asicman Skrevet 31. juli 2010 Del Skrevet 31. juli 2010 På Dagbladets nettsider kan man lese: "NRK-lisensen kan bli erstattet med en avgift på pc'er og mobiltelefoner isteden - fordi publikum ser stadig mer tv på andre plattformer enn tradisjonelle tv-apparater." Det var ille at de som ikke så på NRK men hadde TV måtte betale lisens. Men de var i mindretall (de som bare ser på andre kanaler eller DVD) i forhold til det store antallet som bruker PC og mobiltelefon til andre ting enn å se på NRK. Dette er et fullstendig idiotisk forslag. Nå må man altså lage et system hvor det rapporteres til myndighetene når man kjøper mobiltefon eller PC. Folk bytter mobiltelefon i mye større grad enn man TV så det blir mye mer rapportering enn for TV. Hva med f.eks. de som får mobiltelefon eller PC på jobb for å være tilgjengelige eller for å jobbe hjemmefra. Skal disse også pålegges NRK avgift? Hvordan defineres en PC? Jeg har en server hjemme uten skjerm hvor jeg ikke kan se NRK, skal den ha NRK avgift? Hva med en løs skjerm, skal den ha avgift? Hva når disse kjøpes hver for seg? (Det var kanskje et dumt spørsmål siden de sikkert vil ha avgift på alt, t.o.m. skruene du bruker å skru fast hovedkortet med). Dette vil øke prisene på mobiltelefoner og PC'er i Norge. Mange vil kanskje bestille fra utlandet, eller enkelte smugle PC'er og mobiler. Da vil man bruke penger på NRK kontroller og innkvreving som i dag. Det hadde vært enklere med en egen NRK skatt, men aller helst hadde jeg sett at NRK ble betal-TV og at nrk.no ble et nettsted hvor man registrerte seg og betalte for innholdet. Jeg har aldri sett på TV på nrk.no, verken på PC eller på mobiltelefon. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 31. juli 2010 Del Skrevet 31. juli 2010 Mye vil ha mer, vet du. De vil "heldigvis" begrense det til én avgift per husstand, men likevel. Lenke til kommentar
Jonern Skrevet 31. juli 2010 Del Skrevet 31. juli 2010 Snakk om krisemaksimering sier jeg. Som Runar sier er det bare snakk om en avgift per husstand, dvs. at i praksis, hvis du allerede har TV i dag og betaler lisens så bør det jo strengt tatt ikke bli noen forskjell. Det er også snakk om at det ikke blir en ren NRK-lisens, men at en del av avgiften vil gå til NRK. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 31. juli 2010 Del Skrevet 31. juli 2010 Idiotisk forslag, rett og slett. Hadde man omgjort hele lisensen til å bli betalt vi skatt som alt annet, så hadde ingen giddet å irritere seg over at driften av NRK blir betalt av skattebetalerne. Det er mye man aldri bruker som betales via skatten, men de færreste irriterer seg over det. Men i stedet velger man å gjøre om avgiften på en slik måte at enda flere kommer til å bli motstandere av den. Jeg tipper imidlertid at forslaget kommer til bli stemt nord og ned av regjeringen. Tenk bare på hvor mye dette vil koste NRK, penger som de i stedet kunne brukt på lage TV-programmer. Man må jo stryke alle lisensbetalerne fra betalingslista, og så gå rundt og sjekke hvem som allerede har mobiltelefon og PC. De fleste har det, men de færreste vil gidde å rapportere at de har det med mindre det kommer en kontrollør på døra for å sjekke. Lisensen var i utgangspunktet ment å bli betalt på denne måten, ettersom så få hadde TV. Derfor var det feil å kreve at hele befolkningen skulle betale for de få sine goder. Men nå finnes det minst én TV i nesten alle hjem i Norge. Og det er jo også en annen ting. Hadde NRK lisensen blitt betalt via skatten på "normal" måte, ville NRK spart flere (titalls?) millioner i året på å avskaffe lisensavdelingen, og alle kontrollørene som flyr rundt og plager folk på kveldstid. Nei, jeg er ikke motstander av NRK. Men jeg er motstander av måten som NRK finansieres på. Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 31. juli 2010 Del Skrevet 31. juli 2010 NRK må finansieres gjennom statsbudsjettet. Dagens ordning er usosial og rammer de med dårlig råd langt hardere enn de med god råd. Hvis dette plutselig skal gjelde alle (når det nå inkludrerer mobil og pc) så bør det gå gjennom skatt, da kan man legge ned lisenskontoret og spare penger. Hvor rettferdig hadde det vært om alle betalte 200000 i skatt punktum? Dagens ordning må avskaffes. 