Horrorbyte Skrevet 31. juli 2010 Del Skrevet 31. juli 2010 Heisann godtfolk. Alle bildene jeg tar med speilrefleksen (Pentax k200d, 18-55 mm kit-objektiv) får en liten diffus "flekk" nede til høyre. Dette ødelegger ofte bildene, eller fører i det minste til unødvendig arbeid, så jeg vil gjerne få klarhet i hva det skyldes. Jeg tenkte selv at det kunne være et lite merke på objektivet, men etter gjentatte forsøk på å forsiktig gå over hele glassflaten kan jeg nå ikke se noe mer der. Er det noen som har en idé om hva det kan skyldes, og hvordan jeg isåfall kan få fikset det? Det var ikke slik da jeg kjøpte kameraet, og jeg har dessverre ikke mulighet for å teste et annet objektiv på huset. Se vedlagt bilde for et eksempel. Prøv å se bort fra det faktum at skapet jeg tok bilde av sikkert kan trenge en omgang såpe og vann. Lenke til kommentar
Fulgu Skrevet 31. juli 2010 Del Skrevet 31. juli 2010 Den ligger nok på selve kamerasensoren ("filmen"), eller kanske innerste glasselement i objektivet. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 31. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2010 Er det i så fall noe jeg kan gjøre noe med selv? Lenke til kommentar
danielhornaes Skrevet 31. juli 2010 Del Skrevet 31. juli 2010 Dette ser ut som støv på sensoren ja, jeg har samme problemet selv (med alle mine objektiver). Løsningen er nok å rengjøre sensoren på et vis, sørg for å aktivere sensorristing i kameraet, dersom det finnes. Om dette ikke er nok må du nok til med luft eller våtrens. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 31. juli 2010 Del Skrevet 31. juli 2010 Dette er jo ikke noe som burde overraske noen! Sensoren bør renses mange ganger i året. I hvert fall om man bruker kamera mer enn til Jul... Jeg anbefaler Dust-Aid Platinum som er en flat silicon-ting som presses svakt mot sensoren og kleber med seg støvet. Det fjernes så fra silicontingen ved å presse den mot en teip-aktig flate etterpå. Det virker bedre enn noe annet jeg har prøvd! Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 31. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2010 Du ville blitt overrasket over hvor mye som overrasker meg, ozone... Takk til alle som har svart. Jeg får ta meg en tur innom Japan Photo og kjøpe et slikt kit. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 31. juli 2010 Del Skrevet 31. juli 2010 Sensoren bør renses mange ganger i året. Ikke engang mitt (tidligere) Nikon D40 trengte rens (utover blåsing med øreskyllepumpe). E-P1 har ikke engang behøvd det. Og jeg skifter objektiv ofte, og jeg bryr meg lite om hvor jeg gjør det. Men, noen ganger må man rense med våtrens, ja. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 31. juli 2010 Del Skrevet 31. juli 2010 Prøv først med en rocket blower/øreskyllepumpe - det meste lar seg blåse vekk uten at man skal måtte ty til våtrens. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 31. juli 2010 Del Skrevet 31. juli 2010 Prøv først med en rocket blower/øreskyllepumpe - det meste lar seg blåse vekk uten at man skal måtte ty til våtrens. Helt enig! Våtrens er potensiellt det "farligste" for sensoren, og ofte legger det igjen striper av "residue" (i mangel av et passende norsk ord), og det har jeg unngått etter jeg oppdaget Dust-Aid Platinum. Den er faktisk ikke våtrens, men helt tørt, og benytter en form for statisk klebe-effekt. Den tar altså ikke bare det løse støvet man lett kunne blåst vekk, men også det som sitter fast! Uten å gni noe vått griseri utover sensoren. Fordel nummer to er jo at støvet blir hentet ut av kamera! Når man bare blåser, så fyker det jo bare rundt i kamera, og finner kanskje fort veien tilbake til den statisk ladde sensoren... Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 31. juli 2010 Del Skrevet 31. juli 2010 Sensoren bør renses mange ganger i året. Ikke engang mitt (tidligere) Nikon D40 trengte rens (utover blåsing med øreskyllepumpe). E-P1 har ikke engang behøvd det. Og jeg skifter objektiv ofte, og jeg bryr meg lite om hvor jeg gjør det. Men, noen ganger må man rense med våtrens, ja. Ja, slik gummi-pumpe fra apoteket gjorde underverker da jeg for første gang gjorde sensor-rens nå nylig, hadde grudd med for oppgaven, men det var ingen sak...fulgte den greie oppskriften som stod i manual-boken min. Så dette skal jeg gjøre regelmessig nå, ved behov. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 31. juli 2010 Del Skrevet 31. juli 2010 Dette ser ut som støv på sensoren ja, jeg har samme problemet selv (med alle mine objektiver). Løsningen er nok å rengjøre sensoren på et vis, sørg for å aktivere sensorristing i kameraet, dersom det finnes. Om dette ikke er nok må du nok til med luft eller våtrens. Med luft får jeg håpe du ikke mener og bruke trykkluft fra en kompressor/aerosolboks,denne type luft kan inneholde både oljer og partikler som kan ødelegge sensoren pluss at du kan få kondensproblemer da du blåser kald luft direkte på sensoren. En manuell luftpumpe beregnet for denne type jobb er det beste og begynne med,hvis det ikke fungerer må du til med en våtrens. men det har du fått hørt noen ganger nå ja Jeg bruker en form for støvsuger "vakuum-injektor" til og holde huset rent innvendig. Lenke til kommentar
fluefiskern Skrevet 31. juli 2010 Del Skrevet 31. juli 2010 hmm, trykkluft for elektronikk fungerer glimrende til å blåse rent i kameraet mitt i alle fall Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 1. august 2010 Del Skrevet 1. august 2010 hmm, trykkluft for elektronikk fungerer glimrende til å blåse rent i kameraet mitt i alle fall Prøv og holde munnstykket/forlengelserøret helt inntil sensoren og spray en stund,rask nedfrysing av sensoren er ikke bra. Men og holde den litt ut fra kameraet og blåse korte støt er ikke farlig. Og bruk trykkluftsprayboks som tilfredsstiller medisinske krav på renhet. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. august 2010 Del Skrevet 1. august 2010 (endret) Dette ser ut som støv på sensoren ja, jeg har samme problemet selv (med alle mine objektiver). Løsningen er nok å rengjøre sensoren på et vis, sørg for å aktivere sensorristing i kameraet, dersom det finnes. Om dette ikke er nok må du nok til med luft eller våtrens. Pentax K200D har sensorristing. Den bruker bildestabilisatoren til å riste sensoren slik at støvet faller av. Vanligvis må det ristes mange ganger for å få av støv. Du finner det langt nede i Set-up-menyen. Der står det "Dust removal" og du har mulighet for å riste en enkelt gang eller riste hver gang du slår på kameraet. Jeg har K200D selv og lar kameraet riste sensoren hver gang jeg slår på kameraet. Det holder sensoren ren det meste av tiden. Jeg bruker likevel "swab" en gang i året eller to hvis det sitter gjenstridig støv der. Endret 1. august 2010 av Simen1 Lenke til kommentar
Anew Skrevet 1. august 2010 Del Skrevet 1. august 2010 Jeg hadde et par gjenstridige flekker på sensoren min tidligere i sommer. Siden jeg har litt problemer med å gjøre som man blir fortalt (hundrevis av kroner på våtrens etc) hentet jeg en Q-tip på badet, og fjernet dem. Det gikk helt fint (selv om en av prikkene krevde litt innsats). Anbefales kun om man er risikovillig. Lenke til kommentar
Cax Skrevet 1. august 2010 Del Skrevet 1. august 2010 Ikke engang mitt (tidligere) Nikon D40 trengte rens (utover blåsing med øreskyllepumpe). E-P1 har ikke engang behøvd det. Og jeg skifter objektiv ofte, og jeg bryr meg lite om hvor jeg gjør det. Men, noen ganger må man rense med våtrens, ja. E-P1 har i likhet med alle andre 4/3-kameraer det såkalte SSWF foran sensoren, og det skal en del til for at noe skal sette seg. Det er ikke det at det ikke kan skje, men SSWF hjelper veldig. Jeg tror Canon har prøvd seg på noe tilsvarende, men når man ser hvor mye snakk det er om sensorrensing her på forumet, så er det tydeligvis ikke veldig utbredt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå