Gå til innhold

Vidvinkel/Fisheye til 550D

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et fisheye-objektiv kan gi morsomme og kreative bilder, men jeg syns bruksområdet er noe begrenset. En rettegnende utlravidvinkel-zoom er etter min mening mer anvendelig. Sigma 10-20mm f/4-5.6 EX er et kvalitetsobjektiv til en relativt hyggelig pris.

Dersom du likevel går for fisheye bør du se på noe enda videre enn 16mm, for å oppnå en ordentlig fisheye effekt på ditt kamera. F.eks Sigma 8mm fisheye.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

En meget rimelig fastobjektivlinse er er Samyang MF 14/2,8. 100 % manuell, her er null autofokus og annen automatikk. Lang og nøyaktig fokusgang, som skulle egne seg til video (min erfaring fra Samyang MF 85/1,4). Optisk kvalitet er ikke helt i sjikt med langt dyrere Sigma, Canon eller lignende - men virker faktisk svært bra til prisen - jf følgende brukertest.

Personlig bruker jeg mye en Sigma EX 10 - 20/4,0-5,6 DC HSM til video - som Andreasfe anbefalte. Selv om det ikke er et optimalt videoobjektiv så fungerer det svært bra med manuelle settings. 10 - 20 mm er også et glimrende arbeidsområde for mye videoopptak. Og jeg også en 550D.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Spiller ingen rolle om det er vidvinkel eller fisheye. Jeg er bare ute etter ei god linse som er ganske vid til en rimelig penge. Er student, så har ikke så mye å rutte med.

Forslag ?

Forskjellen på fisheye og vidvinkel er ganske stor, så jeg forstår ikke hvorfor du ikke bryr deg om dette. Ingen av objektivene nevnt under er fisheye, men derimot eksremvidvinkler som tegner et rektangulært(normalt) bildeutsnitt. Fisheye tegner et forvridd utsnitt, forskjellen er ganske så stor.

Sigma 10-20

Canon EF-S 10-22 (best og dyrest)

Tokina 11-16 (SOLID byggekvalitet)

Canonen er den som kommer best ut i diverse tester og sammenlikninger, men ingen av de er dårlige. Her må det være lommeboka som bestemmer. Dersom jeg skulle kjøpt nytt i dag tror jeg hadde prøvd tokina'en. Har selv canon sin 10-22 og er strålende fornøyd. Har inntrykk av at tokina lager svert gode objektiv som tåler en støyt.

Lenke til kommentar

Jeg er i markedet for det samme selv, og lurer på om jeg ikke kommer til å kjøpe Tamron 10-24 til ca 3500. Jeg har ellers funnet en tysk teleskopnettside (som jeg forøvrig har kjøpt meg en 500mm speiltele fra) som har et artig objekt du kanskje er interessert i:

http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p3036_Walimex-Fisch-Auge-8mm-fuer-Canon-EOS---fuer-167--Aufnahmen.html (jeg fatter ikke hvorfor ikke hele url'en kommer med, her kommer den en gang til for hånd: www.teleskop-express.de/shop/product_info/p3036_Walimex-Fisch-Auge-8mm-fuer Canon-EOS---fuer-167--Aufnahmen.html )

Det er helt greit å handle der, men husk at du må betale 11% toll når du innfører det til Norge, objektivet koster €298 og frakten blir ikke allverden, antagelig €12-15.

Beschreibung

Fish Eye 8mm

Walimex Fischauge 8mm für Canon EOS Kameras

Fischauge - Objektiv für einzigartige Aufnahmeperspektiven

Das Objektiv erfasst einen Blickwinkel von etwa 180° mit einer Aufnahme. Fischauge 8mm

Für folgende Kameras ist das Objektiv geeignet:

-- Alle Canon EOS DSLR Kameras mit APS-C Sensor. Für Vollformat-Sensoren (24x36) ist es nicht geeignet. Hinweis: Es handelt sich um ein manuelles Objektiv - die Fokussierung erfolgt von Hand, die Belichtungssteuerung manuell bzw. mit Arbeitsblendenmessung.

Technische Daten:

Brennweite: 8mm

Größte Blende: f/3,5

Bildwinkel: 167° Diagonale (Bei Canon APS-C)

Minimale Einstellentfernung: 30 cm

Optisches Design: 10 Elemente (u.a. asphärisch) in 7 Gruppen

Abmessungen: 77,3 x 75mm (Länge x Durchmesser)

Gewicht: 443 g

Fokussierung: manuell

Das Objektiv wird auch unter dem Namen TKL oder Samyang angeboten.

Endret av st.einar
Lenke til kommentar

husk at du må betale 11% toll når du innfører det til Norge,

Hvor får du 11% fra? Det er ikke toll på fotoutstyr, derimot skal det betales 25% MVA ved innførsel av varer til en verdi >= 200 NOK.

Objektivet du linker til er et rebrandet Samyang objektiv (står også i den tyske teksten du har kopiert inn): http://www.samyang.pl/product,96,category,5,samyang_8_mm_f35_aspherical_if_mc_fisheye

Francis

Lenke til kommentar

husk at du må betale 11% toll når du innfører det til Norge,

Hvor får du 11% fra? Det er ikke toll på fotoutstyr, derimot skal det betales 25% MVA ved innførsel av varer til en verdi >= 200 NOK.

Objektivet du linker til er et rebrandet Samyang objektiv (står også i den tyske teksten du har kopiert inn): http://www.samyang.pl/product,96,category,5,samyang_8_mm_f35_aspherical_if_mc_fisheye

Francis

Jeg fikk 11% toll på speiltelen min for 3 mnd siden.

Lenke til kommentar

På hvilket grunnlag?

Jeg spurte ikke, bare betalte, for dette hadde speditøren allerede lagt ut for meg, selvfølgelig sammen med den norske momsen, og det var jo ikke han jeg skulle krangle med. Jeg husker ikke om det var UPS eller DHL som leverte denne sendingen. Akkurat nå sitter jeg og lurer på om jeg skal gå i gang for å få tilbake den tyske momsen på 19%.

Lenke til kommentar

http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=131803&&epslanguage=NO#kostnad

Både kamera, kikkert og elektroniske produkter er på listen over tollfrie varer. Jeg tror speditøren har gjort en feil.

Francis

Takk for informasjonen, da bør jeg nok manne meg opp til å ta opp den tråden med speditøren, og så må jeg finne ut hvor i Tyskland jeg skal henvende meg for å få igjen den tyske momsen også. Det blir m.a.o. ennå litt billigere speiltele.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...