3 Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 31. juli 2010 Del Skrevet 31. juli 2010 Hadde man omgjort hele lisensen til å bli betalt vi skatt som alt annet, så hadde ingen giddet å irritere seg over at driften av NRK blir betalt av skattebetalerne. Det er mye man aldri bruker som betales via skatten, men de færreste irriterer seg over det. Men i stedet velger man å gjøre om avgiften på en slik måte at enda flere kommer til å bli motstandere av den. Det velger det selvsagt fordi det betyr MER penger til NRK. Jeg har i flere år mistenkt at de kom til å gjøre dette. Hadde man finansiert NRK via statsbudsjettet, så ville Stortinget sannsynligvis tenk "Hei, vent litt. NRK sluker milliardbeløp. Hva med å kutte dette drastisk og bruke det på helse?" Hvilket faktisk er en GOD ide. Og derfor er NRK for en særordning, uansett hvor mye den ordningen svir for nordmenn med dårlig råd. Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 31. juli 2010 Del Skrevet 31. juli 2010 (endret) Klarer ikke nrk og drive økonomisk for ansvarlig under nå dagens vilkår så får de endre seg, som alle andre private bedrifter må- Lønner det seg ikke kan de velge - senk lønninger. - steng NRK2/3. - steng div radiokanaler. - si opp folk. - legg ned kontorer, sett sammen til støre enheter. mindre utgifter i henhold til leie av bygg osv.... - outsourcing. Men i alle norske statlig selskaper skal jo ikke gå konk uansett hvor ulønnsomme de er. se bare på SAS de Sverige har gitt opp, Norge pøser inn 2mrd. La nå SAS gå konk så Lufthansa kan kjøpe opp restene uten fagforeningene, som har brukket SAS. Akkurat samme som fagforeningene brakk GM i USA. og de selskapene som går bra som Statkraft tar staten 99% av all fortjeneste, Si meg hvordan skal de vær på toppen da? de har da ikke penger til og investere i ny utvikling. For all del legg nrk under skatten, men NRK må også gjøre noe av jobben ved og senke sine utgifter. Endret 31. juli 2010 av -Night- Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 31. juli 2010 Del Skrevet 31. juli 2010 Selvmotsigelse, mad_arab? Du foreslår jo nøyaktig det samme som meg i ditt forrige innlegg. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 31. juli 2010 Del Skrevet 31. juli 2010 Klarer ikke nrk og drive økonomikk for ansvarlig under nå dagens vilkår så får de endre seg, som alle andre private bedrifter må- Jeg vet ikke om det stemmer, men for et par-tre år siden, så leste jeg at NRK 1 (og kun NRK 1) hadde et budsjett tilsvarende syv av TV 2 sine budsjetter. Da er det egentlig ganske utrolig at de klarer å slite økonomisk såpass som de gjør. Man kan lure på hvor pengene blir av. Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 31. juli 2010 Del Skrevet 31. juli 2010 Selvmotsigelse, mad_arab? Du foreslår jo nøyaktig det samme som meg i ditt forrige innlegg. Jeg skrev det første innlegget samtidig som ditt. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 31. juli 2010 Del Skrevet 31. juli 2010 Jeg skrev det første innlegget samtidig som ditt. Ja, er klar over det Men du mente det samme som meg fikk jeg følelsen av, allikevel hadde du et godt motargument. Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 31. juli 2010 Del Skrevet 31. juli 2010 Poenget var i grunnen bare å understreke at popularitet er noe NRK gir blanke i når det er snakk om så mye penger. Så det var ment utfyllende og ikke motsigende i forhold til det du sa. Vi er nok helt enige ellers. Forøvrig støtter jeg i prinsippet en nøytral, reklamefri statskanal som kan ta på seg å sende fra Stortinget, viktige nasjonale begivenhter, gi fair og lik dekning til politiske ytringer osv. Men ikke for enhver pris. Og ikke via en finansieringsordning som rammer så urettferdig. Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 31. juli 2010 Del Skrevet 31. juli 2010 NRK som en statlig instans behøver ikke tenkte om om deres budsjett går opp. de kan bare skrike penger så får de av staten. TV2 er privat eid og derfor må holde seg på jorden når det kommer til budsjett. Hadde denne "TV-Avgiften" blitt likt fordelt over alle norske kanaler så greit fint. men ikke når det kun går til NRK. Lenke til kommentar
