Gå til innhold

TV-forum: Opprette underkategori med samletråder?

Ny underkategori i TV-forumet  

43 stemmer

1. 1. Skal vi ha en underkategori for samletråder?

• Ja, prøv det ut
    • Nei, finn en annen løsning
    • Vet ikke/ingen formening

Anbefalte innlegg

Hei!

Som kjent skal vi fjerne trådene for Heroes, 24 og Lost siden seriene er ferdige. Det er ikke utenkelig at det kommer nye kategorier for spesifikke serier, det avgjør i bunn og grunn vår egen aktivitet.

Det vi lurer på:

Skal vi opprette en underkategori som inneholder alle samletrådene for TV-serier?

Trådene kan da få faste format i emnetittel.

"Serienavn" - "Sesong" (tilleggsinfo)

Eksempelvis

Smallville - Sesong 4 (USA-sendetid)

The Wire - Alle sesonger

osv

Det vil da enkelt kunne sorteres alfabetisk for bedre oversikt, samt at TV-serie forumet ikke flommer over av aktivitet. Det er nær 100 aktive tråder i måneden, som gjør at ting fort kan drukne. Noe må gjøres og dette er foreløpig det som er aktuelt å gjøre.

Hva sier dere, skal vi teste dette ut for en 3-måneders periode?

(Denne tråden vil etter hvert flyttes til "tilbakemeldinger om forumet)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke vært mitt inntrykk at TV-serieforumet er for aktivt, men la gå.

En slik underkategori som foreslått ville nok blitt lite brukt for min del ("bruk" inkluderer her lesing av tråder, som jeg gjør mer av enn å faktisk poste innlegg). Jeg foretrekker (antatt) status quo - om serie 'X' blir diskutert voldsomt mye -> egen underkategori.

Lenke til kommentar

Det vil da enkelt kunne sorteres alfabetisk for bedre oversikt

Så trådene vil bli sortert alfabetisk og ikke etter aktivitet?

Uansett, prøv det ut. Har etter hvert blitt masse tråder i kategorien, vanskelig å holde oversikten.

Lenke til kommentar

Nei, i utgangspunktet sorteres de etter siste postdato. Men alle kan selv sortere alfabetisk om ønskelig nederst i forumet :)

Cyberfrog er også inne på en viktig problemstilling, om dette gjør det vanskeligere for leserne vil det virke litt mot sin hensikt.

Om vi går for en annen løsning, kan det uansett være en fordel å standardisere emnetitlene for slike tråder for å øke leservennligheten.

Lenke til kommentar

Noe som hadde vært bra hadde vært hvis man kunne laget en "annonsering" på tråder selv. Altså at en bruker kan gjøre at en eller flere tråder kommer øverst på siden i underkategori. Da blir det mye lettere å finne tråder/serier og lignende man selv er interessert i. :hmm:

Da vil det også bli lettere og holde oversikten over tråder man selv vil ha frem.

Edit: Leif

Endret av Hoikka
Lenke til kommentar

Hei!

Som kjent skal vi fjerne trådene for Heroes, 24 og Lost siden seriene er ferdige. Det er ikke utenkelig at det kommer nye kategorier for spesifikke serier, det avgjør i bunn og grunn vår egen aktivitet.

Hvorfor på død og liv fjerne trådene? Bare fjern underkategoriene, så dør jo trådene av seg selv pga av ingen aktivitet.

Det vi lurer på:

Skal vi opprette en underkategori som inneholder alle samletrådene for TV-serier?

Trådene kan da få faste format i emnetittel.

"Serienavn" - "Sesong" (tilleggsinfo)

Eksempelvis

Smallville - Sesong 4 (USA-sendetid)

The Wire - Alle sesonger

osv

Det vil da enkelt kunne sorteres alfabetisk for bedre oversikt, samt at TV-serie forumet ikke flommer over av aktivitet. Det er nær 100 aktive tråder i måneden, som gjør at ting fort kan drukne. Noe må gjøres og dette er foreløpig det som er aktuelt å gjøre.

Hva sier dere, skal vi teste dette ut for en 3-måneders periode?

(Denne tråden vil etter hvert flyttes til "tilbakemeldinger om forumet)

I utgangspunktet en veldig grei idee.

Vil trådene eksistere flere både i denne underkategorien, og i "tv-serier og -programmer" ?

Hvem er ansvarlig for og lage slike tråder?

Hvis det er brukerne, så legger man da krav til riktig emne og posting på rett kategori, noe som kan være litt klønete?

Er dette for og ha 1 tråd per serie/sesong ?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

jeg er også for at man deler det opp i under grupper .

man burde ha en egen gruppe for scince fiction seriene og filmer.

der høre alle startrek serien til som alle de andre sicensfiction serien og filmene.

listen er for lang til at jeg husker alle men noe av dem er :

sartrek ( 5 serier, 10 eller 11 filmer )

starvars ( 6 filmer)

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 4 uker senere...

Ble bedt om å ta diskusjonen her, så her kommer jeg.

I Dexter tråden så er emnetittelen som følger: Dexter - Sesong 5 (USA) - Generell diskusjon (Spoiler i tråden!)

Jeg er uenig at det bør stå sånn, i denne tråden så er det IKKE spoilere om episoder som ikke er sendt som ikke er i spoilertags. De spoilerne som er i tråden er satt i spoilertags.

I for eksempel Smallville tråden så er emnetittelen slik: Smallville - Alle sesonger (USA-sendetid) Generell diskusjon

Helt lik emnetittel bortsett fra (Spoiler i tråden!). Her blir også spoilere lagt i spoilertags.

Med andre ord så er de to trådene helt like, og de blir opperert på en helt lik måte. Så da kommer jeg med forslaget at (Spoiler i tråden!) fra Dexter tråden bør bli fjernet.

Leser man ting som er i spoilertags så er det din egen feil og folk som klarer å styre seg slipper å bekymre seg for spoilere. Men sånn tråden er satt opp nå så kan enkelte personer misforstå og tro at man kan nevne ting som ikke er vist enda i tråden, og faren for at opplevelsen for enkelte blir ødelagt er dermed større.

Jeg er også for en tråd som inneholder generelle spoilerregler. For folk har veldig forskjellige oppfatning om hva som er spoiler. Noen mener at en spoiler er om en nevner en skuespiller som skal være med i serien, noen mener promoer er spoilere, noen mener bare prat om handlingen i en fremtidig episode er spoiler. Og sånn jeg ser det som kanskje hovedproblemet er at noen diskuterer en episode som er vist i spoilertags, noe som gjør diskusjonen generelt dårligere siden ikke alle er med.

Hadde man hatt klare regler om at det bare er spoilerelaterte ting som skal i spoilertags tror jeg dette hadde bedret både aktivitet og kvalitet på diskusjonene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

spoiler er jo brukt for å skule tekst .

de er brukt på 2 måter.

- gjøre tekste hemmelig for dem som ikke er interessert ( f.eks i forbindelse med ikke lansert filmer )

- skule lit ekstra informasjon for de som vil ha en grundigere forklaring i en diskusjon , samtidig som de som ikke ønsker den forklaringen skal slippe å lese den

Lenke til kommentar

Ja, vet jo det. Men i tv delen av forumet så er det mange forskjellige meninger om hva som skal være i spoilertags og hva som ikke skal være i spoilertags.

Noen skriver ting som har skjedd i spoilertags, noe som gjør at noen andre ikke får vært med i diskusjonen siden de ikke tør å åpne spoilertagsen.

Noen derimot legger alt som ikke har skjedd og skuepsillere som skal være med i spoilertags. Noe jeg er for. For eksempel så nevner noen i en tråd om en skuespiller som skal være med i serie, og personene nevner også hvor mange episoder skuespilleren skal være med uten å legge dette i spoilertags. Dette er jo ødelegge siden man da vet at karakteren ikke kommer til å dø eller forsvinne.

Lenke til kommentar

Skuspillere burde ikke legges i spoilertags, det blir feil. Men beskrivelse av karaktern de skal spille, ja. Episode-antall burde gå i spoilertag.

Gråsone det der.

Feks diskutere skuespiller som skal være med i fremtidige episoder kan jo være spoilers.

Feks om en død karakter kommer tilbake....

Lenke til kommentar

En skuespiller kan jo også være en annen karakter i samme serie.Det er ikke vanlig men jeg ser ingen grunn til at det skal være umulig.

kanskje det er på tide med flere varianter ( minst 2 ) av spoiler tekst ?

En ting som burde være mulig er å lage en egen overskrift på selve spoiler teksten i stedet for bare "spoiler"

Lenke til kommentar

kanskje det er på tide med flere varianter ( minst 2 ) av spoiler tekst ?

En ting som burde være mulig er å lage en egen overskrift på selve spoiler teksten i stedet for bare "spoiler"

Du kan jo starte opp en tilbakemelding i Tracker, men tviler på at det blir brukt noen ressurser på slikt med det første. Det er jo ikke verre enn å lage en kort tittel før spoileren. ;)

Lenke til kommentar

Er for dette, når jeg ser en ny serie leter jeg ofte etter "den offisielle" tråden for serien på diskusjon, dette vil gjøre det enklere. :)

Men er det vanlig å ha en tråd per sesong? Litt usikker, men høres unødvendig ut (hvorfor ikke bare en lang tråd, evnt. med linker i førstepost til steder i tråden hvor sesongene starter).

"Spoiler i tråden" virker også unødvendig, dette burde gå utifra "norsk sendetid" eller "amerikansk sendetid". Pre-air, trailere ol. burde alltid gå i spoiler imo.

Edit:

Skuspillere burde ikke legges i spoilertags, det blir feil. Men beskrivelse av karaktern de skal spille, ja. Episode-antall burde gå i spoilertag.

Uening her, ihvertfall når det gjelder "kjendisgjester" som dukker opp og spiller seg selv, ødelegger litt av overraskelsesmomentet.

Endret av Überadri
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...