Gå til innhold

Den Store DAC (D/A Converter) Tråden

Anbefalte innlegg

Tenkte det var på tide med vår egen DAC tråd her på forumet, og da tenker jeg først og fremst på eksterne enheter, ikke lydkort o.l..

I førsteposten vil jeg da satse på litt generell info og en rimelig komplett liste/priser over DAC'er tilgjengelig i norske butikkhyller med linker, bilder og forhåpentligvis litt sponsede saker..

I post #2 satser jeg på en bruksanvisning av bla. Exact Audio Copy, som er gratis og en meget god grabber/ripper, alt for å oppnå det maksimale din DAC kan levere av lydkvalitet, hver eneste gang..

I post #3 satser jeg på Reviews, enten av meg selv, nettsider eller av dere postet i tråden, så her er det bare å poste ivei, all info er nyttig info inkludert kabler o.l...

Men, før jeg bruker en mill timer på dette, så ønsker jeg tilbakemeldinger på om det er fler enn meg som kunne tenkt seg en -1- tråd med stort sett alt man trenger å vite om DAC'ene vi har tilgjengelig her på berget, for personlig er jeg litt sliten av å google meg svimmel når jeg er lysten på noe nytt...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruksanvisning for Exact Audio Copy for bruk med BlackNote DSS DAC og DAC tilkoblet PC

Exact Audio Copy kan lastes ned gratis HER og er et nyttig verktøy for lagring av dine CD'er i høyest mulig kvalitet på HDD/SSD/minnebrikker for bruk sammen med BlackNote DSS serien og alle DAC's tilkoblet PC/Laptop. Man kan lese litt om EAC (Exact Audio Copy) HER, men kort forklart er dette en audiograbber/ripper som setter perfekte kopier av CD-sporene i høysetet, og har svært gode egenskaper for å få det beste ut av din CD/DVD-Rom og har vertøyene for å få så perfekte kopier som mulig. Jeg vil forsøke å få bruksanvisningen så brukervennlig som mulig, slik at selv de som aldri brukt lingnende software før eller føler seg særlig hjemme på PC/Laptop, kan få dette til og begynne å lagre sin CD-samling på HDD/SSD for avspilling på sin DAC koblet til PC/Laptop, eller for å utnytte egenskapene i sin nye BlackNote DSS.

1: Når du har lastet ned programmet og installert det, så vil du få opp en veiledning og generelle valg når du kjører programmet for første gang. Under vil jeg gå igjennom samtlige skjermbilder og valg du får opp i denne veiledningen, og gi anbefaling om hvilke innstillinger du bør velge:

Klikk på bildene for større versjoner

694397.jpeg

Første steg er en gjennomgang av målene med veiledningen, les kjapt igjennom teksten.

694403.jpeg

Her vil EAC liste dine optiske drev (CD/DVD-Rom), har du flere, velg den du har best erfaring med.

694407.jpeg

Her anbefaler jeg at du velger "Nøyaktighet" for best kvalitet.

694437.jpeg** 694438.jpeg** 694439.jpeg** 694441.jpeg

Disse 4 bildene tar jeg under ett, da de er for en og samme oppgave, nemlig å teste drevet og

la EAC sette den opp etter beste evne. Her er det bare å vente på resultatet, ta f.eks. en kaffepause.

697323.jpeg**697326.jpeg**697328.jpeg**697330.jpeg

Disse 4 neste bildene er grei skuring, bilde nr. 2 over velger du "ingenting akkurat nå, jeg vil konfigurere det manuelt senere". Legg inn din e-mail i nr. 3 (har du ikke en så la den stå tom). Velg i bilde 4 "Forlat navneskjemaet uendret".

697336.jpeg

Dette er siste bilde i veiledningen til EAC, og her velger du "Jeg er ekspert, la meg benytte EAC's fulle potensial", klikk så "Finish" og du vil i de aller fleste tilfeller være klar for å sette igang.

697342.jpeg**697343.jpeg**697431.jpeg

Følg anvisningene på bildene over og gå inn i "EAC-Innstillinger", og sett inn i "Kataloger" adressen der du vil lagre de ukomprimerte Audio *.wav filene. Om du har en BlackNote DSS kan du lagre filene direkte på minnebrikke eller USB-disk du bruker til denne DAC'en (merk at du bør formatere minnebrikken til NTFS, ellers vil EAC slite med å skrive til den, FAT32 funker dårlig. På "Filnavn" anbefaler jeg "(%N) %C - %D - %T" da vil sporene komme i orginalrekkefølgen på CD'en.

697345.jpeg**697346.jpeg**697349.jpeg

Sett inn en Audio-CD, og gjør som i bilde 1 over, "Kopier Valgte Spor" og velg "Ukomprimert". I bilde 2 vil da fremgangen vises, og når denne er ferdig kommer ett tut om du har lyd, klikk så "Vis Logg" og du vil se resultatet av kopieringen i denne loggen. Her er det bare "Sporkvalitet" som er viktig, denne skal alltid være på "100%".

Skulle enkelte spor være under 100%, så vil det komme en seksjon for å fikse dette i et eget kapittel under. Er sporene 100%, hele tiden, har du en god CD/DVD-Rom for lesing og du kan bare grabbe ivei.

Avanserte innstillinger ved problemer

2: Skulle du ha en problematisk CD/DVD-Rom, og til stadighet få feilkorrigering av kopiene, som medfører under 100% resultat, så vil denne seksjonen prøve å ta seg av dette. Selv sitter jeg med en knøttliten ekstern USB CD/DVD-Brenner/Rom, som er nokså ekkel å grabbe/rippe med, og innstillingene under gjør at jeg kan omgå dette å få 100% på alt selv om det tar litt lengre tid.

697395.jpeg**697397.jpeg

Følg anvisningen på bilde 1 over og gå inn i "Enhetsinnstillinger". På bilde nummer 2 ser du hvordan EAC setter opp CD/DVD-Rom selv, og som normalt skal fungere til 100% hver gang.

697400.jpeg**697401.jpeg**697403.jpeg

Husk at Audio-CD'en bør stå i når vi gjør disse endringene: På bilde 1 velgere du "Paranoid Metode". På bilde 2 klikker du på "Automatisk søk etter lesekommando" og EAC finner og setter riktig kommando. På bilde 3 velger du "Detekter offset-korreksjon for lesing". Klikk så OK og velg de sporene du ikke fikk 100% på. Grab dem som normalt, og da skulle du sitte igjen med 100% kopier av disse sporene også. Husk å sette Ekstraheringsmetode tilbake til standard, og bruk bare "Paranoid Metode" dersom du må, de andre innstillingene vi satt kan stå der de er nå.

Lykke til!

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

I post #2 satser jeg på en bruksanvisning av bla. Exact Audio Copy, som er gratis og en meget god grabber/ripper, alt for å oppnå det maksimale din DAC kan levere av lydkvalitet, hver eneste gang..

Etter min mening, hører dette til i en egen tråd. Svært mange bruker andre drivverk enn en pc sammen med sin dac, og jeg ser derfor ingen nær sammenheng mellom EAC og en dac. Ellers er nok tiltaket av interesse for mange.

Frode

Lenke til kommentar

Du har bare delvis rett i dette, denne bruksanvisningen kommer til å knyttes ganske kraftig opp mot DAC'er som BlackNote DDS 15/15i eller DDS 30, inkludert rørutgavene. Disse er svært knyttet til slik type software, dette sammen med den mengden av DAC's koblet til PC eller laptop, gjør at denne bruksanvisningen absolutt passer inn. Merk at denne bruksanvisningen stopper med .wav lagring av Audio CD, og kommer ikke innom orginal CD til CD-R/W kopiering, for det er et emne som har svært lite med temaet å gjøre..

Det du derimot har meget rett i, er at veldig mange som har DAC for andre oppgaver som transport, aldri har hatt den koblet til PC/Laptop og har heller ingen interesse av dette. Men, det er sikkert mange som har den som transport o.l. og kunne tenkt seg å bruke den opp mot PC/Laptop også, men lar seg stoppe av det faktum at de har begrenset datakunnskap på dette spesifike emne. Tror nok mange finner bruksanvisningen nyttig..

Men, dersom forumbrukerne her på hw.no ikke viser særlig interesse for tråden, så kommer jeg neppe til å legge mye tid i den, så da vil nok bruksanvisningen få hele tråden og en ny emnetittel..

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...