen rallyer du mot rampen din (hvis du har en) om du ønsker å bygge en mur. Mur kan være svært hjelpsom på lavere nivå ettersom mange spillere har en tendens til å bare hive units på deg. Når Supply Depot er ferdig må SCVen din stå der et par sekunder, mens du venter på å få 150 mineraler til å bygge Barracks. Du bør påbegynne bygningene dine det sekundet du får nok penger til å lage den. Derfor bør arbeideren din stå klar når du får nok penger. Når du har startet din Barracks vil du ganske snart få 75 mineral som du bruker til å bygge et Refinery. Dette skal også skje det øyeblikket du får 75 mineraler. Når Refineryet er ferdig må du sende to ekstra SCVs på den med en eneste gang slik at du har 3 SCV’s som skaffer gass. Nå er snart din Barracks ferdig og da skal du ha en ganske god klump med mineraler. Barracksen din skal i prinsippet bli ferdig samtidig som en SCV akkurat slutter å trene (dette setter krav til at du har hatt konstant SCV-produksjon). Akkurat når Barracksen er ferdig, bygger du Orbital og 1 Marine. Deretter en Supply Depot slik at du ikke blir supplylocket.

 

Denne åpningen er helt standard og kan i prinsippet brukes som en god start for de aller fleste builds.

 

 

Terran vs Zerg:

 

Mot Zerg har du svært mange valgmuligheter. Alle de tre buildene som er nevnt ovenfor kan brukes med hell. Selv bruker jeg hovedsakelig mech og 1-1-1. Vil derfor konsentrer meg om disse to.

 

Mech:

 

Først standard åpningsbuild. Så venter du til du har fått hundre gass og i det øyeblikket du har hundre gass hiver du ned din Factory. Etter din Factory trenger du et Refinery til og dette skal du nesten kunne bygge samtidig som Factoryen. Det som er viktig er at Refinery nummer 2 ikke forsinker din første Factory eller SCV-produksjon. Når Refinery nummer 2 er ferdig hiver du 2 SCVs til på den og så kan du bygge din andre Factory når du føler deg komfortabel med det (bør ikke være alt for lenge etter at du har 100 ekstra gass). Så kan du velge om du vil ha 2 Tech Labs eller 1 av hver. Jeg pleier å bruke en av hver slik at jeg får ut en del Hellions i tillegg som kan roaste Zerglings. Etter hvert trenger du en Armory og en Starport, slik at du kan bygger Thor og Ravens. Husk å skaffe Siege Mode + Hellion-upgrade (hvis du har en del av dem)

 

Scouter du en Spire? Da kan du enten prøve å få en Thor (bare hvis du har tid) eller skaffe deg turrets ved hjelp av en Engineering Bay. I dette tilfellet er det viktig at du får en del Marines som kan beskytte hæren/SCVene dine. En Reactor på Barracksen kan være svært lurt.

 

Scouter du en Banelings Nest? Det er på tide at du får panikk hvis du scouter en slik og ikke har en ålreit hær. Stopp produksjon av det meste og bygg noen Barracks bak Supply Depotene dine slik at de ikke kan ødelegge muren din veldig enkelt. Hvis du har tid kan du fly bort en Factory eller noe.

 

Scouter du en Roach Warren? Kjør på vanlig, men få ut en Raven ganske fort slik at de ikke kan grave seg under tanksene dine. Hvis du har planer om å turtle hardt kan sikkert et par velplasserte turrets være mer enn nok før du beveger deg ut.

 

1-1-1:

 

Først standard åpningsbuild. Så venter du til du har fått hundre gass og i det øyeblikket du har hundre gass hiver du ned din Factory. Deretter trenger du refinery nummer 2 så fort du har 75 mineraler. Når din Factory er ferdig skal du ha 100 gass. Disse bruker du til å bygge Starport. Hvis du skal rushe til Banshees kan det være en god ide å gjemme den litt vekk slik at de ikke får detection alt for fort. Ikke la dem scoute Tech Laben din

 

Herfra står du veldig fritt.

 

Skaffe deg en stor hær bestående av tanks og marines med litt Raven/Banshee-support og angripe motstanderen.

 

Bygge et par Banshees og harrase med eller uten cloak. Her er det viktig at du har et godt forsvar ettersom mange vil sende hele hæren sin på deg om de mister for mange droner. Tanks med Siege Mode bak en mur er i slike tilfeller uvurderlig.

 

Har Zerg Mutas? Spam marines.

 

Har Zerg Banelings? Forsterk muren og camp bak den.

 

Har Zerg Roaches? Ikke la muren din være åpen før du vet hvor soldatene hans er.

 

Terran vs Protoss

 

Mot Protoss kan man også bruke samtlige av de 3 vanlige taktikkene. Selv prøver jeg å holde meg til bio og 1-1-1 ettersom mech kan være ganske lunefullt og det er lett å bli angrepet når du er ute av posisjon.

 

Bio:

 

Først standard åpningsbuild. Deretter bygger du en Barracks til samt skaffer deg en Tech Lab på den første barracksen din. Når Tech Laben er klar kan du begynne å bygge en hær. Så fort du har 150 mineraler som ikke har noe spesielt annet formål hiver du ned Barracks nummer 3. Selv pleier jeg å kjøre Tech Lab - Reactor - Tech Lab som mine påbygg. Dette kan endres i henhold til hva du scouter. Ser du en Stargate kan det være lurt med flere Marines. Når du bygger din Ghost Academy bør du få din andre gass ganske fort etter at den er påbegynt fordi Ghosts koster så mye gass. Når det gjelder upgrades fra Tech Lab pleier jeg selv å gå for Stim Pack på den første Barracksen og Concussive Shells på Barracks nummer 3. Det pleier å være lurt å vente med å angripe til du har både en Ghost med EMP og Stim Pack.

 

Scouter du Dark Templar? Engineering Bay og turrets ved rampen, mens du kjapper deg til Ravens. Han har sannsynligvis svært mangelfull hær ettersom Dark Templars er ganske dyre.

 

Scouter du Collosus? Skaff deg en Starport og hiv ut et par Vikings. 4-5 stykker pleier å være mer enn nok.

 

Scouter du Immortals? Ghosts med EMP.

 

Scouter du High Templar? Ghosts med EMP og Cloak. Cloak gjør slik at High Templars ikke kan feedbacke deg.

 

1-1-1:

 

Først standard åpningsbuild. Så venter du til du har fått hundre gass og i det øyeblikket du har hundre gass hiver du ned din Factory. Deretter trenger du refinery nummer 2 så fort du har 75 mineraler. Når din Factory er ferdig skal du ha 100 gass. Disse bruker du til å bygge Starport. Hvis du skal rushe til Banshees kan det være en god ide å gjemme den litt vekk slik at de ikke får detection alt for fort. Ikke la dem scoute Tech Laben din.

 

Scouter du Dark Templar? Bygg en Raven og push ut med den styrken du har der.

 

Scouter du Robotics Facility? Banshees kan være komplisert.

 

Scouter du Mass Stalkers? Ravens med Point Defense Drones er uvurderlig.

 

Scouter du Void Rays? Vikings fungerer bra.

 

Terran vs Terran

 

En match-up hvor scouting er det aller viktigste. De aller fleste vil gå mech eller 1-1-1. Bio er problematisk hvis ikke du kjører kun Marauders. Selv da er det en taktikk som ikke er optimal. Tanks river infanteri i stykker.

 

Mech:

 

Man starter som man gjør i alle de andre match-upene hvor man bruker mech. I dette tilfellet må man være veldig forsiktig hvis du ser Vikings ettersom disse kan skaffe line-of-sight til motstanderens Tanks. Du kan ha så mange Tanks du bare vil hvis de ikke kan se motstanderen. Man må også være obs på Banshees ettersom man har usedvanlig lite anti-air. Et par turrets i minerallinja kan stoppe dette ganske effektivt. Angriper han deg med veldig mange Banshees (så mange at du ikke kan stå i mot) ville jeg angrepet basen hans så fort som mulig ettersom han har investert så mye i Banshees at han umulig kan ha en stor hær. Mens dette foregår løfter du alle bygningene dine slik at du ikke blir eliminert. Skaff deg en eneste Viking og angrip Bansheene/hans flyvende bygninger.

 

1-1-1:

 

Build-orderen er som den alltid er ved 1-1-1.

 

I dette tilfellet har du to taktikker som er de mest brukte. Mass-Vikings eller Banshee-harras. Når det gjelder Mass-Vikings er dette en taktikk som brukes for å gi Tanksene dine line-of-sight slik at du kan angripe hans arme, samtidig som han ikke kan angripe dine Tanks.

 

Når det gjelder Banshees er det viktigste at du ikke lar han scoute din Tech Lab. 2 Banshees med Cloak kan veldig enkelt ta livet av samtlige SCVs hvis motstanderen ikke har detection. Har han marines er det de første unitsene du angriper, slik at han ikke får drept deg når han har energy til scan. Ser du at han prøver å nærme seg deg med mange Marines/Vikings skal du ikke se bort i fra at motstanderen prøver å posisjonere seg for en scan. Fly av gårde slik at dette ikke blir et problem. Hvis du konstant beveger deg er det mye som skal til for at han får gjort spesielt mye skade på dine Banshees.

 

1 replay av hver match-up følger:

 

Multiplayer.rar

 

 

 

Endret av GrandMa
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...