Gå til innhold

Fjerning av støv og rusk fra linsene inne i Nikon objektiver


Anbefalte innlegg

Åpning av objektiv gjøres på eget ansvar, og evt gjenværende garanti nulles sannsynligvis ut.

 

Nå skal det være sagt med én gang, at støv på glassene inne i objektivet har minimal innvirkning på bildene man tar.

Men det kan gi tydelige effekter, spesiellt med solen skrått forfra og fra siden, der skyggene av støvkornene blir "lange", lager kaos i lysbanen, og refleksjoner i støvet gir mer og styggere ghosts (støvet er jo ikke multicoated som linsene).

 

Men det værste med støvet er det å se inn i sitt dyre flotte objektiv med helt perfekte glass, og se hundrevis av støv/rusk på glass etter glass innover! Støvet kommer mest utenfra, mens de små svarte prikkene er biter av svart lakk, og plast fra innsiden av objektivet selv.

 

Jeg bestemte meg for å få vekk møkka, og det viste seg at det var lettere enn jeg trodde når jeg først fant ut av hemmeligheten til Nikkor thumbup.gif

 

Som mange andre begynte jeg med å skru ut de tre skruene bak. Men der kommer man ikke til noe mer glass enn man allerede hadde tilgang til.

 

Trikset er å skru ut frontelementet!

 

Ikke vri i filterringen, den skal av senere. Det er selve glasset og ringen som teksten står på rundt glasset som skal dreies mot klokken som om man åpner et syltetøyglass!

Måten jeg gjør det på uten å være borti glasset, er å rulle tynne pølser av gaffateip med limen ut (omtrent så tykk som en skolisse) og legge den pølsen oppå "tekst-ringen" hele veien rundt frontelementet. Da kan man med undersiden av et drikkeglass eller lignende rund/flat gjenstand i passende diameter, presse mot teip-pølsen og dreie ut frontelementet uten å komme borti glasset! Det er utrolig hvor lett det løsner! new_woot.gif

(Noen objektiv har to små "hull" rett i ytterkant av frontelementet som man kan putte tynne skrujern e.l. i for å hjelpe til. Jeg har aldri trengt det.)

 

Når man først har fått av frontelementet, har man tilgang til skruer, og annet, og det er selvforklarende hvordan man går videre i hvert tilfelle. Man får bare av én linsegruppe om gangen. Støv kommer ikke inn mellom glass som står i gruppe uansett (de er forseglet sammen), men bare mellom glass det er luft imellom.

 

Legg alt i rekkefølge på et håndkle på bordet så det ikke triller ned...

 

Du trenger ikke begynne å rense linser før du har demontert alle linsene (gruppene), da kommer det bare støv på dem innen du skal sette dem inn igjen. Begynn så å rense bakerst, blås rent, sett inn rene linser suksessivt fremover igjen, helt til du blåser ren baksiden av frontelementet og skur det på igjen.

Jeg har demontert og satt sammen mange Nikkor AI, AIs og AF objektiv fullstendig, og blåst støv av det bakerste elementet forfra gjennom helt åpen blender!

 

Unngå å ta på glassene (de kan holdes langs kanten). Hvis det bare er støv og rusk, blås vekk med en "øreskyller" (fås på apotek for 60,-) Aldri blås med munnen, da kommer det alltid både synlig og usynlig spytt. Tro meg!

Hvis det er sopp eller fukt/vann skader/merker på glasset, kan linsen vaskes forsiktig i lunkent mildt zalovann med en lo-fri klut oppi baljen. Tørkes forsiktig med en tørr lo-fri klut og blåses støvfri før sammensetting.

 

De fleste Nikkor har store likhetstrekk i oppbygningen, men litt variasjoner er det jo inni. Men felles er altså demonteringen forfra.

 

Ikke gå i gang med dette hvis det bare er et par støvkorn, og du ikke merker noe til det.

Du kan risikere at du ender opp med mer støv inni enn du hadde. Jeg har bare gjort denne operasjonen med objektiv som det var så mye støv i at det plaget både meg og bildene, og har alltid endt opp med nesten helt støvfrie glass!

 

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har foreløbig holdt meg til litt eldre, godt brukte ting som 20mm 2.8, 50mm 1.4, 50mm 1.8, 100mm 2.8, 28-80mm, 18-70mm osv. Så da er vel 20mm'en den dyreste med over 6000,- ny.

Det rare er at noen objektiv synes å være immun mot støv, så som 18-55mm'en, mens 18-70mm'en og 24-85mm er to av verstingene!

 

Det fine er at man bestemmer selv hvor langt inn man vil gå! De aller fleste har mest støv bak frontelementet, så man bare åpner, blåser rent, og lukker igjen! Piece of cake cool.gif

 

Og man trenger ikke tenke på noe justeringsproblematikk: Så lenge man ikke prøver å dele opp linsegruppene, er det bare å gjenge hvert element(gruppe) tilbake til det stopper, så er det der det skal være smile.gif

Lenke til kommentar

Et lite tips: unngå zalo til optikkrensing, siden zalo spiser opp diverse coatinger. Ikke at det skjer fort nok til at man merker det når man vasker interne linsegrupper, men venner man seg til å bruke zalo f.eks på frontelementet så kan det gå utover coatingen.

 

Ifølge optikeren min så er det visst noe med at zalo er basert på lignende stoffer som bindemiddlene som holder vanlige optiske belegg på plass.

Lenke til kommentar

...unngå zalo til optikkrensing, siden zalo spiser opp diverse coatinger.

 

Hvor vet du det fra? Jeg er interessert i å vite mer om den slags!

 

Jeg har ikke peiling på om zalo, eller kaustsisk soda for den del, ødelegger coatingen. Men noe måtte jeg velge for å fjerne tynt belegg med sopp/fuktmerke på innsiden av glasset. Da tenkte jeg at alkohol/aceton/whitespirit o.l. ikke kunne være bra for coatingen. Men MILDT (Les: 1 dråpe i hele bøtta) zalovann, som skal løse fett men samtidig være god mot hendene wink.gif måtte da kunne vaske vekk merkene på noen sekunder, uten å skade coatingen.

Det virker på meg som det gikk fint: Linsene jeg har latt gjennomgå denne behandlingen har nøyaktig samme pink/purple gjenskinn i lyset som de hadde. Og ingen striper heller, når man bare passer på å ikke gnikke og gnure meg en grov klut.

Jeg tror coatingen er tøffere enn man tror, den tåler tross alt å stå på frontelementet i årevis, og finner seg i gnikking og gnuring fra all slags tørking vekk av regndråper, støv, sand, og møkk. Så noen sekunder i deilig lunkent mildt zalovann må da være himmelen for et hardtarbeidende linseelement, hehe inv_biggrin.gif

 

Vet dere forresten om noe annet/bedre jeg kan bruke?

Lenke til kommentar

Jeg bruker en fin mikrofiberklut, enten tørr eller lett fuktet med rent vann, når det er kommet fett eller andre gjenstridige ting på frontelementet. Det tar fettflekker, og bør vel også være velegnet til støvfjerning, ettersom mikrofiberkluter er statiske og trekker til seg støv?

Lenke til kommentar

Jeg har brukt Zalo på brillene mine, har enda ikke merket noe slitasje i belegget ;)

Men jeg ville nok ikke brukt det på objektivet mitt, selv om de skulle vel være samme greia?

Etter det jeg har forstått, så er optikk-coating minst like tøff som den på briller.

 

Så jeg har ikke tro på at Zalo skal være et problem. Jeg har også brukt ren isopropanol alkohol uten problemer; men det er kun noe jeg bruker i krisetilfeller. Aceton derimot ville jeg absolutt holdt meg unna. Whitesprit er også uegnet da den inneholder noen stoffer som legger igjen en film.

 

Men i 99% av tilfellene så holder det med en mikrofiber-klut.

Lenke til kommentar

Coating kan være beinhard (som den på frontelementer og brilleglass) og faktisk forbedre glassets motstandsdyktighet mot riper, eller den kan være myk som smør.

 

Det er god grunn til å tro at coatingen inne i et objektiv er mykere enn den som er ment for fronten, og at man derfor bør være veldig forsiktig når man romsterer på "innsiden".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...