asicman Skrevet 31. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2010 Snakk om krisemaksimering sier jeg. Som Runar sier er det bare snakk om en avgift per husstand Har du link til forslaget til AP? Det virker ikke som de er sikre på hvordan dette skal gjennomføres. Selv om Dagbladet sier at det er slik i Dammark er det ikke med det sagt at AP vil gjøre det slik. Lenke til kommentar
asicman Skrevet 31. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2010 hvis du allerede har TV i dag og betaler lisens så bør det jo strengt tatt ikke bli noen forskjell. Hvis det er slik at det ikke blir noe forskjell (alle som har TV har mobil og PC og man betaler bare en avgift pr. husstand eller bedrift) hva er poenget med å innføre ordningen da? Bare for at Telebutikken osv. (som ikke selger TV fra før) skal kjøpe systemer for å rapportere inn brukere av mobiltelefoner til myndighetene? De gjør nok dette for å gjøre det enklere å kreve inn avgifter og justere disse opp i framtiden. De burde heller gjøre om NRK til betal-TV og ta betalt for inneholdet på nrk.no. Lenke til kommentar
Jonern Skrevet 1. august 2010 Del Skrevet 1. august 2010 Nei, jeg har ikke link. Kan også nevne at jeg ikke stemmer AP. Det kan også være at Dagbladet ikke helt har oppfattet hvordan de vil gjøre det. Det er tross alt ikke noen kvalitetsavis. Kanskje jeg overdrev litt når jeg sa at det ikke blir noen forskjell, men for lovlydige lisensbetalere blir det nok liten/ingen forskjell. Det bør jo heller ikke være forhandlernes ansvar å lage nye løsninger for den nye avgiften, da blir det jo så mange forskjellige greier, og mange som må gjøre den samme jobben. Så regner med at staten lager en felles webløsning der. Det bør ikke være særlig vanskelig. Det bør også være enkelt å fastsette hvem som har Internett eller mobil, siden det stort sett er snakk om abonnementer. Akkurat hvordan de har tenkt til å gjøre dette bryr jeg meg egentlig ikke så mye om, men regner med det er oppegående mennesker som løser dette på en fornuftig måte. Om de gjør dette bare for å gjøre det lettere å øke avgiftene i fremtiden, er jo mulig. Vi har jo naturlig prisstigning som krever at avgiftene blir justert en gang i blant. Bare synd de ikke klarer å justere det som går ut til folket samtidig (tenker f.eks på studiestøtte). En siste ting som jeg ikke tror du helt har oppfattet. Dette er ment som en erstatning for NRK-lisensen. Det vil si at det i fremtiden ikke blir å anse for å være en NRK-lisens, men en medielisens som vil finansiere mer enn bare NRK. Hvordan det blir med de som ikke har Internett eller mobil, eller som har en telefon uten mulighet til å se TV aner jeg ikke. Forøvrig så så sendes det mye bra på NRK. På hybelen betaler jeg ikke lisens, men er flittig bruker av NRKs Nett-tv tilbud. 1 Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 1. august 2010 Del Skrevet 1. august 2010 PS3, PSP, Xbox, Wii, Nintendo DS og egentlig alle konsoller store som små har netttilgang, jeg håper for all del at ikke de Rødgrønne har tenkt å ta dette så langt at vi gamere må få en smekk på pungen.. Lenke til kommentar
G Skrevet 1. august 2010 Del Skrevet 1. august 2010 (endret) Her var det mange interessante synspunkter å lese. Jeg er ikke helt for at avgiften skal legges over skatteseddelen. At NrK skal få litt subsidier for drift med kanskje 5 til 10 % kan jeg gå med på. Men da skal alle som driver tilsvarende virksomhet også ha dette. Vi har ikke bare 1 kanal lenger, og heller ikke bare 1 kringkaster. Synes det er en litt dårlig tilnærming å ha driften lagt over skatteseddelen. Norge er gjennomregulert med ditt og datt avgifter. Den største inntektskilden Staten har er merverdiavgiften. Jeg synes den er mer enn stor nok nå, med sine 25%. Så heller ikke der bør vi forandre noe. Norge må gjøre litt mer som andre land, og forsøke å klare seg bedre på de midlene de har. Det er åpenbart noe sløsing på feil steder med de som har laget og de som styrer landet nå. Til han som sa at han håper Regjeringen stemmer dette ned. Rettelse: Det er Stortinget som stemmer på ting. Regjeringen driver den daglige driften. Heldigvis har vi ett Storting som ikke bare har AP-folk. Regjeringen har til informasjon mange AP-folk. Så det kan gjøre utslaget å stemme på det partiet du liker best. Hva folk stemmer på avgjør hvordan Stortinget settes sammen etter hvert Stortingsvalg. Regjeringsmedlemmer kan sparkes og innsettes når det måtte passe. Til og med Regjeringen kan sparkes ved mistillitsforslag fra de som sitter på Stortinget. Så om du enten liker røde politikere, eller de mørkeblå, eller noe mer moderat, så har det ganske stor betydning at du gidder å gå til valglokalet og gjøre plikten din. Hvordan skal vil løse dette med "NrK avgiften" da? - Jeg foreslår at vi avskaffer den gamle så snart politikerne på Stortinget kan få til å regulere dette gjennom reglene/lovene de forvalter der. - Jeg foreslår at vi ikke innfører nye driftsmidler over skatteseddelen, dersom en ikke også deler likt med andre aktører. Dessuten synes jeg ikke store deler av driftsmidlene skal gis av Staten. Kun noen få prosenter. - NrK kan på lik linje med andre få anledning å gjøre det de finner fornuftig, være seg reklameinntekter eller andre ting. Aktørene prøver jo å karre til seg store idrettsarrangement slik at de kan tjene penger. Aktørene skal fungere som normale bedrifter, og ikke ha sugerør til Statskassen. - Jeg driter i om NrK innfører kryptering (DRM) eller hva de måtte lyste på å beskytte sine sendinger. Jeg oppfordrer dem til å gjøre det. MEN, det skal også bli helt slutt på ett tullete "TV-politi", og registrering knyttet til kjøp av produktet. Synes trådstarter har ett VELDIG godt poeng i at de kan ha abonnementssystem som folk frivillig melder seg på. Jeg går ikke til vanlig å digger FRP, men av og til kommer det ett dryss av fornuftighet fra den kanten. Partiet har jo ellers en del sider ved seg som kan gjøre en skeptisk. Heldigvis har vi ett Storting å holde litt balanse med. FRP vil neppe få så ekstremt mange stemmer at de kan bestemme hva det måtte være likevel, så den tanken skremmer meg ikke helt. Synes det er synd at balanserte mennesker skal måtte velge det partiet til fordel for å endre en del ting til noe mer jordnært og fornuftig. Slik som disse syke avgiftene. Jeg tror nesten jeg er villig til å ofre stemmen min til partiet om det er det som skal til for bare 1 Stortingsperiode!! Men, det ville vært bedre om en kunne påvirke alle politikere til å forstå alvoret, gjennom facebook-grupper eller andre grasrotbevegende aktiviteter. En mulighet er jo å starte ett nytt parti, og det krever jo ytterst få signaturer for å få til nettopp det. Ett aber med det er at det partiet nok må modnes noen år slik at folk blir kjent med det og tør å satse sin stemme på noe slikt. FRP har også andre fornuftige ting på plakaten som jeg liker. Det er motstanden mot bompengeavgifter. Nok ett enda større popularitetsopplegg fra populistpartiet. Bompengene får jo gjort en del fornuftig forandringer på ett sårt og dårlig pleiet veinett. Men det er en overhengende fare for at Staten da trekker midler som de eller ville vært nødt å gi til en utvalgt region. Jeg er altså for at vi avskaffer så mye bompenger som mulig, men litt forsiktig slik at de kan gjøre noe nytte før det avskaffes. Også her har FRP bakkekontakt, selv om det er noe populisme over bompengespørsmålet. Her er en avisartikkel fra samme blekka, men bare at FRP langer ut hva de mener om saken: NrK får leve av mer reklame Fremskrittspartiet vil avskaffe NRK-lisensen, men har likevel liten eller ingen sans for utspillet fra Arbeiderpartiets mediepolitiske talsmann Kåre Simensen. Han tok i dag til orde for å erstatte NRK-lisensen med en avgift på pc'er og mobiltelefoner fordi folk ser mer tv på andre plattformer enn tv-apparater. - Glem avgift - En slik avgift kan Arbeiderpartiet og regjeringen bare glemme. Det er bare en ny måten å snikinnføre en ny avgift. Isteden får NRK leve mer av reklame som andre aktører i mediemarkedet gjør, sier Frps mediepolitiske talsmann Øyvind Korsberg til Dagbladet. Han peker på at de aller fleste kjøper pc og mobil til helt andre formål enn å se tv. I løpet av denne sesjonen på Stortinget vil Frp fremme flere forslag som tar sikte på å redusere de statlige overføringene til NRK. Partiets stortingsgruppe har ikke bestemt seg for det konkrete innholdet i forslagene ennå. - Reklame allerede - Vi har ikke prinsipielle betenkeligheter med at allmennkringkasteren NRK finansier driften med reklame. Det gjør de jo allerede. Det de kaller sponsorplakater, er et annet navn på reklame, fastslår Korsberg. Korsberg og Frp reagerer på at NRK driver kommersiell virksomhet ved siden av at kringkasteren får milliardstøtte fra skattebetalerne. - Vi har reagert på at NRK har tatt seg betalt for å formidle redaksjonelt stoff fra Ekstremsportveko på Voss, og dette kommer vi til å ta opp i Stortinget i en eller annen form i løpet av høsten. En slik praksis går ikke uten at det bør på konsekvenser for omfanget av statlige midler. Mer reklame - mindre lisens - Vil dere fjerne NRK-lisensen helt? - På lengre sikt er det målet, men det kan ikke gjøres over natt av konkurransehensyn. NRK er så store at det vil skape for store konkurransevridninger for andre medieaktører. Derfor vil vi arbeide for en gradvis utfasing av lisensen der NRK etterhvert tjener mer penger på reklame og får mindre lisenspenger. Frp mener NRK-lisensen og pressestøtten må diskuteres i sammenheng. - Siden pressestøtteordningen ble vedtatt, er det flere og flere mediehus som er aktører på tv-markedet. Nå er det behov for å se på hele mediefinansieringen på nytt, sier Fremskrittspartiets mediepolitiske talsmann Øyvind Korsberg. Som kommer med en tilleggskommentar og et smil til slutt: - Vi får engasjere Bjarne Håkon Hanssen. Han vet jo tydeligvis hvor mye dumt regjeringen gjør. Det er en del ting som gjør meg skeptisk til FRP. F.eks. tilknytningen de har til kristne miljøer, og hvordan de overdriver det å skulle stoppe utlendinger å komme til landet. Er ikke uenige at det kommer mye dårlige utlendinger inn, men det er ett problem vi må løse. Men vi trenger også de hyggelige, flinke og ordentlige utlendingene som arbeidskraft. Det er også en del av dem som har spesialkompetanse som vi er avhengig av. Selv sender vi jo vår ungdom til utlandet for å skaffe seg spesiell kompetanse på diverse utenlandske universiteter. Endret 1. august 2010 av G Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 1. august 2010 Del Skrevet 1. august 2010 Snakk om krisemaksimering sier jeg. Som Runar sier er det bare snakk om en avgift per husstand, dvs. at i praksis, hvis du allerede har TV i dag og betaler lisens så bør det jo strengt tatt ikke bli noen forskjell. Det er også snakk om at det ikke blir en ren NRK-lisens, men at en del av avgiften vil gå til NRK. Hva med oss som ikke betaler lisens da? Det er for dumt å betale lisens fordi man hypotetisk sett kunne sett på TV dersom om hvis og men. Skal man liksom "tvinge" folk til å se på tv? Det er strev nok allerede i dag å slippe å betale lisens når man faktisk ikke ser på TV. Da foretrekker jeg heller at de har en login med lisensnummeret på sidene sine eller noe sånt. Forslaget som det foreligger per i dag er meningsløst, det vil innebefatte samtlige husstander i norge i praksis, hvorfor ikek bare ta det over skattesedlen isåfall? Kan man legge ned lisesnavdelingen også (forøvrig den minst serviceinstillte instituasjonen jeg noen gang har vært borti) AtW Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 1. august 2010 Del Skrevet 1. august 2010 Jeg er ikke helt for at avgiften skal legges over skatteseddelen. At NrK skal få litt subsidier for drift med kanskje 5 til 10 % kan jeg gå med på. Men da skal alle som driver tilsvarende virksomhet også ha dette. Vi har ikke bare 1 kanal lenger, og heller ikke bare 1 kringkaster. Jeg kan godt se for meg at andre aktører kan få en andel av lisenspengene, skattepengene eller hva som i framtida finansierer "allmennkringkasting". Men, da må de tilfredsstille visse krav. Jeg ser ikke noe poeng i gi lisenspenger til kanaler som stort sett sender reklame avbrutt av repriser på gamle amerikanske serier. Minimumskravene for å få lisens- eller skattepenger kan være at de er ukryptert - åpent tilgjengelig uten kort og abonnement, har nyhetssendinger i et visst omfang, og en viss andel av sendeflaten bør være nyproduserte og egenproduserte programmer. Per i dag er det bare NRK som oppfyller dette. TV2s hovedkanal + nyhetskanalen kan oppfylle dette ved å fjerne krypteringen. TVNorge må i tillegg gjeninnføre nyhetssendinger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå